JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Erklæring av Oslo som bekvemmelighetshavn:

Havnearbeiderne ved Oslo havn håpet at verstingstempelet skulle stoppe cruisetrafikken. Istedet kommer flere skip enn før

Gjentatte tilfeller av at sjøfolk har gjort havnearbeidernes jobb med lossing og lasting på Oslo Havn, gjorde at havna i oktober fikk et verstingstempel. Det skulle legge press på havna. Istedet ligger det an til en vekst i cruisetrafikken på 20 prosent.
I oktober i fjor ble Oslo Havn erklært som en bekvemmeligehtshavn av Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen. Det har ikke gitt noen reduksjon i antall anløp i Oslo, verken for laste- eller cruiseskip.

I oktober i fjor ble Oslo Havn erklært som en bekvemmeligehtshavn av Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen. Det har ikke gitt noen reduksjon i antall anløp i Oslo, verken for laste- eller cruiseskip.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

– Presset på havna vil komme, lover Transportarbeiderforbundet.

I oktober i fjor erklærte Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen Oslo Havn som en såkalt bekvemmelighetshavn for det ITF mener er angrep på havnearbeidernes rettigheter.

Det var ITFs norske koordinasjonskomite som gjorde vedtaket etter at komiteen fikk myndighet til å gå til det skrittet fra ITF sentralt.

Oslo Havn fikk verstingstempelet

Ventet cruise-reaksjon

Bakgrunnen var at havnearbeiderne og ITF-inspektøren i Oslo hadde dokumentert gjentatte tilfeller av at sjøfolk gjorde havnearbeidernes jobb med lossing og lasting på Oslo Havn.

Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Johnsen, trodde erklæringa ville sette press på havna.

– Vedtaket vil kunne få en stor innvirkning på skipstrafikken til og fra Oslo havn. Spesielt cruiserederiene er svært opptatt av at havnene de legger til ved skal være sikre. Det så vi senest ved IS-saken i Fredrikstad, og det at Oslo er erklært som en bekvemmelighetshavn vil gi et lignende signal, sa Johnsen til Vårt Oslo.

Havnearbeidere truer med å sette vareeiere på Oslo havn i gapestokk

275.000 passasjerer i 2020

Slik har det imidlertid ikke gått. I 2018 anslår Oslo Havn at over 100 cruiseskip med rundt 200.000 passasjerer vil anløpe Oslo. Det er omtrent identisk med året før. De to neste årene er det imidlertid forventet langt flere.

Til Dagens Næringsliv sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen at det er mottatt bookinger av cruiseskip for sesongen 2019 med totalt 240.000 passasjerer. Det innebærer en økning på 20 prosent fra 2018.

I 2020 blir det trolig enda flere.

– Vi har allerede mottatt bookinger av 200.000 passasjerer, og basert på tidligere år kan vi forvente ytterligere bookinger ut dette året. Et forsiktig anslag for 2020 er derfor 275.000 passasjerer, sier havnedirektøren til Dagens Næringsliv.

Flertallet i stortingskomiteen sier nei til havnearbeidernes fortrinnsrett

Venter på regjeringen

Transportarbeiderforbundets 1. nestleder, Terje Fenn Samuelsen, er ikke overrasket over at erklæringa ikke har fått den effekten de håpet på.

– Selv om Oslo Havn ikke tar POC-erklæringen seriøst overhodet, har vi spilt med rene kort. Vi har avventet møte med havnemyndighetene og hva regjeringa ville gjøre med fortrinnsretten sett i lys av ILO-konvensjonen. Den har Norge ratifisert, og regjeringa bekreftet i høringen før sommeren at den fremdeles gjelder. Vi håpet jo at Stortinget skulle si noe om det, men nå må vi vente på hva regjeringa kommer fram til, sier Fenn Samuelsen.

Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund håper en egen POC-inspektør i Oslo kan sette press på Oslo Havn slik at havnearbeiderne igjen kan få ansvaret for lossingen og lastingen på havna.

Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund håper en egen POC-inspektør i Oslo kan sette press på Oslo Havn slik at havnearbeiderne igjen kan få ansvaret for lossingen og lastingen på havna.

Roy Ervin Solstad

KrF vil kke kreve havnearbeidernes fortrinnsrett inn i lov eller forskrift

ITF-inspektør på havna

Det betyr imidlertid ikke at NTF vil sitte med hendene i fanget og se at sjøfolk fremdeles gjør jobbene til havnearbeiderne.

