Skole og barnehage
Slik vil regjeringa redde læreryrket
Sletting av studiegjeld og tilbud om jobb i kombinasjon med utdanning er noen av tiltakene i en ny strategi for å løfte lærerfaget.
Regjeringa og lærerorganisasjonene er enige om en strategi for å beholde og rekruttere lærere.
Colourbox.com
sidsel@lomedia.no
– Vi skal dele de gode tiltakene som allerede finnes og samarbeide om nye løsninger, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.
Bakgrunnen for den nye strategien er den store lærermangelen og at antall søkere til lærerutdanningene har falt kraftig flere år på rad.
Den er utarbeidet av regjeringa, i tett samarbeid med lærerorganisasjonene og øvrige organisasjoner i Nasjonalt forum for lærerutdanning og profesjonsutvikling.
Tiltakene
Dette er noen av tiltakene organisasjonene og regjeringa vil satse på:
• De som allerede jobber i barnehage og skole, men ikke har lærerutdanning, skal få mulighet til å ta dette kombinert med jobb.
• Regjeringa vil videreføre ordningene med sletting av studielån og gjøre dem bedre kjent, slik at flere i hele landet vil ta en lærerutdanning og jobbe som lærer.
• Regjeringa vil også vurdere hvordan flere ansatte i barnehage kan utdanne seg til barnehagelærer i kombinasjon med jobb, blant annet gjennom arbeidsplass-basert barnehagelærerutdanning.
• Regjeringa vil vurdere å forlenge unntaket fra krav om mastergrad for opptak til praktisk – pedagogisk utdanning for studenter som har bachelor i praktiske og estetiske fag. Dette skal bidra til å sikre kompetanse i praktiske og estetiske fag i skolen.
• Nyutdannede lærere skal bli tatt imot bedre og mer systematisk i barnehager og skoler, og få veiledning.
• Lærere skal få mer tid til å være lærere, ved at laget rundt barn og unge blir styrket.
• Skolen skal være en trygg arbeidsplass og lærere skal være trygge på hvilke handlingsrom de har hvis det oppstår situasjoner.
• Rekrutteringsarbeidet skal forsterkes og det skal hentes inn mer kunnskap om årsaker til at færre velger læreryrket, og om hvilke tiltak som er effektive.
I løpet av året skal regjeringen i tillegg legge fram flere stortingsmeldinger hvor det vil komme tiltak, som stortingsmeldingen om opptakssystemet, profesjonsutdanningene og om ungdomstrinnet.
Fortsetter samarbeidet
– Denne strategien er et startskudd og det første steget. Nå står vi og partene sammen om en felles problemforståelse og en felles innsats for å løse utfordringene, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp).
Han er også opptatt av at studentene skal bli bedre forberedt på lærerjobben.
– Vi må gjøre utdanningene mest mulig relevante og attraktive, de må være tett på virkeligheten i barnehagen og i skolen. Dette skal vi også følge opp i stortingsmeldingen om profesjonsutdanningene, som kommer denne våren, sier Hoel.
Blant målgruppene som er nevnt i strategien, er elever i videregående opplæring og unge voksne som står foran et utdanningsvalg, ansatte som allerede jobber i barnehage, skole og SFO, nyutdannede og erfarne lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring, lærere som jobber i kulturskolen eller utenfor barnehage- og skolesektoren, lærere fra andre land som trenger tilleggsutdanning for å jobbe i Norge, personer med høyere utdanning og yrkesfaglig utdanning som trenger praktisk-pedagogisk utdanning for å jobbe som lærer, personer med samisk bakgrunn eller kompetanse i samiske språk og samisk kultur.
regjeringen.no: «Flere lærere i barnehage og skole. Strategi for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket 2024–2030»
Organisasjoner som stiller seg bak strategien
• Utdanningsforbundet
• Kommunesektorens organisasjon
• Universitets- og høgskolerådet – Lærerutdanning
• Private Barnehagers Landsforbund
• Pedagogstudentene
• Elevorganisasjonen
• Lektorlaget
• Skolelederforbundet
• Skolenes landsforbund
• Creo
• NHO Geneo
Kilde: Kunnskapsdepartementet
Lærerutdanningene
Strategien er rettet mot alle utdanningsløp som kvalifiserer til å bli lærer i enten barnehage, grunnskole eller videregående opplæring:
• Barnehagelærerutdanning (BLU)
• Samisk barnehagelærerutdanning
• Grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7 (GLU 1–7)
• Samisk grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7
• Grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10 (GLU 5–10)
• Samisk grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10
• Lektorutdanning for trinn 8–13 (LEKTOR)
• Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
• Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8–13 (PPU-Y)
• Yrkesfaglærerutdanning for trinn 8–13 (YFL)
• Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13 (LUPE)
Kilde: «Flere lærere i barnehage og skole. Strategi for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket 2024–2030»
Flere saker
Organisasjoner som stiller seg bak strategien
• Utdanningsforbundet
• Kommunesektorens organisasjon
• Universitets- og høgskolerådet – Lærerutdanning
• Private Barnehagers Landsforbund
• Pedagogstudentene
• Elevorganisasjonen
• Lektorlaget
• Skolelederforbundet
• Skolenes landsforbund
• Creo
• NHO Geneo
Kilde: Kunnskapsdepartementet
Lærerutdanningene
Strategien er rettet mot alle utdanningsløp som kvalifiserer til å bli lærer i enten barnehage, grunnskole eller videregående opplæring:
• Barnehagelærerutdanning (BLU)
• Samisk barnehagelærerutdanning
• Grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7 (GLU 1–7)
• Samisk grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7
• Grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10 (GLU 5–10)
• Samisk grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10
• Lektorutdanning for trinn 8–13 (LEKTOR)
• Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
• Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8–13 (PPU-Y)
• Yrkesfaglærerutdanning for trinn 8–13 (YFL)
• Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13 (LUPE)
Kilde: «Flere lærere i barnehage og skole. Strategi for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket 2024–2030»