JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stø kurs

Norge har en stolt maritim tradisjon og historie. Maritim næring er konkurranseutsatt og trenger en aktiv næringspolitikk som bygger opp om forutsigbarhet og konkurransedyktige rammevilkår.

De to viktigste grunnpilarene er nettolønnsordningen og rederiskatteordningen. Tiltakspakken overfor verft- og utstyrsleverandører kom også under finanskrisa, med et styrket virkemiddelapparat.

Denne politikken gir positive tilbakemeldinger fra hele næringen. I løpet av de fire siste årene, har flåten økt med vel 64 prosent og nærmer seg nå 1100 skip.

Det er vanskelig å se hva slags maritim politikk de borgerlige partiene samler seg om: Høyre og Krf kutter kraftig i nettolønnsordningen. Og mens Krf låser taket til innslaget til toppskatten, vil Høyre redusere makstaket til kr 120 000. Venstre vil fjerne hele ordningen, og Frp vil ha full pakke.

Dette er å spille ping-pong med kompetansearbeidsplasser i maritim næring. Den type uforutsigbarhet gir ingen trygghet, forutsigbarhet eller konkurransedyktighet for sjøfolka. Rekruttering må gjøres på et bredere grunnlag, skal vi beholde alle trinnene på sjøfolkas karrierestige.

(Artikkelen sto på trykk i LO-Aktuelt nr. 1/2013)

Annonse
Annonse