JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kabotasje

Utenlandske turbusser har tatt over for norske. Vi burde gjøre som Danmark, mener forbundssekretær

EU-landet Danmark har i snart tre år hatt tøffere regler enn EU for hvor mye utenlandske turbusser kan kjøre i landet. Tross protester fra EU-kommisjonen, nekter danskene å vike. Norge sitter foreløpig på gjerdet.
Mens Norge ikke har gjort noe for å begrense antallet utenlandske turistbusser i Norge, har danske strammet inn. Selv ikke protester fra EU-kommisjonen har fått danskene til å endre kurs.

Mens Norge ikke har gjort noe for å begrense antallet utenlandske turistbusser i Norge, har danske strammet inn. Selv ikke protester fra EU-kommisjonen har fått danskene til å endre kurs.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

helge@lomedia.no

Ifølge NHO Transport er det nå ikke mer enn 1162 norskregistrerte turbusser. For ti år siden var det nesten 1500 flere, så antallet er mer enn halvert.

NHO Transport peker på én hovedårsak, nemlig veksten av utenlandske turbusser som tar oppdrag innenfor Norges grenser.

Særdanske regler i 2019

Når transportører fra et land, enten det er av gods eller passasjerer, tar transportoppdrag internt i et annet land, kalles det kabotasje.

Slik kabotasjekjøring er regulert i EU- og EØS-området. Men der godsbransjen har klart definert hvor mye man kan kjøre kabotasje i et land før man må ut av landet, er begrensningene vage for turbusser.

Reglene sier kun at kabotasjekjøringen skal være midlertidig, dog uten å definere hva som menes med midlertidigheten.

Resultatet har vært at utenlandske turbusser, som regel fra Øst-Europa, har kommet til Norge tidlig på våren og ikke reist hjem før langt utpå høsten.

I Danmark har man hatt det samme problemet, men fra den 1. november 2019 satte danskene ned foten. Fra den datoen har utenlandske turbusser kun hatt lov til å ta kabotasjeoppdrag maksimalt sju dager i strekk før de måtte ut av landet.

De utenlandske turbussene må deretter holde seg utenfor Danmark i minst 30 dager.

Mener EU-regler er uklare

En reaksjon fra EU var ventet, men den kom ikke før sommeren 2021. Da ba EU-kommisjonen Danmark avvikle eller endre sine kabotasjeregler for turbuss. Et drøyt år senere har danske myndigheter svart EU-kommisjonen.

Svaret viser at Danmark ikke har noen som helst intensjon om å bøye seg for kravet. Det danske Transportministeriet, tilsvarende samferdselsdepartementet i Norge, skriver rett ut at regelverkets manglende definisjon av midlertidighet gjør det umulig å håndheve regelverket etter regelverkets intensjon. Og at den danske fortolkningen derimot følger intensjonen i kabotasjeregelverket.

– Såfremt kommisjonen fastholder at den danske fortolkning ikke er i overensstemmelse med uttrykket «i en begrenset periode», oppfordres kommisjonen til å utarbeide en felles fortolkning for passagerkabotasje, avslutter det danske Transportministeriet.

Les hele svaret fra Transportministeriet her.

Vil avvente videre utvikling

Før valget i fjor høst gikk Arbeiderpartiet ut og sa at Norge burde følge det danske eksempelet.

Selv om partiet fikk samferdselsministeren i fjor høst, har et forslag om tilsvarende innstramming som i Danmark ikke blitt fremmet av regjeringen.

Til FriFagbevegelse sier imidlertid samferdselsminister Jon-Ivar Nygård at man følger situasjonen i Danmark nøye, men at departementet foreløpig vil se an den videre prosessen i Danmark før man tar en beslutning.

– Men vi vurderer samme type tiltak som i Danmark. Det gjør vi, sier Nygård.

Han kan imidlertid ikke love at en innstramming vil komme før turistsesongen neste år. Snarere tvert imot.

– Da måtte vi ha agert enda tidligere enn det, men vi har ikke landet det helt ennå. Men det er absolutt noe vi ønsker å vurdere. Vi ser at det er et problematisk område, sier Nygård.

– Samtidig må vi passe på at vi ikke gjør ting som fører til at vi må rykke tilbake igjen og får et dårligere regelverk. Vi må følge med på dette og gjøre dette på en måte som gjør at vi utnytter handlingsrommet, men at vi heller ikke ødelegger handlingsrommet for oss, avslutter samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

– For dårlig av regjeringen

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet har jobbet med kabotasje-problematikken i mange år. Han er lite imponert over svarene fra Jon-Ivar Nygård.

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet mener regjeringen ikke følger opp sin egen politikk mot sosial dumping i transportsektoren med sin "vente og se-holdning".

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet mener regjeringen ikke følger opp sin egen politikk mot sosial dumping i transportsektoren med sin "vente og se-holdning".

Roy Ervin Solstad

– Den vente og se-holdninga har vi sett i mange år, men det er en grense for hvor mange ganger du kan gjenta det. Hvis de virkelig har tenkt å gjøre noe mot sosial dumping på busstransport, så ville det enkleste vært å gjøre som danskene, sier Sivertsen.

Han mener det vil gå år dersom man skal vente på EU-systemet.

– Regjeringen har sagt at de skal jobbe fort og effektivt for å få på plass tiltak mot sosial dumping i transportsektoren. Vi har vært utålmodige lenge og blir ikke mindre utålmodige av svarene fra Nygård, sier en oppgitt Dag-Einar Sivertsen.

– De klarer ikke å levere på det som nærmest har vært erklært politikk for å rydde opp i transportsektoren. Dette går altfor sakte, og det er for dårlig av regjeringen, avslutter han.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse