Stortingshøring om Fullføringsreformen
Tydelig melding fra LO og SL: Rett til å fullføre må ikke gå på bekostning av kravene til sluttkompetanse
Målet om å få flere til å gjennomføre videregående opplæring, må ikke gå på bekostning av kravene til sluttkompetanse. Det er et klart budskap fra LO og Skolenes landsforbund (SL).
Trude Tinnlund i LO.
Jan-Erik Østlie
sidsel@lomedia.no
En rekke organisasjoner deltok i dag i en høring i Stortingets utdannings- og forskningskomite om stortingsmeldinga «Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden».
I den foreslår regjeringen en rekke endringer i videregående opplæring – blant annet rett til å fullføre og bestå. Regjeringen foreslår å fjerne tidsbegrensningen på tre år og at elever skal få rett til mer opplæring i fagene de har strøket i til de har bestått.
Et av de mest omstridte forslagene, er å innføre et «fagbrev light» i skole for elever som ikke får læreplass i bedrift.
Debatt: «Ansatte i skolen må prioriteres i vaksinekøen»
Budskapet fra LO og SL
– Målet om å få flere til å gjennomføre, må ikke gå på bekostning av kravene til sluttkompetanse, sa første nestleder Terje Moen i Skolenes landsforbund (SL).
Han understreket at det er kort tid siden meldinga kom og at SL vil ha den til høring i sitt lokalapparat for å få inn innspill som SL vil ettersende til komiteen og politiske partier.
Terje Moen la spesielt vekt på behovet for tidlig innsats.
– Elevene må få hjelp i barne- og ungdomsskolen, det er ofte for sent når man kommer til videregående. Skolenes landsforbund er helt enig i strategien som legges opp – at elever som trenger det skal få bruke lengre tid – men hjelpen må som sagt starte mye tidligere. Det utelukker selvfølgelig ikke at elever som trenger det også får en mye tettere oppfølging i videregående opplæring. Det stilles også spørsmålstegn ved om elever som stryker i et fag på et trinn skal gå videre eller ikke, vårt råd er å ikke stoppe opplæringsløpet, men heller sette inn ekstratiltak for å kunne bestå, sa Moen.
– LO støtter forslaget om å gi alle elever rett til å fullføre og bestå videregående opplæring, men det kan ikke gå på bekostning av kravet til sluttkompetanse, sa Trude Tinnlund i LO.
– Målet må være høy kvalitet på sluttkompetansen og at både bredde og fordypning blir ivaretatt, sa Ragnhild Lied, som har ledet arbeidet til Liedutvalget – som ligger til grunn for stortingsmeldinga.
Kommuneoppgjøret: – Streikeviljen blant våre medlemmer er stor, sier forbundsleder Anne Finborud i Skolenes landsforbund
(Saken fortsetter under bildet)
Første nestleder Terje Moen i Skolenes landsforbund (SL).
Bo Mathisen/Skolenes landsforbund
Tett med reformer i en pandemitid
Representanten for Utdanningsforbundet advarte politikerne mot å gå for fort fram.
– Utdanningsforbundet minner om at Fullføringsreformen er en strukturreform. Samtidig har vi Fagfornyelsen. De to reformene må koordineres bedre, sa sentralstyremedlem Thom Jambak i Utdanningsforbundet.
Leder av utdannings- og forskningskomiteen, Roy Steffensen (Frp) ville vite hvordan organisasjonene ser for seg den videre prosessen i arbeidet med Fullføringsreformen – som er blitt beskrevet som den største reformen i videregående skole siden Reform 94.
Leder av Skolelederforbundet, Stig Johannessen, viste til hvordan organisasjonene for lærere og skoleledere ble involvert i forbindelse med Fagfornyelsen, som han mente var en god prosess.