JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Det er fremdeles i det blå hvordan EUs regler for transport av gods og passasjerer vil bli seende ut etter at EU-kommisjonen og EU-parlamentet ikke klarte å bli enige da mobilitetspakkene ble debattert i EU-parlamentet i sommer.

Det er fremdeles i det blå hvordan EUs regler for transport av gods og passasjerer vil bli seende ut etter at EU-kommisjonen og EU-parlamentet ikke klarte å bli enige da mobilitetspakkene ble debattert i EU-parlamentet i sommer.

Roy Ervin Solstad

EU klarer ikke bli enig med seg selv om nye yrkessjåfør-regler

EU-kommisjonen og EU-parlamentet klarte ikke å bli enige om kjøre- og hviletid og kabotasjekjøring. Nå er det helt i det blå når det vil komme en avgjørelse.



10.08.2018
11:55
10.08.2018 12:09

res@lomedia.no

Det forteller Geir Kvam, utreder i Norsk Transportarbeiderforbund. Han har i flere år jobbet med lovene og forskriftene som EU vedtar og som påvirker veitransporten i Norge. Spesielt når det gjelder transport av gods, men også transport av passasjerer.

– Vi er egentlig tilbake til start der forslaget fra EU-kommisjonen ligger til grunn. Kommisjonen vil ikke trekke sitt forslag, til tross for at både transportkomiteen og arbeids- og sosial-komiteen i EU-parlamentet har kommet med endringsforslag, sier Kvam.

Sjåførene frykter flere dødsfall på veiene med nye EU-regler

Vesteuropeisk motstand

Før sommeren 2017 kom det et forslag fra EU-kommisjonen til EU-parlamentet om nye reguleringer for transport. Ordrett het det at man skulle sørge for en «sosialt rettferdig omstilling til ren, konkurransedyktig og sammenbundet mobilitet for alle».

Det første forslaget, kalt Mobilitetspakke 1, tok først og fremst for seg godstransport på vei, men det viste seg å være stor motstand, spesielt i Vest-Europa, mot forslaget. Disse landene har gått sammen i noe de kaller Road Alliance.

Motstanden gjaldt særlig bestemmelser om såkalt kabotasjekjøring, det vil si innenlands transport foretatt av utenlandsk transportør, kjøre- og hviletidsbestemmelser og om hvilken transport som ville omfattes av utstasjoneringsdirektivet, det vil si i hvilket land sjåførenes arbeidsforhold skal gjelde.

SV ønsker veto-debatt om EUs veipakke

EU-parlamentarisk uenighet

Et snaut år senere kom både transportkomiteen og arbeids- og sosialkomiteen i EU-parlamentet med sine endringsforslag. Sistnevnte satte blant annet kraftige begrensninger på kabotasjekjøring, mens de påpekte at sjåførenes ukehvil ikke kunne tas i kjøretøyet og at utstasjoneringsdirektivet skulle gjelde fra dag én både for kabotasje-kjøring og internasjonal transport.

Transportkomiteen gikk derimot i stikk motsatt retning med ytterligere liberalisering av både kabotasje- og kjøre- og hviletidsbestemmelsene, inkludert at ukehvil kan tas i kjøretøyet. Transportkomiteen mener også at all internasjonal transport skal utelukkes fra utstasjoneringsdirektivet. Det gjaldt også internasjonal busstransport.

Busstransport kom for øvrig i et forslag til Mobilitetspakke 2. Der ligger det forslag om både å redusere nasjonalstatenes mulighet til å regulere busstransporten, samt at det skal være fritt fram for internasjonale busselskap å drive ekspressbussruter på strekninger over 100 kilometer i luftlinje. Det vil også bli mulighet for internasjonal transport under denne avstanden hvis denne ikke skaper økonomiske problemer for en allerede offentlig anbudskontrakt, men da skal det være et tilsynsorgan som er uavhengig av myndighetene som skal avgjøre om det skal gi en slik tillatelse.

Fagforeninger mener EU-forslag vil rasere norsk transportnæring

Vraket trilog-behandling

Uenigheten mellom EU-kommisjonen og EU-parlamentet gjorde at det ble åpnet for at mobilitetspakkene skulle avgjøres gjennom en såkalt trilog-behandling. Det ville betydd at både Europarådet, EU-kommisjonen og EU-parlamentet oppnevnte like mange representanter som seg imellom skulle bestemme «på kammerset» hvordan EUs mobilitetspakker skulle bli.

– Ved en trilog-behandling vil påvirkningsmulighetene være minimale. Det blir omtrent som pave-valget der man lukker seg inne og ikke kommer ut før man er enige, sier Kvam.

Det ble det derimot ingenting av, siden EU-parlamentet avviste dette den 4. juli. Det eneste man ble enige om var et forslag fra Danmark som innebærer at såkalt tredjelandstransport skal avlønnes med lønn i mottakerlandet. Med andre ord at en estisk sjåfør som kjører laks fra Norge til Frankrike skal ha fransk lønn.

NTF frykter frislipp av utenlandske lastebiler i Norge

Fortsetter lobbyvirksomheten

– Det betød at vi vant det første slaget, men kommisjonens forslag står fremdeles ved lag, og de er ikke villige til å endre disse. Det betyr også at EU-kommisjonen vil forsvare sine forslag både overfor Europarådet og EU-parlamentet. Det vil legge et sterkt press på EU-parlamentet, men samtidig har Østerrike formannskapet i EU nå, og de vil neppe være en pådriver for å kjøre gjennom forslagene fra EU-kommisjonen. Derfor er egentlig alt åpent, sier Geir Kvam.

Det betyr at både norsk, nordisk og europeisk fagbevegelse vil fortsette sin lobbyvirksomhet for å få til et så godt resultat som mulig.

– Vårt viktigste verktøy vil være Den Europeiske- og Nordiske Transportarbeiderføderasjonen. Vi har også en god dialog med samferdselsdepartementet, Lastebileierforbundet og Yrkestrafikkforbundet. Det er svært viktig at vi er samkjørt i størst mulig grad, og til nå har regjeringen stått på vår side sammen med andre vesteuropeiske land, sier Geir Kvam.

10.08.2018
11:55
10.08.2018 12:09



Mest lest

Colourbox.com

Nye satser for pensjon og trygd

Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.

Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.

Sondre Dalaker/NRK

Jordbærplukkere får hundretusener i erstatning

Hanna Skotheim

Nav-ordning tom for penger: – Kom som «lyn fra klar himmel»

Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.

Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.

Ida Bing

Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte

Magnus Hauge under en vinterøvelse.

Magnus Hauge under en vinterøvelse.

Privat

Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør

Mennene vil jobbe for å minske frykt for barnevernet i det somaliske miljøet i Skien. F.v: Abdirahman Hassan Adow, Siidali Omar og Abdirahman Hasan.

Mennene vil jobbe for å minske frykt for barnevernet i det somaliske miljøet i Skien. F.v: Abdirahman Hassan Adow, Siidali Omar og Abdirahman Hasan.

Hanna Skotheim

Somaliske menn vil samarbeide med barnevernet: – Vi må få vekk frykten

Endringa kan tre i kraft fra 1. januar 2024.

Endringa kan tre i kraft fra 1. januar 2024.

Brian Cliff Olguin

Terskelen for opptjening av pensjon i staten senkes

Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.

Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.

Sissel M. Rasmussen

Utgiftene til en vanlig familie har økt med 32.000 kroner

– Det er mye nytt jeg må sette meg inn i. Men det er moro, sier Rolf Johan Johansen.

– Det er mye nytt jeg må sette meg inn i. Men det er moro, sier Rolf Johan Johansen.

Alf Ragnar Olsen

Rolf Johan (28) gikk fra Posten til Tesla. Han har et råd til andre på jobbjakt

Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.

Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.

Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK

Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen

Hanna Skotheim

Da Wenche fikk kreft innså hun hvor lite hun skjønte av Nav-systemet

Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.

Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.

Hanna Skotheim

Her tjener sommervikarene mer enn de fast ansatte

Elisabeth Thoresen leder AAP-aksjonen og deltar på flere arrangementer for å snakke om saken.

Elisabeth Thoresen leder AAP-aksjonen og deltar på flere arrangementer for å snakke om saken.

Hanna Skotheim

Nav skriver vedtak det er helt umulig å forstå, mener AAP-aksjonen

– Heldigvis var det noen som tok initiativ til slutt, sier Hanna Breden (25).

– Heldigvis var det noen som tok initiativ til slutt, sier Hanna Breden (25).

Martin Guttormsen Slørdal

Hanna fryktet at drømmejobben skulle glippe. Så skrev hun en Facebook-post

Klubbleder for Fellesforbundet på verftet Kimek i Kirkenes, Rainer Ingebrigtsen, forteller om tøffe uker etter at det ble satt bom stopp for arbeid på russiske fartøy den 12. mai.

Klubbleder for Fellesforbundet på verftet Kimek i Kirkenes, Rainer Ingebrigtsen, forteller om tøffe uker etter at det ble satt bom stopp for arbeid på russiske fartøy den 12. mai.

Håvard Sæbø

Samtlige 84 på Kirkenes-verft kan bli oppsagt

Visegeneralsekretæren i ETUC, Claes-Mikael Stahl, er inspirert av at LO lyktes med å forhandle fram reallønnsvekst.

Visegeneralsekretæren i ETUC, Claes-Mikael Stahl, er inspirert av at LO lyktes med å forhandle fram reallønnsvekst.

Herman Bjørnson Hagen

Hyller den norske storstreiken: – Det LO lyktes med i Norge, har jeg ikke sett noen andre klare

USS Gerald R. Ford i Oslofjorden, drevet av to atomreaktorer.

USS Gerald R. Ford i Oslofjorden, drevet av to atomreaktorer.

Merete Jansen

Hva om det skjer en ulykke på et atomdrevet skip?

– Hvis Ikea vinner denne rettssaken, blir det jakt på tillitsvalgte i alle bedrifter der klubbledere hever stemmen og sier sin mening, sier HK-leder Christopher Beckham.

– Hvis Ikea vinner denne rettssaken, blir det jakt på tillitsvalgte i alle bedrifter der klubbledere hever stemmen og sier sin mening, sier HK-leder Christopher Beckham.

Leif Martin Kirknes

LO-topp: – Ikea er verst i klassen på fagforeningsknusing

Debatt

Politikere fra fjerne land har kommet til Norge for å studere modellen. Men den er en bløff, skriver Simen Tveitereid.

Politikere fra fjerne land har kommet til Norge for å studere modellen. Men den er en bløff, skriver Simen Tveitereid.

Brooks Rice / Unsplash

Vil seks timer på jobb gjøre hverdagen lettere? Ja, er svaret

Her vil Kaefer Energy leige inn frå bemanningsbyrå utan avtale med tillitsvalte for fagforeininga.

Her vil Kaefer Energy leige inn frå bemanningsbyrå utan avtale med tillitsvalte for fagforeininga.

Equinor

Selskap avtalte ikkje innleige med tillitsvalde: ­– Omgår lovendringa


Flere saker