JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Det går ikke alltid et tog på norske skinner – fra 1800-tallet.

Det går ikke alltid et tog på norske skinner – fra 1800-tallet.

Gorm Kallestad/NTB

Kommentar

«Vi snakker om det grønne skiftet. Men satser på fly i stedet for tog»

Toget går saktere enn for 30 år siden og vi flyr mest i Europa.
25.08.2022
10:56
29.08.2022 10:52
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

«Det er sånn norsk jernbane skal se ut», sa statsministeren. Han viste fram et bilde av Lysaker stasjon, moderne og fjong. Jernbanen skal skinne igjen, sa han. Etterslep på vedlikehold skal tas igjen innen to år. Det blir «Gardermoen-standard» på de mest sentrale strekningene i Oslo-området og nye togsett og økt kapasitet.

Opposisjonen var fornøyd. Endelig lyttet statsministeren. Nå kom jernbanesatsingen de hadde etterlyst så lenge. Alvoret hadde gått opp for hele det politiske Norge, uansett farge, uttalte lederen for et av de mindre opposisjonspartiene. Tog var den grønne, effektive framtida!

Tolv år senere humper fortsatt jernbanen seg langs enkeltspor når politikere, organisasjonsmennesker, lobbyister og journalister forflytter seg til Arendal for å svinge seg med hverandre i en uke.

Tolv år etter at daværende statsminister Jens Stoltenberg holdt sin jernbanetale i 2010, går norske tog på skinner – fra 1862. Det er øl i restaurantvognen og en fin reise, men vi kommer hjem til Oslo en halv time etter oppsatt tid, akkurat for sent til å rekke barnehagen. Heller ikke åtte års regjeringsmakt for de borgerlige togentusiastene som var så fornøyde med at Stoltenberg endelig lyttet, var tydeligvis nok til å få toget i rute.

Tross løftene og vyene går vi ikke framtida i møte på skinner. Vi kjører heller bakover på noen strekninger. På 1990-tallet kunne norske reisende legge seg på toget i Oslo og våkne i København. 30 år senere har nattoget til kontinentet forsvunnet. Og toget fra Stavanger til Oslo går elleve minutter saktere enn i 1994.

Vi nordmenn har i stedet skaffet oss vinger. Flytrafikken innenlands er doblet siden 2005. Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger er alle blant Europas mest trafikkerte flyruter. På en vilkårlig dag i august 2022 gikk det 43 flyginger fra Oslo til Trondheim. Også reiser fra vår hovedstad til Stockholm og København er på topp 25-lista.

Vi skal bruke vår ettertraktede, rene strøm på å hente opp olje og gass langt ute på havet for å nå klimamålene vår. Men det er utslippsverstingen fly som gjelder når vi skal reise litt langt. Og vi snakker knapt om det.

Noe er gjort, for all del. Togtilbudet rundt de største byene våre begynner å ligne på noe. Det er positivt, men det er også en del av det grunnleggende problemet. Det er noe som ikke stemmer i vårt syn på hva jernbanen er og kan være. Flytoget til Gardermoen, for eksempel, er et strålende tilbud. Men det går til en flyplass. Og de lange linjene gjør vi lite og ingenting med.

I Norge er toget nemlig først og fremst lokaltransport, og det er feeder-trafikk til flyplassen. Som vi altså bruker hyppigere enn alle andre om vi ser til folketall. Og det er kanskje ikke så rart. Vi har de tregeste langdistansetogene i Vest-Europa, og vi har færrest avganger.

Det rimer dårlig med det grønne skiftet vi snakker så mye om. Men går an å bøte på. Vi kan kutte svinger, bokstavelig talt, for å få ned reisetiden. Og å bygge noe så kjedelig som kryssingsspor her og der, slik at motgående tog kan passere hverandre. Slik kan vi presse reisetiden rundt fire timer fra Oslo til både Trondheim og Bergen, ifølge ekspertene.

Les også: Vy mister halvparten av togtrafikken på Østlandet

Men det kan virke som en fjern drøm når man ser ut av vinduet på Sørlandsbanen. Man kan nesten se det fysiske arbeidet som ble utført med hakke og dynamitt i stein og formasjoner langs linja. En gang for hundre år siden. Og enda fjernere blir drømmen når vi bruker opp energien på å krangle om organiseringen av jernbanen som går på disse eldgamle skinnene.

Den borgerlige regjeringen Solberg gjennomførte en reform av organiseringen. Nå kjører litt flere aktører enn før på de samme togsettene, som har fått litt maling og ny logo. De samme ansatte jobber i ny uniform og med litt mindre jobbsikkerhet. Vår nye regjering Støre har nå satt i gang et arbeid for å gjennomgå «jernbanens organisering og selskapsstruktur».

