YS-leder Hans-Erik Skjæggerud mener fagbevegelsen må ta på alvor at mange yrkesaktive synes det er for dyrt å være medlem i en fagforening.
Leif Martin Kirknes
Kommentar
Fagorganisert for enhver pris?
Kontingenten må ikke bli for høy.
Stadig flere synes det koster for mye å være organisert.
Tallenes tale er klar: Andelen blant de yrkesaktive som mener det er for dyrt å være medlem i en fagforening stiger dramatisk.
I 2010 var det 14 prosent som var av den oppfatning. I år har andelen steget til 28 prosent, altså en dobling på 13 år.
Dette er noe av det vi kan lese i arbeidslivsbarometeret som YS offentliggjør under Arendalsuka tirsdag morgen.
Det er 15. år på rad at Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS) måler tilstanden for arbeidslivet i den yrkesaktive befolkningen her til lands.
Arbeidslivsbarometeret viser både positive og negative trekk. La oss ta det positive først: Over 80 prosent av de spurte sier de er positivt innstilt til medlemskap i en fagforening. Og arbeidstakere under 30 år er mest positive.
Men så har vi altså pila som viser lavtrykket i barometeret: 28 prosent av de spurte synes det er for dyrt å være medlem av en fagforening. «Dette er signaler som vi må ta på dypeste alvor», sier YS-leder Hans-Erik Skjæggerud til FriFagbevegelse. Han mener at fagbevegelsen har en jobb å gjøre med å spre budskapet om verdien av å være fagorganisert.
Flere synes det er for dyrt å være fagorganisert: – Signaler som vi må ta på dypeste alvor
La oss ta noen eksempler på hva som betales i kontingent. Medlemmene i Fagforbundet betaler 1,2 prosent av brutto lønn i kontingent. Det samme gjelder for Utdanningsforbundet. Det bør nevnes at Fagforbundet nylig satte ned kontingenten fra 1,45 til 1,2 prosent. Prisverdig vil nok mange si. I Fellesforbundet varierer kontingenten mellom 1,5 og 2,1 prosent av brutto lønn, avhengig av hvilken lokal forening man er medlem i.
Det hører med i regnestykket at det gis skattefradrag for fagforeningskontingent, og dette godet har ikke kommet av seg selv – men som et resultat av politisk kamp. Borgerlige regjeringer har jevnt over strittet imot, mens Ap-ledede regjeringer har stått på fagbevegelsens side i denne kampen. Under Erna Solbergs åtte år som statsminister sto fagforeningsfradraget stille på samme kronebeløp. Dermed ble verdien av fradraget svekket år for år, som følge av at lønningene steg.
Men høsten 2021 tok Jonas Gahr Støre over som statsminister. Ap/Sp-regjeringen lovet å doble skattefradraget for fagforeningskontingent. Og dette løftet er allerede innfridd, slik at fagorganiserte arbeidstakere nå kan trekke fra 7.700 kroner når selvangivelsen leveres inn. Det hører med til historien at arbeidsgiverne har et lignende fradrag, som automatisk følger lønnsutviklingen. Dermed oppsto det en skjevhet i arbeidsgivernes favør da Erna Solberg styrte landet. Denne skjevheten har Støre & co. klokelig rettet opp.
Politikerne har absolutt et ansvar for å legge forholdene bedre til rette for et organisert arbeidsliv. Men vi kommer ikke unna at fagbevegelsen må gå i seg selv for å få enda flere medlemmer. Det er et faresignal at stadig flere arbeidstakere synes det er for dyrt å være medlem av en fagforening. Samtidig er det et problem at mange tror de oppnår samme lønns- og arbeidsvilkår uansett. 43 prosent tror i realiteten at de kan være gratispassasjerer, skal vi tro arbeidslivsbarometeret til YS.
En høy grad av organisering, både blant arbeidstakerne og hos arbeidsgiverne, er en forutsetning for at den norske samfunnsmodellen kan virke etter sin hensikt. Det er på sin plass å minne om at Erna Solbergs regjering hadde som uttalt politikk å anerkjenne at mange arbeidstakere velger å være uorganisert. Og daværende Frp-leder Siv Jensen gikk våren 2013 til frontalangrep på det organiserte arbeidslivet. Hun hevdet med styrke at den norske modellen sto i veien for det norske folk.
Fagbevegelsens største utfordring finnes i privat sektor, hvor organisasjonsgraden i snitt er på rundt 40 prosent. I offentlig sektor er det over 80 prosent av de ansatte som er med i en fagforening. Det er samtidig et tankekors at organisasjonsgraden blant arbeidsgiverne har økt betydelig de siste 40 årene.
Fagbevegelsen må bli mer effektiv og vurdere strengt hvor topptung organisasjonen behøver å være for å tjene medlemmenes interesser. Kontingenten må ikke bli for dyr. På den annen side må fagbevegelsen være sterk nok til å hevde seg i samfunnskampen. Faglige rettigheter kommer ikke av seg selv.
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 nordmenn venter på erstatning: – Vi mister hus og hjem om det ikke skjer noe
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
KAN BLI OPPSAGT: Widerøe mister 80 prosent av bakketjenestene de leverer til SAS. Det vil ramme de ansatte på flyplassene i Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund og Ålesund (Illustrasjonsfoto)
Håvard Sæbø
14 fakta om nedbemanning. Dette må du vite
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
Flere i de mest utsatte samfunnsgruppene må droppe måltider på grunn av pengemangel, viser Sifo-rapporten.
Foto: Gorm Kallestad / NTB