JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidstilsynet kan ikke stoppe lastebiler – vegvesenet kan ikke kontrollere lønna deres

Ap vil ha fortgang i arbeidet med å kontrollere utenlandske sjåførlønner.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Ole Palmstrøm

helge@lomedia.no

– Dette er sosial dumping som systematisk bidrar til å utkonkurrere norsk lastebilnæring. Det sier seg selv. Når norske sjåfører kanskje får 200 kroner timen sliter norske transportører med å konkurrere med dem som får rundt en femtilapp i timen, mener stortingsrepresentant Siv Henriette Jacobsen (Ap).

Selv har hun stilt spørsmål til arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) om kontroller av utenlandske sjåførers lønnsnivå. Hennes artikollega, Arild Grande, har stilt spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om ikke Statens vegvesen bør få myndighet til å kontrollere arbeidskontrakter.

Dette er lønna i over 300 yrker

Ferske tall

Sju av ti utenlandske sjåfører som er kontrollert på turer med transport innenlands i Norge de to siste årene kjører med ulovlig lav lønn. Det viser en oversikt fra Arbeidstilsynet.

– Dette er ulovlig sosial dumping som bidrar til å konkurrere ut norsk lastebilnæring, fastslår Siv Henriette Jacobsen.

Hun vil vite hvilke tiltak arbeids- og sosialministeren vil sette i verk for å forhindre dette.

Hun vil også vite hvilket særskilt ansvar arbeidsministeren mener statlig eide norske selskap som Posten og Bring har i denne sammenheng.

– Når de utenlandske sjåførene kjører innenlands transport, skal de ha minstelønn på 167 kroner og 50 øre. Ifølge Arbeidstilsynet er det mange som ikke får det. Det skaper ugreie forhold for sjåførene når de kjører i ett høykostland som Norge. Enkelte sjåfører får betalt under 50 kroner timen i lønn, sier Jacobsen.

Til nå har Arbeidstilsynet utført 184 tilsyn av utenlandske sjåfører på kabotasjetur. 115 av dem er ferdig konkludert og av disse har 74 prosent fått ulovlig lav lønn.

– Når de utenlandske sjåførene kjører med for lav lønn og diett, virker det konkurransedrivende fordi de fleste norske sjåfører lønnes langt over minstelønnen.

Hun mener det er spesielt uheldig at statlige eide selskaper som Posten og Bring ikke er seg sitt ansvar bevisst.

Frp vil splitte opp Posten og selge Bring

Etterlyser handling

Lederen av arbeidslivsutvalget til Arbeiderpartiet, Arild Grande, mener det er bra at Arbeidstilsynet prioriterer transportsektoren slik at dette problemet blir dokumentert og synliggjort. Han mener det må utvikles et sett med sanksjoner, som bøter, for å bekjempe problemet.

Grande etterlyser forslag fra regjeringen om å la Statens vegvesen få fullmakt til å kreve dokumentasjon fra lastebil- og bussjåfører som viser at deres arbeidsavtale er i tråd med allmenngjorte lønns- og arbeidsvilkår.

Stortingets flertall stemte i midten av desember ned et tilsvarende forslag fra Ap, SV og Sp.

Dette har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) forklart med at «det ikke var noen vits å stemme for, så lenge dette arbeidet for lengst er i gang».

Regiondirektør for Arbeidstilsynet i Indre Østland, Kjell Haugen opplyser til FriFagbevegelse at han selv har vært medlem av en arbeidsgruppe hvor både Arbeidstilsynet, Statens vegvesen, Tolletaten og Politiet har utarbeidet forslag til hvordan Statens vegvesen kan få fullmakt til å håndheve allmennsgjøringsforskriftene innen Gods og Turbil, og derved også i stand til å kontrollere utenlandske sjåførers lønnsvilkår når de kjører i Norge.

– Resultatet fra våre kontroller viser at det er et betydelig antall utenlandske sjåfører som får langt under tariffen i allmenngjort tariffavtale på oppdrag i Norge. Det er et problem fordi den enkelte sjåfør får langt mindre lønn enn vedkommende skal ha, men er også kraftig konkurransevridende, sier Kjell Haugen til FriFagbevegelse.no.

Det som gjenstår i dette arbeidet er noen juridiske og praktiske avklaringer.

I dag må Arbeidstilsynet være med ut på kontroller sammen med Statens vegvesen for å kontrollere om sjåfører får allmenngjort lønn.

Arbeidstilsynet har nemlig ikke hjemmel til å stoppe biler, mens Statens vegvesen ikke har hjemmel til å håndheve og sanksjonere lovbruddene dersom det viser seg at sjåførene ikke får allmengjort lønn. Derfor må begge myndigheter være tilstede på slike tilsyn.

Haugen ser for seg en ordning som går ut på at Statens vegvesen kan innhente opplysninger om allmengjørende arbeidsforhold på stedet, så kan Arbeidstilsynet på bakgrunn av denne dokumentasjonen ta de de juridiske vurderinger i saken etterpå og fatte vedtak.

Pensjonen ble reddet for 55 bussjåfører

Operativt samarbeid

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen viser i sitt tilsvar til rapporten utarbeidet av Vegdirektoratet i samarbeid med Arbeidstilsynet, Politiet, Tolletaten og Skatteetaten.

– På bakgrunn av denne rapporten ble det besluttet å opprette et operativt samarbeid mellom de overnevnte etatene, med hensikt å foreta felles kontrollaksjoner både langs veg og i bedrift. Kontrolletatene vil i et slikt samarbeid samordne kontrollen slik at etatene har felles kontroll, dog slik at hver etat kontrollerer etter sitt regelverk. Dette samarbeidet vil foregå i regi av Statens vegvesen, og det vil bli etablert samarbeidsgrupper i alle regioner med sikte på at første felles aksjon gjennomføres mellom april og juni 2018, svarer Solvik-Olsen.

– Det er i rapporten foreslått å vurdere en utvidelse av Statens vegvesens kontrollmyndighet slik at de ved kontroll på veg kan kreve dokumentasjon fra lastebil- og bussjåfører som viser at deres arbeidsavtale er i tråd med allmenngjorte lønns- og arbeidsvilkår. Jeg har vært i kontakt med Arbeids- og sosialdepartementet som har stilt seg positive til en slik løsning. Dette er imidlertid et tiltak som vil kreve endringer i regelverket. Statens vegvesen har nedsatt en prosjektgruppe som skal utrede dette spørsmålet. De har varslet at de sannsynligvis vil komme med en anbefaling innen sommeren 2018, legger han til.

Når det gjelder anmodningsvedtaket som det vises til i bakgrunnen for spørsmålet, var arbeidet med å utrede regelendringer som anmodningsvedtaket gjaldt allerede satt i gang på det aktuelle tidspunktet.

– Om det er aktuelt å gjennomføre et slikt tiltak, må man komme tilbake til etter at utredningen foreligger. Gjennomføring av felles kontroller som ikke krever regelendringer, vil kunne bidra til mer effektive kontroller sammenliknet med i dag. Uansett er det derfor viktig å få etablert ordningen med samordning av kontrollen mellom kontroll- og tilsynsetatene, sier svaret til Ketil Solvik-Olsen.

Anniken Hauglie har ikke besvart det skriftlige spørsmålet fra Siv Henriette Jacobsen ennå.

Transportarbeiderforbundet vil bøtelegge transportkjøperne med 10 kroner kiloen ved sosial dumping

– Sju av ti utenlandske sjåfører får ulovlig lav lønn

Warning
Annonse
Annonse