JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Posten-sjåfører slutter i protest mot ny kjørerute

Etter at ledelsen tvang igjennom flytting, må sjåførene pendle minst to timer daglig. Nå slutter flere, og sykefraværet øker.
EKSTRABELASTNING: – Endringene og den lange pendlinga tærer på. Etter at kroppen sa  fra om at jeg måtte ta det med ro, er jeg 50 prosent sykmeldt, sier Christer Keijo Frisvold.

EKSTRABELASTNING: – Endringene og den lange pendlinga tærer på. Etter at kroppen sa fra om at jeg måtte ta det med ro, er jeg 50 prosent sykmeldt, sier Christer Keijo Frisvold.

Alf Ragnar Olsen

Saken oppsummert

alf.ragnar.olsen@fagbladet.no

Før jul sto Postens yrkessjåfører i Skien fram i Posthornet. Stemninga på pauserommet på terminalen var da på et lavmål.

Tillitsvalgte, verneombud og ansatte var oppgitt over prosessen rundt flyttingen av en sjåførenhet fra Skien til Stokke.

De følte seg overkjørt av ledelsen.

Bakgrunn: Sjåførene i Skien føler seg overkjørt

Flere har sluttet

Daværende verneombud Vidar Lona fortalte at verken anmodninger om møter for å drøfte saken, innsigelser og bekymringer ble besvart eller hørt.

De følte heller ikke at regnestykket som ble lagt til grunn var troverdig.

MANGE EKSTRA MIL: Først tar sjåførene turen fra Skien til Stokke på morgenen. Der hentes lastebilene, før de kjører tilbake til Skien, der pakker og gods skal kjøres ut.

MANGE EKSTRA MIL: Først tar sjåførene turen fra Skien til Stokke på morgenen. Der hentes lastebilene, før de kjører tilbake til Skien, der pakker og gods skal kjøres ut.

Alf Ragnar Olsen

Yrkessjåførene fra Skiensenheten fikk nytt arbeidssted fra nyttår. Nå starter de arbeidsdagen på Stokke-terminalen, etter en kjøretur på opp mot halvannen time hver vei.

Den nye arbeidshverdagen har «satt seg». Erfaringene er ikke gode, og stemninga er ikke bedre. Tvert imot. De mener at bekymringene de hadde på forhånd viste seg å holde stikk, og forteller om økt arbeidsbelastning, at trivselen er borte, og at sykefraværet øker.

– Jeg merker det på energien. Man skal jo fungere sammen med familien når man kommer hjem. Da er det leit å være helt pumpa etter jobb, sier Christian Leon.

Han er en av flere som har valgt å slutte.

– Da jeg fortalte at jeg hadde fått ny jobb, spurte bortimot alle: trenger de flere? Det sier jo det meste, og det er leit, sier Leon.

Tidligere verneombud på enheten, Vidar Lona, har også valgt å forlate stillingen sin, og har gått over i en annen jobb i Posten.

FÅTT NOK: Etter endringene trådte i kraft har to yrkessjåfører sluttet, og enda flere vurderer å forlate Posten Bring Bildrift. Det skjer samtidig som det er stor mangel på yrkessjåfører her til lands.

FÅTT NOK: Etter endringene trådte i kraft har to yrkessjåfører sluttet, og enda flere vurderer å forlate Posten Bring Bildrift. Det skjer samtidig som det er stor mangel på yrkessjåfører her til lands.

Alf Ragnar Olsen

Sjåførkollega Leif Herman Valen mener det er forståelig at mange ikke orker. Selv jobber han i redusert stilling. Den ekstra reiseveien til Stokke rammet ham ekstra hardt slik opplegget var i starten.

– Da måtte jeg ødelegge hele natta for 5-timers nattskift nå som vi må pendle til og fra Stokke, sier han.

Christer Keijo Frisvold tilføyer at for denne sjåføren har arbeidsgiver vist vilje til å tilrettelegge.

– Ja, det er nå heldigvis blitt lagt opp til 7,5-timersskift. Dermed kan deltid for sjåføren løses med kjøring to dager ene uka, og tre dager neste, sier Frisvold.

DÅRLIG PROSESS: Yrkessjåførene i Skien og regionens tillitsvalgte var kritiske og mente prosessen før beslutninga om å flytte sjåførenheten var mangelfull og dårlig. Fra venstre: Christian Leon, Leif Herman Valen og Christer Keijo Frisvold.

