VIL HA LIKE VILKÅR: Alf Edvard Masternes i FLT i Statens vegvesen etterlyser like vilkår for Vegvesenet og statseide Nye Veier AS. Her fra Nye Veiers bygging av E39 mellom Kristiansand og Mandal.
Nils Bernt Ringe / Nye Veier AS
Samferdsel:
Statens vegvesen har lidd under Solberg-regjeringen, mener FLT-lederen. Dette forventer han av de rødgrønne
Alf Edvard Masternes leder FLT i Statens vegvesen. Han forventer at en rødgrønn regjering vil bidra til en mer effektiv finansiering av etaten.
kai.hovden@lomedia.no
Statens vegvesen er i dag finansiert over statsbudsjettet, noe som begrenser handlingsrommet og gjør det utfordrende å tenke langsiktig.
Samtidig konkurrerer etaten med statsaksjeselskapet Nye Veier AS, som fritt kan omdisponere sine midler og har en årlig økonomisk ramme å forholde seg til.
– Det ble en veldig spennende valgkveld, særlig med tanke på hvem som kom over og under sperregrensen, sier Masternes.
Han forventer at det rødgrønne flertallet som vant frem, jobber med at Vegvesenet får samme rammevilkår som Nye Veier AS, og at man får en grundig gjennomgang av endringene Solberg-regjeringen har gjort innen samferdsel.
– Her tenker jeg spesielt på opprettelsen av Nye Veier AS, regionreformen og oppsplitting av samferdselsoppgaver. Når vi opplever at Vegvesenet får milliardkutt som følge av Bane Nors overskridelser, viser det hvor galt det er fatt med tildelingen av midler, understreker Masternes.
Tull med tall: FLT-leder i Statens vegvesen mener Nye Veier ikke er noen suksesshistorie
Saken fortsetter under bildet.
IKKE KUNDE: Alf Edvard Masternes vil bort fra kundebegrepet i offentlig sektor.
Kai Hovden
Et demokratisk problem
Vi har bedt Masternes si noe om hvilke valgløfter han vil være spesielt oppmerksom på i tiden fremover.
– Samtlige partier som kan bli del av den nye regjeringen har sagt at de vil styrke offentlig sektor. Det er viktig. Ikke alle har vært like tydelige på hvordan fellesskapets penger skal brukes på best mulig måte, men jeg forventer at det blir en diskusjon om hvordan politikere i en årrekke har flyttet makt fra seg selv og til lukkede styrerom, sier Masternes.
Han mener det er et klart demokratisk problem at det fattes beslutninger om bruken av milliarder av offentlige kroner i styrerommene hos Avinor, Bane Nor, Nye Veier AS, Telenor og i helseforetakene.
– Det er en fare for demokratiet at makt blir flyttet fra Stortinget, fylkesting, Sametinget og kommunestyrer over i lukkede rom. I selskapene fattes det store beslutninger for deler av eller hele landet. Det er ingen åpen debatt før beslutningen fattes, slår han fast.
Vegvesenet-direktør: – Får vi samme vilkårene som Nye Veier kan vi gi enda mer veg tilbake
Takker for samarbeidet
Knut Arild Hareide (KrF) ble den siste samferdselsministeren i Solberg-regjeringen. Vi ber Masternes kommentere samarbeidet FLT i Statens vegvesen har hatt med ham.
– Jeg vil takke Hareide for samarbeidet. Han har tatt seg tid til å møte oss tillitsvalgte når vi har bedt om møter. Det står det respekt av. Så vet jeg jo at handlingsrommet han hadde kanskje ikke passet oss, og vi har ikke fått avklart alt vi har vært bekymret for. Poenget er at vi ønsker å gjøre det best mulig innen vegsamferdselen, men da må rammevilkårene for Statens vegvesen være tilpasset virkeligheten.
Han forventer nå større bevilgninger til fylkesveiene av den som skal overta Hareides post.
– Det er viktig for mange FLT-medlemmer, både i privat og offentlig sektor. For at transporten skal fungere godt, må hele vegnettet være godt. Det er avgjørende for varetransport og gode pendlerstrekninger. Jeg forventer at den nye ministeren møter tillitsvalgte, slik at vi kan ha gode diskusjoner og komme med innspill før store endringer vedtas, sier Masternes.
Noe stalltips om hvem som bør få posten, har han ikke, men FLTs mann mener det må være en med solid bakgrunn fra samferdsel.
– Gjerne en som har vært innvalgt i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Jeg forventer at statsråden ikke trenger lang opplæringstid før det er full drift, understreker han.
Bekymret for OPS
Når vi ber Masternes skue fremover i kommende stortingsperiode, er han spesielt bekymret for igangsettelse av vegprosjekter med offentlig og privat samarbeid, såkalt OPS.
– OPS-modellen er fantastisk for nasjoner som ikke har midler i statsbudsjettet, men det har vi i Norge. Derfor er OPS en dårlig modell, slår Masternes fast.
Det mest bekymringsfulle er ifølge Masternes at disse prosjektene er så store at nesten ingen norske entreprenører kan være med i anbudskonkurransen.
– OPS-prosjekt i størrelsesorden 10 milliarder er en umulig oppgave for norske entreprenører. Da blir det multinasjonale selskap som får oppdraget, de har lavere kunnskap om den norske modellen, og norske entreprenører blir i beste fall underentreprenører. Det er ikke positivt for bransjen.
Masternes vil også bort fra kunde-tenkingen i offentlig sektor.
– Jeg vil være bruker av offentlige tjenester. Kundebegrepet blir feil for meg. Det skal selvfølgelig være gode og rettferdige tjenester, og de ansatte skal være saklige og serviceinnstilt. Men vi har ikke kunder. Jeg tror ikke en tungbilsjåfør som bli ilagt 100 000 kroner i gebyr oppfatter seg selv som kunde. Da ville vel heller sjåføren stoppet hos en annen som hadde et lavere gebyr å tilby, mener Masternes.
Mest lest
Butikken utlyste fire stillinger på 20 prosent. Da slo Grethe alarm
UTSLITTE: – Arbeidspresset har bare økt og økt, og pakkene er blitt flere og tyngre. Men det er folk som har det verre enn meg. Noen kommer hjem helt utslitt, og klarer ingenting, sier Vigdis Pedersen. Nå ser hun frem til å gå av med pensjon til sommeren.
Alf Ragnar Olsen
Vigdis har jobba i Posten siden 1981. Nå blir hun sett på som en byrde
Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen forteller at karensåret har ført
Nanna Aanes Wolden
Regjeringen skroter «året uten penger» for syke og skadde som ikke er ferdig avklart i Nav
Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.
Hanna Skotheim
Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben
LEI AV Å BLI LURT: Sylwester Niznik sier han må sjekke alt, og kjempe for seg selv. Han skulle gjerne byttet ut jobben i bemanningsbyrå med fast jobb hos en stor entreprenør.
Håvard Sæbø
Sylwester (34) vet bare når han har ferie, ikke om han skal jobbe i morgen eller neste uke
SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.
Nina Hanssen
Arnett og Eddie soner i «norsk» fengsel i USA. De mener livet har forandret seg helt
– Dagens pensjonssystem rammer dem med de tyngste jobbene, fastslår NNN-leder Anne Berit Aker Hansen.
Helge Rønning Birkelund
Folk med de tyngste jobbene har ikke råd til å gå av med pensjon, mener forbundsleder
– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.
Werner Juvik
Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp
Ifølge valgforsker Johannes Bergh har Ap og Sp mistet oppslutning mye raskere enn det som er vanlig etter et regjeringsskifte.
Tri Nguyen Dinh
Ny måling: Velgerne svikter de rødgrønne – flertallet ryker
KLUBBLEDER. Kim Olav Johansen er klubbleder for EL og IT Forbundet ved el- og automasjonsavdelinga ved Norske Skogs fabrikk i Skogn.
Knut Viggen
Nestleder i elektriker-fagforening risikerer å få sparken i Norske Skog
NY LØNN: Økt kjøpekraft var et hovedkrav da forhandlingene startet for over 3 200 industriarbeidere. Bildet er tatt hos Trelleborg Offshore.
Arkivfoto: Tonje Paulsen Solem
Her er den nye lønna til industriarbeiderne
Rentenivået vil påvirke alle som har boliglån. Her er et knippe boliger på Grefsen i Oslo
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Revidert nasjonalbudsjett: Slik påvirker det lommeboken
Krister Sørbø, VG/NTB
Ut mot lønninger i næringslivet: – Grådigheten nærmer seg et nivå vi ikke har sett før
VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.
Håvard Sæbø
Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i apoteket opptil 100.000 mer i lønn
OLJESERVICE: Forhandlingene for oljeserviceansatte starter i dag. Blant dem er de ansatte ved Aker Solutions i Ågotnes. Bildet er fra Aker Solutions i Egersund, og er kun en illustrasjon.
Arkivfoto: Erlend Angelo
Brudd i forhandlingene for flere tusen oljearbeidere
LYNGEN-GJENG I TROMSØ: Unge fra Lyngen har fast treffpunkt i Tromsø gjennom Aktiv Lyngen. Sindre Nyseth (foran). Bak fra venstre: Oddbjørn Strand, Runar Strand, Anna Wangemert og Mathias Lind. Bak står Thomas Wedege som er fast ansatt i prosjektet på sjuende året.
Kari Kløvstad
Nær halvparten av elevene droppet ut av videregående – så snudde kommunen trenden
Debatt
Nå må LO svare på om det er greit at utdanningsgruppene i staten sakker akterut, for sjette lønnsoppgjør på rad, skriver Guro Elisabeth Lind.
Ole Palmstrøm
«Fortjener ikke utdanningsgruppene i staten et lønnsløft, LO?»
Jørn Eggum, leder i Fellesforbundet, sier at havvindsatsningen kan bli et helt nytt industrieventyr.
NTB/Tormod Ytrehus
Satsingen på havvind kan skape et nytt industrieventyr, mener Fellesforbundet
FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.
Ole Palmstrøm
Kjæledyr og eiere på flukt fra krigen får trøst på ukrainsk av Inna i Sandnes
FORHANDLINGER. Forhandlingsdelegasjonen til EL og IT Forbundet/Heismontørenes Fagforening, før forhandlingsstart mandag 9. mai. Fra venstre Kristoffer Syversen, Markus Hansen, David Coron-Andersen, Trond Polden, Alexander Jordnes, Kim Andre Arnesen, Thomas Skoglund, Bård Naverud, Stian Andersson.
Knut Viggen