JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Miljøbilene girer opp

Finanskrisen får nordmenn til å holde på lommeboka: Bilsalget går kraftig tilbake. Men flere kjøper «grønn» bil.

Nordmenns bilkjøp bråbremset i fjor:

*14 prosent færre nye personbiler rullet ut på veiene enn året før.

*Antallet bruktimporterte biler sank med 18 prosent. For desember var nedgangen hele 49 prosent.

Finanskrisen er årsaken, fastslår avdelingssjef Pål Bruhn i Opplysningsrådet for Veitrafikken. Den kom på toppen av en nedgang som uansett måtte ha kommet, fordi 2007 var et toppår for bilbransjen, mener han.

Mer miljøvennlige

Samtidig vinner null- og lavutslippsbilene terreng og øker med en tredel fra året før. Av de «grønne» bilene hadde nærmere 6.600 dieselmotor, 3.100 bensinmotor, og drøyt 460 var eldrevne.

Trenden kommer til å fortsette i år, spår han.

– Nå er miljøbilene «ordentlige biler», og det har de ikke vært før. Nå er de trygge med ordentlig kollisjonssikkerhet. Det er blitt mulig å leve et vanlig familieliv med miljøbil, sier Bruhn til Dagsavisen.

Folk flest ønsker å gjøre sitt for å redusere klimatrusselen, mener forklaringen fra leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund.

– Det har vært veldig mye oppmerksomhet rundt biltrafikk og lav- og nullutslippsbiler, og det har kommet endringer i avgiftssystemet som gjør at du premieres for å kjøpe biler med lave utslipp. Tallene viser at omleggingen har hatt effekt, sier Haltbrekken.

– Kjør mindre

Mens Bruhn mener det ikke er sikkert at det er bra for miljøet at bilsalget går ned, dersom det betyr at folk fortsetter å kjøre gamle biler, påpeker Haltbrekken at det også har en miljøkostnad å produsere nye biler.

– Det viktigste blir dermed hvor mye folk kjører. Man må få folk til å kjøpe biler med lave eller ingen utslipp og legge til rette for mer kollektivtransport og mindre bilbruk. For hvis vi kjører mer enn før, vil miljøgevinsten ved de nye bilene spises opp av økt trafikk, sier Haltbrekken.

Må kjøre klimavennlig

Mange protesterte da Pitney Bowes Norge AS bestemte at alle firmabilene skulle være lav- eller nullutslippsbiler.

Jentene ga ham en klem, mens gutta marsjerte opp på kontoret hans og kjeftet ham ut, forteller administrerende direktør Øivind Sann i Pitney Bowes Norge AS, som selger kontormaskiner og innredning.

– Vi har vært en bedrift med kultur for Ferrari-er og racerbiler, og så skiftet vi helt. Det er blitt viktig å ha et miljøimage.

I tillegg har bedriften, med 250 ansatte, ansvar for å gjøre sitt for klimaet, mener Sann.

Nå er en av fire biler skiftet ut, og resten skal være byttet ut innen tre år, når de siste leieavtalene går ut. (ANB)

*I fjor ble det registrert drøyt 110.600 nye personbiler og 27.200 bruktimporterte personbiler.

*Dieselandelen holdt seg på et høyt nivå, 74 prosent. Det var trenden også i 2007.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (ANB)

Annonse
Annonse