JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havnearbeiderne spente før stortingshøring om fortrinnsretten til lasting og lossing

Seks representanter fra Senterpartiet har sendt inn forslag om at regjeringen må få på plass havnearbeidernes fortrinnsrett i lov eller forskrift etter at Holship-dommen medførte at fortrinnsretten forsvant fra tariffavtalene.
– Norge har ratifisert ILO-137, derfor må konvensjonen med fortrinnsretten inn på en eller annen måte, sier Bjørn Steffensen, leder i Norsk Havnearbeiderforening.

– Norge har ratifisert ILO-137, derfor må konvensjonen med fortrinnsretten inn på en eller annen måte, sier Bjørn Steffensen, leder i Norsk Havnearbeiderforening.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Rødt og Sosialistisk Venstreparti bekrefter at de støtter forslaget. Men Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti har ennå ikke bestemt seg.

Norge ratifiserte FNs internasjonale arbeidsorganisasjon, ILO, sin havnearbeiderkonvensjon midt på 70-tallet, og den er aldri blitt de-ratifisert. Konvensjonen gir arbeidere som har lossing og lasting som sin hovedgeskjeft fortrinnsrett til denne type arbeid, og denne fortrinnsretten ble i Norge implementert gjennom tariffavtalen mellom arbeidstakerne og arbeidsgiverne.

17 arbeidslivssaker skal behandles av stortingspolitikerne før sommeren

To muligheter

Da Høyesterett før jul i 2016 kom fram til at tariffavtalen med sin fortrinnsrett var i strid med EØS-avtalen, måtte partene bli enige om en ny tariffavtale uten fortrinnsrett. Den ble Transportarbeiderforbundet og NHO Logistikk og Transport enige om høsten 2017, men det betød samtidig at den ratifiserte ILO-konvensjon nummer 137 ikke lenger hadde noen formell implementasjon i Norge.

Siden ILO 137 kunne implementeres gjennom lov, forskrift eller tariffavtale mellom partene, gjenstår derfor kun to muligheter, nemlig gjennom en egen forskrift eller lov som gir havnearbeiderne fortrinnsretten Norge har akseptert at de skal ha.

På denne bakgrunn leverte derfor stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen og fem andre stortingsrepresentanter et såkalt representantforslag til Stortinget 10. april. Der står det:

«Stortinget ber regjeringa leggje fram forslag til endringar i lov eller forskrift for å realisera hamnearbeidarar sin fortrinnsrett gjennom ILO-konvensjon 137.»

– Må fortelle hva de vil

– Når tariffavtalen er overstyrt av Efta-domstolen og dernest Norges Høyesterett, må Stortinget avklare om man vil bruke lov for å sikre at Norge følger ILO-konvensjon 137 som gir registrerte havnearbeidere fortrinnsrett til losse- og lastearbeid på havnene, sier Per Olaf Lundteigen til Transportarbeideren.

Allerede 7. mai blir det høring i Stortinget om saken, og Lundteigen håper mange vil stille på høringen.

– Det er veldig viktig at representanter for arbeidsgivere, havneeiere og de fagorganiserte havnearbeiderne møter opp. Både Bedriftsforbundet og NHO må fortelle hva de vil, påpeker SP-veteranen.

Han håper på et godt utfall for havnearbeiderne.

– Senterpartiet mener det bør være flertall for forslaget, sier en optimistisk Per Olaf Lundteigen.

Følg Transportarbeideren på Facebook

Ap avventer høringen

Både Rødt og Sosialistisk Venstreparti har overfor Transportarbeideren bekreftet at de vil støtte forslaget fra Senterparti-representantene, mens Arbeiderpartiet vil avvente høringen 7. mai.

– Arbeiderpartiets fraksjon i arbeids- og sosialkomiteen var i forrige stortingsperiode på besøk hos ESA i Brüssel. Vi tok opp spørsmålet om ILO-konvensjon der. Det svaret vi fikk, var at hovedproblemet var måten Norge hadde implementert konvensjonen på, ikke konvensjonen i seg selv.

– Før vi konkluderer i saken, skal vi ha høring i Stortinget. I tillegg vil vi ha tett kontakt med LO og Transportarbeiderforbundet for å se om det er mulig å finne en løsning som kan la seg gjennomføre, uten at den på ny går til rettsapparatet og blir opphevet. Det er ingen tjent med, men det er for tidlig å si hva vi vil konkludere med, sier Lise Christoffersen fra Arbeiderpartiet.

Høyre sier nei

Hverken Venstre, KrF, Miljøpartiet De Grønne eller Fremskrittspartiet har tatt stilling til saken ennå. Leder i arbeids- og sosialkomiteen, Erlend Wiborg fra Fremskrittspartiet, sier at saken vil bli endelig behandlet før sommeren.

– Votering vil sannsynligvis skje i starten av juni, sier Wiborg.

Et parti som har bestemt seg, er Høyre.

– Høyre sier nok nei til dette, sier stortingsrepresentant Heidi Nordby Lunde og henviser til departementet.

– Bra noen tar tak

Bjørn Steffensen, leder i Norsk Havnearbeiderforenig, en av underforeningene i Norsk Transportarbeiderforbund, er glad for Senterpartiets initiativ.

– ILO-konvensjon 137 er ratifisert av Norge, derfor må Norge ivareta ILO-konvensjonen. Det betyr at fortrinnsretten må inn på en eller annen måte, så det er bra at noen tar tak, slik Senterpartiet har gjort ved å legge fram dette forslaget, sier Steffensen.

Han bekrefter at Transportarbeiderforbundet vil stille på høringen 7. mai.

– Jeg håper resultatet blir at flertallet på Stortinget er seg sitt ansvar bevisst og støtter forslaget. Samtidig håper jeg at så mange havnearbeidere som mulig tar turen til Stortinget for å overvære høringen og vise politikerne hvem dette forslaget egentlig handler om, sier Bjørn Steffensen.

Havnearbeiderne i Oslo truer med å sette vareeiere på Oslo havn i gapestokk

Warning
Annonse
Annonse