JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
EU-BREMS: EU mener de danske begrensningene for utenlandske turbusser bryter med regelverket. Nå ber de Danmark gjøre som resten av Europa.

EU-BREMS: EU mener de danske begrensningene for utenlandske turbusser bryter med regelverket. Nå ber de Danmark gjøre som resten av Europa.

Roy Ervin Solstad

Kabotasje

EU krever stopp for særdanske regler for utenlandske turbusser

I Danmark kan utenlandske turbusser kun kjøre sju dager etter hverandre innenfor landets grenser før de må ut av landet i 30 dager. Det vil EU ha en slutt på.


29.06.2021
13:01
29.06.2021 13:01

roy@lomedia.no

I EU og EØS kan turbusser ta så mange oppdrag de måtte ønske i et annet land enn hjemlandet til bussene, så lenge dette kun skjer midlertidig.

Danskene har sett seg lei på at "midlertidig" ofte blir tolket som fra april-mai til september-oktober, og har derfor strammet inn på regelverket. Helt siden 1. november 2019 har Danmark hatt en grense på maksimalt sju påfølgende dager med slik kjøring før bussene må ut av landet i minst 30 dager.

Mye delt: IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift

Danmark bryter reglene

I Norge har turbussbransjen fått støtte av politikere på venstresiden i at lignende regler bør innføres her. Samferdselsdepartementet har på sin side pekt på at de ville avvente å se hva EU mente om de danske reglene før man foretok seg noe også i Norge.

Siden det har gått så lang tid, regnet mange med at EU stilltiende ville akseptere de danske innstrammingene, men nå har EU-kommisjonen reagert.

Ifølge NHO Transport mottok Danmark i juni et brev fra kommisjonen der det kom fram at lovligheten av å kjøre kabotasje med turbuss på vurderes ut fra varighet, frekvens, lengde og grad av kontinuitet.

– Den danske begrensningen kan ut fra dette ekskludere lovlig kabotasje ut fra EUs definisjon og regelverk, for eksempel dersom en transportør vil kjøre kabotasje i kun en måned i året, heter det i brevet.

EU-kommisjonen ber derfor Danmark trekke tilbake sin tolkning av midlertidig kabotasjekjøring, men Danmark kan svare kommisjonen med sine argumenter innen to måneder, heter det videre.

Mye lest: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid

Forventet reaksjon

Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, er ikke overrasket over reaksjonen fra EU-kommisjonen.

– En reaksjon fra EU hadde vi nesten regnet med. Det eneste overraskende her er at reaksjonen ikke kom tidligere. Hadde Norge gjort noe liknende ville trolig ESA erfaringsmessig vært på banen langt raskere. På den annen side, så hadde vel EU knapt nok reagert om det var Tyskland eller Frankrike som hadde strammet inn reglene på linje med danskene, sier Sivertsen.

Han er også usikker på hvor alvorlig EU egentlig ser på den danske løsningen.

– Hadde de ment at dette var ut over alle proposisjoner, ville de vært nok ha reagert langt tidligere, tror han.

Frifagbevegelse undersøkte - og fikk 600 svar: Seks av ti yrkessjåfører oppgir å ha ulovlig lange arbeidsdager

(Saken fortsetter under bildet)

OVERRASKET OVER TIDSBRUK: - Hadde Norge innført slike regler, ville ESA reagert i løpet av 24 timer, så det eneste overraskende med dette, er at det har tatt så lang tid for EU å reagere, sier forbundssekretære i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

OVERRASKET OVER TIDSBRUK: - Hadde Norge innført slike regler, ville ESA reagert i løpet av 24 timer, så det eneste overraskende med dette, er at det har tatt så lang tid for EU å reagere, sier forbundssekretære i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Roy Ervin Solstad

Norge kan få lignende regler

Det synet deles av adminstrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport. Stordrange sier til egne nettsider at brevet ikke nødvendigvis betyr at Danmark må endre sine regler.

– En informert kilde i Brussel hevder at EU-kommisjonen sannsynligvis ikke vil prioritere denne saken særlig høyt. Det er dermed mulig at EU vil "bøye av" hvis Danmark gir en utfyllende og grundig begrunnelse for innføring av dagens regelverk. Dette vil bli avklart i løpet av høsten, og det vil dermed være mulig for Norge å innføre tilsvarende regler i god tid før neste års turistsesong starter, sier Stordrange.

Kabotasje og sosial dumping: Lastebilsjåfør Håvard (70): – Utviklingen er skremmende

Vil ha innstramming

Den mest umiddelbare effekten er at turbilbransjen her i Norge, og politikere som tidligere har pekt på at den danske løsningen burde kopieres, ikke lenger kan gjøre dette før det kommer en endelig avklaring. En fortsettelse av dagens tolkning av hva som er midlertidighet, mener han i hvert fall er uaktuelt. Stordrange mener også strengere regler må til.

– Hensikten med kabotasjereglene er å hindre tomkjøring av miljøvennlig årsaker. Da burde man i hvert fall umiddelbart innføre krav om at man skal ha passasjerer i bussene ved grensepassering. Kjøring av tomme busser fra Latvia til Vestlandet for å ta kabotasjeoppdrag er neppe i tråd med intensjonen om å minimalisere tomkjøring, sier Jon H. Stordrange.

Denne skaper debatt: 52 underbetalte sjåfører krever millioner i erstatning fra tidligere arbeidsgiver. Nå er selskapet tilbake i Norge under nytt navn

Dag-Einar Sivertsen er enig.

– Strengere regler vil hjelpe veldig på situasjonen også i Norge. Det er ikke det at vi ønsker å hindre utenlandske busser og sjåfører å kjøre i Norge, men det må skje på like og rettferdige vilkår. Selv om deler av turbilkapittelet i tariffavtalen allerede er allmenngjort, virker det tilsynelatende som at de utenlandske sjåførene likevel ikke får den lønna de har krav på. Dette viser at allmenngjøring av tariffavtalen ikke har hatt effekt nok i å hindre useriøsitet i turbilnæringen. Da må vi i tillegg stramme inn reglene på hvor mye de skal ha lov å kjøre kabotasjeoppdrag her til lands, sier han.

Fått med deg denne? Transportbransjen vil ansvarliggjøre de som bestiller: – Et viktig skritt mot bedre sikkerhet på veiene

– Vil ikke bøye av

I Danmark tror man ikke at myndighetene vil legge seg flate for EU sitt krav. Snarere tvert i mot. Politisk rådgiver i fagforeningen 3F i Danmark, Hans Christian Graversen, forventer at Danmark vil stå fast på sin praktisering av regelverket.

– Transportminister Benny Engelbrechts sa allerede da de nye reglene ble presentert i oktober 2019 at reglene var stramme, men helt nødvendige, siden EU ikke har klare regler for buss-kabotasje.

Han forteller at Danmark har lang tradisjon for å stå fast på egne regler når det gjelder transport, ikke minst når EUs regler er uklare og upresise.

– Danmark vant en lignende sak i EU-domstolen i 2018 om kabotasje for lastebilsjåfører, sier han.

Graversen bekrefter at utenlandske bussjåfører skal ha danske lønns- og arbeidsvilkår når de kjører i Danmark.

29.06.2021
13:01
29.06.2021 13:01



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker