Mens Norge ikke har gjort noe for å begrense antallet utenlandske turistbusser i Norge, har danske strammet inn. Selv ikke protester fra EU-kommisjonen har fått danskene til å endre kurs.
Roy Ervin Solstad
Kabotasje
Utenlandske turbusser har tatt over for norske. Vi burde gjøre som Danmark, mener forbundssekretær
EU-landet Danmark har i snart tre år hatt tøffere regler enn EU for hvor mye utenlandske turbusser kan kjøre i landet. Tross protester fra EU-kommisjonen, nekter danskene å vike. Norge sitter foreløpig på gjerdet.
roy@lomedia.no
helge@lomedia.no
Ifølge NHO Transport er det nå ikke mer enn 1162 norskregistrerte turbusser. For ti år siden var det nesten 1500 flere, så antallet er mer enn halvert.
NHO Transport peker på én hovedårsak, nemlig veksten av utenlandske turbusser som tar oppdrag innenfor Norges grenser.
Særdanske regler i 2019
Når transportører fra et land, enten det er av gods eller passasjerer, tar transportoppdrag internt i et annet land, kalles det kabotasje.
Slik kabotasjekjøring er regulert i EU- og EØS-området. Men der godsbransjen har klart definert hvor mye man kan kjøre kabotasje i et land før man må ut av landet, er begrensningene vage for turbusser.
Reglene sier kun at kabotasjekjøringen skal være midlertidig, dog uten å definere hva som menes med midlertidigheten.
Resultatet har vært at utenlandske turbusser, som regel fra Øst-Europa, har kommet til Norge tidlig på våren og ikke reist hjem før langt utpå høsten.
I Danmark har man hatt det samme problemet, men fra den 1. november 2019 satte danskene ned foten. Fra den datoen har utenlandske turbusser kun hatt lov til å ta kabotasjeoppdrag maksimalt sju dager i strekk før de måtte ut av landet.
De utenlandske turbussene må deretter holde seg utenfor Danmark i minst 30 dager.
Mener EU-regler er uklare
En reaksjon fra EU var ventet, men den kom ikke før sommeren 2021. Da ba EU-kommisjonen Danmark avvikle eller endre sine kabotasjeregler for turbuss. Et drøyt år senere har danske myndigheter svart EU-kommisjonen.
Svaret viser at Danmark ikke har noen som helst intensjon om å bøye seg for kravet. Det danske Transportministeriet, tilsvarende samferdselsdepartementet i Norge, skriver rett ut at regelverkets manglende definisjon av midlertidighet gjør det umulig å håndheve regelverket etter regelverkets intensjon. Og at den danske fortolkningen derimot følger intensjonen i kabotasjeregelverket.
– Såfremt kommisjonen fastholder at den danske fortolkning ikke er i overensstemmelse med uttrykket «i en begrenset periode», oppfordres kommisjonen til å utarbeide en felles fortolkning for passagerkabotasje, avslutter det danske Transportministeriet.
Les hele svaret fra Transportministeriet her.
Vil avvente videre utvikling
Før valget i fjor høst gikk Arbeiderpartiet ut og sa at Norge burde følge det danske eksempelet.
Selv om partiet fikk samferdselsministeren i fjor høst, har et forslag om tilsvarende innstramming som i Danmark ikke blitt fremmet av regjeringen.
Til FriFagbevegelse sier imidlertid samferdselsminister Jon-Ivar Nygård at man følger situasjonen i Danmark nøye, men at departementet foreløpig vil se an den videre prosessen i Danmark før man tar en beslutning.
– Men vi vurderer samme type tiltak som i Danmark. Det gjør vi, sier Nygård.
Han kan imidlertid ikke love at en innstramming vil komme før turistsesongen neste år. Snarere tvert imot.
– Da måtte vi ha agert enda tidligere enn det, men vi har ikke landet det helt ennå. Men det er absolutt noe vi ønsker å vurdere. Vi ser at det er et problematisk område, sier Nygård.
– Samtidig må vi passe på at vi ikke gjør ting som fører til at vi må rykke tilbake igjen og får et dårligere regelverk. Vi må følge med på dette og gjøre dette på en måte som gjør at vi utnytter handlingsrommet, men at vi heller ikke ødelegger handlingsrommet for oss, avslutter samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– For dårlig av regjeringen
Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet har jobbet med kabotasje-problematikken i mange år. Han er lite imponert over svarene fra Jon-Ivar Nygård.
Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet mener regjeringen ikke følger opp sin egen politikk mot sosial dumping i transportsektoren med sin "vente og se-holdning".
Roy Ervin Solstad
– Den vente og se-holdninga har vi sett i mange år, men det er en grense for hvor mange ganger du kan gjenta det. Hvis de virkelig har tenkt å gjøre noe mot sosial dumping på busstransport, så ville det enkleste vært å gjøre som danskene, sier Sivertsen.
Han mener det vil gå år dersom man skal vente på EU-systemet.
– Regjeringen har sagt at de skal jobbe fort og effektivt for å få på plass tiltak mot sosial dumping i transportsektoren. Vi har vært utålmodige lenge og blir ikke mindre utålmodige av svarene fra Nygård, sier en oppgitt Dag-Einar Sivertsen.
– De klarer ikke å levere på det som nærmest har vært erklært politikk for å rydde opp i transportsektoren. Dette går altfor sakte, og det er for dårlig av regjeringen, avslutter han.
Mest lest
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.
Torgny Hasås
Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder
Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
Tri Nguyen Dinh
Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann
FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.
Håvard Sæbø