JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Flytogets framtid er uviss, men kan fortsette under vingene til Vy.

Flytogets framtid er uviss, men kan fortsette under vingene til Vy.

Morten Hansen

Jernbane

Erna Solberg vil beholde Flytoget. Tidligere ville Høyre-regjeringa legge det ut for salg

Erna Solberg ville selge Flytoget i 2015. Hadde hun fått flertall for det, kunne ikke jernbanen på Østlandet blitt samlet i dag, mener stortingsrepresentant Jone Blikra (Ap).



13.04.2023
13:41
13.04.2023 13:57

helge@lomedia.no

I begynnelsen av mars ble Vy tildelt hele passasjertrafikken på Østlandet. I 2028 går Flytogets kontrakt om å kjøre tog til Gardermoen ut. Deretter ønsker Jernbanedirektoratet at Vy skal overta togtrafikken.

Tidligere statsminister Erna Solberg har besøkt Flytogets ledelse og sagt at hun vil redde Flytoget.

Høyre vil også ta prosessen som førte til at statlige Vy fikk beholde alle toglinjene på Østlandet, til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, ifølge VG.

Bakgrunn: Vy får togtilbudet på hele Østlandet

Jone Blikra er jernbanepolitisk talsperson for Arbeiderpartiet. Han beskylder nå Erna Solberg for å «leke» sosialdemokrat og omfavne Flytoget, som hun selv ville selge ut av landet for åtte år siden.

– Hadde Høyres politikk blitt gjennomført, hadde Flytoget høyst sannsynlig vært eid av et utenlandsk selskap i dag, mener Blikra.

Han sikter til at Solberg-regjeringen i 2014 ville legge Flytoget ut for salg, som en del av regjeringens eierskapsmelding. Hadde Høyre fått det som de ville den gang, kunne Flytoget vært på kinesiske hender i dag. Det kinesiske selskapet MTR var blant de interesserte kjøperne.

Hadde salget blitt en realitet, hadde det i dag vært vanskelig å utnytte kapasiteten på infrastrukturen skikkelig, mener Blikra.

I stortingsmeldingen ble salget begrunnet med at «statens eierskap kun er forretningsmessig».

Daværende næringsminister, Monica Mæland, uttalte også til VG at «det er helt riktig at Flytoget går godt, men våre interesser er rent forretningsmessige».

Arbeiderpartiet gikk kraftig ut mot planene om salg av Flytoget. Venstre og Kristelig Folkeparti, som var en del av det parlamentariske flertallet til Solberg-regjeringen, hindret salget.

Stor forskjell

Blikra mener det er stor jernbanepolitisk forskjell på dagens regjering og den forrige som Erna Solberg ledet.

Jone Blikra er jernbanepolitisk talspersosn for Ap.

Jone Blikra er jernbanepolitisk talspersosn for Ap.

Helge Rønning Birkelund

I 2018 konkurranseutsatte Solberg-regjeringen jernbanen. Først ute var Sørlandsbanen, som Go-Ahead fikk anbudet på. Det er opprinnelig et britisk selskap.

Dagens regjering sier nei til konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen, og har stanset den pågående anbudsutsettingen av jernbanestrekninger i Norge.

– Det er et offentlig ansvar å sørge for å ha kontroll på infrastrukturen. I så måte er toget svært viktig, mener Blikra.

Debatten om Flytoget: Erna Solberg vil kjempe for Flytoget

Kapasitetsproblem

Et av argumentene for å samordne jernbanetrafikken på Østlandet, er blant annet behov for en bedre kapasitetsutnyttelse av Oslo-tunnelen.  En mulig løsning er at Flytoget fortsatt betjener transporten til og fra Oslo S og Gardermoen, men har endestasjon på Oslo S.

Det kan åpne for mer pendlertrafikk gjennom Oslo-tunnelen.

Det samme gjelder hvis man kan tillate folk å gå av og på Flytoget på Lillestrøm. Da får du fortsatt rask kjøring til Gardermoen, men i tillegg også en bedring av pendlertrafikken, mener Blikra.

Han mener det vil gi både dagpendlere og andre togpassasjerer flere avganger og bedre plass om bord.

Alternativet kan være en ny tunnel, som kan ende med en prislapp på over 50 milliarder kroner.

Blikra er klokkeklar på at det er enklere å løse dette med to statlige selskap, som i tillegg kan bli ett hvis regjeringen bestemmer seg for det.

Sp ønsker norsk eierskap

Finanspolitisk talsperson for Senterpartiet, Geir Pollestad, sto sentralt i debatten da Erna Solberg ville selge Flytoget og selge seg ned i Kongsberg Gruppen og Telenor i 2014.

