Asfalt-pirater
Nordiske asfaltaktører er bøtelagt for ulovlig prissamarbeid. Derfor virker det absurd at en av aktørene kanskje får lov til å kjøpe asfaltdelen av Mesta, som blant annet skulle sikre den lovlige konkurransen.
odd.arne.olafsen@lomedia.no
Både nye og eldre veier trenger vedlikehold, herunder asfaltering. Dette er kontrakter som mange ønsker å sikre seg, både fordi det gir prestisje og fordi det tross alt er store penger involvert.
Da jeg for noen år tilbake som fagbladredaktør fulgte de hovedtillitsvalgte i Statens vegvesen tett året rundt, uttrykte de ved flere tilfeller en mistanke om at det foregikk ett eller annet ulovlig blant noen av etatens hardeste private konkurrenter. I deler av vegvesenet var det opparbeidet en årelang kompetanse på asfaltering, og de kunne fint konkurrere på anbud der pris, effektivitet og kvalitet ikke sto tilbake for noe som helst. Likevel ble de tidvis underpriset av private. De stilte mange spørsmål, som var vanskelig å besvare, men magefølelsen og luktesansen fortalte dem at noe ikke stemte helt.
I dag vet vi at det har foregått ulovlig prissamarbeid blant noen av de store asfaltaktørene i Norden. Dette er aktører som opererer over landegrensene. De har bred erfaring og kjenner godt til hverandre. I perioden 2006-2009 har konkurransemyndighetene i Norge, Sverige og Finland bøtelagt seks av de største aktørene for til sammen 1,1 milliarder kroner etter ulovlig prissamarbeid. Det norske konkurransetilsynet har det siste året gransket to av selskapene med mistanke om et tilsvarende samarbeid. Utfallet av denne saken vet vi ikke enda.
For budsjettåret 2011 er det lagt inn 1,55 milliarder kroner til drift og vedlikehold bare på norske veier. Det betyr i praksis at omkring 100 mil vei skal asfalteres.
Når Statens vegvesen gjennom en årrekke møtte tøff privat konkurranse, og i tillegg måtte skille ut egen produksjonsvirksomhet i det som etter hvert ble det statlige entreprenørselskapet Mesta, var det et svar på de private aktørenes syting over at «konkurransen måtte ha reelle vilkår». De fikk jo viljen sin, men om konkurransen ble mer «reell» av den grunn, er det sikkert mulig å diskutere.
I de få årene som er gått etter opprettelsen av Mesta, er selskapet slanket ned ganske mye. Den gode opprinnelige asfaltkompetansen har ligget i Mesta Industri. Nå har den finske asfaltaktøren Lemminkäinen, som har fått den største boten på nordisk nivå, forhandlet seg fram til kjøp av Mesta Industri. Konkurransetilsynet har ikke ferdigbehandlet søknaden om oppkjøp.
Personlig vil jeg oppfatte det som trist hvis oppkjøpet går i orden, fordi det neppe gjør konkurransen mellom de største asfaltørene mer reell, og fordi det neppe er noe godt verktøy til å hindre framtidig ulovlig kartellvirksomhet eller ulovlig prissamarbeid.
Mest lest
Ole Martin Kolberg, FOs hovedtillitsvalgt i Fredrikstad kommune, og Kine Kvamme Andersen er bekymret for hvordan kommunen skal klare å rekruttere nye vernepleiere.
Simen Aker Grimsrud
60 ansatte i kommunen må begynne i turnus: – Veldig mange søker seg bort
Roar må alltid være på vakt når han prepper løyper i Oslo-marka.
Sissel M. Rasmussen
Roar er en trygghet å ha i skogen, selv om livredning ikke står i stillingsbeskrivelsen
– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.
Jan-Erik Østlie
Strømprisen kan koste Inger Hilde og 200 kollegaer jobben: – Har blitt noen søvnløse netter
Martin Guttormsen Slørdal
Engelskmenn med jobb og familie trenger gratis mat for å overleve
Hjemmetjeneste (illustrasjonsfoto).
Anita Arntzen
Dette yrket har Norges høyeste sykefravær
Gerd-Liv Valla blir 75 år, men opplever en ny politisk vår som strømpolitiker. – Det er ingen strømkrise, det er en strømpriskrise, slår hun fast.
Knut Viggen
Gerd-Liv Valla skjønner ikke hvorfor arbeidslinja har blitt et skjellsord
Berit Roald / NTB
Ukjent antall Skeidar-ansatte mister jobben: – Har gått fort og brutalt
Aslak Bodahl
Nå får Hamza skattelette for å bo i brakke på jobb
Gjestearbeiderne i Ölands dyrepark jobbet seks dager i uka og fikk utbetalt mellom seks og sju tusen kroner i måneden.
Colourbox
Svensk dyrepark serverte ansatte samme mat som dyra
Tøffe tider: Olga Leach-Walters er fagforeningsrepresentant for 22 000 helsearbeidere i Royal College of Nursing. 6000 av dem jobber som sykepleiere på Birminghams største sykehus. Onsdag og torsdag denne uka streiket de. Det er andre gang på en måned.
Anita Arntzen
I England sover sykepleiere med 100 prosent stilling i bilen. Her er Olgas råd til Norge
Andrew Kelly Reuters/Ritzau Scanpix
Danskene kan miste fridag. Skammelig, mener fagbevegelsen
Matbutikken UMS Halden har holdt åpent alle dager hele uka.
Leif Martin Kirknes
Matbutikken er politianmeldt to ganger: Nå stenger UMS Halden om søndagene
BEKYMRET: – Vi er bekymra for at bedriften for raskt tar ut synergier etter en omorganisering, sier hovedtillitsvalgt for EL og IT Forbundet i Telenor Norge, Kenneth Pettersen.
Leif Martin Kirknes
200 mister jobben i Telenor: – Usaklig å sparke faste ansatte når man har så mange innleide
Naujasis minimalus darbo užmokestis devyniose ūkio šakose.
Brian Cliff Olguin
Naujasis minimalus darbo užmokestis Norvegijoje
– Nå har arbeidstakersiden helt andre rettigheter under forhandlinger, sier tillitsvalgt Arvid.
Privat
Arvid jubler for egen tariffavtale. Nå håper han på et statusløft
Den amerikanske storsatsingen på fornybar industri kan ramme europeisk industri hardt på sikt, mener utenriksminister Anniken Huitfeldt.
Adam Schultz (whitehouse.gov) via Wikimedia Commons / Jan-Erik Østlie
Bidens fornybar-satsning får EU og Norge til å skjelve
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte stusser over matprisene: – Lurer på hvor pengene blir av
Anita Arntzen
500 unødvendige dødsfall hver uke: Sykepleier Ida står midt i en helsestorm
Kine Mariana Soma har drømt om å bli frisør helt siden hun var liten. Nå håper hun at hun holder seg skadefri og kan være lenge i drømmeyrket.
Eilin Lindvoll / Dagsavisen
Kine bør jobbe i 50 år til for å få en god pensjon: – Urealistisk
– Erna bommer bevisst, skaper frykt og usikkerhet ved å spre feilinformasjon, mener Peggy Hessen Følsvik.
Jan-Erik Østlie