JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
To av fem årsverk brukes til å kjøre tomme busser. Og det er vi skattebetalere som finansierer dette, skriver Ørjan Takle.

To av fem årsverk brukes til å kjøre tomme busser. Og det er vi skattebetalere som finansierer dette, skriver Ørjan Takle.

Brian Cliff Olguin

Debatt

Bussjåfører kjører 80 runder rundt jorden uten en eneste passasjer

Vi har flere bussjåfører enn vi kanskje tror.
16.11.2023
09:30
22.11.2023 12:56
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Det har lenge vært vanskelig å skaffe nok bussjåfører både i Norge og i Europe for øvrig. NHO anslo før pandemien at det er nødvendig å ansette tusen nye sjåfører i året for at vi skal ha nok. Da klarte de tre hundre.

Nå har en uavhengig rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet ved OsloMet varslet en kommende katastrofal mangel på bussjåfører særlig i distriktene. Utkantkommuner kan bli nødt til å gjenåpne nedlagte skoler om ingen kan kjøre skolebussene.

Vi har i den senere tid sett helsides avisannonser der man søker pensjonister som kan kjøre buss. Det har avfødt en del humor blant annet på sosiale medier. Og isolert sett virker det ikke spesielt fremoverlent og gjennomtenkt. Men det er dessverre mer fornuftig enn vi setter pris på.

Les også: Uten pensjonistene står bussen. Svaret på problemet er enkelt, mener Jan-Erik

Sannheten er at man må ha en pensjon i bunn for å kunne leve av de deltidsstillingene og delte skiftene man tilbyr bussjåfører i distriktene.

Men kanskje har vi flere sjåfører enn vi tror?

I dag er det fylkeskommunene som har ansvaret for kollektivtrafikken og som bestiller busskjøring. De eier ikke en eneste buss selv. Og ingen av dem kjører buss selv. Likevel sitter de eneveldig i utformingen av kollektivtilbudet. De bestemmer rutetider, avgangstider, ankomsttider, hvor mange seter bussene skal ha, hvilke motor som skal brukes og alt annet helt ned til mønsteret i setetrekket.

Busselskapene konkurrerer om hvem som kan gjøre det fylkeskommunene har bestemt, billigst mulig. Da vi startet med anbudsutsetting av kollektivtrafikken, økte andel tomkjøring med 40 prosent. Det vil si den kjøringen som går med fra og til garasjen og mellom endeholdeplassene uten passasjerer.

Jeg kan ikke tallene fra hele landet. Og jeg tror ikke tallene fra min garasje kan overføres til andre avdelinger ukritisk. Men på min garasje kjører vi 600 meter alene for hver kilometer vi kjører med passasjerer.

Anbudet er på 5.4 millioner rutekilometer i året. Så da kjører vi altså ytterligere 3.2 millioner kilometer alene uten passasjerer. Det tilsvarer 80 runder rundt jorden langs ekvator hvert år uten passasjerer.

Dersom vi noe unøyaktig forutsetter at vi bruker like lang tid på alle kilometerne, så går knapt 100 årsverk på min avdeling med til tomkjøring uten passasjerer.

To av fem årsverk brukes til å kjøre tomme busser. Og det er vi skattebetalere som finansierer dette.

Det er ikke mulig å kjøre buss uten tomkjøring. Vi må nødvendigvis kjøre tomt fra garasjen og til startholdeplassen. Men med en litt mindre detaljert anbudsbestilling ville kanskje busselskapene selv kunne konkurrert om å redusere andel tomkjøring. Kanskje vi på vår garasje kunne kuttet 25–30 runder rundt jorden. Det vil gitt oss minst like mange ledige årsverk også. Kanskje selskapene i samarbeid med sjåførene kunne laget et tilbud som var minst like treffsikkert i forhold til passasjerenes behov?

Fylkeskommunene bør gi fra seg detaljstyringen av kollektivtrafikken til dem som drifter og kjører bussene. For det er jo de som har skoene på og vet hvor de trykker mest. Da kan det hende vi ikke ville mangle fullt så mange sjåfører. Det kan hende det til og med ville gjøre det enklere å rekruttere unge til yrket. Og ikke minst kunne det hende vi ville få flere passasjerkilometer for hver krone.

Skal vi være ærlige, og det synes jeg vi skal være, så er det en nesten umulig oppgave for en fylkesadministrasjon å detaljregulere en bussdrift de selv verken drifter eller kjører. I denne ligningen er det nok kanskje nødvendig å først endre andre tall og variabler enn antall sjåfører alene, for å få regnestykket til å gå opp.

Men da er det viktig at selskapene i anbudskonkurransen premieres for reduksjon i tomkjøring, delte skift, deltidsstillinger og antall busser. At de premieres for andel fagbrev, lav skadestatistikk, kollisjonssikring av blant annet førerplassen, miljøtiltak og lav turnover blant sjåførene. Det er sånne kvaliteter vi ønsker å se hos våre arbeidsgivere. Og det er sånt som kan være med å rekruttere nye sjåfører. 

Aktuelt: Norge skriker etter bussjåfører, men nekter ukrainske flyktninger å sette seg bak rattet

16.11.2023
09:30
22.11.2023 12:56



Mest lest

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

LO-forbund etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert

Et flertall på Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer ved siden av trygden. (Illustrasjonsfoto)

Et flertall på Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer ved siden av trygden. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer

Hanna Skotheim

Laila jobbet som lærer i 20 år: – Angrer på at jeg ikke gikk før

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Håvard Sæbø

Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Fellesforbundet fast

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

Jan-Erik Østlie

Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

Sebastian Christiansen / Forsvaret

Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jan-Erik Østlie

Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Colourbox

Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

Espen Solli

Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden

TRIVES: Kommunen har kjøpt opp én bolig i hver blokk i dette området. – Det er dritlurt, for da blir det ikke så mye spetakkel, sier Berit. 

TRIVES: Kommunen har kjøpt opp én bolig i hver blokk i dette området. – Det er dritlurt, for da blir det ikke så mye spetakkel, sier Berit. 

Berit Baumberger

Skitbyen-Berit med ti råd til Nav

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

Hanna Skotheim

Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?

Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.

Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.

Ylva Lie Bjerke

Arild har jobbet i kommunen i 14 år. Nå er han bekymret for pensjonen

Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.

Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.

Martin Guttormsen Slørdal

Enige om statsbudsjettet: Øker barnetrygden og minstesatsen for uføre

Lina Winge

– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

Sissel M. Rasmussen

Alkohol på jobb: – Dette med rus er fortsatt tabubelagt

Debatt

Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.

Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.

Håvard Sæbø

Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape

Halvparten av 7500 ansatte oppgir at det er en stor belastning å være konstant til stede følelsesmessig.

Halvparten av 7500 ansatte oppgir at det er en stor belastning å være konstant til stede følelsesmessig.

peopleimages/colourbox

Ansatte setter barn, elever og pasienter foran seg selv

Debatt

Alf Ragnar Olsen

Full støtte til kampen for tariffavtale på Tesla i Sverige

 – Jeg haltet og hadde smerter hver gang jeg kom til fysioterapeuten. De nye skoene har hjulpet veldig, sier Ramin Tirna.

 – Jeg haltet og hadde smerter hver gang jeg kom til fysioterapeuten. De nye skoene har hjulpet veldig, sier Ramin Tirna.

Jan-Erik Østlie

Ramin må bruke spesialsko på jobb, men bedriften dekker langt fra alt