JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåfører forbereder streik:

Alle rutebusser i Oslo og Viken kan bli tatt ut i streik til helgen

Bortsett fra bussene på Gardermoen, vil alt av rutebusser i Oslo og Viken bli tatt ut i streik dersom meklingen ikke lykkes til helgen.
TAR UT 2500 SJÅFØRER: Rundt 2500 Bussjåførene vil bli tatt ut i streik fra søndag dersom meklingen om ny tariffavtale ikke fører fram til helgen.

TAR UT 2500 SJÅFØRER: Rundt 2500 Bussjåførene vil bli tatt ut i streik fra søndag dersom meklingen om ny tariffavtale ikke fører fram til helgen.

Ole Palmstrøm

roy@lomedia.no

Det bekrefter forbundssekretær i Fellesforbundet Dag-Einar Sivertsen. Fredag starter meklingen om ny bussbransjeavtale etter at forhandlingene mellom NHO Transport og Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Fagforbundet og Jernbaneforbundet brøt sammen 3. september.

Fristen for å bli enige er satt til lørdag 19. september klokka 24.00. Det betyr at fra søndag morgen vil det knapt nok gå en eneste buss i de gamle fylkene Akershus, Buskerud, Østfold pluss Oslo.

I Kongsberg: Kampklare bussjåfører har ingen tro på at man unngår streik i år

Rask opptrapping

– Utgangspunktet vårt før meklingen er at vi må planlegge for streik. Da er det naturlig for oss å starte i Viken og Oslo. Da markerer vi også ordentlig at vi er i gang og at vi mener alvor med en streik, sier Sivertsen.

I Fellesforbundet vil det være rundt 1100 sjåfører som blir tatt ut i det første uttaket. I tillegg kommer nesten 1900 i Yrkestrafikkforbundet, 600 i Norsk Jernbaneforbund og drøyt 200 i Fagforbundet. Det betyr at omtrent 3800 bussjåfører vil legge ned arbeidet dersom det blir streik.

– All rutetrafikk i Oslo og Viken vil bli rammet, med unntak av bussene inne på Gardermoen og shuttlebussene som Vy har på Gardermoen, forklarer han.

Han understreker at det er full enighet mellom de fire forbundene om strategien, og de vil heller ikke vente lenge med å utvide streiken dersom meklingen ender i konflikt.

– En opptrapping vil komme raskt, avslører han.

(Saken fortsetter under bildet)

TØFF MEKLING: – Faren for streik er større enn i tidligere oppgjør, sier Dag-Einar Sivertsen fra Fellesforbundet. Han er forhandlingsleder for arbeidstakersiden. Her sammen med administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange (til venstre) da forhandlingene brøt sammen 3. september.

TØFF MEKLING: – Faren for streik er større enn i tidligere oppgjør, sier Dag-Einar Sivertsen fra Fellesforbundet. Han er forhandlingsleder for arbeidstakersiden. Her sammen med administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange (til venstre) da forhandlingene brøt sammen 3. september.

Roy Ervin Solstad

Skjermer helsetransport

Han avviser imidlertid at et streikeuttak som vil ramme både hovedstaden og svært mange rundt hovedstaden er en oppskrift på tvungen lønnsnemnd.

– Nei, vi ser ingen grunn til det. Skal det være tvungen lønnsnemnd må det være fare for liv og helse. Dessuten er Oslo og Viken et område der det finnes mange alternative kollektivtilbud, men det er klart at dersom streiken varer så vil hele landet bli rammet til slutt, sier han.

Sivertsen forteller også at nettopp for å unngå at det blir snakk om tvungen lønnsnemnd, så vil forbundene forsøke å skjerme helsetransporten.

– Vi vil selvsagt være oppmerksomme på at vi ikke rammer ren helsetransport når vi utvider streikeuttaket, poengterer han.

Tall: Bussjåførene har mindre å rutte med i dag enn for fem år siden

Kampklare sjåfører

Faren for streik er nemlig overhengende.

– Magefølelsen sier at det alltid er stor fare for konflikt når det blir brudd i forhandlingene. Partene står langt fra hverandre på viktige spørsmål, så faren for streik er større i dette oppgjøret enn tidligere oppgjør. Vi går en tøff mekling i møte, men tilbakemeldingene fra tillitsvalgtapparatet og medlemmene våre er at de er kampklare, og tar en streik om det blir nødvendig, avslutter Dag-Einar Sivertsen.

Fakta

• Bussbransjeavtalen er en felles tariffavtale i bussbransjen som ble etablert for over ti år siden.

• På arbeidsgiversiden står NHO Transport og Spekter

• På arbeidstakersiden står Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet.

• Bussbransjeavtalen sier at bussjåførenes lønn skal være mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

• Arbeidstakersiden mener statistikken viser at utviklingen har gått feil vei.

• De vil derfor ha tettet gapet på rundt 20 kroner timen til industriarbeiderlønna i årets oppgjør.

• Meklingen starter fredag 18. september.

• Meklingsfrist er lørdag 19. september klokka 24.00.

• I det første streikeuttaket er så godt som samtlige bussjåfører i Oslo og Viken tatt ut.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Fakta

• Bussbransjeavtalen er en felles tariffavtale i bussbransjen som ble etablert for over ti år siden.

• På arbeidsgiversiden står NHO Transport og Spekter

• På arbeidstakersiden står Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet.

• Bussbransjeavtalen sier at bussjåførenes lønn skal være mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

• Arbeidstakersiden mener statistikken viser at utviklingen har gått feil vei.

• De vil derfor ha tettet gapet på rundt 20 kroner timen til industriarbeiderlønna i årets oppgjør.

• Meklingen starter fredag 18. september.

• Meklingsfrist er lørdag 19. september klokka 24.00.

• I det første streikeuttaket er så godt som samtlige bussjåfører i Oslo og Viken tatt ut.