JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
EU-BREMS: EU mener de danske begrensningene for utenlandske turbusser bryter med regelverket. Nå ber de Danmark gjøre som resten av Europa.

EU-BREMS: EU mener de danske begrensningene for utenlandske turbusser bryter med regelverket. Nå ber de Danmark gjøre som resten av Europa.

Roy Ervin Solstad

Kabotasje

EU krever stopp for særdanske regler for utenlandske turbusser

I Danmark kan utenlandske turbusser kun kjøre sju dager etter hverandre innenfor landets grenser før de må ut av landet i 30 dager. Det vil EU ha en slutt på.



29.06.2021
13:01
29.06.2021 13:01

roy@lomedia.no

I EU og EØS kan turbusser ta så mange oppdrag de måtte ønske i et annet land enn hjemlandet til bussene, så lenge dette kun skjer midlertidig.

Danskene har sett seg lei på at "midlertidig" ofte blir tolket som fra april-mai til september-oktober, og har derfor strammet inn på regelverket. Helt siden 1. november 2019 har Danmark hatt en grense på maksimalt sju påfølgende dager med slik kjøring før bussene må ut av landet i minst 30 dager.

Mye delt: IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift

Danmark bryter reglene

I Norge har turbussbransjen fått støtte av politikere på venstresiden i at lignende regler bør innføres her. Samferdselsdepartementet har på sin side pekt på at de ville avvente å se hva EU mente om de danske reglene før man foretok seg noe også i Norge.

Siden det har gått så lang tid, regnet mange med at EU stilltiende ville akseptere de danske innstrammingene, men nå har EU-kommisjonen reagert.

Ifølge NHO Transport mottok Danmark i juni et brev fra kommisjonen der det kom fram at lovligheten av å kjøre kabotasje med turbuss på vurderes ut fra varighet, frekvens, lengde og grad av kontinuitet.

– Den danske begrensningen kan ut fra dette ekskludere lovlig kabotasje ut fra EUs definisjon og regelverk, for eksempel dersom en transportør vil kjøre kabotasje i kun en måned i året, heter det i brevet.

EU-kommisjonen ber derfor Danmark trekke tilbake sin tolkning av midlertidig kabotasjekjøring, men Danmark kan svare kommisjonen med sine argumenter innen to måneder, heter det videre.

Mye lest: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid

Forventet reaksjon

Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, er ikke overrasket over reaksjonen fra EU-kommisjonen.

– En reaksjon fra EU hadde vi nesten regnet med. Det eneste overraskende her er at reaksjonen ikke kom tidligere. Hadde Norge gjort noe liknende ville trolig ESA erfaringsmessig vært på banen langt raskere. På den annen side, så hadde vel EU knapt nok reagert om det var Tyskland eller Frankrike som hadde strammet inn reglene på linje med danskene, sier Sivertsen.

Han er også usikker på hvor alvorlig EU egentlig ser på den danske løsningen.

– Hadde de ment at dette var ut over alle proposisjoner, ville de vært nok ha reagert langt tidligere, tror han.

Frifagbevegelse undersøkte - og fikk 600 svar: Seks av ti yrkessjåfører oppgir å ha ulovlig lange arbeidsdager

(Saken fortsetter under bildet)

OVERRASKET OVER TIDSBRUK: - Hadde Norge innført slike regler, ville ESA reagert i løpet av 24 timer, så det eneste overraskende med dette, er at det har tatt så lang tid for EU å reagere, sier forbundssekretære i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

OVERRASKET OVER TIDSBRUK: - Hadde Norge innført slike regler, ville ESA reagert i løpet av 24 timer, så det eneste overraskende med dette, er at det har tatt så lang tid for EU å reagere, sier forbundssekretære i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Roy Ervin Solstad

Norge kan få lignende regler

Det synet deles av adminstrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport. Stordrange sier til egne nettsider at brevet ikke nødvendigvis betyr at Danmark må endre sine regler.

– En informert kilde i Brussel hevder at EU-kommisjonen sannsynligvis ikke vil prioritere denne saken særlig høyt. Det er dermed mulig at EU vil "bøye av" hvis Danmark gir en utfyllende og grundig begrunnelse for innføring av dagens regelverk. Dette vil bli avklart i løpet av høsten, og det vil dermed være mulig for Norge å innføre tilsvarende regler i god tid før neste års turistsesong starter, sier Stordrange.

Kabotasje og sosial dumping: Lastebilsjåfør Håvard (70): – Utviklingen er skremmende

Vil ha innstramming

Den mest umiddelbare effekten er at turbilbransjen her i Norge, og politikere som tidligere har pekt på at den danske løsningen burde kopieres, ikke lenger kan gjøre dette før det kommer en endelig avklaring. En fortsettelse av dagens tolkning av hva som er midlertidighet, mener han i hvert fall er uaktuelt. Stordrange mener også strengere regler må til.

– Hensikten med kabotasjereglene er å hindre tomkjøring av miljøvennlig årsaker. Da burde man i hvert fall umiddelbart innføre krav om at man skal ha passasjerer i bussene ved grensepassering. Kjøring av tomme busser fra Latvia til Vestlandet for å ta kabotasjeoppdrag er neppe i tråd med intensjonen om å minimalisere tomkjøring, sier Jon H. Stordrange.

Denne skaper debatt: 52 underbetalte sjåfører krever millioner i erstatning fra tidligere arbeidsgiver. Nå er selskapet tilbake i Norge under nytt navn

Dag-Einar Sivertsen er enig.

– Strengere regler vil hjelpe veldig på situasjonen også i Norge. Det er ikke det at vi ønsker å hindre utenlandske busser og sjåfører å kjøre i Norge, men det må skje på like og rettferdige vilkår. Selv om deler av turbilkapittelet i tariffavtalen allerede er allmenngjort, virker det tilsynelatende som at de utenlandske sjåførene likevel ikke får den lønna de har krav på. Dette viser at allmenngjøring av tariffavtalen ikke har hatt effekt nok i å hindre useriøsitet i turbilnæringen. Da må vi i tillegg stramme inn reglene på hvor mye de skal ha lov å kjøre kabotasjeoppdrag her til lands, sier han.

Fått med deg denne? Transportbransjen vil ansvarliggjøre de som bestiller: – Et viktig skritt mot bedre sikkerhet på veiene

– Vil ikke bøye av

I Danmark tror man ikke at myndighetene vil legge seg flate for EU sitt krav. Snarere tvert i mot. Politisk rådgiver i fagforeningen 3F i Danmark, Hans Christian Graversen, forventer at Danmark vil stå fast på sin praktisering av regelverket.

– Transportminister Benny Engelbrechts sa allerede da de nye reglene ble presentert i oktober 2019 at reglene var stramme, men helt nødvendige, siden EU ikke har klare regler for buss-kabotasje.

Han forteller at Danmark har lang tradisjon for å stå fast på egne regler når det gjelder transport, ikke minst når EUs regler er uklare og upresise.

– Danmark vant en lignende sak i EU-domstolen i 2018 om kabotasje for lastebilsjåfører, sier han.

Graversen bekrefter at utenlandske bussjåfører skal ha danske lønns- og arbeidsvilkår når de kjører i Danmark.

29.06.2021
13:01
29.06.2021 13:01



Mest lest

Hilde Cecilie Jordsjø har jobbet som kabinansatt i SAS i 33 år.

Hilde Cecilie Jordsjø har jobbet som kabinansatt i SAS i 33 år.

Privat

Hilde Cecilie har fått 2.000 kroner mer i lønn på 12 år: – Ledelsen ser på oss som et nødvendig onde

136 600 personer mottok arbeidsavklaringspenger (AAP) fra Nav første kvartal 2022.

136 600 personer mottok arbeidsavklaringspenger (AAP) fra Nav første kvartal 2022.

Hanna Skotheim

Tre viktige endringer i reglene for AAP

1. juli 2022 trer en rekke endringer i arbeidslivet i kraft. Her får du oversikten.

1. juli 2022 trer en rekke endringer i arbeidslivet i kraft. Her får du oversikten.

Tormod Ytrehus

1. juli er det nye lover og regler som innføres i arbeidslivet

Eva Ranheim er sekretær i klubben og en av få som er igjen på Elko-fabrikken. Nå flyttes fabrikken til utlandet.

Eva Ranheim er sekretær i klubben og en av få som er igjen på Elko-fabrikken. Nå flyttes fabrikken til utlandet.

Sissel M. Rasmussen

Suksessfabrikk flyttes ut av Norge: – Det har vært en slitsom tid

HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.

HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.

Brian Cliff Olguin

Tillitsvalgte: Syke Ikea-ansatte tvinges på jobb. Nav-lege får skylda

Regjeringens oppdaterte regler for hjemmekontor gjelder fra 1. juli.

Regjeringens oppdaterte regler for hjemmekontor gjelder fra 1. juli.

colourbox.com

Nye regler for hjemmekontor fra 1. juli. Dette må du vite

Maria Jocelyn Vattøy (til venstre) og Saengduan Hansen har det tøft. Endrete permitteringsregler gir en svært usikker økonomisk hverdag.

Maria Jocelyn Vattøy (til venstre) og Saengduan Hansen har det tøft. Endrete permitteringsregler gir en svært usikker økonomisk hverdag.

Erlend Angelo

Maria og Saengduan står uten lønn og dagpenger: – Er det dette som er vanlige folks tur?

Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.

Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.

Jan Inge Haga

Hanne jobber til alle døgnets tider: – Jeg ser folk som sliter voldsomt

Hanna Skotheim

Fra 1. juli blir det enklere å bruke lønnstilskudd

Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen. 

Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen. 

Jan-Erik Østlie

Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken. Her er reaksjonene

Lene Rørvik reagerer på at FO, som regner seg som en feministisk organisasjon, gikk med på å svekke kvinners rett til å få betalt ammefri.

Lene Rørvik reagerer på at FO, som regner seg som en feministisk organisasjon, gikk med på å svekke kvinners rett til å få betalt ammefri.

Privat

Lene (30) vil melde seg ut av LO i amme-protest

Fra 1. juli blir det dyrere for dem som bruker mye strøm samtidig.

Fra 1. juli blir det dyrere for dem som bruker mye strøm samtidig.

Kai Hovden

Nå er den nye nettleia her: – Jeg er spent på responsen

LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.

LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.

Håvard Sæbø

LO har satt ned foten i krangel om lageransatte

Rundt 300 bygningsarbeidarar samla seg framfor administrasjonsbygget til arbeidsgivaren FLC tysdag morgon.

Rundt 300 bygningsarbeidarar samla seg framfor administrasjonsbygget til arbeidsgivaren FLC tysdag morgon.

3F Lolland

Ulovleg streik på Danmarks største byggeplass: Polakkar krev same lønn som danskar

Kommentar

Næringsminister Jan Christian Vestre må gjøre ord til handling. Nå må han klemme til, skriver Kjell Werner.

Næringsminister Jan Christian Vestre må gjøre ord til handling. Nå må han klemme til, skriver Kjell Werner.

Beate Oma Dahle / NTB

«Nok en gang viser det seg at staten ikke klarer å holde igjen på lønnsnivået til topplederne»

STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)

STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)

nyebilder.no

Lyd og bilde kan forsvinne fra NRK i sommer – mekling denne uka

Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.

Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.

Maersk Drilling

Flyteriggansatte får ny lønn etter mekling. Se hva de ble enige om her

Benedicthe Eliassen er gravid og skal bli tobarnsmor. Etter planen skal hun tilbake til jobb i august til neste år. Da skal familiekabelen med to små og to skiftarbeidende foreldre stå sin prøve.

Benedicthe Eliassen er gravid og skal bli tobarnsmor. Etter planen skal hun tilbake til jobb i august til neste år. Da skal familiekabelen med to små og to skiftarbeidende foreldre stå sin prøve.

Jan Inge Haga

Småbarnsmoren Benedicthe (24) har slitt med nattskift fra første stund

KAN GÅ AV TIDLIG: Ansatte innen brann og redning er blant dem som kan gå av tidlig i dag. Trepartssamarbeidet som nå er satt i gang skal munne ut i nye regler for om de fremdeles skal kunne gå av tidligere enn andre, eventuelt når og hvordan de i såfall skal tjene opp til alderspensjon samtidig som de går av tidlig.

KAN GÅ AV TIDLIG: Ansatte innen brann og redning er blant dem som kan gå av tidlig i dag. Trepartssamarbeidet som nå er satt i gang skal munne ut i nye regler for om de fremdeles skal kunne gå av tidligere enn andre, eventuelt når og hvordan de i såfall skal tjene opp til alderspensjon samtidig som de går av tidlig.

Lars Magne Hovtun/OBRE

I disse yrkene kan du gå tidligere av med pensjon

Martin Guttormsen Slørdal

Fagbevegelsens egen storstue har flere ganger brukt vektere uten tariffavtale. Nå vil LO rydde opp


Flere saker