Og slik holder vi på mens svenskene snart er nede i en reisetid under tre timer på de 50 milene fra Stockholm til grensen mot Norge. De 14–15 milene til Oslo på norsk side tar fortsatt to timer. På skinner fra 1862.

Og da har vi knapt nevnt nattoget. Mange vil tydeligvis reise med nattog, men det er enklere sagt enn gjort. Dovrebanen hadde hundre prosent belegg på sovevognene i 2019, året før pandemien. Det er likevel lite som tyder på vi får flere sovevogner med det første. I stedet får vi flyavganger, og flere busser på nye motorveier som utkonkurrerer toget i så vel antall avganger som reisetid. Både dag og natt.

Det mest fortærende er at det ikke er så mye skal til for å gi oss et bedre togtilbud. For at antallet flyavganger skal gå ned i en tid der vi lover å kutte i utslippene. Det vil koste penger. Men vi som gjerne vil ta tog krever slett ikke at alle stasjoner skal se ut som den på Lysaker. Vi trenger ikke «Gardermoen-standard» på alle tog, heller.

Vi vil egentlig bare gjøre Kristian Skjellum Aas sine ord til våre. Aas jobber i Naturvernforbundet, er primus motor for Facebook-siden «Togferie» og trolig en av landets fremste togentusiaster. Han sier det slik: «Jeg vil ha en jernbane på 1980-talls standard, opp fra 1880-tallsstandarden vi har i dag».

Mye lest: Utenlandske turbusser har tatt over for norske

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
25.08.2022
10:56
29.08.2022 10:52



Mest lest

Debatt

Merethe Solberg syns ikke det er riktig at LO-lederen skal være kritisk til dem i fagbevegelsen som demonstrerte sammen med Industriaksjonen og Facebook-gruppa "Vi som krever billigere strøm".

Merethe Solberg syns ikke det er riktig at LO-lederen skal være kritisk til dem i fagbevegelsen som demonstrerte sammen med Industriaksjonen og Facebook-gruppa "Vi som krever billigere strøm".

Erlend Angelo

«LO-lederen bør holde seg for god til å kritisere de som deltok på strømdemonstrasjonen»

Sissel Tronstad får en mye mer usikker framtid nå som anlegget på Elverum legges ned.

Sissel Tronstad får en mye mer usikker framtid nå som anlegget på Elverum legges ned.

Martin Guttormsen Slørdal

Alenemamma Sissel mister jobben når Nortura legger ned

Sigrid Lundervold Nesheim rydder seg ut av et møterom sammen med tillitsvalgt Tina Bauge Johnsen.

Sigrid Lundervold Nesheim rydder seg ut av et møterom sammen med tillitsvalgt Tina Bauge Johnsen.

Helge Skodvin

Sigrid (22) gikk rett fra studier på skjerm til jobb i barnevernet

Fafo-forsker Åsmund Arup Seip mener at streik i offentlig sektor først og fremst er en meningsytring. Han tror at KS og Staten etter tre måneder med lærerstreik har fått med seg det lærerne mener.

Fafo-forsker Åsmund Arup Seip mener at streik i offentlig sektor først og fremst er en meningsytring. Han tror at KS og Staten etter tre måneder med lærerstreik har fått med seg det lærerne mener.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Er streikeretten til lærerne under angrep? Nei, mener Fafo-forsker

Kvalitetskonsulent Robin Celine Stensrud (22) i Ringnes er en av mange nye på arbeidsmarkedet.

Kvalitetskonsulent Robin Celine Stensrud (22) i Ringnes er en av mange nye på arbeidsmarkedet.

Hanna Skotheim

Så mye sparer staten på at rekordmange er i jobb

Didrik Hovind og hans mor Jorun koser seg ombord.

Didrik Hovind og hans mor Jorun koser seg ombord.

privat

Didrik valgte båt over hus. Men hva ser forsikringa på som et hjem?

BAKSMELL: Lærlinger og arbeidsinnvandrere er blant gruppene som kan måtte punge ut når Skatteetaten har sett på boligpraksisen.

BAKSMELL: Lærlinger og arbeidsinnvandrere er blant gruppene som kan måtte punge ut når Skatteetaten har sett på boligpraksisen.

Colourbox

Advokat: Vanlige folk kan få skattesmell for pendlerboliger

LO-leder Peggy Hessen Følsvik holdt hilsningstale på landsmøtet i Norsk Sjømanns mandag ettermiddag. (ARKIVFOTO)

LO-leder Peggy Hessen Følsvik holdt hilsningstale på landsmøtet i Norsk Sjømanns mandag ettermiddag. (ARKIVFOTO)

Sissel M. Rasmussen

Her er LO-lederens fire krav til statsbudsjettet

Helsefagarbeider Karin Garmager Kristiansen.

