JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kronikk

Hvor enkelt er det å boikotte de store matvarekjedene?

De fleste butikkene er omtrent like store, med omtrent like høye priser og omtrent samme utvalg.

De fleste butikkene er omtrent like store, med omtrent like høye priser og omtrent samme utvalg.

Jonas Fagereng Jacobsen

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no

Saken oppsummert

Prisen for lettvint hverdagshandling er dyre matvarer og dårlig utvalg. Kan vi forbrukere stå imot kjedenes makt?

En dag i september, da mannen min ante fred og ingen fare, sendte jeg ham en SMS: «Er du med? En måned uten å handle hos de store matvarekjedene?»

«Kult», svarte mannen min. Og la til «Hvordan skal det gå?» Vi er tross alt ikke bare to voksne i denne familien, men har tre barn i alderen 7-12 år.

Bonus-bullshit og boikott

Ideen som ramlet ned i hodet mitt den ettermiddagen mens jeg sto og tilberedte ukas fredagstaco med kjøttdeig fra Obs, ferdigvasket salat i pose fra Spar og tacoshell fra Rema, var inspirert av flere ting:

Vissheten om at de tre store matvarekjedene Norgesgruppen, Rema og Coop utgjør 96,6 prosent av markedet. (Tar du med Bunnpris, er vi oppe i 99,9 prosent.)

Nyheten om at eierne av kjedene blir rikere og rikere, samtidig som halvparten av aleneforsørgere ikke har råd til nok og sunn mat til barna sine. På sosiale medier fant jeg flere som hadde gitt seg selv lignende utfordring.

Tidligere i år forbannet jeg kjedenes bonus- og kundeprogrammer og konkluderte frustrert med at «det er vanskelig å boikotte matbutikker når de er omtrent like ille alle sammen, og kan gjøre som de vil med priser og rabatter og bonuser».

Nå gjør jeg likevel et forsøk.

REKOgnosering og regler

Mannen min og jeg ble raskt enige om at grensehandel var utelukket, selv om vi ikke bor så langt unna svenskegrensen.

Som han påpekte: Sverige er eid av Coop. Norske Coop Øst har nemlig en eierandel på 50 prosent i begge de to matbutikkene på Nordby-senteret på Svinesund. Dessuten eier Norgesgruppen 49 prosent av Eurocash.

Å flytte mathandelen over grensa ville bare være å skyve på problemet.

Det handler nemlig ikke utelukkende om å boikotte de store kjedene, men også om å støtte de små, lokale utsalgene og produsentene. Som jeg med skam å melde kjente altfor dårlig til.

Hvilke alternativer finnes det til de ti kjedebutikkene jeg har å velge i innenfor en radius på 3 kilometer fra huset mitt? 

Bondens Marked og REKO-ringen er landsdekkende alternativer – men krever planlegging. Førstnevnte hadde allerede hatt en markedsdag der jeg bor i starten av måneden, og kommer tydeligvis ikke tilbake dette året.

REKO står for Rettferdig Konsum, og er et konsept fra Finland. Prinsippet er at lokale produsenter selger direkte til forbrukeren, uten mellomledd. Der jeg bor, har REKO-ringen utlevering ett kvarter en dag i måneden, uheldigvis en kveld både mannen min og jeg er opptatt på jobb.

Vi blir enige om følgende regler: Handle lokalt der vi kan. Supplere med mat fra grønnsakshandleren (tidligere kjent som innvandrerbutikk). Og ender vi opp med å måtte handle i en kjedebutikk, skal vi velge den som ligger nærmest, fordi de ofte har lokalproduserte varer.

Det kommer til å bli dyrt!

Jeg skjønner tidlig at nøkkelen til suksess med dette prosjektet, er grundig planlegging. Jeg innser også at planlegging når det kommer til matinnkjøp ikke er vår sterkeste side.

Vi er en typisk norsk tidsklemme-familie med skole, lekser, fritidsaktiviteter, venner, og jobber hvor vi pendler 2,5 timer de dagene vi er på kontoret og noen ganger må legge ned en innsats etter vanlig arbeidstid. Vi lager mat fra bunnen av når vi kan, og serverer fiskepinner, frossenpizza og gryteretter fra Toro når tiden ikke strekker til.

De to første dagene av operasjon nei til matvarebaroner (eller hva jeg nå skal kalle det), er vi opptatt fra morgen til kveld. Typisk fiskepinne-dager, altså. Helga før går derfor med til å (forsøke å) planlegge innkjøp og middager til den første uka. Det er omtrent ti minutter å kjøre fra huset vårt og til utsalget til vårt lokale meieri, som får melk fra en gård med utsalg rett i nærheten.

