Colourbox.com (illustrasjonsbilde)
52 timers arbeidsuke: Så mye må norske taxisjåfører jobbe for å få en anstendig lønn
Nordisk undersøkelse viser at taxisjåførene må jobbe mye for å ha en anstendig lønn.
res@lomedia.no
Det viser en undesøkelse taxi-gruppa i Nordisk Transportarbeiderføderasjon har gjennomført.
Totalt har drøyt 500 taxisjåfører i Norge, Sverige, Danmark og Finland svart på undersøkelsen. I Norge var det nesten 120 sjåfører i Oslo, Bergen og Trondheim som ble spurt.
– Undersøkelsen viser liten variasjon mellom de fire landene, forteller Peter Hansen, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.
• Sjåfører frykter truende passasjerer
Tvinges til å jobbe lenge
For fast ansatte sjåfører på heltid, var gjennomsnittlig ukentlig arbeidstid 53,6 timer i uka. Finske sjåfører lå lavest med i underkant av 49 timer, de danske høyest med over 57 timers arbeidsuke, mens de norske sjåførene i snitt jobbet nesten 52 timer hver uke.
Hansen er ikke overrasket over tallene.
– Dette bare bekrefter det vi har sagt lenge. Siden omsetningen for drosjene har gått litt ned, må sjåførene jobbe lenger for å ha den samme inntekten. Det er selvsagt noe vi kommer til å ta med oss i tariff-forhandlingene som starter denne uka, sier Hansen.
Det skyldes ikke minst at undersøkelsen også viser at fire av fem sjåfører sier de har kjørt taxi mens de har vært trøtte.
– Når vi sammenligner de tallene med hvor mange sjåfører som har vært innblandet i uhell og ulykker, ser vi at for de som har vært trøtte på jobb, så er andelen som har opplevd uhell og ulykker langt høyere enn for resten av de som har svart, påpeker han.
Hansen viser til at utslagene kommer fordi sjåførene kjører på provisjon.
– Lønnsystemet til taxisjåførene tvinger dem til å jobbe lenger, med den faren det medfører for trøtthet og ulykker, understreker han.
• Håper det er mulig å stoppe regjeringas taxi-planer
Uavhengig undersøkelse
Undersøkelsen avdekker også at seks av ti sjåfører har opplevd vold og trusler på jobben.
– Det er heller ikke sjokkerende, og også her er variasjonen mellom landene liten, sier Hansen.
Sammen med kolleger fra taxi-gruppa i Nordisk Transportarbeiderføderasjon jobber han nå med å få på plass en uavhengig undersøkelse blant taxi-sjåførene på det samme temaet.
– Det krever midler, men da kan vi kanskje få en undersøkelse med enda større utvalg og mer vitenskapelige metoder enn den undersøkelsen vi gjorde selv, sier Peter Hansen.
- Undersøkelsen bekrefter våre inntrykk, sier Peter Hansen, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.
Roy Ervin Solstad
Mest lest
– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.
Jan-Erik Østlie
Strømprisen kan koste Inger Hilde og 200 kollegaer jobben
Berit Roald / NTB
Ukjent antall Skeidar-ansatte mister jobben: – Har gått fort og brutalt
Gerd-Liv Valla blir 75 år, men opplever en ny politisk vår som strømpolitiker. – Det er ingen strømkrise, det er en strømpriskrise, slår hun fast.
Knut Viggen
Gerd-Liv Valla skjønner ikke hvorfor arbeidslinja har blitt et skjellsord
Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.
Helge Rønning Birkelund
Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt
Naujasis minimalus darbo užmokestis devyniose ūkio šakose.
Brian Cliff Olguin
Naujasis minimalus darbo užmokestis Norvegijoje
– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.
Knut Viggen
Bitter lederstrid i LO-forbund: Anklager motstander for løgn og kaller valgmøte «regissert»
Andrew Kelly Reuters/Ritzau Scanpix
Danskene kan miste fridag. Skammelig, mener fagbevegelsen
Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.
Morten Hansen
Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer
Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.
Erlend Angelo
Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne
– Nå har arbeidstakersiden helt andre rettigheter under forhandlinger, sier tillitsvalgt Arvid.
Privat
Arvid jubler for egen tariffavtale. Nå håper han på et statusløft
Den amerikanske storsatsingen på fornybar industri kan ramme europeisk industri hardt på sikt, mener utenriksminister Anniken Huitfeldt.
Adam Schultz (whitehouse.gov) via Wikimedia Commons / Jan-Erik Østlie
Bidens fornybar-satsning får EU og Norge til å skjelve
Anita Arntzen
500 unødvendige dødsfall hver uke: Sykepleier Ida står midt i en helsestorm
Gjenåpningen av Follobanen ble onsdag nok en gang utsatt, foreløpig på ubestemt tid.
Bane NOR
Follobanen bygget med flere vrakede deler ved en feil
Kine Mariana Soma har drømt om å bli frisør helt siden hun var liten. Nå håper hun at hun holder seg skadefri og kan være lenge i drømmeyrket.
Eilin Lindvoll / Dagsavisen
Kine bør jobbe i 50 år til for å få en god pensjon: – Urealistisk
– Erna bommer bevisst, skaper frykt og usikkerhet ved å spre feilinformasjon, mener Peggy Hessen Følsvik.
Jan-Erik Østlie
LO-lederen: Erna Solberg sprer bevisst feilinformasjon om innleie
Jan-Erik Østlie
Flottere kantine finnes neppe: Freia-sjefen engasjerte Edvard Munch
Flere hundre lærere var til stede da Utdanningsforbundet hadde markering foran Stortinget i Oslo i forbindelse med den lærerstreiken i fjor høst.
Håkon Mosvold Larsen / NTB
Snart får lærerne vite hva den nye lønna blir
Håvard Sæbø
Fryktar for fagrørslas framtid: – Redselen er at folk ikkje tør å stille
Benjamin A. Ward
Oppvaskmøte om eldreomsorg i Oslo: – Jeg forventer endringer
Arbeidet med særaldersgrense pågår, og til sommeren skal regelverket avklares.
Tri Nguyen Dinh