JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
VIL HA LIKE VILKÅR: Alf Edvard Masternes i FLT i Statens vegvesen etterlyser like vilkår for Vegvesenet og statseide Nye Veier AS. Her fra Nye Veiers bygging av E39 mellom Kristiansand og Mandal.

VIL HA LIKE VILKÅR: Alf Edvard Masternes i FLT i Statens vegvesen etterlyser like vilkår for Vegvesenet og statseide Nye Veier AS. Her fra Nye Veiers bygging av E39 mellom Kristiansand og Mandal.

Nils Bernt Ringe / Nye Veier AS

Samferdsel:

Statens vegvesen har lidd under Solberg-regjeringen, mener FLT-lederen. Dette forventer han av de rødgrønne

Alf Edvard Masternes leder FLT i Statens vegvesen. Han forventer at en rødgrønn regjering vil bidra til en mer effektiv finansiering av etaten.



16.09.2021
15:51
29.09.2021 15:18

kai.hovden@lomedia.no

Statens vegvesen er i dag finansiert over statsbudsjettet, noe som begrenser handlingsrommet og gjør det utfordrende å tenke langsiktig.

Samtidig konkurrerer etaten med statsaksjeselskapet Nye Veier AS, som fritt kan omdisponere sine midler og har en årlig økonomisk ramme å forholde seg til.

– Det ble en veldig spennende valgkveld, særlig med tanke på hvem som kom over og under sperregrensen, sier Masternes.

Han forventer at det rødgrønne flertallet som vant frem, jobber med at Vegvesenet får samme rammevilkår som Nye Veier AS, og at man får en grundig gjennomgang av endringene Solberg-regjeringen har gjort innen samferdsel.

– Her tenker jeg spesielt på opprettelsen av Nye Veier AS, regionreformen og oppsplitting av samferdselsoppgaver. Når vi opplever at Vegvesenet får milliardkutt som følge av Bane Nors overskridelser, viser det hvor galt det er fatt med tildelingen av midler, understreker Masternes.

Tull med tall: FLT-leder i Statens vegvesen mener Nye Veier ikke er noen suksesshistorie

Saken fortsetter under bildet.

IKKE KUNDE: Alf Edvard Masternes vil bort fra kundebegrepet i offentlig sektor.

IKKE KUNDE: Alf Edvard Masternes vil bort fra kundebegrepet i offentlig sektor.

Kai Hovden

Et demokratisk problem

Vi har bedt Masternes si noe om hvilke valgløfter han vil være spesielt oppmerksom på i tiden fremover.

– Samtlige partier som kan bli del av den nye regjeringen har sagt at de vil styrke offentlig sektor. Det er viktig. Ikke alle har vært like tydelige på hvordan fellesskapets penger skal brukes på best mulig måte, men jeg forventer at det blir en diskusjon om hvordan politikere i en årrekke har flyttet makt fra seg selv og til lukkede styrerom, sier Masternes.

Han mener det er et klart demokratisk problem at det fattes beslutninger om bruken av milliarder av offentlige kroner i styrerommene hos Avinor, Bane Nor, Nye Veier AS, Telenor og i helseforetakene.

– Det er en fare for demokratiet at makt blir flyttet fra Stortinget, fylkesting, Sametinget og kommunestyrer over i lukkede rom. I selskapene fattes det store beslutninger for deler av eller hele landet. Det er ingen åpen debatt før beslutningen fattes, slår han fast.

Vegvesenet-direktør: – Får vi samme vilkårene som Nye Veier kan vi gi enda mer veg tilbake

Takker for samarbeidet

Knut Arild Hareide (KrF) ble den siste samferdselsministeren i Solberg-regjeringen. Vi ber Masternes kommentere samarbeidet FLT i Statens vegvesen har hatt med ham.

– Jeg vil takke Hareide for samarbeidet. Han har tatt seg tid til å møte oss tillitsvalgte når vi har bedt om møter. Det står det respekt av. Så vet jeg jo at handlingsrommet han hadde kanskje ikke passet oss, og vi har ikke fått avklart alt vi har vært bekymret for. Poenget er at vi ønsker å gjøre det best mulig innen vegsamferdselen, men da må rammevilkårene for Statens vegvesen være tilpasset virkeligheten.

Han forventer nå større bevilgninger til fylkesveiene av den som skal overta Hareides post.

– Det er viktig for mange FLT-medlemmer, både i privat og offentlig sektor. For at transporten skal fungere godt, må hele vegnettet være godt. Det er avgjørende for varetransport og gode pendlerstrekninger. Jeg forventer at den nye ministeren møter tillitsvalgte, slik at vi kan ha gode diskusjoner og komme med innspill før store endringer vedtas, sier Masternes.

Noe stalltips om hvem som bør få posten, har han ikke, men FLTs mann mener det må være en med solid bakgrunn fra samferdsel.

– Gjerne en som har vært innvalgt i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Jeg forventer at statsråden ikke trenger lang opplæringstid før det er full drift, understreker han.

Bekymret for OPS

Når vi ber Masternes skue fremover i kommende stortingsperiode, er han spesielt bekymret for igangsettelse av vegprosjekter med offentlig og privat samarbeid, såkalt OPS.

– OPS-modellen er fantastisk for nasjoner som ikke har midler i statsbudsjettet, men det har vi i Norge. Derfor er OPS en dårlig modell, slår Masternes fast.

Det mest bekymringsfulle er ifølge Masternes at disse prosjektene er så store at nesten ingen norske entreprenører kan være med i anbudskonkurransen.

