Hjemmelekser eller skolelekser?
«Ved å ha skolelekser i stedet for hjemmelekser vil barna alltid ha tilgang på dyktige pedagoger»
DEBATT: «For mange av barna våre opplever demotivasjon til skolen og til hverdagen når de ikke får oppleve mestringsfølelse», skriver tre medlemmer av Arbeiderpartiets oppvekstutvalg.
Illustrasjonsfoto.
Colourbox.com
Da Oppvekstutvalget til Arbeiderpartiet ble satt ned var formålet at vi skulle se på helheten i oppvekstpolitikken og finne ut hvordan vi kan gjøre hverdagen til barn og unge enda bedre. Nå nærmer landsmøtet i Arbeiderpartiet seg med stormskritt, og diskusjonene om innstillingen vår har skapt stor debatt rundt om i fylkespartiene i Arbeiderpartiet.
Selv er vi med i Arbeiderpartiet fordi vi tror på politikk. Når høyresiden overlater utviklingen til markeder og til hver enkelt person, sier vi at det er politikkens fremste oppgave å løfte opp folk og utvide fellesskapet vårt. I dag vet vi at mange barn og unge ikke føler de er en del av fellesskapet. Grunnene er mange og forskjellige, og løsningene er politiske.
Les også: «Vi vil at alle barn skal ha de samme mulighetene og at de skal ha fri når de har fritid!»
Flertallet som stiller seg bak forslaget om skolelekser kan ikke skryte på seg å ha ledet Arbeiderpartiets utdanningspolitiske arbeid på Stortinget siden 2005. Men vår tyngde ligger i at vi er foreldre, lærere, familie, rektorer, ordførere og oppvekstpolitikere. Vi sitter med disse barna både før, under og etter skoletid. Vi ser hva dette presset gjør med dem. Og dette er ett av våre forslag for å sørge for at oppveksten deres bærer litt mindre preg av stress, og litt mer preg av glede og mestringsfølelse.
Vi har vært et oppvekstutvalg. Vi har sett på hvordan vi praktisk i skolehverdagen rigger laget rundt barn- og unge. Det handler om langt mer enn rene skolefaglige læringsmetoder. Det er ikke en hemmelighet, hverken i forskningen eller i hverdagen, at for mange av barna våre opplever et press- og stress-nivå av andre dimensjoner enn tidligere generasjoner. Dette presset kommer fra mange deler av samfunnet. Og noe av dette skapes også av hvordan skolehverdagen fungerer. Vi mener at man må ta disse tallene på alvor. De økonomiske, og ikke minst menneskelige, kostnadene i framtiden vil være for store hvis vi avfeier og fordummer barna på denne måten.
Les også: Ap-utvalg vil ha gratis skolefritidsordning
Med vårt forslag om skolelekser vil lærere fremdeles ha full frihet til å velge undervisningsmetode og øvingsoppgaver for elevene. Det vil fortsatt være mulig med et godt skole-hjem-samarbeid. Og det vil fortsatt være mulig for læreren å anbefale øvingsoppgaver. Men dersom elevene skal pålegges skolearbeid utover undervisningen, skal dette tilrettelegges for i skolesammenheng. Vi ønsker at alle elever, uansett forutsetning, skal ha tilgang til den samme gode hjelpa. Og ved å ha skolelekser i stedet for hjemmelekser vil barna alltid ha tilgang på dyktige pedagoger når leksene skal arbeides med. På den måten vil lærerne kunne være de stilasbyggerne de er ment å være.
Mengden testing, prøver, lekser har økt kraftig de siste årene. Forskningen på motivasjon de siste årene har vist, svart på hvitt, at for mange av barna våre opplever demotivasjon til skolen og til hverdagen når de ikke får oppleve mestringsfølelse. Dette tør vi å påstå er en ufravikelig del i hele frafallsdiskusjonen og diskusjonen om utenforskap. Det må de som nekter å innse at lekser kan være et problem for mange barn, erkjenne. Det er nettopp det vi erkjenner når vi går inn for skolelekser.
Les også: Store Ap-lag vil ha gratis skolemat til alle i grunnskolen