Flytogets framtid er uviss, men kan fortsette under vingene til Vy.
Morten Hansen
Jernbane
Erna Solberg vil beholde Flytoget. Tidligere ville Høyre-regjeringa legge det ut for salg
Erna Solberg ville selge Flytoget i 2015. Hadde hun fått flertall for det, kunne ikke jernbanen på Østlandet blitt samlet i dag, mener stortingsrepresentant Jone Blikra (Ap).
helge@lomedia.no
I begynnelsen av mars ble Vy tildelt hele passasjertrafikken på Østlandet. I 2028 går Flytogets kontrakt om å kjøre tog til Gardermoen ut. Deretter ønsker Jernbanedirektoratet at Vy skal overta togtrafikken.
Tidligere statsminister Erna Solberg har besøkt Flytogets ledelse og sagt at hun vil redde Flytoget.
Høyre vil også ta prosessen som førte til at statlige Vy fikk beholde alle toglinjene på Østlandet, til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, ifølge VG.
Bakgrunn: Vy får togtilbudet på hele Østlandet
Jone Blikra er jernbanepolitisk talsperson for Arbeiderpartiet. Han beskylder nå Erna Solberg for å «leke» sosialdemokrat og omfavne Flytoget, som hun selv ville selge ut av landet for åtte år siden.
– Hadde Høyres politikk blitt gjennomført, hadde Flytoget høyst sannsynlig vært eid av et utenlandsk selskap i dag, mener Blikra.
Han sikter til at Solberg-regjeringen i 2014 ville legge Flytoget ut for salg, som en del av regjeringens eierskapsmelding. Hadde Høyre fått det som de ville den gang, kunne Flytoget vært på kinesiske hender i dag. Det kinesiske selskapet MTR var blant de interesserte kjøperne.
Hadde salget blitt en realitet, hadde det i dag vært vanskelig å utnytte kapasiteten på infrastrukturen skikkelig, mener Blikra.
I stortingsmeldingen ble salget begrunnet med at «statens eierskap kun er forretningsmessig».
Daværende næringsminister, Monica Mæland, uttalte også til VG at «det er helt riktig at Flytoget går godt, men våre interesser er rent forretningsmessige».
Arbeiderpartiet gikk kraftig ut mot planene om salg av Flytoget. Venstre og Kristelig Folkeparti, som var en del av det parlamentariske flertallet til Solberg-regjeringen, hindret salget.
Stor forskjell
Blikra mener det er stor jernbanepolitisk forskjell på dagens regjering og den forrige som Erna Solberg ledet.
Jone Blikra er jernbanepolitisk talspersosn for Ap.
Helge Rønning Birkelund
I 2018 konkurranseutsatte Solberg-regjeringen jernbanen. Først ute var Sørlandsbanen, som Go-Ahead fikk anbudet på. Det er opprinnelig et britisk selskap.
Dagens regjering sier nei til konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen, og har stanset den pågående anbudsutsettingen av jernbanestrekninger i Norge.
– Det er et offentlig ansvar å sørge for å ha kontroll på infrastrukturen. I så måte er toget svært viktig, mener Blikra.
Debatten om Flytoget: Erna Solberg vil kjempe for Flytoget
Kapasitetsproblem
Et av argumentene for å samordne jernbanetrafikken på Østlandet, er blant annet behov for en bedre kapasitetsutnyttelse av Oslo-tunnelen. En mulig løsning er at Flytoget fortsatt betjener transporten til og fra Oslo S og Gardermoen, men har endestasjon på Oslo S.
Det kan åpne for mer pendlertrafikk gjennom Oslo-tunnelen.
Det samme gjelder hvis man kan tillate folk å gå av og på Flytoget på Lillestrøm. Da får du fortsatt rask kjøring til Gardermoen, men i tillegg også en bedring av pendlertrafikken, mener Blikra.
Han mener det vil gi både dagpendlere og andre togpassasjerer flere avganger og bedre plass om bord.
Alternativet kan være en ny tunnel, som kan ende med en prislapp på over 50 milliarder kroner.
Blikra er klokkeklar på at det er enklere å løse dette med to statlige selskap, som i tillegg kan bli ett hvis regjeringen bestemmer seg for det.
Sp ønsker norsk eierskap
Finanspolitisk talsperson for Senterpartiet, Geir Pollestad, sto sentralt i debatten da Erna Solberg ville selge Flytoget og selge seg ned i Kongsberg Gruppen og Telenor i 2014.
– Flytoget ble på mange måter et symbol på Høyres trang til statlig nedsalg. Det var langt viktigere politisk å unngå nedsalg av Kongsberg Gruppen og Telenor. Men det var Flytoget som skapte den folkelige motstanden, husker Pollestad.
Hadde salget av Flytoget faktisk skjedd, hadde situasjonen vært betydelig mer låst i dag, mener Sp-politikeren.
– Det faktum at Flytoget ikke ble solgt, gjør at vi har større handlingsrom i dag enn vi ellers ville hatt, sier Geir Pollestad til FriFagbevegelse.
– Skremselspropaganda
Samferdselspolitisk talsperson i Høyre, Trond Helleland, mener både Blikra og Pollestad farer med oppspinn og skremselspropaganda.
– Flytoget og Vy har gjort hverandre bedre. Det er de reisende som nå taper på samferdselsministerens monopolisering av togtilbudet, sier Helleland til FriFagbevegelse.
Mye lest: Verneombud fikk sparken av Ikea – nå går han til rettssak
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo