JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bemanningsbransjen sysselsetter 100.000, men har knapt en eneste lærling

Mens 10.000 ungdommer venter på læreplass, tar ikke bemanningsbransjen inn lærlinger. Leder i Rørleggernes fagforening i Oslo, Joachim Espe, mener bransjen tvert imot bidrar til lavere faglig kvalitet.
Bemanningsbyråene ansetter mange fagarbeidere, men svært få lærlinger. Illustrasjonsbilde fra Mo i Rana.

Bemanningsbyråene ansetter mange fagarbeidere, men svært få lærlinger. Illustrasjonsbilde fra Mo i Rana.

Erlend Angelo

torgny@lomedia.no

10.000 ungdommer sto uten læreplass ved inngangen til oktober. Samtidig finnes det en bransje som engasjerer 100.000 mennesker, som nesten er uten en eneste lærling. Bemanningsbransjen er en betydelig faktor i norsk arbeidsliv, men det er så å si ingen fagopplæring som foregår i denne bransjen.

– Vi vil ikke ha bemanningsbyråer som opplæringsbedrifter, sier leder i faglig råd for elektrofagene, Are Solli.

Men det vil NHO.

– Jeg mener det bør være mulig å få til en ordning slik at bemanningsbedrifter kan bli godkjent som lærebedrifter, sier Even Hagelien, fagsjef for bemanningsbransjen i NHO Service og Handel.

Det er bare å se til andre land, der det er vanlig å gå i lære i et bemanningsbyrå, påpeker Hagelien.

Derfor går de til streik mot bemanningsbyråene i byggbransjen

POSITIV: Fagsjef for bemanningsbransjen i NHO Service og Handel, Even Hagelien. Arkiv

POSITIV: Fagsjef for bemanningsbransjen i NHO Service og Handel, Even Hagelien. Arkiv

Torgny Hasås

19 000 lærebedrifter

Det finnes til sammen 19.000 bedrifter som er godkjent som lærebedrifter i Norge. For å bli godkjent som lærebedrift, må du sende inn søknad til fagopplæringskontoret i fylket. De undersøker om bedriften har oppdrag som til sammen kan gi en lærling fullgod opplæring. Dette er regulert i opplæringsloven og forskrift til loven.

De bemanningsbedriftene som søker, får som regel avslag fordi de ikke kan dokumentere at lærlingene får en god nok opplæring.

– Om et bemanningsbyrå søker om å bli godkjent som lærebedrift, blir de vurdert på linje med alle andre bedrifter. Det er avhengig av hvilket fag de ønsker seg opplæring i. De må kunne gi opplæring ifølge læreplanen, ha orden på arbeidsavtaler, lønn og være en seriøs bedrift, sier Ranveig Haglund, rådgiver ved fagopplæringskontoret i Telemark til LO-Aktuelt.

De færreste har lærlinger

Til sammen er det registrert over 3000 foretak i Brønnøysundsregisteret under bransjekoden for bemanningsbransjen. I Arbeidstilsynets bemanningsbyråregister er det 1820 bedrifter. NHO Sevice og Handel har en registreringsordning som kalles Revidert Arbeidsgiver. Det er rundt 92 bedrifter som er godkjent i denne ordningen.

Av de 19.000 godkjente lærebedriftene er rundt 20 registrert under bransjekoden for bemanningsbyråer. En ringerunde til disse bedriftene avslører at de færreste har lærlinger.

To er konkurs, ett viser seg å være opplæringskontoret for teknologibedriftene på Kongsberg. Eterni-gruppen, som er et stort bemanningbyrå, har én kontorlærling.

Tre bedrifter skiller seg ut. Det er tre bemanningsselskap for skip knyttet til skipsfarten. Det er Atlantic offshore Crew, Barents Crew og Eidesvik Maritime, som er bemanningsselskap knyttet til et rederi. De har henholdsvis 10, 2 og 19 lærlinger.

Det er skattetekniske årsaker til at de er registrert som bemanningsselskap. Det er ikke lov å ha mannskapet ansatt i rederiet som eier båten. De tre selskapene er egentlig rederiets personalavdeling som er flyttet ut i et eget selskap.

Tyskland har hatt forbud mot innleie i 35 år

Tok fagbrev i innleiebedrift

22. september sto Ovidijus Zalinkevicius, opprinnelig fra Litauen, til fagprøven som tømrer. Zalinkevicius avla fagprøven på entreprenørselskapet Hents byggeplass på Fornebu utenfor Oslo, men han er ikke ansatt i Hent. Han er ansatt i bemanningsbyrået Eterni, skriver fagbladet Byggeindustrien.

