Norwegian:
Hvem har arbeidsgiveransvaret i Norwegian? Det skal Høyesterett bestemme
Høyesterett skal i en halvannen uke behandle spørsmålet om hvem som har det reelle arbeidsgiveransvaret for piloter og kabinansatte i flyselskapet.
Illustrasjonsfoto.
Norwegian (pressefoto)
De kabinansatte og pilotene tok saken til retten for å få dom på at det er morselskapet Norwegian Air Shuttle ASA som er deres arbeidsgiver. De kabinansatte er i dag ansatt i Norwegian Cabin Services Norway AS, mens pilotene er ansatt i Norwegian Pilot Services Norway AS.
Parats medlemmer vant i tingretten, men tapte i Borgarting lagmannsrett og anket derfor dommen inn for landets øverste domstol som tirsdag starter den sju dager lange behandlingen av saken.
– Dersom fagforeningen får gjennomslag for sitt krav, vil det kunne kreve en omorganisering til en modell som ikke er bærekraftig for framtida. I verste fall blir vi da tvunget til å avvikle vår norske virksomhet. Resultatet ville i så fall blitt at arbeidsplassene flyttes ut av Norge, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til NTB.
• Piloter og kabinansatte tapte ankesaken mot Norwegian
• Bjørn Kjos tapte i retten, men vil fortsatt ikke ansette piloter og kabinansatte i morselskapet
Prinsipielt for norsk arbeidsliv
Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud mener imidlertid at denne typen virksomhetsorganisering setter arbeidsgiveransvaret på spill, og at saken både er prinsipiell og viktig for hele det norske arbeidslivet.
– Vi mener Norwegian pulveriserer arbeidsgiveransvaret gjennom sin form for organisering, noe vi i fremtiden vil se mer av i en rekke bransjer. Vi mener arbeidsgiver må få lov til å organisere virksomheten som de selv ønsker, men ikke uten å ta ansvaret for sine ansatte, sa Skjæggerud da anken ble levert i april.
Parats advokat Christen Horn Johannessen mener dommen i lagmannsretten er problematisk for norsk arbeidsliv fordi den gir virksomheter mulighet til å organisere seg slik at de kan beholde all innflytelse over arbeidsforhold, men uten å samtidig ta ansvaret for ansatte.
– En slik lovtolkning innebærer at rettigheter og ansvar i arbeidsmiljøloven ikke lar seg håndheve og dermed ikke gir norske arbeidstakere de rettigheter og vern de ifølge loven skal ha, sa Horn Johannessen da dommen i lagmannsretten falt.
• Ap vil vurdere lovendring hvis Norwegian-dommen blir stående
– Kan ikke godta diktering
Det er fem år siden Norwegian-styret bestemte at selskapet skulle omorganiseres for å kunne vokse videre og konkurrere internasjonalt. Selskapet er overbevist om at en modell med et børsnotert holdingselskap på toppen, med hel- eller deleide datterselskap under, er helt nødvendig for ikke bare å sikre internasjonal markedstilgang, men også et bærekraftig selskap og trygge arbeidsplasser, også i Norge.
Norwegian-saken handler om hvordan Norwegian-konsernet skal være organisert, og ikke om de ansattes rettigheter, understreker Sandaker-Nielsen. Han presiserer at alle er fast ansatt og har tariffavtale.
– Vi kan ikke godta at en fagforening i et enkeltland skal diktere strategiske valg og modellen for vår globale virksomhet på en måte som påvirker vår mulighet til å konkurrere internasjonalt. Det er styrets og ledelsens ansvar. Måten konsernet er organisert på i dag, sikrer at Norwegian kan delta i den internasjonale konkurransen og fortsette å skape nye arbeidsplasser både i Norge og internasjonalt. Dessuten sikrer vi at en stor norskeid virksomhet kan ha hovedkontor i Norge, understreker informasjonssjefen.
Han viser dessuten til at Parat kun representerer elleve Norwegian-ansatte i denne saken, og understreker dessuten at de fleste piloter og kabinansatte er godt fornøyd med dagens ordning, noe som også bekreftes av nylige medarbeiderundersøkelser.