– Flytoget ble på mange måter et symbol på Høyres trang til statlig nedsalg. Det var langt viktigere politisk å unngå nedsalg av Kongsberg Gruppen og Telenor. Men det var Flytoget som skapte den folkelige motstanden, husker Pollestad.

Hadde salget av Flytoget faktisk skjedd, hadde situasjonen vært betydelig mer låst i dag, mener Sp-politikeren.

– Det faktum at Flytoget ikke ble solgt, gjør at vi har større handlingsrom i dag enn vi ellers ville hatt, sier Geir Pollestad til FriFagbevegelse.

– Skremselspropaganda

Samferdselspolitisk talsperson i Høyre, Trond Helleland, mener både Blikra og Pollestad farer med oppspinn og skremselspropaganda.

– Flytoget og Vy har gjort hverandre bedre. Det er de reisende som nå taper på samferdselsministerens monopolisering av togtilbudet, sier Helleland til FriFagbevegelse.

Mye lest: Verneombud fikk sparken av Ikea – nå går han til rettssak

13.04.2023
13:41
13.04.2023 13:57



Mest lest

Anne Myklebust Odland

Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen

Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.

Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.

Colourbox

Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar

Debatt

Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.

Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.

Erlend Angelo

Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister

I dag er de enten 65, 63 eller 60 år, med en 85-årsregel som gir en mulighet til å gå av inntil tre år før aldersgrensen.

I dag er de enten 65, 63 eller 60 år, med en 85-årsregel som gir en mulighet til å gå av inntil tre år før aldersgrensen.

Colourbox

Pensjonen for 200.000 arbeidstakere i Norge på bordet

Kan det bli slutt på nattarbeid for butikkansatte? Det er blant spørsmålene et utvalg nedsatt av Stortinget skal vurdere.

Kan det bli slutt på nattarbeid for butikkansatte? Det er blant spørsmålene et utvalg nedsatt av Stortinget skal vurdere.

André Kjernsli

Butikkansatte jobber sene kvelder og netter. Nå kan det bli en endring

Erlend Angelo

Nå er norske Freia-ansatte bekymret

– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet. 

– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet. 

Alf Ragnar Olsen

Peab Asfalt sa opp 150 arbeidere. Nå har de trukket oppsigelsene

– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.

– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.

Leif Martin Kirknes

Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet

Anna Granqvist

Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer

Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.

Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.

Stian Lysberg Solum / NTB

Høyresida knuser de rødgrønne på ny måling

Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.

Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.

Sissel M. Rasmussen

Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss

Bare i Oslo, Viken og Vestfold har ni av ti bygningsarbeidere i bemanningsselskaper mistet jobben etter innføringen av forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen i Oslo-regionen.

Bare i Oslo, Viken og Vestfold har ni av ti bygningsarbeidere i bemanningsselskaper mistet jobben etter innføringen av forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen i Oslo-regionen.

Håvard Sæbø

1200 oppsagt i byggebransjen

Du kan ikke velge bort spisepausen i bytte mot tidligere fri.

Du kan ikke velge bort spisepausen i bytte mot tidligere fri.

Colorbox.com

Har jeg krav på betalt pause? Dette bør du vite om spisepausen

Gruvearbeider og tidligere forbundsleder Anita Johansen mener valget ikke var rettferdig. Brede Edvardsen vant med et klart flertall - 124 mot 83 stemmer.

Gruvearbeider og tidligere forbundsleder Anita Johansen mener valget ikke var rettferdig. Brede Edvardsen vant med et klart flertall - 124 mot 83 stemmer.

Ylva Seiff Berge

Anita ble kasta som forbundsleder, men fikk aldri vite grunnen

Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.

Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.

Tina Brandt

Streik kan føre til søppelkaos neste uke

Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.

Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.

Frederik Ringnes / NTB

Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre

Da Eva Kristin Wedøe fikk diagnosen falt mange brikker på plass.

Da Eva Kristin Wedøe fikk diagnosen falt mange brikker på plass.

Tormod Ytrehus

Eva Kristin har ADHD: – Fint å vite at folk ikke tror jeg er helt «løk i huet»

Lønnsoppgjøret skulle gi en reallønnsforbedring. De nye pristallene viser at det kan bli vanskelig å nå.

Lønnsoppgjøret skulle gi en reallønnsforbedring. De nye pristallene viser at det kan bli vanskelig å nå.

Brian Cliff Olguin

Lønna spises opp av prisveksten

Beate Oma Dahle / NTB

Rødt krever krisepakke før sommerferien

Butikkmedarbeider var det største yrket i 2022, men de siste ti årene har det blitt 8000 færre av dem.

Butikkmedarbeider var det største yrket i 2022, men de siste ti årene har det blitt 8000 færre av dem.

Erlend Angelo, Martin Slørdal Guttormsen, Colourbox

Her er de vanligste jobbene i Norge


Flere saker