Debatt
Fagbevegelsen lar utenlandske arbeidere bli utnytta
Bemanningsbyråene må legges ned og den mangeårige utnyttelsen av utenlandske arbeidstakere må opphøre, skriver Justyna Marciniak.
Håvard Sæbø
En fagforening som ønsker å representere arbeidsinnvandrere kan bare ha ett svar på spørsmålet om bemanningsbyråene.
Siden begynnelsen av 2023 har jeg blitt kontaktet av Fellesforbundets medlemmer i ISO-bransjen* fordi det ikke finnes polsktalende organisasjonsarbeidere i deres lokalavdelinger.
Det er bekymringsfullt at det er flere tusen polske arbeidere på verftene, hovedsakelig i bemanningsbyråer, som ikke kan kommunisere med sin lokale avdeling.
Språket er imidlertid ikke det eneste problemet.
* ISO-fagene dekker områdene isolasjon, stillas og overflatebehandling, og er viktige fag for landanlegg, industribedrifter og offshore
For hver måned som går, forteller flere og flere arbeidere meg hvordan de blir behandlet, ikke bare av arbeidsgiverne, men også av fagforeningen. Det er ikke bra.
Vi har et dårlig rykte blant migranter som ser på oss som en del av et korrupt system. De betaler medlemskontingenten, men når det skjer ulovlige oppsigelser eller lønnstyveri, kan de ikke regne med støtte.
Basert på disse sakene har jeg utarbeidet en rapport, nå på høring i Fellesforbundet, som viser ISO-bransjen slik den er for utenlandske arbeidere. Arbeidstakervernet er ikke-eksisterende.
Hvis en kundebedrift, for eksempel Aker Solution eller Rosenberg, bestemmer seg for å demobilisere, sender bemanningsbyrået ut informasjon til de ansatte om at det har vært nedbemanning, at det ikke finnes arbeid og gir dem rett og slett sparken. Kundeselskapet føler ikke noe ansvar.
Mangelen på solidaritet er dessverre også tydelig i Fellesforbundet.
Utenlandske ansatte som jobber turnus, har et midlertidig D-nummer. De kan ikke registrere seg som arbeidsledige og får ingen sosiale ytelser. Mister de jobben over natten, venter de på neste mobilisering uten penger, eller de søker ny jobb så fort som mulig. Ofte i et annet byrå som konkurrerer om oppdragene med lave lønninger og fratakelse av arbeidstakerrettigheter, som for eksempel forkortet oppsigelsestid på opptil 14 dager.
Migrantene er så vant til mangel på fast ansettelse, plutselige oppsigelser, underbetaling og dårlig arbeidsmiljø at de ser på det som normen. En ting de har en viss tillit til, er hms. Petroleumsindustrien hevder at sikkerhet er en prioritet og sender arbeiderne på HMS-kurs. Men i praksis kan arbeidere som ikke gir etter for press fra sine overordnede og nekter å bryte reglene, bli fjernet fra et prosjekt eller miste jobben og bli svartelistet. Selv om de er verneombud.
«Nedbemanning» er ofte bare en måte å kvitte seg med brysomme ansatte på, for eksempel de som stiller spørsmål om lønnsøkninger etter sentrale forhandlinger, betaling for kurs og overtid, trekk for arbeidsklær. Eller de som varsler om mobbing, brudd på arbeidstakerrettigheter og press fra overordnede om ikke å følge helse- og sikkerhetsrutiner.
«Nedbemanning» registreres ikke hos Nav, og bedrifter sender inn falske opplysninger til AA-registeret og utsteder uriktige attester uten at det får konsekvenser.
Fagforeningene forholder seg tause og venter i månedsvis med å ta opp saker om ulovlige oppsigelser, noe som vekker berettiget sinne blant utenlandske arbeidere.
Sett fra arbeidsinnvandrernes perspektiv, er ISO-bransjen fortsatt noe å glede seg over for Fellesforbundets ledelse og den nye arbeidsministeren?