Colourbox.com
Arbeidsmiljø
Temperaturen på jobb. Hvor varmt eller kaldt kan det være?
Vi gjør flere feil og blir mindre oppmerksom på farer når det er veldig varmt på jobb.
SPØRSMÅL: Jeg har fått flere oppfølgingsspørsmål om temperaturer inne.
En bussjåfør forteller om minus 12–14 grader ved førerplassen om vinteren og 40+ om sommeren. Han blir fortalt at sånn må det bare være.
En bekymret bygningsarbeiderkone forteller at mannen har fått solstikk og besvimt på jobb i varmen, og basen forlanger at gutta skal holde fristene selv om de tar seg pauser, og det er slett ikke rom for å bli påspandert kald drikke og is.
SVAR: Arbeidsmiljøloven krever at alle arbeidstakere skal være sikret et forsvarlig arbeidsmiljø. Det er særlig kapittel 4 i loven som gir oss rett til dette. Temperaturene inne (butikk, kontor) har jeg nylig skrevet om her.
Verken lov eller forskrift om arbeidsplasser setter tilsvarende grenser for utendørs arbeidsplasser. Arbeidsmiljøet skal være fullt forsvarlig uavhengig av hvor lang tid en arbeidstaker oppholder seg ved arbeidsplassen.
Hva som vil være forsvarlig avhenger av en total vurdering av arbeidets art, omfang og kompleksitet. Vi har både vitenskapelige funn og erfaringer som gir et høyere risikobilde når temperaturen bikker 28–30 grader. Mennesket gjør flere feilhandlinger og blir mindre oppmerksom på farer i omgivelsene.
Overført til biltrafikk er det større risiko for kollisjoner i sterk varme enn ved normale temperaturer.
En bussjåfør må med andre ord sikres et førermiljø som reduserer risikoen for feilhandlinger.
Den risikovurderingen er ikke underlagt arbeidsgivers styringsrett, men skal være en vurdering de berørte og deres representanter skal delta i.
Jeg kan ikke skjønne at det skal være et teknisk problem å sikre alle bussjåfører et godt klimatisk førermiljø. Det er gledelig at anbud i buss nå også tar høyde for sjåførsikkerheten ved kollisjoner. Legg til krav til klimaforhold også.
I bygg og anlegg er det ikke, så langt jeg kan se, overenskomstbestemmelser som berører varme dager/uker på jobb.
Når noen besvimer eller får solstikk på jobben, er vi utafor det forsvarlige.
Loven gir den enkelte rett til å avbryte sitt arbeid om en selv mener det er til fare for liv eller helse (aml. § 2-3, 2 ledd bokstav c).
Det kan være en drastisk beslutning å ta for den enkelte, men verneombudet kan gjøre den vurderinga uten å bli utsatt for gjengjeldelse, se aml. § 6–3.
Jeg håper dere, innen neste varmebølge, har tatt en kollektiv beslutning på byggeplassen om når grensa er nådd, og hvilke tiltak arbeidsgiver må sette i verk før dere kan ta opp igjen arbeidet: masse kald drikke, hyppige pauser i avkjølt rom, gjerne is eller kortere arbeidsdager.
Varmt på jobb? Så høy må temperaturen være før ansatte kan gå hjem
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen