SAS-streiken:
Da Katinka hørte hvordan SAS-sjefen omtalte de ansatte, bestemte hun seg for å jobbe enda hardere for pilotene
Katinka Riksfjord Sporsem, generalsekretær i Norsk Flygerforbund, har jobbet tett på piloter siden 2016. Nå håper hun på snarlig løsning av SAS-konflikten.
Katinka Riksfjord Sporsem er generalsekretær i Norsk Flygerforbund. Hun sier at målet hennes er å være pilotenes wingwoman og bidra til at streiken får en god løsning. Bildet er av forhandlingsdelegasjonen hos Riksmekleren i 2019.
Norsk Flygerforbund
nina.hanssen@lomedia.no
Hun fikk selv en bratt læringskurve som nyansatt. Etter kort tid måtte hun som representant for pilotene møte opp hos arbeidsministeren da regjeringen gikk inn med tvungen lønnsnemnd i streik i luftambulansen i 2016.
Norsk Cockpitforbund, som forbundet da het, var da helt klar for å ta ut 100 flygere i selskapet Lufttransport. Men det ble stoppet av statsråd Anniken Hauglie (H) som mente da at partene hadde opptrådt uansvarlig.
Eventyrlig vekst
Pilotyrket et av yrkene der hovedandelen er menn. I dag er rundt 94 prosent av medlemmene i forbundet menn. I 2021 ble det skrevet likestillingshistorie. Da ble det for første gang et forbundsstyre med nærmere 40 prosent kvinner.
Ekstra gledelig synes generalsekretæren det er at andelen kvinner på pilotstudiet er økende.
Sporsem har vært med på å utvikle Norsk Flygerforbund som har gått fra å være mer enn et fagforbund med tariffavtaler til å bli et svært synlig og dagsordensettende forbund.
Etter en lang prosess ble det bestemt at forbundet skulle søke seg inn i LO-fellesskapet. Da forbundet kom inn i LO-fellesskapet i 2015, hadde de bare 561 medlemmer.
Bakgrunn: Norsk Flygerforbund vil inn i LO
I dag er de over 2000 og er et av forbundene i LO med høyest medlemsvekst. Det er rundt 3000 piloter i Norge, det betyr at de fleste er organisert.
En spennende reise
Ifølge tillitsvalgte i forbundet har Riksfjord Sporsem i sterk grad påvirket reisen som forbundet har hatt de siste årene.
Fra luftambulansesaken, SAS-streiken i 2019 og den pågående SAS-konflikten har hun laget strategier og narrativ, drevet medietrening og sørget for at forbundets tillitsvalgte og ansatte alltid er beredt til å fremlegge forbundets politikk og budskap.
Den tidligere lokalpolitikeren for Ap på Grünerløkka, som fortsatt er Kvinnepolitisk ansvarlig i Oslo Arbeiderparti, har også bidratt til at forbundets forbundsledere har fått muligheten til å påvirke norsk luftfartspolitikk.
Det har vært en stor snuoperasjon og generalsekretæren har gjennom iherdig arbeid sammen med andre fått mange medieoppslag og saker inn i politiske partiprogram, Hurdalplattformen og vedtak på Stortinget.
Tidligere forbundsleder Yngve Carlsen, som nylig gikk av, peker på at generalsekretæren har spilt en viktig rolle.
– Katinka (red anmerk: Riksfjord Sporsem) er meget dyktig. Som rådgiver er hun uovertruffen. Dette skyldes både personlighet, gode analytiske og strategiske egenskaper, samt unik operativ forståelse. I min tid som forbundsleder håndterte forbundet både luftambulansekrise, store arbeidskonflikter, samt en global koronapandemi. Sistnevnte ga oss den største krisen i luftfartens historie. Til tross for dette etablerte vi NF som et slagkraftig forbund i LO, der vi også mer enn tredoblet antallet medlemmer. Katinkas egenskaper og evner som generalsekretær har i denne sammenheng vært avgjørende, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
Les også: Slik er arbeidsdagen til en SAS-pilot
Teamarbeid
Selv liker generalsekretæren best å fremme andre.
– Det er min jobb å gjøre de andre god. Det er viktig å presisere at forbundets vekst er et teamarbeid. Her har ansatte, tillitsvalgte og medlemmene gjort en kjempeinnsats for å sette lønn- og arbeidsbetingelser i luftfarten på dagsorden, sier hun.
Mens de nå venter på utfallet av forhandlingene mellom pilotene og SAS-ledelsen, jobber Riksfjord Sporsen beinhardt for å være mest mulig forberedt. Mens SAS-aksjene stiger til himmels og mediene spekulerer i at det vil komme en løsning i Stockholm, er hun svært spent på hva resultatet blir.
Forhandlingsleder Marianne Hernæs fra arbeidsgiver uttalte mandag formiddag har det nærmer seg et tidspunkt der de innser at de ikke kommer lenger og sa det var «make it og break it».
Streiken er i dag inne i sitt 15. døgn, men konflikten har vart siden november i fjor.
Hvorfor streiker SAS-pilotene? Her er deres side av historien
Aldri sett maken
Riksfjord Sporsen er mektig imponert over pilotene som har stått i dette lenge og står sammen for å forsvare fundamentale arbeidsrettigheter.
– De ansatte er glad i selskapet, sine kolleger og også i de reisende. Allerede i 2012 holdt SAS på å gå konkurs og alle ansatte tok store kutt i lønn- og arbeidsvilkår for å redde selskapet. De fleste ble permitterte under pandemien, og 560 piloter ble oppsagt. De ble ganske overrasket da SAS opprettet to selskap og tegnet tariffavtale med en helt ny fagforening bak fagforeningenes rygg. Det bryter med alt partssamarbeid og et anstendig arbeidsliv. Det handler om den nordiske modellen, sier hun oppgitt.
Hun tenker mye på dem som har gått arbeidsledig siden pandemien, og hun mener SAS har en formidabel jobb foran seg for å skape tillit etter denne arbeidskonflikten
Bred støtte
Hun synes det er flott at pilotene har støtte fra passasjerer, fra LO-familien og fra konkurrerende flyselskap. Men hun blir nesten ordtom når hun skal beskrive hvor skuffet hun blir over at SAS-sjefen kritiserer sine ansatte.
– Det er utrolig å høre en toppleder snakke så negativt om ansatte som har bidratt til å gjøre SAS til det selskapet er. Det gir meg et ekstra gir og jeg jobber hardere, sier Riksfjord Sporsem som har sterke røtter i arbeiderbevegelsen.
Fra Sulis til LO
Generalsekretærens oldemor ble født på industristedet Sulitjelma (Sulis) og var fem år da foreldrene var en del av Sulisopprøret. Fattigdom og sult drev oldemoren bort fra Sulis og til Mørekysten.
– Tenk hva de kjempet for i Sulis. Menneskeverd og grunnleggende menneskerettigheter. Det er til å få frysninger av, sier Riksfjord Sporsem.
Hun kommer fra en familie som diskuterte mye politikk rundt middagsbordet. Hennes mor har vært redaktør og journalist og Ap-politiker, mens faren var hovedtillitsvalgt på Meieriet. Hun «vokste opp» på farens fagforeningskontor, og som 6-åring fikk Riksfjord Sporsem journalistmorens skrivemaskin og har egentlig skrevet så lenge hun husker.
– Mamma lærte meg at det var makt i ordene og min far lærte meg at det var viktig å være fagorganisert. Min første jobb var som avisbud og så begynte jeg på meieriet i Ålesund – og meldte meg inn som medlem i NNN som 16-åring, forteller hun stolt.
Tobarnsmoren, som nå bor med samboer på Grünerløkka, har et ekte brennende samfunnsengasjement og sier at ringen på mange måter er sluttet med sin familiebakgrunn.
Toppturer gir energi
Riksfjord Sporsem føler seg privilegert over å få jobbe med så dyktige piloter for flysikkerhet, trygghet og et anstendig arbeidsliv. Når hun skal hente energi går hun toppturer.
– Jeg og Kurt (samboeren) har et prosjekt om å gå de høyeste toppene i alle norske kommuner. Vi har hittil besøkt rundt 60 kommunetopper. Jeg blir drevet av å sette meg konkrete mål, sier hun. Akkurat nå er målet å være pilotenes wingwoman, ha fokus på krisekommunikasjon og bidra til at streiken får en god løsning.
Spindoctor
– Våre medlemmer bør være glad for å ha Katinka bak seg – for hun er faktisk best når det gjelder og vi er i en vanskelig situasjon. Hun er et arbeidsjern som holder oss i ørene og retter oss når vi blir for tekniske i vår kommunikasjon. Hun er en fantastisk «spin doctor», sier forbundsleder Aleksander Wasland.
Han tør heller ikke spå utfallet i Stockholm, men mener at smertegrensen er nådd allerede.
– Flygerne har strukket seg langt og smertegrensen er allerede passert. Nå handler det om å berge stumpene, sier han.