JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Australsk havn får verstingstempel. Det kan hjelpe havnearbeiderne i Oslo

I fjor ble Oslo Havn erklært som bekvemmelighetshavn av Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen. I går fikk en container-terminal i Australia samme status.
Victoria International Container Terminal ble i går erklært som bekvemmelighetshavn av Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen.

Victoria International Container Terminal ble i går erklært som bekvemmelighetshavn av Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen.

Skjermdump (vict.com.au)

res@lomedia.no

Det var på fellessamlingen for havnearbeidere og sjøfolk på kongressen til Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF) som arrangeres i Singapore denne uken at vedtaket kom. Forslaget ble opprinnelig fremmet på tirsdag i havnearbeiderseksjonen, og ble bare banket igjennom på gårsdagens seanse. Av antall medlemmer totalt i ITF, så stod 98 prosent av dem bak forslaget.

SE VIDEOINTERVJU HER:

Fjerde POC-havn

Det betyr at Victoria International Container Terminal (VICT) i Melbourne på den australske østkysten følger Mogadishu i Somalia, Barrow Island, nordvest i Australia og Oslo Havn som såkalte bekvemmelighetshavner, eller POC (Port of Convenience) som er den internasjonale betegnelsen.

Dette stempelet kan havner få av ITF dersom det kan dokumenteres omfattende og vedvarende angrep på rettighetene og lønns- og arbeidsvilkår for havnearbeiderne.

Følg oss på Facebook

Lønnskutt på 42 prosent

Ifølge sekretær i Western Australia-avdelingen til Maritime Union of Australia, Chris Cain, er det liten tvil om at VICT har gjort seg skyldig i slike angrep.

– Havna har forsøkt å underminere både lønninger, arbeidsvilkår og ikke minst at havnearbeiderne skal få jobbe på terminalen. Havna har redusert lønningene med 42 prosent, de har redusert pensjonsinnbetalinger og kuttet tiden på matpausene. I tillegg har de økt lengden på skiftene til 12-14 timer. Nå har vi kjempet mot VIC i to-tre år, og er derfor veldig glade for støtten fra ITF, forteller Cain til Transportarbeideren.

Motsetter seg tilbakeskritt

Ifølge MUA-sekretæren er VICT en del av International Container Terminal Services, Inc. (ICTSI) som er kjent for å være sterke motstandere av et organisert arbeidsliv.

– Vi har kjempet for bedre vilkår for havnearbeidere og arbeidere i Australia i 100-150 år, og vi motsetter oss et hvert forsøk fra ICSTI, VICT eller andre på å ta et skritt tilbake på den utviklingen. Vi vil kjempe for retten til våre havnearbeidere til å jobbe på den havna, sier Cain bestemt.

Global motstand

Nøyaktig hva slags effekt ITF-vedtaket vil få for den nå POC-erklærte containerterminalen i Melbourne, er Cain usikker på, men han har et håp om at ITF-familien skal tvinge terminalen i kne.

– Med en slik erklæring har vi over 600 ITF-forbund som kan hjelpe til. Rederne må forstå at dette er er angrep på en organisasjon i ITF-familien, og at vi står sammen globalt for å bekjempe det angrepet. Jeg håper det betyr at vi vil se at skip vil gå forbi havna. VICT skal få merke at ITF står sammen som en enhet i støtten til havnearbeiderne i MUA. Vi kommer ikke til å gi oss før MUAs havnearbeidere får jobbe på den terminalen med anstendige lønns- og arbeidsvilkår, understreker Chris Cain.

Oslo havn fikk verstingstempel

Stor påvirkningskraft

Hjemme i Norge har ikke vedtaket om å stemple Oslo Havn som en bekvemmelighetshavn fått den store effekten ennå, men Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund og tidligere leder i Norsk Havnearbeiderforening, tror at enda flere POC-havner vil øke trykket mot disse havnene, inkludert Oslo.

– Det er klart dette vil forsterke det arbeidet som ligger der. Vi vet jo at australske havnearbeidere har stor påvirkningskraft internasjonalt, både innenfor ITF, men også politisk og innenfor rederinæringen. Det har også sammenheng med at ITF-presidenten, Paddy Crumlin, kommer fra den organisasjonen, sier Samuelsen.

– POC et viktig verktøy

Han er overbevist om at dette også vil bety at ITF vil benytte seg av tøffere midler mot bekvemmelighetshavnene.

– At nok en havn er blitt erklært POC viser enda tydeligere at et slikt stempel er et viktig verktøy i kampen for å få på plass avtaler og unngå sosial dumping i havner der havnearbeidernes rettigheter og lønns- og arbeidsvilkår angripes, sier Terje Fenn Samuelsen.

Les flere saker fra ITF-kongressen i Transportarbeideren

Warning
Annonse
Annonse