– Vi la til rette for fagbrevet som om det skulle vært en vanlig lærling, sier anleggsleder i Hent, Sverre Mejlænder-Larsen til LO-Aktuelt.

– Det betyr at vi hadde et møte med opplæringskontoret og satte av et areal i bygget slik at han kunne gjennomføre fagprøven, forklarer anleggslederen.

Ifølge Eterni var dette første gang en innleid tømrer gjennomførte en fagprøve på denne måten.

Zalinkevicius hadde tidligere jobbet som tømrer og rigger på Vålerenga stadion før han kom til Hents byggeplass på Fornebu.

NHO aksepterer den politiske streiken mot bemanningsbyråene

Noen har behov

– Det er vanskelig for bemanningsbyråene å oppfylle kravene til å bli en lærebedrift, og vi som parter vil ikke at de skal være det, sier leder i faglig råd for elektrofagene, Are Solli, til LO-Aktuelt.

Hvorfor ikke?

– Som ansatt i et bemanningsbyrå kan du fra uke til uke bli sendt til forskjellige bedrifter. Ingen bemanningsbedrifter kan garantere oppdrag i to og et halvt år slik læretida for elektrikere er. Dessuten kan de ikke garantere at de kan bringe fram hele bredden i faget som er nødvendig for å sikre en tilstrekkelig god fagopplæring. Et bemanningsbyrås oppdrag oppstår fordi det er noen som har behov for å utføre en arbeidsoppgave. Det er derfor vanskelig å holde en struktur for å nå de kompetansemålene som ligger i opplæringsplanen, mener Solli.

Han har selv vært med på å vende tommelen ned for et bemanningsbyrå som hadde søkt om å bli godkjent som lærebedrift.

FAGLIG RÅD: Leder av faglig råd for elektrofagene, Are Solli. Arkivfoto.

FAGLIG RÅD: Leder av faglig råd for elektrofagene, Are Solli. Arkivfoto.

Leif Martin Kirknes

Fagbrev gir mindre arbeid

Leder i Rørleggernes fagforening i Oslo, Joachim Espe, er kategorisk motstander av at bemanningsbyråene skal spille en rolle i fagopplæringen.

– Fagopplæring er avhengig av en bedrift som tar vare på og videreutvikler kompetansen i arbeidskraften, de ansatte. Ettersom de ikke har ansatte, er ikke dette mulig, sier han til LO-Aktuelt.

Han viser til at bemanningsbyråene selv ikke har faglig forankring og tilfører ingen faglighet til arbeidskraften.

– De har ingen kompetanseheving, skolering eller videreutdanning internt, tvert imot. Det fins flere eksempler på at arbeidere tilknytta bemanningsbyråer får mindre oppdrag etter å ha hevet kompetansen fordi de da er for dyre, ettersom de må lønnes som fagarbeidere.

FELLESFORBUNDET: Joachim Espe, leder i Rørleggernes fagforening i Oslo, Avd 605 Fellesforbundet. Arkivfoto.

FELLESFORBUNDET: Joachim Espe, leder i Rørleggernes fagforening i Oslo, Avd 605 Fellesforbundet. Arkivfoto.

Erlend Angelo

Kulturforskjell

Espe mener at en opplæringsbedrift fordrer et levende faglig miljø i bedriften. Dette er avhengig av at dyktige fagarbeidere er ansatt over tid og kan bygge opp et faglig miljø som er i stand til å drive opplæring. I byråer skjer ikke dette fordi de har arbeidere som kun er midlertidig tilknyttet under oppdrag.

Han mener også at bemanningsbransjen fører til strukturelle endringer. Produktive og faglige arbeidslag, gjerne akkordlag, erstattes av en «peke og administrere»-kultur hvor det administrative sjiktet vokser på bekostning av de selvstendige fagarbeiderne. I dag er det fagarbeiderne som driver opplæringen av lærlinger.

– Dette gjenspeiler seg i synkende produktivitet i bransjen, men er også et uttrykk for lavere faglig kvalitet og faglighet, sier fagforeningslederen.

Nesten all innleie av arbeidskraft på Oslos byggeplasser er ulovlig

Politisk streik

Joachim Espe er leder av en av fagforeningene i Oslo som har tatt initiativet til en politisk streik mot bemanningsbransjen 15. november. Kravet er at regjeringa må vedta forbud mot bruk av bemanningsbyråer i byggebransjen i oslofjordområdet.

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse