Transportbransjen
Vil vurdere løyve-ordning for varebil: – Nå er det bare å ta bilen og kjøre
Kravene til varebilbransjen er for lave, mener statssekretær Per Olav Skurdal Hopsø (Ap).
Illustrasjonsfoto
Stein Inge Stølen
berit.baumberger@fagbladet.no
martin@lomedia.no
Regulering av varebilbransjen var ett av flere tema da LO, YS, NHO, KS og Skatteetaten inviterte til frokostmøte i Trondheim denne uka.
Partene jobber i lag i Samarbeid mot svart økonomi (SMSØ). Blant publikum satt ansatte i Skatteetaten, politikere, folk fra fagbevegelsen og lokalt næringsliv.
Les også: Kent-Ove (35) sitter igjen med stor gjeld: – Det har vært et mareritt
Få krav i bransjen
Nylig fortalte tidligere varebilsjåfør Kent-Ove Dahl sin historie til LO-Aktuelt og Fagbladet.
Dahl var i arbeid som underleverandør hos en underleverandør av PostNord. Han er én av flere varebilsjåfører som har pådratt seg stor gjeld fordi han ikke betalte moms- og skattekrav.
På frokostmøtet var han invitert for å snakke om egne erfaringer.
FORTALTE OM EGNE ERFARINGER: Kent-Ove Dahl ble intervjuet av Guro Angell Gimse, regiondirektør i NHO, om hvilke konsekvenser jobben som varebilsjåfør fikk for ham.
Martin Guttormsen Slørdal
I varebilbransjen er det få krav, bortsett fra at man har førerkort. Det mangler krav til hviletid, løyve og minstelønn, noe deler av fagbevegelsen har arbeidet for.
Fagforbundet Post og Finans og Fellesforbundet har blant annet foreslått HMS-kort, løyve og egenkapitalkrav dersom man vil starte opp et enkeltpersonforetak i varebilbransjen.
Slik vil man gjøre terskelen for å gå inn i markedet noe høyere.
Vil vurdere løyve
Statssekretær Per Olav Skurdal Hopsø (Ap) fortalte om nye, nasjonale seriøsitetskrav i offentlige anskaffelser.
Også det offentlige kjøper tjenester innenfor varebilsegmentet, og de siste årene har bevisstheten økt rundt hvordan man sikrer seg seriøse aktører.
Statssekretær Per Olav Skurdal Hopsø (Ap).
Martin Guttormsen Slørdal
Skatteetaten har blant annet inngått samarbeid med bedrifter som PostNord, men også med offentlige innkjøpere som kommuner.
– Vi hører flere si at nå er det bare å ta bilen og kjøre. Det tyder på at det trengs strengere regulering av denne bransjen. Innføring av løyve er noe vi vil vurdere, sier Hopsø til Fagbladet og LO-Aktuelt.
Fast ansatt?
Kent-Ove Dahl satt igjen med stor gjeld fordi han ikke betalte moms- og skattekrav. Dette er plikter du selv må sette deg inn i og følge opp når du oppretter enkeltpersonforetak.
– Kent-Ove Dahl skulle egentlig vært fast ansatt, mener Fellesforbundet, som har sett nærmere på denne saken.
Dette tilbakeviser leverandøren, som mener de bare kjøpte tjenester fra Dahls enkeltpersonforetak.
Hopsø er glad for at Kent-Ove forteller om sine problemer i varebilbransjen.
– Ut ifra det jeg forstår, er det gode grunner til å stille spørsmål ved om han skulle vært ansatt. Her har regjeringen allerede tatt grep med en endring i arbeidsmiljøloven som tydeliggjør hvem som skal regnes som arbeidstaker, sier Hopsø.
Les også: 13 lovendringer som skal gjøre arbeidslivet bedre
Fagbevegelsen for dårlig
Lokalpolitiker Roald Arentz fra Rødt tok ordet og trakk paralleller til taxibransjen, der han selv jobber:
– Vi ser innslag av useriøsitet og utbredt bruk av enkeltpersonforetak og nye former, som applikasjonsbasert arbeidsliv. Det offentlige må bruke innkjøpsmakta, sa Arentz.
Lokalpolitiker fra Rødt, Roald Arentz.
Martin Guttormsen Slørdal
Han mener fagbevegelsen har vært for dårlig på å gjøre seg selv relevante for denne typen arbeidsliv.
– Det er en realitet at det er mange organisasjonsformer som er vanskeligere å organisere. Fagbevegelsen har ikke vært gode nok på å møte dem. Vi behøver ikke å like denne typen arbeidsliv, men vi må møte de som jobber der som arbeidstakere, sa Arentz.