JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

«Behovet for satsing på vei og bane er fortsatt stort. Vilje til å prioritere er det som trengs»

Dorthe Karlsen

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Ved å prioritere annerledes i dagens budsjetter og ekstra oljepenger, kan det bevilges mer penger til samferdsel, skriver Bård Hoksrud.

Da FrP styrte samferdselsdepartementet sørget vi for å nær doble samferdselsbudsjettet. Behovet for satsing på vei og bane var stort, og er det fortsatt.

I en kommentar til Nasjonal transportplan (NTP), karakteriserer politisk kommentator Kjell Werner vår alternative Nasjonale transportplan som valgflesk. Om viljen til å gjennomføre ikke er der, ja så er det valgflesk, men jeg kan love at den viljen er til stede hos FrP. Da vi satt i regjering viste vi nettopp vilje til å satse og bevilge pengene.

Bakgrunn: «Frp vil ha full fart. De andre partiene senker ambisjonene»

I vår alternative NTP legger vi opp til å bruke 400 milliarder kroner mer på samferdsel enn regjeringens ramme på 1.200 milliarder. Det er over en periode på hele tolv år, som er perioden NTPen strekker seg over. Det betyr at vårt forsalg handler om å bruke drøyt 30 milliarder kroner mer i året på samferdsel. Ja det er mye penger, samtidig mener vi i FrP at det er rom for det. Både ved å prioritere annerledes i dagens budsjetter og ved å bruke noe mer oljepenger på å investere i vei og jernbane. Det trengs, og vi mener det er en god investering, som både dagens og kommende generasjoner vil ha glede av.

Det vet alle de menneskene som bor langs noen av de veiene som ikke får penger i den nylig vedtatte Nasjonale transportplanen. Som eksempelvis E16 Fagernes Sør – Hande og Rv 4 fra Raufoss til Oslo, for å nevne noen av de mange veiene som trengs å rustes opp.

Mye lest: IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift

Da FrP styrte sørget vi for at vedlikeholdsetterslepet på veiene gikk ned. For første gang på årevis. Det viser at det er mulig, så lenge det er vilje – vilje til å prioritere og faktisk bevilge det som trengs. Er det noe det er fornuftig å bruke penger på, ja store penger, så er det nettopp samferdsel.

Annonse
Annonse