På veien dit passerer vi to Rema 1000-butikker, to Spar, en Coop Obs, en Coop Extra og en Kiwi.

Rygge Meieri ligger i samme lokale som da det opprinnelig var i drift fra 1879 til 1947. I 2020 startet driften opp igjen, og i den lille butikken i samme bygning selges ost, melk og yoghurt fra meieriet, sammen med en rekke andre produkter som alle fortjener ordet håndverk foran seg.

Sauser, krydder, sjokolade og annet godteri, juice, pasta, olivenolje, knekkebrød, te og kaffe – noe norskprodusert i liten skala, andre ting åpenbart importert.

Prisene (sjokolade med en kilopris på 2000 kroner, for eksempel) forteller at dette er et sted du drar når du har lyst på noe spesielt, eller skal gi bort en gave med stilig design. Ikke et sted der du foretar hverdagshandlingen.

Vi plukker med oss melk og et par oster – meieriet kom nettopp hjem fra oste-NM med to gullmedaljer i bagasjen – mens en kollegas ord klinger i bakhodet: «Det kommer til å bli dyrt!»

Agurkdilemmaet

Gårdsbutikken er meieriets rake motsetning. Her er det ikke koselige lokaler med designprodukter, men et stort, åpent rom med grønnsakskasser plassert i midten, nesten nakne vegger, et kjølerom og en disk med selvbetjent kasseapparat.

Butikken er riktig nok kameraovervåket, men det er likevel noe fint med denne tillitsbaserte måten å handle på.

Vi merker oss at ulempen med å handle mot slutten av uka, er at hyllene er slunkne. De er tomme for agurk, som vi har tenkt å handle – men har til gjengjeld et enormt utvalg i kål. Det begynner å demre for meg at dette prosjektet kommer til å kreve at vi ikke bare endrer handlevaner, men spisevaner også.

Hos grønnsakshandleren har de bare agurker fra Spania, og vi møter her vårt første dilemma: Skal vi kjøpe langreist agurk hos den uavhengige butikken, eller norsk agurk – kanskje dyrket på et jorde rett borti her – fra en kjedebutikk?

Allerede før vi har kommet ordentlig i gang, begynner jeg å tenke at dette er skikkelig plundrete. Men på søndagen, mens jeg baker brød, rundstykker og knekkebrød, og en gryte med høstens grønnsaker står og putrer, skjønner jeg at det egentlig er omvendt:

Problemet er ikke at det er vanskelig å få tak i lokalprodusert mat fra uavhengige butikker, eller at vi må kjøre langt og innom flere steder på hver handletur.

Problemet er at vi har altfor mange kjedebutikker.

Den kjedelige sannheten

Når jeg ser gjennom kontoutskriften for de siste fire ukene, ser jeg at vi har vært i butikken 39 ganger.

Ofte er vi i flere butikker på samme handletur – fordi det er tilbud på noe hos en, vi har kupong på noe annet hos den andre, og får bonusrabattkundemedlemsspesialpris hos den tredje.

De fleste butikkene er omtrent like store, med omtrent like høye priser og omtrent samme utvalg. Og de konkurrerer om kundene med medlemstilbud, bonusprogrammer og kuponger.

Det norske dagligvaremarkedet er et oligopol som fører til høye priser og dårlig utvalg, ifølge Konkurransetilsynet. Det samme mener Anders Nordstad, som har 68 000 følgere på sin Facebook-side om «mat, politikk, makt og penger».

«Jeg tror det å teppebombe landet vårt med mange små butikker med begrenset utvalg har vært en bevisst strategi for å sikre seg markedsandeler og derigjennom innkjøpsmakt», forteller Nordstad.

Det er åh så bekvemmelig å kunne slenge innom en av de ørten butikkene i nærheten når det er noe vi mangler – eller har lyst på. Men jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene jeg ikke har kommet ut fra butikken med mer enn jeg hadde tenkt. Butikkene er tross alt designet for at vi skal kjøpe mest mulig.

Noe av det jeg ser mest fram til den neste måneden, er å slippe å bli bombardert med tilbudsplakater, 3 for 2, 2 for 50 – dagligvarekjøpepresset. Å bare kjøpe det jeg faktisk trenger, i den mengden vi greier å spise. Kanskje kaste mindre mat.

Det er ikke sikkert det blir så dyrt likevel.

Dette er den første av tre tekster om «operasjon nei til matvarebaroner».

Warning