JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Grønt eller rødt lys for konkurranseutsetting?

Fikk sin egen, eksklusive høring om konkurranseutsetting av jernbanen

Jernbaneforbundet har aldri før vært med på en så eksklusiv høring.
Grethe Thorsen og Jane Brækkhus Sæthre fikk sin egen eksklusive høring på Stortinget.

Grethe Thorsen og Jane Brækkhus Sæthre fikk sin egen eksklusive høring på Stortinget.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

– Jeg føler meg beæret. Dette viser hvor fint demokrati vi har, sa forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane Brekkhus Sæthre, da hun innledet den åpne høringen om konkurranseutsetting av jernbanen i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite.

Forbundssekretær i Norsk Lokomotivmannsforbund, Grethe Thorsen, satt ved siden av henne ved enden av bordet. Men flere dukket ikke opp utenom komiteen.

Konkurransen om persontrafikken er i gang

Sp-forslag

Bakgrunnen for høringen er et såkalt representantforslag fra Senterpartiet, om å stanse konkurranseutsettingen av persontransport med tog.

– Argumentene for reformen er vage. Det finnes ikke ett eneste tall i stortingsmeldingen som peker på lønnsomhet. Likevel påstår regjeringen at de skal skape en mer effektiv jernbane. Vinneroppskriften er en samlet jernbane. Forskningen er entydige og klar, mente Jane Brækkhus Sætre.

– Ansattes tariffavtaler og pensjonsordninger kommer i kjølvannet. Ansatte i det offentlige og offentlige virksomheter skal tas. Retten til virksomhetsoverdragelse kan glippe for mange. Lover og regler kan omgås. For mange ansatte kan det bli snakk om jobb eller ikke jobb, sier Sæthre.

Stortingsrepresentant Ivar Odnes (Sp) står bak forslaget.

Stortingsrepresentant Ivar Odnes (Sp) står bak forslaget.

Helge Rønning Birkelund

Hun minnet også komiteen om EUS jernbanepakke IV.

– Denne gir handlingsrommet for nasjonalstaten mikroskopiske. Hvis Stortinget ikke benytter reservasjonsretten stilles det da krav til at alle nye kontrakter skal på anbud etter desember 2019, påpeker forbundslederen.

Thorsen minnet om at det ikke er kundene som konkurranseutsettes.

– Oppsplitting av persontrafikken kan føre til et massivt tap av effektivitet og et tap av jernbanens store styrke, nemlig stordriftsfordelene. Hvert selskap som kjører tog må ha sin og eget togpersonell og tilgang på tog, tilgang på reserver av tog og personell for å sikre regulariteten og ikke minst egen driftsledelse og godt betalte toppledere, hevder Thorsen.

Også hun frykter for ansattes lønns, arbeids- og pensjonsvilkår, som allerede er under press.

NSB vant anbud i Sverige. Kvalitet gikk foran pris

Forsinket ankomst

Regjeringspartienes representanter mener LO-forbundene svartmaler og spurte hvorfor de fryktet for NSBs evne til å konkurrere i markedet.

Stortingsrepresentant Sverre Myrli med forbundsleder i NJF, Jane Brøkkhus Sæthre.

Stortingsrepresentant Sverre Myrli med forbundsleder i NJF, Jane Brøkkhus Sæthre.

Helge Rønning Birkelund

– Vi svartmaler ikke, men er realitetsorientert, svarte Brækkhus Sæthre.

Dermed kom høringen i land, 15 minutter forsinket ved ankomst. Og nå skal komiteen og Stortinget gi grønt eller rødt lys for konkurranseutsettingen.

Kinesere vil bygge lyntog fra Stockholm til Oslo

Bane NOR venter med anbudene

– Det hjelper ikke med toetasjes tog, hvis du ikke har folk til å fikse signalanlegg og skinner

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse