JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
En passasjer spytta Martin Martinsen i ansiktet under en billettkontroll.

En passasjer spytta Martin Martinsen i ansiktet under en billettkontroll.

Jan-Erik Østlie

Vekter Martin ble spytta i ansiktet på jobb

For Martin Martinsen ble den rutinemessige billettkontrollen alt annet enn hyggelig. Han støtter regjeringens forslag om at vekterne kan holde igjen passasjerer uten gyldig billett.



18.12.2022
07:00
31.01.2023 11:55

camilla.yndestad@lomedia.no

jan.erik@lomedia.no

– Det var ved busstoppet rett der borte, om kvelden, mot slutten av vakta mi, sier Martin Martinsen og peker bortover veien mot busstoppet på Sagene i Oslo.

Martinsen har på seg svart vekteruniform, og står og småhutrer i den iskalde desember-morgenen. Det har gått over ett år siden at han, ved akkurat dette busstoppet, ble spyttet i ansiktet av en passasjer i forbindelse med en billettkontroll på bussen.

Passasjeren det er snakk om, hadde – etter det Martinsen erfarer – vært framme hos bussjåføren og kjøpt billett. Men da kollegaen til Martinsen spurte om å få se den, kastet vedkommende billetten på bakken og begynte å skjelle vekteren ut.

Passasjeren nektet å gå av bussen, og først da de to vekterne truet med å ringe politiet, bestemte han seg for å gjøre noe med det.

– I fart, mens han hoppet ut døra, snudde han seg og spytta meg i trynet, sier Martinsen.

Han tok tak i jakka til passasjeren for å få pratet med ham, men passasjeren slo rundt seg. Det var først da kollegaen kom med en arm på skrå bakfra, at de to fikk lagt vedkommende i bakken og ringt politiet.

 – De kom ganske fort og fikk ordnet opp i det, sier Martinsen.

Vektere kan bare bruke fysisk makt dersom formålet er å hindre noen i å fortsette «sin straffbare virksomhet eller hindre vedkommende i å unnslippe før politiet kommer», ifølge Justis- og beredskapsdepartementet.

Les også: Ferske ansatte får 17.000 kroner mer i lønn enn erfarne kollegaer i fengselet

Ønsker å kunne holde igjen passasjerer

Men, det er ikke alltid at politiet kommer når Martinsen og vekter-kollegaene ringer. Et eksempel er når passasjerer går av bussen uten å betale for bota si.

 – Vi tror ikke de har kapasitet til å hjelpe oss. Før, da vi hadde tilbakeholdsrett, var det veldig sjelden at vi trengte å ringe politiet. Da måtte vedkommende som ikke hadde billett bli på bussen til han eller hun hadde gitt oss nødvendig informasjon, sier Martinsen.

FÅR IKKE GJORT JOBBEN ORDENTLIG: – Det skjer veldig, veldig ofte at en passasjer som ikke har billett bare stikker av, sier Martin Martinsen.

FÅR IKKE GJORT JOBBEN ORDENTLIG: – Det skjer veldig, veldig ofte at en passasjer som ikke har billett bare stikker av, sier Martin Martinsen.

Jan-Erik Østlie

Retten til å holde igjen passasjerer som ikke har gyldig billett ble innført i 2003. I mange år trodde kollektivtransportselskapene at denne retten også gjaldt innleide vektere, men for to år siden kom det en dom som slo fast det motsatte.

I forbindelse med en straffesak mot en busspassasjer som var tiltalt for kroppskrenkelse mot innleid vekter som utført billettkontroll, slo Høyesterett i 2020 fast at yrkestransportloven ikke hjemler tilbakeholdsrett for innleide billettkontrollører.

Med andre ord har ikke innleide billettkontrollører selvstendig rett til å holde igjen, det har bare transportselskapets egne ansatte.

Det betyr at Martinsen og kollegaene, som er innleide vektere, ikke har rett til å holde tilbake passasjerer som ikke har gyldig billett. Det har de kun dersom de har følge av en ansatt i transportselskapet.

Martinsen føler at han ikke får gjort jobben sin ordentlig.

– Det skjer veldig, veldig ofte at en passasjer som ikke har billett bare stikker av. Vi hører det støtt og stadig, opptil flere ganger om dagen at «du har ikke rett til å holde igjen, så vi bare går». Det er flaut. Det går jo på yrkesstoltheten løs. De fleste av oss håper at vi får tilbakeholdsrett, sier han.

Kan bli endring

Nå kan Martinsen kanskje få ønsket sitt oppfylt.

 – Vi ønsker at de innleide vekterne skal få den samme retten til å holde igjen passasjerer som de ansatte, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding tidligere i år.

MENER VEKTERNE ER GODT RUSTET: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) understreker at vekterne i dag har strenge krav til kontroll og obligatorisk utdanning.

MENER VEKTERNE ER GODT RUSTET: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) understreker at vekterne i dag har strenge krav til kontroll og obligatorisk utdanning.

Arbeiderpartiet

I framlegget til lovendringen er det lagt til grunn at vekterne skal kunne holde igjen passasjerer dersom politiet er på vei. Slik er loven for transportselskapets egne ansatte i dag også.

– Siden vekterne gjorde dette i årene før dommen fra Høyesterett, fordi transportselskapene trodde de hadde rett til det, er dette en godt utprøvd ordning, sier samferdselsministeren.

Han understreker også at vekterne i dag har strenge krav til kontroll og obligatorisk utdanning, og at de derfor er godt rustet for slike jobber.

Les også: Yngve passer på at Europa får gass, men er oppgit over media

Flere velger å gå fra boten sin

I dag er det nærmest utelukkende innleide vaktselskap som gjennomfører billettkontroll.

Ifølge pressemeldingen tyder tall fra transportselskapene på at flere velger å gå fra boten sin fordi de vet at de ikke kommer til å bli stoppet av vekterne. Tall fra Ruter viser at det i perioden 2018 og fram til i dag er 550.000 personer som er tatt i billettkontroll.

– Det er uheldig. Vi kommer ikke unna at det å ta kollektivtransport koster penger, og alle må gjøre opp for seg, sier samferdselsminister Nygård.

Vurderer høringsinnspillene

Forslaget om «Tilbakeholdsrett for innleide billettkontrollører» hadde høringsfrist 21. oktober, og ifølge kommunikasjonsenheten i samferdselsdepartementet blir det nå jobbet med å oppsummere og vurdere høringsinnspillene.

Det vil altså ta litt tid før vi vet mer om lovforslaget vil gå igjennom, men ut fra høringssvarene å dømme, er det delte meninger.

Norsk Arbeidsmandsforbund er positive til forslaget. Forbundssekretær Terje Mikkelsen trekker fram at forbundet, sammen med NHO Service og Handel, bransjen, politiet og øvrige aktører, har vært svært delaktig i utformingen av læreplaner og opplæringsløp innenfor vekterbransjen.

 – Vi har i fellesskap fått på plass en viktig og god utdanning, med blant annet et stort søkelys på rammeverk, kommunikasjon, konflikthåndtering, maktbruk og tilbakeholdsrett, sier Mikkelsen.

ER POSITIV: Terje Mikkelsen i Norsk Arbeidsmandsforbund. 

ER POSITIV: Terje Mikkelsen i Norsk Arbeidsmandsforbund. 

Ane Børrud

Fagforbundet støtter derimot ikke forslaget. De er enige i beskrivelsen av at vekterbransjen i dag i hovedsak er seriøs, men mener derimot at kontrollvirksomhet er et varig behov som transportselskapene har ansvaret for.

 – Vi mener prinsipielt at folk skal være ansatt for dem de jobber for, og ikke leies inn, skriver rådgiver i Fagforbundet, Torgeir Holm, i høringssvaret.

Politiets Fellesforbund er heller ikke positive til forslaget. De mener at den foreslåtte lovendringen vil føre til at ansvarsforholdet pulveriseres bort fra det ansvarlige selskapet til en tredjepart. På sikt frykter de en mer privatisert maktbruk som de mener samfunnet ikke er tjent med.

– Vil føle meg mer hørt

For Martin Martinsen vil en lovendring bety mye.

– Jeg vil føle meg mer hørt. Jeg håper for vår del at vi får tilbakeholdsrett. Jeg tror det vil hjelpe, ikke bare oss i Securitas, men også for eksempel hos Sporveien. Da blir det likt uansett hvem som utfører billettkontrollen, sier han.

Martinsen skjønner at flere er skeptiske, blant annet Politiets Fellesforbund, men tror ikke at en lovendring vil by på flere sammenstøt og mer jobb for politiet.

 – Erfaringsmessig er det ikke sånn. Da vi hadde tilbakeholdsrett før, ble det færre telefoner til politiet, sier han.

 Mye lest: – Julebordet fikk meg til å føle at jeg ikke var verdt noe, sier innleide Seweryn

18.12.2022
07:00
31.01.2023 11:55



Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Norsk rederi stjal lønna til ukrainske flyktninger

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

Det blir ny lønn for arbeidsfolk etter påske. Frontfaget har frist på seg til å 1. april om å bli enige.

Det blir ny lønn for arbeidsfolk etter påske. Frontfaget har frist på seg til å 1. april om å bli enige.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får elektrikeren jobben tilbake

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder


Flere saker