– Nå venter vi på en ITF-inspektør som kun skal kontrollere på Oslo Havn. Det blir den andre POC-inspektøren (Port of convenience, journ.anm.) i verden, sier Fenn Samuelsen.

En slik POC-inspektør vil være på plass i høst, og NTF-nestlederen har store forhåpninger til hva en slik inspektør kan bidra til.

– Presset på Oslo Havn vil komme når POC-inspektøren får dokumentert alt. Det vil gi større mulighet til å påvirke havneeierne til å følge den tariffavtalene som gjelder både for havnene og skipets mannskap. I resten av Europa er det ingen diskusjon om det er havnearbeiderne eller skipets mannskap som skal losse- og laste skipene. Der pålegger havnemyndighetene operatørene på havna å bruke havnearbeiderne. Det ser vi ikke noe av i Oslo. Her har havna tatt et helt annet valg. Det ser vi av strategidokumentet fra 2012 som gikk ut på hvordan havna skulle kvitte seg med havnearbeiderne, minner Fenn Samuelsen om.

Vil møte NTF

Havnedirektør i Oslo, Ingvar Meyer Mathisen, bekrefter overfor Transportarbeideren at POC-erklæringen ikke har fått noen effekt.

– Det har vært begges ambisjoner om et møte der vi kunne gjennomgå en oversikt over forhold som Fenn Samuelsen mener skal til for at Oslo havn skal miste sin status som bekvemmelighetshavn, men vi opplever fin vekst både når det gjelder passasjerer og gods, og erfarer at aktørene i havnen er flinke til å etterleve de lover og regler som finnes. Dette bekreftes også langt på vei av de få avvikene vi er gjort kjent med av ITF, sier han.

Avviser at havnearbeiderne i OBF har fortrinnsrett

Aktørene bestemmer

Havnedirektøren begrunner videre at årsaken til at Oslo havn ikke har pålagt operatørene i havna å benytte seg av havnearbeiderne i Oslo Bryggearbeideres Forening er at det ikke lenger finnes noen fortrinnsrett for dem.

HAVNEDIREKTØREN: - Vi forventer at aktørene ikke benytter sjøfolk til losse- og lastearbeid som tradisjonelt har vært utført av havnearbeiderne, men hvem aktørene velger til å utføre dette arbeidet, enten det er egne ansatte, ansatte fra Oslo Bryggearbeideres Forening eller fra andre aktører i havnen, er det etter vår oppfatning opp til aktørene selv å bestemme, sier havnedirektør i Oslo, Ingvar Meyer Mathisen.

HAVNEDIREKTØREN: - Vi forventer at aktørene ikke benytter sjøfolk til losse- og lastearbeid som tradisjonelt har vært utført av havnearbeiderne, men hvem aktørene velger til å utføre dette arbeidet, enten det er egne ansatte, ansatte fra Oslo Bryggearbeideres Forening eller fra andre aktører i havnen, er det etter vår oppfatning opp til aktørene selv å bestemme, sier havnedirektør i Oslo, Ingvar Meyer Mathisen.

Tine Poppe/Oslo Havn

– Vi er tydelig overfor aktørene i Oslo Havn om at vi er fundamentalt mot sosial dumping og forventer at de ikke benytter sjøfolk til losse- og lastearbeid som tradisjonelt har vært utført av havnearbeidere. Når det kommer til hvem aktørene velger til å utføre dette losse- og lastearbeidet, enten det er ved hjelp av egne ansatte, ansatte fra Oslo Bryggearbeideres forening, eller fra andre aktører i havnen, er vår oppfatning at dette er det opp til i aktørene i havnen selv å bestemme, understreker han.

Positiv til POC-inspektør

Havnedirektøren poengterer at Oslo Havn er opptatt av at alle som har sitt arbeide i Oslo havn, eller arbeider på skip som kommer til Oslo, skal ha ordentlige og ryddige arbeidsforhold der inngåtte avtaler mellom partene i arbeidslivet etterleves. Han viser til at ITF allerede utfører inspeksjoner i Oslo Havn for å sikre lønn- og arbeidsvilkår og at tariffavtaler for sjøfolk etterleves.

– Om ITF ønsker å gjennomføre flere inspeksjoner i Oslo havn er vi positive til dette, avslutter Ingvar Meyer Mathisen, havnedirektør i Oslo.

Warning
Annonse
Annonse