Havnearbeiderne vurderer anmeldelse og søksmål mot Oslo Havn
– At havnedirektøren ikke vil pålegge aktørene i havna å bruke havnearbeiderne viser at Oslo Havn sin snart seks år gamle strategiplan om å kvitte seg med havnearbeiderne fremdeles gjelder, sier leder for Oslo Bryggearbeideres Forening.
– Vi har dokumentasjon som tyder på at det ble foretatt en styrt konkurs av losse- og lastekontoret i Oslo, sier Roar Langaard, leder i Oslo Bryggearbeideres Forening. OBF vurderer å anmelde saken til Økokrim.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Forrige uke etterlyste 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet, Terje Fenn Samuelsen, vilje fra Oslo Havn til å etterleve havnearbeiderkonvensjonens krav om at losse- og lastearbeid skal foretas av registrerte havnearbeidere.
Havnedirektør Ingvar Meyer Mathisen i Oslo svarte imidlertid at havnearbeidere i Oslo Bryggearbeideres Forening ikke lenger har fortrinnsrett, og at det var grunnen til at man bare kunne anmode aktørene på havna å benytte seg av disse havnearbeiderne.
• Flere cruiseskip til Oslo tross verstingstempel som bekvemmelighetshavn
– Skandaløst
Det får leder i Oslo Bryggearbeideres Forening (OBF) Roar Langaard til å riste oppgitt på hodet.
– Dette er bare hakk i plata fra havnedirektøren. Har han glemt at havnestyret så sent som i fjor sommer – et halvt år etter Holship-dommen – vedtok at ILO 137 skal følges i Oslo. Der står det at det er registrerte havnearbeidere som skal ha fortrinnsrett.
– Definisjonen av hvem som er havnearbeidere er ikke blitt endret, selv om regjeringen jobber med dette nå. Fram til dette er på plass, er det derfor vi i Oslo Bryggearbeideres Forening som er de registrerte havnearbeiderne. At havnedirektøren på egen hånd kommer med en annen definisjon av hvem som er havnearbeidere, er rett og slett skandaløst, tordner Langaard.
– Styrt konkurs
Han mistenker at havnemyndighetene i Oslo forholder seg mer til strategiplanen som ble vedtatt i desember 2012 enn vedtaket om å følge ILO 137 fra i fjor.
– Strateginotatet ligger der som et aktiv vedtak, og det er ikke gjort nye vedtak for å parkere det strateginotatet. Den strategien skisserte fire mulige måter å få kvittet seg med havnearbeiderne på, og det plager tydeligvis Oslo Havn at de ikke har klart det ennå, understreker Langaard.
Han forteller at OBF sitter på dokumentasjon på at arbeidsgiverne i styret i Lossekontoret i Oslo tegnet styreansvarsforsikring tre måneder etter at strateginotatet ble vedtatt. Det er en forsikring som gjør at styremedlemmene ikke personlig blir erstatningsansvarlige for vedtak styret gjør.
– Når vi ser strateginotatet og styreansvarsforsikringen i sammenheng med at eierne senere slo losse- og lastekontoret konkurs, er det vanskelig å se at dette ikke var en bevisst styring mot konkurs for å kvitte seg med oss. Helt i tråd med strategien som ble lagt i 2012, sier han.
• Havnearbeidere truer med å sette vareeiere på Oslo Havn i gapestokk
Økokrim interessert
Langaard kan ikke skjønne annet enn at dette er ulovlig.
– Etter min mening er dette kriminelt, og vi har allerede vært i kontakt med Økokrim som er svært interessert i dokumentasjonen vår. På et medlemsmøte vi hadde i OBF, fikk vi støtte for at vi kunne vurdere å gå til både anmeldelse av Oslo Havn til Økokrim og senere til sivilt søksmål mot alle som er navngitt i strateginotatet fra 2012, men vi vil innkalle medlemmene på nytt for å gjøre et vedtak om å gå til anmeldelse, sier OBF-lederen.
Han forteller at for flere av havnearbeiderne har bortfallet av jobb på havna blitt dramatisk.
– Vi har fem havnearbeidere som har mistet retten til AFP på grunn av dette. Det utgjør over en million kroner for hver av dem, påpeker han.
Langaard blir ITF-inspektør
Selv om OBF rasler med sablene, understreker Langaard at de først og fremst ønsker ordna forhold på Oslo Havn.
– Jeg ser at havnedirektøren hevder det er god dialog mellom Oslo Havn og oss i Transportarbeiderforbundet, men jeg tror han må blande oss med NHO. Vi er ikke fornøyd, sier han.
Langaard er også usikker hvor positiv havnedirektøren vil være til den nye inspektøren som skal sjekke hvem som losser og laster skip i Oslo når han får vite hvem det er.
– Jeg drar på opplæring hos Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen i London nå i slutten av august, og jeg regner med å være i aktivitet som ITF-inspektør fra siste halvdel av september, sier Langaard.
– Jeg har ingen intensjoner om at det skal bli hyggelig for Oslo Havn å ha en POC-inspektør dersom ikke forholdene i orden, men jeg håper at den dokumentasjonen jeg vil innhente vil bidra til det. Det til tross for at både strateginotatet og alt som har vært gjort siden tyder på at ordna forhold ikke er noe Oslo Havn ønsker.
• Norske industriarbeidarar vann fram med boikott – tilsette på tyrkiskeigd skip får tariffavtale
– Behov for OBF
Havnedirektør Ingvar Meyer Mathisen sier det er leit at det har vært så krevende å finne løsninger på Oslo Havn.
– Det er bare å konstatere at dette er en sak med mye historikk og sterke følelser, og jeg ønsker ikke å gjøre det enda mer krevende gjennom å imøtegå de mange påstandene fra Oslo Bryggearbeideres Forening eller et eventuelt søksmål og anmeldelse, sier Meyer Mathisen.
Han avviser imidlertid at Oslo Havn jobber for å kvitte seg med havnearbeiderne.
– Det siste styrevedtaket knyttet til ILO 137 og havnearbeidere, er det som ble gjort sommeren 2017. Det vedtaket er utgangspunkt for vårt arbeid knyttet til disse spørsmålene. Hverken styre eller administrasjon i Oslo havn arbeider med å «kvitte seg med havnearbeiderne».
– Vi ser det er behov for aktører som OBF og andre som kan bidra til å løse oppgaver knyttet til losse- og lastearbeid i havnen for å lykkes i vårt arbeid, men vi er av den oppfatning av at ingen av de aktørene kan påberope seg en fortrinnsrett til losse og lastearbeid i Oslo havn.
– Aktørene står, slik vi vurderer gjeldende lov og avtaleverk, fritt til å benytte egne fast ansatte og eller andre aktører i havnen som tilbyr denne type tjenester, sier han.
Havnedirektøren gjentar imidlertid at han er positiv til flere inspeksjoner på Oslo Havn.
– Vi erfarer at ITF sine inspektører er profesjonelle og kompetente i sitt arbeid og gjør en viktig jobb for sikre lønns- og arbeidsvilkår og at tariffavtaler for sjøfolk etterleves. Vi legger og til grunn at så også vil være tilfelle dersom leder av Oslo Bryggearbeider Forening blir inspektør for ITF, sier Ingvar Meyer Mathisen.
- Hverken adminstrasjon eller styre i Oslo Havn jobber med å «kvitte seg med havnearbeiderne», sier Ingvar Meyer Mathisen, havnedirektør i Oslo Havn KF.
Roy Ervin Solstad