JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FRA FORSVARET TIL SIVIL LUFTHAVN?: Brannfolkene på Rygge har levd lenge med usikkerheten om hva som skal skje med jobbene deres. Fra venstre Preben Lunde, Pål Helge Dahlberg og Kenneth Larsen.

FRA FORSVARET TIL SIVIL LUFTHAVN?: Brannfolkene på Rygge har levd lenge med usikkerheten om hva som skal skje med jobbene deres. Fra venstre Preben Lunde, Pål Helge Dahlberg og Kenneth Larsen.

May Berg

Usikker framtid for ansatte på Rygge

Ansatte på Rygge flystasjon går en uviss framtid i møte. Flytting til den sivile flyplassen kan bli en dårlig deal.



21.08.2014
12:00
22.08.2014 10:25

may.berg@lomedia.no

Forsvaret legger ned Rygge flystasjonog Rygge reduseres til en helikopterbase med Bell 412 og Sea King redningshelikoptre. Det skjer som en del av den store omstillingen i Luftforsvaret. Rundt femti brannmenn og lufthavnbetjenter organisert i NTL skal etter planen overføres fra Forsvaret til Rygge Sivile Lufthavn (RSL).

Men planen om å videreføre Rygge som sivil flyplass står ikke lenger så støtt som det så ut til i fjor. Forbundssekretær i NTL Tor Erik Granum har begynt å få kalde føtter på vegne av sine folk på Rygge flystasjon.

– Jeg ville i hvert fall vært betenkt på å gå til en arbeidsgiver som har en så usikker økonomisk framtid, sier forbundssekretær i NTL Tor Erik Granum.

Utfordringer i kø

De økonomiske utfordringene står i kø for RSL. Man har ennå ikke lykkes i å bli enige med Forsvarsbygg om hvor mye RLS skal punge ut med for å overta Forsvarets eiendom. RSL har gjort det klart at den prisen Forsvarsbygg krever, er altfor høy. I tillegg må Rygge flyplass, sammen med Torp, regne med å betale solide avgifter til Avinor, avgifter som for Rygge kan beløpe seg til ca. 50 millioner kroner, ifølge tall fra Dagens Næringsliv. Flyplassjef Pål F. Tandberg sier til DN at avgiftene truer flyplassens eksistens.

Skepsis blant ansatte

Etter planen skal de sivilt ansatte brannmennene og lufthavnbetjentene ved Rygge overføres fra Forsvaret til RSL gjennom en såkalt virksomhetsoverdragelse 19. november i år. NTL skal gå i drøftinger med RSL om virksomhetsoverdragelsen i løpet av høsten. I begynnelsen av august uttrykte NTL'erne på Rygge bekymring over at de fortsatt ikke visste noe om framtidige lønns- og arbeidsvilkår.

I ukene som har gått, har ikke bekymringene blitt mindre.

– Det er ingen tvil om at vi som jobber her blir mer og mer skeptiske. Jeg vurderer å søke en annen jobb, og det er det mange andre som gjør, sier tillitsvalgt for brannmennene og lufthavnbetjentene på Rygge, Morten Nilsen, som forteller om laber stemning og mye usikkerhet blant de ansatte.

Infomøte i morgen

Flyplassjef Tandberg beklager overfor NTL-magasinet at forhandlingene har tatt så lang tid, og at de ansatte har måttet leve i uvisshet så lenge.

– Det har vært tunge forhandlinger rundt mange forhold som gjorde at datoen for overføring av de ansatte ble flyttet fra 1. august til 19. november. Men nå begynner vi å nærme oss, slik at vi faktisk skal ha et infomøte med de ansatte på fredag og redegjøre for status i forhandlingene, sier Tandberg.

Han sier at RSL er i rute for å starte forhandlingene om virksomhetsoverdragelsen ganske snart.

Ser seg om etter andre løsninger

NTL-sekretær Granum har begynt å se seg om etter andre løsninger for medlemmene på Rygge.

– Vi må prøve å få Luftforsvaret til se at situasjonen har endret seg for våre medlemmer, sier Granum.

Da beslutningen om å nedlegge Rygge som militær flyplass var tatt, ble det satt en frist til 10. januar i år til å melde reservasjon mot å bli med over til RSL. Granum påpeker at forutsetningene har endret seg betraktelig siden den gang. Blant annet har beslutningen om å legge ned Luftforsvarets anlegg på basen i Bodø blitt endret, slik at basen skal opprettholdes helt fram til det siste F35-flyet, Luftforsvarets nye jagerfly, har kommet.

– Det betyr at det går i hvert fall 10-15 år før det blir nedlegging i Bodø. Dermed er Bodø igjen blitt et alternativ for disse gutta. Det kan være at noen av dem ønsker å flytte til Bodø og jobbe med brann og redning på stasjonen i Bodø, og fortsette i Forsvaret, sier Granum.

Han vil gjerne få opphevet reservasjonsfristen, og få satt en ny frist.

– Medlemmene våre må få anledning til å tenke seg om en gang til, sier Granum.

Tillitsvalgt Morten Nilsen er enig i at Bodø kan være et alternativ for noen.

– Vi måtte si ja eller nei til å bli i Forsvaret innen 10. januar. Det var altfor tidlig, sier Nilsen.

– Vi er på god vei

Christian Øverli, nestkommanderende stabssjef for 139 Luftving i Bardufoss, som Rygge flystasjon er en underavdeling av, representerer Forsvaret i forhandlingene med RSL. Øverli skal delta på informasjonsmøtet med de ansatte i morgen. Han tror at forhandlingene går mot en løsning.

– Jeg har veldig god tro på at vi skal få til dette. Vi er ikke ferdig med forhandlingene ennå, men vi er på god vei, sier Øverli, som har forståelse for at personellet på Rygge er usikre på framtida.

– De har levd med usikkerheten i lang tid. Vi har forsøkt å ivareta personellet, men i en forhandlingssituasjon er det er ikke lett å få det til, sier Øverli, som var nestkommanderende stabssjef på Rygge inntil flystasjonen ble formelt lagt ned 1. august.

Øverli sier at han på stående fot ikke kan svare på om det er mulig å gå inn på et nytt løp med reservasjoner for de ansatte på Rygge.

– Men hvis det er et ønske fra personellet, må det tas opp, sier Øverli.

Les også:

– Dårlig ide å legge ned Rygge flystasjon

350 årsverk blir fjernet

Rygge flystasjon legges ned

• 350 av 500 årsverk forsvinner fra Rygge som en del av Luftforsvarets omstilling. I framtida skal Luftforsvaret satse på Ørlandet flystasjon i Trøndelag.

• Rygge blir redusert til helikoterbase for Bell-helikoptrene.

• Selv om Luftforsvaret forsvinner fra Rygge, skal flyplassen leve videre som sivil lufthavn.

• For NTL'erne på Rygge betyr det at arbeidsplassene deres opprettholdes. De sivilt ansatte skal overføres til Rygge Sivile Lufthavn (RSL) gjennom en såkalt virksomhetsoverdragelse.

• Tidspunkt for overføringen er satt til 1. november.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.08.2014
12:00
22.08.2014 10:25



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år: – Ingen må tro at det er stas å ha «fri» og få utbetalinger fra Nav

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum