Kabotasje
EU krever stopp for særdanske regler for utenlandske turbusser
I Danmark kan utenlandske turbusser kun kjøre sju dager etter hverandre innenfor landets grenser før de må ut av landet i 30 dager. Det vil EU ha en slutt på.
EU-BREMS: EU mener de danske begrensningene for utenlandske turbusser bryter med regelverket. Nå ber de Danmark gjøre som resten av Europa.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
I EU og EØS kan turbusser ta så mange oppdrag de måtte ønske i et annet land enn hjemlandet til bussene, så lenge dette kun skjer midlertidig.
Danskene har sett seg lei på at "midlertidig" ofte blir tolket som fra april-mai til september-oktober, og har derfor strammet inn på regelverket. Helt siden 1. november 2019 har Danmark hatt en grense på maksimalt sju påfølgende dager med slik kjøring før bussene må ut av landet i minst 30 dager.
Mye delt: IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift
Danmark bryter reglene
I Norge har turbussbransjen fått støtte av politikere på venstresiden i at lignende regler bør innføres her. Samferdselsdepartementet har på sin side pekt på at de ville avvente å se hva EU mente om de danske reglene før man foretok seg noe også i Norge.
Siden det har gått så lang tid, regnet mange med at EU stilltiende ville akseptere de danske innstrammingene, men nå har EU-kommisjonen reagert.
Ifølge NHO Transport mottok Danmark i juni et brev fra kommisjonen der det kom fram at lovligheten av å kjøre kabotasje med turbuss på vurderes ut fra varighet, frekvens, lengde og grad av kontinuitet.
– Den danske begrensningen kan ut fra dette ekskludere lovlig kabotasje ut fra EUs definisjon og regelverk, for eksempel dersom en transportør vil kjøre kabotasje i kun en måned i året, heter det i brevet.
EU-kommisjonen ber derfor Danmark trekke tilbake sin tolkning av midlertidig kabotasjekjøring, men Danmark kan svare kommisjonen med sine argumenter innen to måneder, heter det videre.
Mye lest: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid
Forventet reaksjon
Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, er ikke overrasket over reaksjonen fra EU-kommisjonen.
– En reaksjon fra EU hadde vi nesten regnet med. Det eneste overraskende her er at reaksjonen ikke kom tidligere. Hadde Norge gjort noe liknende ville trolig ESA erfaringsmessig vært på banen langt raskere. På den annen side, så hadde vel EU knapt nok reagert om det var Tyskland eller Frankrike som hadde strammet inn reglene på linje med danskene, sier Sivertsen.
Han er også usikker på hvor alvorlig EU egentlig ser på den danske løsningen.
– Hadde de ment at dette var ut over alle proposisjoner, ville de vært nok ha reagert langt tidligere, tror han.
Frifagbevegelse undersøkte - og fikk 600 svar: Seks av ti yrkessjåfører oppgir å ha ulovlig lange arbeidsdager
(Saken fortsetter under bildet)
OVERRASKET OVER TIDSBRUK: - Hadde Norge innført slike regler, ville ESA reagert i løpet av 24 timer, så det eneste overraskende med dette, er at det har tatt så lang tid for EU å reagere, sier forbundssekretære i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.
Roy Ervin Solstad
Norge kan få lignende regler
Det synet deles av adminstrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport. Stordrange sier til egne nettsider at brevet ikke nødvendigvis betyr at Danmark må endre sine regler.
– En informert kilde i Brussel hevder at EU-kommisjonen sannsynligvis ikke vil prioritere denne saken særlig høyt. Det er dermed mulig at EU vil "bøye av" hvis Danmark gir en utfyllende og grundig begrunnelse for innføring av dagens regelverk. Dette vil bli avklart i løpet av høsten, og det vil dermed være mulig for Norge å innføre tilsvarende regler i god tid før neste års turistsesong starter, sier Stordrange.
Kabotasje og sosial dumping: Lastebilsjåfør Håvard (70): – Utviklingen er skremmende
Vil ha innstramming
Den mest umiddelbare effekten er at turbilbransjen her i Norge, og politikere som tidligere har pekt på at den danske løsningen burde kopieres, ikke lenger kan gjøre dette før det kommer en endelig avklaring. En fortsettelse av dagens tolkning av hva som er midlertidighet, mener han i hvert fall er uaktuelt. Stordrange mener også strengere regler må til.
– Hensikten med kabotasjereglene er å hindre tomkjøring av miljøvennlig årsaker. Da burde man i hvert fall umiddelbart innføre krav om at man skal ha passasjerer i bussene ved grensepassering. Kjøring av tomme busser fra Latvia til Vestlandet for å ta kabotasjeoppdrag er neppe i tråd med intensjonen om å minimalisere tomkjøring, sier Jon H. Stordrange.
Denne skaper debatt: 52 underbetalte sjåfører krever millioner i erstatning fra tidligere arbeidsgiver. Nå er selskapet tilbake i Norge under nytt navn
Dag-Einar Sivertsen er enig.
– Strengere regler vil hjelpe veldig på situasjonen også i Norge. Det er ikke det at vi ønsker å hindre utenlandske busser og sjåfører å kjøre i Norge, men det må skje på like og rettferdige vilkår. Selv om deler av turbilkapittelet i tariffavtalen allerede er allmenngjort, virker det tilsynelatende som at de utenlandske sjåførene likevel ikke får den lønna de har krav på. Dette viser at allmenngjøring av tariffavtalen ikke har hatt effekt nok i å hindre useriøsitet i turbilnæringen. Da må vi i tillegg stramme inn reglene på hvor mye de skal ha lov å kjøre kabotasjeoppdrag her til lands, sier han.
Fått med deg denne? Transportbransjen vil ansvarliggjøre de som bestiller: – Et viktig skritt mot bedre sikkerhet på veiene
– Vil ikke bøye av
I Danmark tror man ikke at myndighetene vil legge seg flate for EU sitt krav. Snarere tvert i mot. Politisk rådgiver i fagforeningen 3F i Danmark, Hans Christian Graversen, forventer at Danmark vil stå fast på sin praktisering av regelverket.
– Transportminister Benny Engelbrechts sa allerede da de nye reglene ble presentert i oktober 2019 at reglene var stramme, men helt nødvendige, siden EU ikke har klare regler for buss-kabotasje.
Han forteller at Danmark har lang tradisjon for å stå fast på egne regler når det gjelder transport, ikke minst når EUs regler er uklare og upresise.
– Danmark vant en lignende sak i EU-domstolen i 2018 om kabotasje for lastebilsjåfører, sier han.
Graversen bekrefter at utenlandske bussjåfører skal ha danske lønns- og arbeidsvilkår når de kjører i Danmark.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.