JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Private vil kapre brevmarkedet

To private selskaper står klare til å kapre andeler i brevmarkedet når siste rest av postmonopolet oppheves. Konsernsjef Dag Mejdell sier at Posten er forberedt på konkurranse.

may.berg@lomedia.no

Høyre og Fremskrittspartiet fastslår i sin regjeringserklæring av de vil innføre fri konkurranse i postmarkedet, og oppheve reservasjonen mot EUs tredje postdirektiv.

Det betyr frislipp på et marked som har en størrelse på omtrent tre milliarder kroner, og som omfatter brevsendinger under 50 gram.

To selskaper vil inn i brevmarkedet

To selskaper sier de er klare til å ta opp konkurransen med Posten Norge. Det er privateide Norpost og budselskapet Mediapost, eid av Schibsted og Amedia.

Norpost distribuerer i hovedsak reklame, men har de siste årene også distribuert blader, reklamepostkort og sendinger over 50 gram til private forbrukere.

Markedsdirektør Hege Stenmarck i Norpost sier til Finansavisen at de er klare til å distribuere adresserte sendinger den dagen monopolet oppheves.

Norpost er mest interessert i bedriftsmarkedet, det vil si brev fra bedrifter til private forbrukere, som omfatter store volumer og er den mest lønnsomme delen av brevmarkedet.

– Vi kommer ikke til å jobbe med enkeltbrev, sier adm. direktør Terje Fjelldal i Norpost.

Tone Løyland, daglig leder i Mediapost, sier at de er interessert i å vurdere distribusjon av brevpost under 50 gram, dersom monopolet oppheves. Mediapost anser likevel at pakker og uadressert post fortsatt vil være deres viktigste segment framover.

Den konkurrenten som Posten Norge er mest oppmerksom på, er PostNord, sammenslutningen av de to nasjonale postselskapene i Sverige og Danmark. PostNord er allerede til stede i Norge i pakkemarkedet gjennom Tollpost Globe. Til Finansavisen sier en talsmann for PostNord at det er for tidlig å si hvordan forslaget om å åpne det norske brevmarkedet vil innvirke på deres satsing i Norge.

Det svenske brevmarkedet ble åpnet allerede i 1994, og Posten Norge har gjennom selskapet Bring CityMail konkurrert mot Posten Sverige helt siden 90-tallet. I 2007 etablerte Posten Norge Bring CityMail Danmark, men selskapet ble avviklet i 2010 etter at Posten hadde lidd store tap.

Mejdell positiv til blåblå politikk

Posten har lenge annonsert at de ønsker seg et åpent marked. Konsernsjef Dag Mejdell ser derfor positivt på regjeringserklæringen, og intensjonen om å innføre EUs 3. postdirektiv.

– Posten er godt rustet til å møte konkurranse. Vi konkurrerer allerede på nærmere 90 prosent av inntektene. Hver dag må vi forbedre oss for å være best blant konkurrentene. Det tredje postdirektivet er ingen trussel mot Posten. Vår største utfordring er e-posten. Den endres ikke om en ny regjering innfører postdirektivet, sier Mejdell.

Mejdell mener det er positivt at den påtroppende Høyre/FrP-regjeringen vil gi Posten økt handlingsrom for bedre å kunne tilpasse seg økt konkurranse og endrede brukerbehov.

– Vi har tidligere anbefalt å fjerne lørdagen som omdelingsdag, bortsett fra aviser. Det vil spare samfunnet for mellom 300 og 400 millioner kroner årlig. På lenger sikt ser vi positivt på å få større frihet til selv å gjøre omstillinger i tide, sier Mejdell i en pressemelding fra Posten Norge.

Annonse
Annonse