TAR UT 2500 SJÅFØRER: Rundt 2500 Bussjåførene vil bli tatt ut i streik fra søndag dersom meklingen om ny tariffavtale ikke fører fram til helgen.
Ole Palmstrøm
Bussjåfører forbereder streik:
Alle rutebusser i Oslo og Viken kan bli tatt ut i streik til helgen
Bortsett fra bussene på Gardermoen, vil alt av rutebusser i Oslo og Viken bli tatt ut i streik dersom meklingen ikke lykkes til helgen.
roy@lomedia.no
Det bekrefter forbundssekretær i Fellesforbundet Dag-Einar Sivertsen. Fredag starter meklingen om ny bussbransjeavtale etter at forhandlingene mellom NHO Transport og Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Fagforbundet og Jernbaneforbundet brøt sammen 3. september.
Fristen for å bli enige er satt til lørdag 19. september klokka 24.00. Det betyr at fra søndag morgen vil det knapt nok gå en eneste buss i de gamle fylkene Akershus, Buskerud, Østfold pluss Oslo.
I Kongsberg: Kampklare bussjåfører har ingen tro på at man unngår streik i år
Rask opptrapping
– Utgangspunktet vårt før meklingen er at vi må planlegge for streik. Da er det naturlig for oss å starte i Viken og Oslo. Da markerer vi også ordentlig at vi er i gang og at vi mener alvor med en streik, sier Sivertsen.
I Fellesforbundet vil det være rundt 1100 sjåfører som blir tatt ut i det første uttaket. I tillegg kommer nesten 1900 i Yrkestrafikkforbundet, 600 i Norsk Jernbaneforbund og drøyt 200 i Fagforbundet. Det betyr at omtrent 3800 bussjåfører vil legge ned arbeidet dersom det blir streik.
– All rutetrafikk i Oslo og Viken vil bli rammet, med unntak av bussene inne på Gardermoen og shuttlebussene som Vy har på Gardermoen, forklarer han.
Han understreker at det er full enighet mellom de fire forbundene om strategien, og de vil heller ikke vente lenge med å utvide streiken dersom meklingen ender i konflikt.
– En opptrapping vil komme raskt, avslører han.
(Saken fortsetter under bildet)
TØFF MEKLING: – Faren for streik er større enn i tidligere oppgjør, sier Dag-Einar Sivertsen fra Fellesforbundet. Han er forhandlingsleder for arbeidstakersiden. Her sammen med administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange (til venstre) da forhandlingene brøt sammen 3. september.
Roy Ervin Solstad
Skjermer helsetransport
Han avviser imidlertid at et streikeuttak som vil ramme både hovedstaden og svært mange rundt hovedstaden er en oppskrift på tvungen lønnsnemnd.
– Nei, vi ser ingen grunn til det. Skal det være tvungen lønnsnemnd må det være fare for liv og helse. Dessuten er Oslo og Viken et område der det finnes mange alternative kollektivtilbud, men det er klart at dersom streiken varer så vil hele landet bli rammet til slutt, sier han.
Sivertsen forteller også at nettopp for å unngå at det blir snakk om tvungen lønnsnemnd, så vil forbundene forsøke å skjerme helsetransporten.
– Vi vil selvsagt være oppmerksomme på at vi ikke rammer ren helsetransport når vi utvider streikeuttaket, poengterer han.
Tall: Bussjåførene har mindre å rutte med i dag enn for fem år siden
Kampklare sjåfører
Faren for streik er nemlig overhengende.
– Magefølelsen sier at det alltid er stor fare for konflikt når det blir brudd i forhandlingene. Partene står langt fra hverandre på viktige spørsmål, så faren for streik er større i dette oppgjøret enn tidligere oppgjør. Vi går en tøff mekling i møte, men tilbakemeldingene fra tillitsvalgtapparatet og medlemmene våre er at de er kampklare, og tar en streik om det blir nødvendig, avslutter Dag-Einar Sivertsen.
Fakta
• Bussbransjeavtalen er en felles tariffavtale i bussbransjen som ble etablert for over ti år siden.
• På arbeidsgiversiden står NHO Transport og Spekter
• På arbeidstakersiden står Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet.
• Bussbransjeavtalen sier at bussjåførenes lønn skal være mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
• Arbeidstakersiden mener statistikken viser at utviklingen har gått feil vei.
• De vil derfor ha tettet gapet på rundt 20 kroner timen til industriarbeiderlønna i årets oppgjør.
• Meklingen starter fredag 18. september.
• Meklingsfrist er lørdag 19. september klokka 24.00.
• I det første streikeuttaket er så godt som samtlige bussjåfører i Oslo og Viken tatt ut.
Fakta
• Bussbransjeavtalen er en felles tariffavtale i bussbransjen som ble etablert for over ti år siden.
• På arbeidsgiversiden står NHO Transport og Spekter
• På arbeidstakersiden står Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet.
• Bussbransjeavtalen sier at bussjåførenes lønn skal være mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
• Arbeidstakersiden mener statistikken viser at utviklingen har gått feil vei.
• De vil derfor ha tettet gapet på rundt 20 kroner timen til industriarbeiderlønna i årets oppgjør.
• Meklingen starter fredag 18. september.
• Meklingsfrist er lørdag 19. september klokka 24.00.
• I det første streikeuttaket er så godt som samtlige bussjåfører i Oslo og Viken tatt ut.
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerne Rita og Morten mister tilleggspensjonen AFP: – Dette er så bittert
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Peggy Hessen Følsvik tar selvkritikk for hele LO-familien for valgkampen.
Jan-Erik Østlie