– OPS-prosjekt i størrelsesorden 10 milliarder er en umulig oppgave for norske entreprenører. Da blir det multinasjonale selskap som får oppdraget, de har lavere kunnskap om den norske modellen, og norske entreprenører blir i beste fall underentreprenører. Det er ikke positivt for bransjen.

Masternes vil også bort fra kunde-tenkingen i offentlig sektor.

– Jeg vil være bruker av offentlige tjenester. Kundebegrepet blir feil for meg. Det skal selvfølgelig være gode og rettferdige tjenester, og de ansatte skal være saklige og serviceinnstilt. Men vi har ikke kunder. Jeg tror ikke en tungbilsjåfør som bli ilagt 100 000 kroner i gebyr oppfatter seg selv som kunde. Da ville vel heller sjåføren stoppet hos en annen som hadde et lavere gebyr å tilby, mener Masternes.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
16.09.2021
15:51
29.09.2021 15:18



Mest lest

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

Jysk

Butikkarbeidere følte seg presset. Nå dropper Jysk omstridt ordning

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

Cathrine Kahrs

Rebekka (33) må ta ulønnet permisjon for å kunne amme datteren

Innsyn i et dokument skal normalt ta tre dager. UDI og departementene brukte nesten et år på å gi innsyn i dokumentet til høyre. Da var både arbeidssted, arbeidsgivers og arbeidstakers navn sladdet. Da viste det seg at FriFagbevegelse hadde hatt dokumentet i usladdet versjon i to år.

Innsyn i et dokument skal normalt ta tre dager. UDI og departementene brukte nesten et år på å gi innsyn i dokumentet til høyre. Da var både arbeidssted, arbeidsgivers og arbeidstakers navn sladdet. Da viste det seg at FriFagbevegelse hadde hatt dokumentet i usladdet versjon i to år.

Torgny Hasås

UDI hemmeligholder navn på useriøs arbeidsgiver

Colourbox

Disse får minimum 10.000 kroner i lønnsøkning

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

Erlend Angelo

Nortura sier opp 147 ansatte: – Siste ord er ikke sagt

Sissel M. Rasmussen

SAS-ansatte leverte inn uniformene i protest: Nå har de Stortinget i ryggen

Jan-Erik Østlie

Henrik Asheim er redd LO skal få for stor makt

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

Erlend Angelo

Tillitsvalgte kritiserer Støre: – Henter inn for mange karrierepolitikere

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

Tormod Ytrehus

Robin (17) er Norges første bilpleie-lærling

TRIST: Inger Kristin Byberg i SSP er skuffa over dommen i Arbeidsretten, og at tilsette som har jobba i bransjen i tjue år ikkje skal ha krav på meir enn minstelønn

TRIST: Inger Kristin Byberg i SSP er skuffa over dommen i Arbeidsretten, og at tilsette som har jobba i bransjen i tjue år ikkje skal ha krav på meir enn minstelønn

Tormod Ytrehus

Hotell- og restaurant-arbeidarar tapte lønnskamp: – Klar beskjed om at vi ikkje er så mykje verd

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

Werner Juvik

Nav-sjefen: Regjeringa har «store og gode ambisjoner» for Nav

Tormod Ytrehus

SAS-ansatte leverer inn uniformen i protest: – Ledelsen har gått til krig mot sine ansatte

Eirik Dahl Viggen

Ila-ansatte gikk flere tusen i minus da arbeidsplassen ble midlertidig flyttet: Dette ble løsninga

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

Leif Martin Kirknes

Hvor mye strøm kan vi lage ved å oppruste norske vann­kraft­verk?

Fersk finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sier at staten skal bidra til reduserte lønninger blant toppledere.

Fersk finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sier at staten skal bidra til reduserte lønninger blant toppledere.

Tri Nguyen Dinh

Vedum vil fryse lederlønninger i staten

Debatt

Bakgrunnen for streiken er at kulturarbeiderne mener pensjonsordningen i sektoren slår ut urettferdig for kvinner, sammenlignet med menn.

Bakgrunnen for streiken er at kulturarbeiderne mener pensjonsordningen i sektoren slår ut urettferdig for kvinner, sammenlignet med menn.

Musikkultur

«Bussjåførene vil gjerne streike for kulturarbeidernes pensjon»

Kommentar

Næringsminister Jan Christian Vestre er et eksempel til etterfølgelse, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Næringsminister Jan Christian Vestre er et eksempel til etterfølgelse, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Sissel M. Rasmussen

«Den norske modellen er truet»

SVs nestleder Kirsti Bergstø har fått ansvaret med å lede arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget.

SVs nestleder Kirsti Bergstø har fått ansvaret med å lede arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget.

Adrian Nielsen

SVs Kirsti Bergstø blir arbeidsliv-topp på Stortinget

 Tone Wille (Posten Norge AS), Christian Rynning-Tønnesen (Statkraft) og Gro Brakstad (Vygruppen) er blant de ti best betalt lederne i heleide statlige selskap, ifølge Dagbladet.

Tone Wille (Posten Norge AS), Christian Rynning-Tønnesen (Statkraft) og Gro Brakstad (Vygruppen) er blant de ti best betalt lederne i heleide statlige selskap, ifølge Dagbladet.

Kai Hovden/Leif Martin Kirknes/Morten Hansen

Toppledere i staten fikk økt lønna mye mer enn andre: – Uakseptabelt, mener LO

Connie Ravndal, betongarbeider i Implenia.

Connie Ravndal, betongarbeider i Implenia.

Jan Inge Haga

Nå har Connie (27) krav på egen damegarderobe, men hun mener det ikke er nok


Flere saker