Lønn
Slik skal sosial dumping i luftfarten stanses
Norsk Flygerforbund og NHO har startet et arbeid hvor målet er allmenngjort minstelønn for de som flyr i Norge. Målet er å unngå sosial dumping blant annet i kampen om offentlige anbud.
Pilotene ønsker lovfestet minstelønn. Illustrasjonsfoto.
Erlend Angelo
helge@lomedia.no
Tirsdag arrangeres LOs årlige Luftfartskonferanse.
Samtidig som flyselskapet Flyr kjemper for overlevelse, skal Norsk Flygerforbund sammen med toppsjefene i Flyr, SAS, Norwegian og Widerøe diskutere om det er mulig å overleve med norske lønns- og arbeidsvilkår i luftfarten.
LO har sammen med NHO startet et arbeid med å se på muligheten for å utvikle en bransjeavtale for flygende personell og eventuell allmenngjøring innen luftfarten.
Ikke bare å knipse
Allmenngjøring av en tariffavtale innebærer at hele eller deler av tariffavtalen får status som lov, og skal gjelde også i bedrifter som ikke har tariffavtale.
En allmenngjort minstelønn setter med andre ord et gulv for hvor lav lønn det er lovlig å betale.
Allmenngjøring kan bare skje i bransjer hvor det er dokumentert at utenlandske arbeidstakere får dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det som er normalt i bransjen.
Aleksander Wasland, leder i Norsk Flygerforbund, innrømmer at det ikke bare er å knipse med fingeren for å få til akkurat det.
– Vi har startet en jobb sammen med NHO for å få utredet dette, men jeg må innrømme at det er upløyd mark. Vi prøver å se på muligheten for det. Men om vi lykkes, er det for tidlig å konkludere om, sier Wasland.
Per i dag er det allmenngjort minstelønn i ni bransjer, blant annet i bygg, renhold og fiskeindustrien.
Det som skiller pilotene fra disse bransjene, er at gjennomsnittslønna ligger mye høyere.
Juridisk hjelp
– Målet er at lønns- og arbeidsforhold ikke skal være viktig eller avgjørende i en konkurransesituasjon. Det kan nettopp oppnås gjennom felles bransjeavtaler og allmenngjort minstelønn for å få et vern mot sosial dumping, mener Wasland.
Det har blant annet skapt høye bølger, skarpe protester og store overskrifter at det danske flyselskapet DAT får operere flyruten fra Florø til Oslo med hjelp av sitt litauiske datterselskap.
Dermed sponser staten et flyselskap som driver en norsk flyrute med litauiske lønns- og arbeidsforhold.
Det igjen medfører at for eksempel Widerøe kan måtte opprette datterselskap i land med lavere lønnsnivå for å kunne konkurrere om norske flyruter hvor selskap som DAT deltar i konkurransen, mener Norsk Flygerforbund.
Juridisk hjelp er hentet inn fra advokatfirmaet Anszen de Beshe, som har stor kompetanse blant annet innenfor midlertidige ansettelser og inn- og utleieforhold.
– De skal se på de juridiske sidene av en mulig allmenngjøring. Men dette er en lang vei å gå, innrømmer Wasland.
Les også: Han lager ballene til VM i Qatar – månedslønna er mindre enn det en fotball koster
Allmenngjøring
Allmenngjøring av en tariffavtale innebærer at bestemmelsene i den allmenngjorte tariffavtalen blir lovbestemt minstenivå for de som arbeider innen det området tariffavtalen virker.
Det er Tariffnemnda som vedtar allmenngjøring, og nemnda kan vedta at det bare er lønnsnivået eller ulike deler av arbeidsvilkårene i tariffavtalen som skal allmenngjøres.
Disse bransjene har allmenngjort lønn
• Bygg
• Skips- og verftsindustri
• Jordbruk og gartneri
• Renhold
• Fiskeindustri
• Elektrofagene unntatt offshore
• Godstransport på vei
• Turbuss-sjåfører
• Overnatting, servering, catering
Flere saker
Allmenngjøring
Allmenngjøring av en tariffavtale innebærer at bestemmelsene i den allmenngjorte tariffavtalen blir lovbestemt minstenivå for de som arbeider innen det området tariffavtalen virker.
Det er Tariffnemnda som vedtar allmenngjøring, og nemnda kan vedta at det bare er lønnsnivået eller ulike deler av arbeidsvilkårene i tariffavtalen som skal allmenngjøres.
Disse bransjene har allmenngjort lønn
• Bygg
• Skips- og verftsindustri
• Jordbruk og gartneri
• Renhold
• Fiskeindustri
• Elektrofagene unntatt offshore
• Godstransport på vei
• Turbuss-sjåfører
• Overnatting, servering, catering