Transport ringer alle som ikke betaler kontingenten. Det gir store penger i kassa
Andreas Lindrupsen tar kontakt med hvert eneste medlem som ikke har betalt kontingenten sin. Nesten to av tre han kontakter blir værende som betalende medlemmer.
Andreas Lindrupsen har hovedansvaret for medlemsoppfølgingsprosjektet i Norsk Transportarbeiderforbund. Til nå tyder resultatene på at prosjektet kan gi NTF årlig gevinst på flere millioner kroner. - Det kan vi bruke på økt aktivitet til det beste for medlemmene våre, sier 2. nestleder i NTF, Dag-Einar Sivertsen (til høyre).
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
I utgangspunktet var medlemsbevaringsprosjektet satt ut til LOfavør medlemskort, men siden august har Transportarbeiderforbundet gjort jobben selv. Andreas Lindrupsen er ansatt i en prosjektstilling ut februar 2018, og han forteller at siden prosjektet startet i februar i år er 1200 medlemmer som forbundet har registrert at ikke har betalt kontingenten sin blitt ringt opp. Av dem har nesten 800, eller drøyt 65 prosent blitt værende som medlemmer.
– Jeg har hørt at i LO-sammenheng er det en veldig høy andel, sier Lindrupsen til Transportarbeideren.
• Frp vil splitte opp Posten og selge Bring
Skylder på posten
33-åringen fra Tromsø forteller at mye av arbeidsdagen går med i telefonen.
– Hovedoppgaven min er å finne medlemmer som ikke har betalt kontingenten sin, og hvorfor de ikke betalt. Så prøver vi å finne løsninger for dem. Da blir det mye telefonringing, SMSer og eposter, sier han, og legger til at det er mange ulike grunner til at folk ikke har betalt.
– Noen sier de har glemt å betale, en del har vært på lønnstrekk tidligere, men så har det stoppet opp uten at de vet hvorfor, mens andre skylder på posten, forklarer han.
En halv million i måneden
Medlemsoppfølgingsprosjektet har stor økonomisk betydning for NTF. Bare for de som har valgt å bli værende i forbundet til nå, anslår Lindrupsen kontingentinnbetalingen til i underkant av 400.000 kroner. Hver måned. I tillegg sparer forbundet 229 kroner hver eneste måned på de drøyt 400 medlemmene til nå som er blitt strøket fra medlemsregisteret som resultat av Lindrupsens arbeid. Det utgjør nesten 100.000 kroner hver måned.
– Vi betaler jo forsikringspremie på de kollektive forsikringene til medlemmene på forskudd. Når medlemmer strykes, så slipper vi å betale forsikringspremie for dem, fortsetter han.
Får hjelp direkte
2. nestleder i Transportarbeiderforbundet, Dag-Einar Sivertsen, sier at det viktigste med prosjektet ikke er inntektene, men at oppfølgingen sikrer at medlemmene har de rettighetene og fordelene de skal ha som medlemmer.
– Da vi satte igang prosjektet var målet å få bedre oversikt, slik at vi kunne gi bedre service til medlemmene og se at forsikringene deres er i orden. Samtidig betyr jo økte inntekter og mindre utgifter at vi kan drive mer aktivitet til det beste for medlemmene våre, sier Sivertsen.
Lindrupsen sier at en positiv sideeffekt av medlemsoppfølgingsprosjektet er at også problemer medlemmene utover manglende betaling, fanges opp.
– Når vi er i kontakt med så mange medlemmer, så får vi jo også endel spørsmål om rene medlemsting, enten det er mangel på lønn, ikke utbetalt feriepenger eller andre ting. Da kan vi sette dem i direkte kontakt med den i forbundet de skal prate med om disse problemene, påpeker han.
• Følg Transportarbeideren på Facebook
Sentralisert prosjekt
Tidligere har ansvaret for medlemsoppfølgingen ligget ute i forbundets foreninger. I dette prosjektet er det lagt til forbundets hovedkontor. Det mener Sivertsen er en smart og riktig strategi.
– Nå får vi ansvaret på færre hender. Vi får likebehandling og bedre oversikt enn når dette var spredd på 20 foreninger. Erfaringen fram til nå viser at dette er garantert riktig å gjøre, og vi har bare fått positive tilbakemeldinger fra foreningene også. Nå kan jo de disponere ressursene til andre aktiviteter enn å følge opp om medlemmene betaler kontingent eller ikke. Dette er noe av det lureste vi har gjort, understreker han.
Foreløpig er dette et prosjekt som varer ut februar 2018, men organisasjonskomiteen sitt forslag for landsmøtet nå i september gir en åpning for å diskutere om prosjektet skal gjøres permanent.
Vil over på avtalegiro
Nå i sommer begynte forbundet også arbeidet med å få medlemmer som betaler kontingenten og forsikringspremien over fra tilsendt papirgiro til avtalegiro elektronisk. Etter at Lindrupsen begynte det arbeidet er antallet på avtalegiro økt med hele 25 prosent.
– Av de som har mest restanser på betaling av medlemskontingenten, er det flest som får tilsendt papirfaktura. I tillegg koster hver papirfaktura oss nesten 40 kroner, sier han.
Det er en kostnad som forbundet ikke har tatt betalt for tidligere. Totalt koster papirfakturaene forbundet rundt en million kroner i året. Penger Dag-Einar Sivertsen gjerne skulle sett kunne blitt brukt på faglige aktiviteter i stedet.
– Vi vil vurdere å innføre gebyr tilsvarende hva det koster oss når vi har elektroniske betalingsløsninger som vi kan tilby helt gratis. Folk må forberede seg på at vi må få dekt inn disse utgiftene i fremtiden, sier Dag-Einar Sivertsen.
Rask respons
Andreas Lindrupsen er uansett klar til å sende ut den informasjonen medlemmet trenger, enten for å få betalt kontingenten eller for å gå over til avtalegiro.
– Da LOfavør hadde prosjektet kunne det gå halvannen uke fra den første kontakten til betalingsinformasjon ble sendt. Siden jeg som ansatt har tilgang på all informasjon, går det mye raskere. Jeg kan sende ut betalingsinformasjon på SMS med en gang. Da får folk det med en gang, uten risiko for at noe forsvinner i posten eller til feil epostadresse. Mobiltelefonen har jo folk med seg hele tiden, sier han, og ber medlemmene ta kontakt dersom de ligger etter med betalingen.
– Hvis medlemmet er løsningsorientert skal vi klare å finne en løsning på den ene eller andre måten, avslutter Andreas Lindrupsen i Transportarbeiderforbundet.
• Dette bildet viser at butikken bryter loven, men Nille-sjefen nekter