DÅRLIG PROSESS: Yrkessjåførene i Skien og regionens tillitsvalgte var kritiske og mente prosessen før beslutninga om å flytte sjåførenheten var mangelfull og dårlig. Fra venstre: Christian Leon, Leif Herman Valen og Christer Keijo Frisvold.

Alf Ragnar Olsen

Dårlig planlagt

Christer Keijo Frisvold mener endringene har vært dårlig planlagt.

– Først etter flere uker og flere purringer fikk vi gehør for at rutelengdene måtte kartlegges. Folk fra kjørekontoret ble med ut på rutene, for å se om arbeidsmengden var forsvarlig i forhold til arbeidstida, sier han.

SYKMELDT: Summen av arbeidspress og lang reisevei til jobb, samt tap av fritid blir ganske massiv, sier Christer Keijo Frisvold.

SYKMELDT: Summen av arbeidspress og lang reisevei til jobb, samt tap av fritid blir ganske massiv, sier Christer Keijo Frisvold.

Alf Ragnar Olsen

Siden det knapt går kollektivtransport til Stokke, og fordi de jobber på ulike tidspunkt, må sjåførene bruke egne biler til og fra jobb.

I en overgangsfase får sjåførene støtte fra arbeidsgiver til å dekke merkostnadene. Støtten utgjør 3000 kroner i måneden, men sjåførene mener pendlingen i realiteten vil koste mer når de regner med drivstoffpriser, bompenger, forsikring og slitasje på kjøretøyet.

– Et mareritt

Ifølge Christer Keijo Frisvold går den nye arbeidshverdagen ut over trivselen og energien til de ansatte.

– Folk er slitne. Gnisten er borte, liksom. Det er veldig leit å se, i en så lojal og fin gjeng. Jeg kjenner jo selv at det tærer på, sier han.

BLYTUNGT: – Starten på året var marerittaktig. Voldsomt arbeidspress medførte daglig overtid på drøyt en time for alle for å bli ferdig. Den lange reiseveien til og fra jobb kom i tillegg. Blytungt, sier Christer Keijo Frisvold.

BLYTUNGT: – Starten på året var marerittaktig. Voldsomt arbeidspress medførte daglig overtid på drøyt en time for alle for å bli ferdig. Den lange reiseveien til og fra jobb kom i tillegg. Blytungt, sier Christer Keijo Frisvold.

Alf Ragnar Olsen

Frisvold beskriver tida etter at endringene trådte i kraft som et mareritt – der lang reisevei til og fra jobb ble kombinert med utstrakt bruk av planlagt overtid for samtlige av sjåførene.

– Selv for oss rutinerte sjåfører ble det i snitt en til to timer overtid hver dag, i tillegg til pendlinga. Det ble ekstremt slitsomt, og planlagt overtid er som kjent ikke lov, påpeker han.

Dårlig planlegging har bidratt til problematikken, mener sjåførene.

– Før startet vi i Skien. Nå må vi hente lastebilene og trailerne på Stokketerminalen, og gjøre transportetappen hit til Skien – hvor post og pakker skal leveres. I beregningene glemte de at bilene er begrenset til 83 kilometer i timen. Vi kan ikke ligge i 110 på motorveien. Ergo kan ikke tidsbruken planlegges ut fra det. Men det tok de ikke høyde for. Vi kom liksom bakpå før arbeidsdagen hadde begynt, sier Frisvold.

Som erfaren tillitsvalgt vet Frisvold viktigheten av å synliggjøre problemet.

– Jeg ba alle føre overtid for det de faktisk jobber, og at de ikke måtte droppe matpausen for å hente inn tid på ruta. Vi må få fram at arbeidsmengden er for stor, og hindre at folk sliter seg ut.

Blir neppe omgjort

Frisvold betegner seg selv som realist. Han har liten eller ingen tro på at flyttingen av enheten fra Skien til Stokke blir omgjort.

– Vi er lojale og går på jobb. Men arbeidsbelastningen er så stor at vi må si fra. Pendlingen på toppen er ikke grei heller, ut fra et HMS-ståsted, påpeker Frisvold, som selv er 50 prosent sykmeldt etter at kroppen sa stopp.

Posten: Skal evalueres

Kommunikasjonsdirektør Kenneth Pettersen i Posten Bring er ikke kjent med at flyttingen til Stokke skal ha skapt en problematisk personellsituasjon. Endringene skal evalueres etter seks måneder.

Warning