Helsefagarbeider Karin Garmager Kristiansen.

Ole Martin Wold

– Jeg tenkte «nå har jeg tre måneders oppsigelse og så er jeg fri»

Kommentar

Stortingspresident Masud Gharahkhani har lagt seg ut med myndighetene i Iran.

Stortingspresident Masud Gharahkhani har lagt seg ut med myndighetene i Iran.

Javad Parsa / NTB

«Masud Gharahkhani har formidlet et budskap som hele Norge står bak»

Mange under 30 år sliter med å få fotfeste i arbeidslivet.

Mange under 30 år sliter med å få fotfeste i arbeidslivet.

Hanna Skotheim

LO slår alarm: 100.000 under 30 år har verken jobb eller utdannelse

Mette Walker, leder i Skolenes Landsforbund, er kjempeskuffet etter at regjeringen stoppet lærerstreiken med tvungen lønnsnemnd.

Mette Walker, leder i Skolenes Landsforbund, er kjempeskuffet etter at regjeringen stoppet lærerstreiken med tvungen lønnsnemnd.

Sidsel Valum

Lærerne må tilbake på jobb. SL frykter streikeretten er truet

Pažiūrėkite, koks mėnesinis atlyginimas yra įprastas Norvegijoje.

Pažiūrėkite, koks mėnesinis atlyginimas yra įprastas Norvegijoje.

Brian Cliff Olguin

Štai koks dažniausias mėnesinis atlyginimas Norvegijoje

MEDBESTEMMELSE: Den nye tariffavtalen skal gi bedre vern av fritida til de ansatte.

MEDBESTEMMELSE: Den nye tariffavtalen skal gi bedre vern av fritida til de ansatte.

Christine Skårberg Dahl

Slik blir den nye lønna for energimontører i kommunale kraft- og nettselskap

NYOPPRETTET: På Folkets Hus tar Fellesforbundets Fredrik Winger-Solvang imot sju selvstendige bud, som for første gang siden 2004 skal danne klubb. Deltagerne ønsker ikke bilder av seg selv publisert, av frykt for å miste oppdrag.

NYOPPRETTET: På Folkets Hus tar Fellesforbundets Fredrik Winger-Solvang imot sju selvstendige bud, som for første gang siden 2004 skal danne klubb. Deltagerne ønsker ikke bilder av seg selv publisert, av frykt for å miste oppdrag.

Erlend Tro Klette

Budbilsjåførene tar ikke sjansen på å stå alene lenger

Thorbjørn Berntsen og Thorvald Stoltenberg sto på hver sin side i 1972. Bildet er fra Fri Fagbevegelse sin forside i mai samme år.

Thorbjørn Berntsen og Thorvald Stoltenberg sto på hver sin side i 1972. Bildet er fra Fri Fagbevegelse sin forside i mai samme år.

Torgny Hasås

EF-striden i 1972: – Familier og venner ble splittet

Sprawdź ile w Norwegii wynosi normalne miesięczne wynagrodzenie.

Sprawdź ile w Norwegii wynosi normalne miesięczne wynagrodzenie.

Brian Cliff Olguin

Oto najczęstsze miesięczne wynagrodzenie w Norwegii

RÅD: Stortingsrepresentant Trine Lise Sundnes (Ap) har klare råd til kommuner med mange ansatte i små stillinger: – Begynn nå med å ansette i 100-prosentstillinger for å få ned merarbeidet og innleiebruken. Loven kommer til å bli endret, det er ingen grunn til å vente, fastslår den tidligere fagforeningslederen i Handel og Kontor.

RÅD: Stortingsrepresentant Trine Lise Sundnes (Ap) har klare råd til kommuner med mange ansatte i små stillinger: – Begynn nå med å ansette i 100-prosentstillinger for å få ned merarbeidet og innleiebruken. Loven kommer til å bli endret, det er ingen grunn til å vente, fastslår den tidligere fagforeningslederen i Handel og Kontor.

Jan-Erik Østlie

Mot storseier for fagbevegelsen: Nå kan retten til heltid bli lovfestet

Utdanningsforbundet-leder Steffen Handal går til frontalangrep mot LO og KS etter at lærerne tapte konflikten.

Utdanningsforbundet-leder Steffen Handal går til frontalangrep mot LO og KS etter at lærerne tapte konflikten.

Leif Martin Kirknes

LO er del av en allianse mot lærerne, påstår Handal. Se hva LOs nestleder svarer

Mats Løvstad

Hva skjer på ditt område? Sjekk hva politikerne jobber med fremover