JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TAR UT 2500 SJÅFØRER: Rundt 2500 Bussjåførene vil bli tatt ut i streik fra søndag dersom meklingen om ny tariffavtale ikke fører fram til helgen.

TAR UT 2500 SJÅFØRER: Rundt 2500 Bussjåførene vil bli tatt ut i streik fra søndag dersom meklingen om ny tariffavtale ikke fører fram til helgen.

Ole Palmstrøm

Bussjåfører forbereder streik:

Alle rutebusser i Oslo og Viken kan bli tatt ut i streik til helgen

Bortsett fra bussene på Gardermoen, vil alt av rutebusser i Oslo og Viken bli tatt ut i streik dersom meklingen ikke lykkes til helgen.



15.09.2020
11:50
24.09.2020 16:38

roy@lomedia.no

Det bekrefter forbundssekretær i Fellesforbundet Dag-Einar Sivertsen. Fredag starter meklingen om ny bussbransjeavtale etter at forhandlingene mellom NHO Transport og Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Fagforbundet og Jernbaneforbundet brøt sammen 3. september.

Fristen for å bli enige er satt til lørdag 19. september klokka 24.00. Det betyr at fra søndag morgen vil det knapt nok gå en eneste buss i de gamle fylkene Akershus, Buskerud, Østfold pluss Oslo.

I Kongsberg: Kampklare bussjåfører har ingen tro på at man unngår streik i år

Rask opptrapping

– Utgangspunktet vårt før meklingen er at vi må planlegge for streik. Da er det naturlig for oss å starte i Viken og Oslo. Da markerer vi også ordentlig at vi er i gang og at vi mener alvor med en streik, sier Sivertsen.

I Fellesforbundet vil det være rundt 1100 sjåfører som blir tatt ut i det første uttaket. I tillegg kommer nesten 1900 i Yrkestrafikkforbundet, 600 i Norsk Jernbaneforbund og drøyt 200 i Fagforbundet. Det betyr at omtrent 3800 bussjåfører vil legge ned arbeidet dersom det blir streik.

– All rutetrafikk i Oslo og Viken vil bli rammet, med unntak av bussene inne på Gardermoen og shuttlebussene som Vy har på Gardermoen, forklarer han.

Han understreker at det er full enighet mellom de fire forbundene om strategien, og de vil heller ikke vente lenge med å utvide streiken dersom meklingen ender i konflikt.

– En opptrapping vil komme raskt, avslører han.

(Saken fortsetter under bildet)

TØFF MEKLING: – Faren for streik er større enn i tidligere oppgjør, sier Dag-Einar Sivertsen fra Fellesforbundet. Han er forhandlingsleder for arbeidstakersiden. Her sammen med administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange (til venstre) da forhandlingene brøt sammen 3. september.

TØFF MEKLING: – Faren for streik er større enn i tidligere oppgjør, sier Dag-Einar Sivertsen fra Fellesforbundet. Han er forhandlingsleder for arbeidstakersiden. Her sammen med administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange (til venstre) da forhandlingene brøt sammen 3. september.

Roy Ervin Solstad

Skjermer helsetransport

Han avviser imidlertid at et streikeuttak som vil ramme både hovedstaden og svært mange rundt hovedstaden er en oppskrift på tvungen lønnsnemnd.

– Nei, vi ser ingen grunn til det. Skal det være tvungen lønnsnemnd må det være fare for liv og helse. Dessuten er Oslo og Viken et område der det finnes mange alternative kollektivtilbud, men det er klart at dersom streiken varer så vil hele landet bli rammet til slutt, sier han.

Sivertsen forteller også at nettopp for å unngå at det blir snakk om tvungen lønnsnemnd, så vil forbundene forsøke å skjerme helsetransporten.

– Vi vil selvsagt være oppmerksomme på at vi ikke rammer ren helsetransport når vi utvider streikeuttaket, poengterer han.

Tall: Bussjåførene har mindre å rutte med i dag enn for fem år siden

Kampklare sjåfører

Faren for streik er nemlig overhengende.

– Magefølelsen sier at det alltid er stor fare for konflikt når det blir brudd i forhandlingene. Partene står langt fra hverandre på viktige spørsmål, så faren for streik er større i dette oppgjøret enn tidligere oppgjør. Vi går en tøff mekling i møte, men tilbakemeldingene fra tillitsvalgtapparatet og medlemmene våre er at de er kampklare, og tar en streik om det blir nødvendig, avslutter Dag-Einar Sivertsen.

Fakta

• Bussbransjeavtalen er en felles tariffavtale i bussbransjen som ble etablert for over ti år siden.

• På arbeidsgiversiden står NHO Transport og Spekter

• På arbeidstakersiden står Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet.

• Bussbransjeavtalen sier at bussjåførenes lønn skal være mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

• Arbeidstakersiden mener statistikken viser at utviklingen har gått feil vei.

• De vil derfor ha tettet gapet på rundt 20 kroner timen til industriarbeiderlønna i årets oppgjør.

• Meklingen starter fredag 18. september.

• Meklingsfrist er lørdag 19. september klokka 24.00.

• I det første streikeuttaket er så godt som samtlige bussjåfører i Oslo og Viken tatt ut.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.09.2020
11:50
24.09.2020 16:38



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

Tormod Ytrehus

Slik blir løsningen for skatt på frikort for bussjåfører


Flere saker