Color Line-saken:
KrF: – Vi trenger ikke en forskriftsendring for å opprettholde konkurranseevnen til Color Line
KrF vil stanse forskriftsendringen som gjør det mulig for Color Line å flagge om fra NOR til NIS.
NY SITUASJON: Med endret nettolønnsordning og endret valutasituasjon er det nå lønnsomt å holde fergene i NOR-flagg. Dermed trenger vi ikke en forskriftsendring for å opprettholde konkurranseevnen til Color Line, sier Reiten til Maritim Logg.
Håvard Sæbø
tri@lomedia.no
Nå er KrF klar på at de er mot en forskriftsendring som gjør det mulig for Color Lines Kiel-ferger å flagge om fra NOR til NIS. Om så skjer kan Kiel-fergene seile med sjøfolk på billigere utenlandske vilkår. Dermed vil 700 Color Line-ansatte miste jobbene sine.
Mens AP, SV, Rødt og Sp har gått mot forslaget om en forskriftsendring, har Høyre, Frp og Venstre ønsket endringen. KrF blir avgjørende for stortingsflertallet.
• Om tre måneder kan Color Line bytte ut Christian (53) med billigere utenlandsk arbeidskraft
Forankret
KrFs stortingsgruppe har forankret at de er villig til å bruke 35 millioner for å sikre de norske arbeidsplassene, opplyser næringspolitisk talsperson i KrF, Steinar Reiten. I statsbudsjettet har regjeringen regnet med å spare denne summen fordi færre norske ansatte vil motta refusjonsordning når 700 sjøfolk forsvinner.
– Når vi legger inn disse midlene, innebærer det at KrF går imot den varslede endringen av fartsområdeforskriften, bekrefter Reiten.
Han understreker at dialogen med regjeringen om denne saken har vært god og ryddig. Grunnen til at de stemmer mot regjeringens ønske er at forutsetningene til Color Line har blitt vesentlig endret de siste årene. Etter grundige vurderinger har KrF kommet fram til at en forskriftsendring er unødvendig.
– Vi støttet regjeringens maritime strategi som ble lagt fram i 2015. Den gang sleit Color Line med konkurranseevnen og det var vi enige i. Men med endret nettolønnsordning og endret valutasituasjon er det nå lønnsomt å holde fergene i NOR-flagg. Dermed trenger vi ikke en forskriftsendring for å opprettholde konkurranseevnen til Color Line, sier Reiten til Maritim Logg.
• Color Line-ansatte får internasjonal støtte
Ikke helt i mål
Taket på nettolønnsordningen ble fjernet, samtidig som ordningen gjelder for hele besetningen fra 2016. I statsbudsjettdokumentene skrev regjeringen selv at NOR er bedre enn NIS etter at refusjonsordningen ble bedret.
– Dette strålende. Jeg håper virkelig de vil stå på og kjempe for dette. Vi vet at de vil møte sterk motstand fra Høyre, men også fra sentrale tillitsvalgte i Frp og Venstre, sier hovedtillitsvalgt i Color Line, Ronny Øksnes til Klassekampen.
Han og referer til at KrF nå er på vei inn i regjering etter deres ekstraordinære landsmøte.
Selv sier Reiten at han og KrF har god tro på at denne forskriftsendringen vil bli stoppet.
– Det er konkurranseevnen til Color Line som er viktigst for oss. Ikke de 35 millionene vi kan spare i budsjettet, sier Reiten.
Dette er Color line-saken:
• Color Line vil flagge ut Kiel-ferjene. Dermed kan det lønnsomme rederiet erstatte norske sjøfolk med billigere, utenlandsk mannskap. 700 vil å miste jobben.
• I et høringsbrev fra januar 2017 foreslo daværende næringsminister Monica Mæland å myke opp begrensningene i det internasjonale skipsregisteret (NIS).
• Oppmykningen innebærer at Color Line, som i dag står oppført i det norske skipsregisteret (NOR), kan registrere sine to Kiel-ferjer i NIS.
• Skip registrert i NIS kan ansette utenlandske arbeidstakere på internasjonale lønns- og arbeidsvilkår.
• 1. mars ble forslaget godkjent av nåværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
• Det er Color Line som har krevd å få flagge ut. Hvis ikke vil rederiet, av konkurransemessige hensyn, flytte virksomheten til Danmark.
• Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg.
• Color Line hadde i 2016 en omsetning på nærmere fem milliarder kroner, og oppnådde et driftsresultat på vel en milliard kroner.
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.