JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KAMPKLARE: – Vi må ha minst 20 kroner timen for å unngå streik, sier Viggo Nordengen (stående bak til høyre). Ingen av bussjåførene på Kongsberg tror det er mulig unngå streik i mekling.

KAMPKLARE: – Vi må ha minst 20 kroner timen for å unngå streik, sier Viggo Nordengen (stående bak til høyre). Ingen av bussjåførene på Kongsberg tror det er mulig unngå streik i mekling.

Roy Ervin Solstad

Bussjåfører forbereder streik:

Kampklare bussjåfører har ingen tro på at man unngår streik i år

Det er tirsdag 15. september og bare timer til det blir offentliggjort hvem som blir tatt ut i streik dersom partene ikke blir enige om en ny tariffavtale i bussbransjen.



15.09.2020
14:07
24.09.2020 16:38

roy@lomedia.no

KONGSBERG: Den enigheten tror imidlertid ingen av de 10–15 sjåførene på pauserommet til bussjåførene i Kongsberg vil dukke opp under meklingen fredag og lørdag.

– Vi burde hatt 27 kroner mer i timen. Det er så langt bak vi ligger industrien. Får vi under 20 kroner timen i tillegg, blir det streik, sier Viggo Nordengen.

Aktuelt: Alle rutebusser i Oslo og Viken kan bli tatt ut i streik til helgen

Han er sammen med John Arne Brakstad de to eneste på pauserommet denne morgenen, som var med på busstreiken i 1998.

– Vi hadde jo en del tillegg som forsvant da vår avtale ble samkjørt med de andre avtalene den gangen. Resultatet var at vi gikk ned 15.000 i lønn, forteller Brakstad.

– Vi streiket og gikk ned i lønn, sier Nordengen og rister på hodet.

(Saken fortsetter under bildet)

HENGER ETTER: Tove Andreassen (til venstre) og John Arne Brakstad (nr. to fra venstre) mener det ikke er noen grunn til at bussjåførene skal ligge så langt bak industrien lønnsmessig. – Skal vi vinne opinionen må vi være flinke og forklare hvorfor vi må få tettet gapet, sier Brakstad.

HENGER ETTER: Tove Andreassen (til venstre) og John Arne Brakstad (nr. to fra venstre) mener det ikke er noen grunn til at bussjåførene skal ligge så langt bak industrien lønnsmessig. – Skal vi vinne opinionen må vi være flinke og forklare hvorfor vi må få tettet gapet, sier Brakstad.

Roy Ervin Solstad

Har valgt streikekomité

Det blir ikke aktuelt denne gangen. Klubbleder Harald Gleditsch sier bussjåførene har stemt ned flere av de siste oppgjørene i uravstemningen. I år er Kongsberg-sjåførene mer klare for streik enn noensinne.

– Vi har nedsatt streikekomité og har planer om å leie oss et par bord på kafeen borte ved stasjonen som vi kan ha som streikebase. Vi kan jo ikke være her på jobben når vi er i streik, påpeker Gleditsch.

Tall: Bussjåførene har mindre å rutte med i dag enn for fem år siden

Må vinne opinionen

Brakstad innrømmer at han er spent på hva de neste dagene vil bringe.

– Blir det streik, er vi klare, men samtidig kan det bli litt vanskelig å få sympati for streiken i opinionen. Det er det viktig at forbundet går ut og forklarer ordentlig, understreker han.

Kollega Tove Andreassen mener de har et godt argument allerede.

– Hvorfor skal vi henge så langt etter industriarbeiderlønna, spør hun retorisk.

(Saken fortsetter under bildet)

FÅTT STØTTE: – Noen eldre damer på bussen mente det var på tide vi fikk det vi var blitt lovet, sier klubbleder i Fellesforbundet for bussjåførene på Kongsberg, Harald Gleditsch.

FÅTT STØTTE: – Noen eldre damer på bussen mente det var på tide vi fikk det vi var blitt lovet, sier klubbleder i Fellesforbundet for bussjåførene på Kongsberg, Harald Gleditsch.

Roy Ervin Solstad

Passasjerstøtte

Harald Gleditsch mener det blir viktig å få fram at dette er et rettferdig krav, siden arbeidsgiverne har signert på at lønna til bussjåførene skal være på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Det argumentet forteller han har blitt snappet opp allerede blant passasjerene på bussene.

– Noen eldre damer på bussen sa at det var på tide at vi fikk det vi var blitt lovet, smiler han.

Historisk: Fire streiker som forandret norsk arbeidsliv

Bussene vil stå

Totalt er det 40 sjåfører som har base på Kongsberg. Blir det streik vil bare det ramme skole- og rutebusser fra Geilo til Svarstad i nedover mot Larvik.

– 96 prosent av sjåførene her er organisert. De aller fleste i Fellesforbundet. Bussene kommer til å stå, avslutter Harald Gleditsch, klubbleder for bussjåførene på Kongsberg som er organisert i Fellesforbundet.

Bussjåfører henger etter på lønna, sjefene får store tillegg: – Jeg fatter ikke at de har samvittighet

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.09.2020
14:07
24.09.2020 16:38



Mest lest

Leif Martin Kirknes

– Vi skal ikke plage kundene, sier kraftsjefen. Dette strømselskapet er ikke som alle andre

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Kommentar

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Håvard Sæbø

«Kameraderi i et lite land»

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

Privat

Barnehagelærer Kirsten sliter med langvirkninger etter korona: – I helgene er jeg helt ødelagt

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Kim André og Jøran Aleksandersen driver familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys. De har vært uten oppdrag i over en måned.

Kim André og Jøran Aleksandersen driver familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys. De har vært uten oppdrag i over en måned.

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Bygningsarbeiderne i Oslo-orådet får støtte fra regjeringa i kravt om å forby bemanningsbransjen i Oslo-området.

Bygningsarbeiderne i Oslo-orådet får støtte fra regjeringa i kravt om å forby bemanningsbransjen i Oslo-området.

Leif Martin Kirknes

Nå kommer det et forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

– Gjennom hele desember og julen har jeg blitt kontaktet av tillitsvalgte som virkelig er blitt bekymret både for egen økonomi og for sin egen arbeidsplass. Bekymringene deler jeg, sier forbundsleder Jørn Eggum. (Arkivfoto)

– Gjennom hele desember og julen har jeg blitt kontaktet av tillitsvalgte som virkelig er blitt bekymret både for egen økonomi og for sin egen arbeidsplass. Bekymringene deler jeg, sier forbundsleder Jørn Eggum. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Jørn Eggum er kampklar: – Når folk er livredde for å bruke strøm, går det på verdigheten løs

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

Leif Martin Kirknes

Hvem skal lede LO til 2025? I år skal valgkomiteen jobbe på en ny måte

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

Andreas Winter/KSK

Barnevernet trenger ikke flere ansatte, det trenger bedre ledere, mener tidligere leder


Flere saker