52 timers arbeidsuke: Så mye må norske taxisjåfører jobbe for å få en anstendig lønn
Nordisk undersøkelse viser at taxisjåførene må jobbe mye for å ha en anstendig lønn.
Colourbox.com (illustrasjonsbilde)
res@lomedia.no
Det viser en undesøkelse taxi-gruppa i Nordisk Transportarbeiderføderasjon har gjennomført.
Totalt har drøyt 500 taxisjåfører i Norge, Sverige, Danmark og Finland svart på undersøkelsen. I Norge var det nesten 120 sjåfører i Oslo, Bergen og Trondheim som ble spurt.
– Undersøkelsen viser liten variasjon mellom de fire landene, forteller Peter Hansen, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.
• Sjåfører frykter truende passasjerer
Tvinges til å jobbe lenge
For fast ansatte sjåfører på heltid, var gjennomsnittlig ukentlig arbeidstid 53,6 timer i uka. Finske sjåfører lå lavest med i underkant av 49 timer, de danske høyest med over 57 timers arbeidsuke, mens de norske sjåførene i snitt jobbet nesten 52 timer hver uke.
Hansen er ikke overrasket over tallene.
– Dette bare bekrefter det vi har sagt lenge. Siden omsetningen for drosjene har gått litt ned, må sjåførene jobbe lenger for å ha den samme inntekten. Det er selvsagt noe vi kommer til å ta med oss i tariff-forhandlingene som starter denne uka, sier Hansen.
Det skyldes ikke minst at undersøkelsen også viser at fire av fem sjåfører sier de har kjørt taxi mens de har vært trøtte.
– Når vi sammenligner de tallene med hvor mange sjåfører som har vært innblandet i uhell og ulykker, ser vi at for de som har vært trøtte på jobb, så er andelen som har opplevd uhell og ulykker langt høyere enn for resten av de som har svart, påpeker han.
Hansen viser til at utslagene kommer fordi sjåførene kjører på provisjon.
– Lønnsystemet til taxisjåførene tvinger dem til å jobbe lenger, med den faren det medfører for trøtthet og ulykker, understreker han.
• Håper det er mulig å stoppe regjeringas taxi-planer
Uavhengig undersøkelse
Undersøkelsen avdekker også at seks av ti sjåfører har opplevd vold og trusler på jobben.
– Det er heller ikke sjokkerende, og også her er variasjonen mellom landene liten, sier Hansen.
Sammen med kolleger fra taxi-gruppa i Nordisk Transportarbeiderføderasjon jobber han nå med å få på plass en uavhengig undersøkelse blant taxi-sjåførene på det samme temaet.
– Det krever midler, men da kan vi kanskje få en undersøkelse med enda større utvalg og mer vitenskapelige metoder enn den undersøkelsen vi gjorde selv, sier Peter Hansen.
- Undersøkelsen bekrefter våre inntrykk, sier Peter Hansen, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.
Roy Ervin Solstad