JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
HENGER ETTER: Arbeidsgivernes tilbud ville gjort at lastebilsjåførene hadde havnet enda lenger bak en gjennomsnittlig industribarbeiderlønn enn i dag. Det kunne verken Fellesforbundet eller Yrkestrafikkforbundet akseptere. Dermed ble det brudd.

HENGER ETTER: Arbeidsgivernes tilbud ville gjort at lastebilsjåførene hadde havnet enda lenger bak en gjennomsnittlig industribarbeiderlønn enn i dag. Det kunne verken Fellesforbundet eller Yrkestrafikkforbundet akseptere. Dermed ble det brudd.

Roy Ervin Solstad

Brudd i godsforhandlingene: – Arbeidsgiverne vil ikke betale oss anstendig lønn

Nå blir et mekling for å unngå streik for lastebilsjåførene i norske transportselskap.



09.09.2020
22:28
11.09.2020 07:14

roy@lomedia.no

Litt før klokka 22 onsdag kveld kastet nemlig Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet kortene.

Forhandlingene for lastebilsjåførene ansatt i transportselskapene i Norge startet med god stemning tirsdag formiddag, og selv langt utpå ettermiddagen onsdag var inntrykket at det var litt bevegelse i forhandlingene, og ikke minst vilje fra begge parter til å finne en løsning i løpet av kvelden og natta.

Ville sakket mer akterut

Så langt gikk det imidlertid ikke, for utpå kvelden måtte Fellesforbundet og YTF innse at motparten ikke ville komme arbeidstakerne i møte.

– Lønnsmessig har vi allerede gått ned fra 88,1 prosent av gjennomsnittlig industriarbeider til 86,2 prosent fra 2018 til i år, og med det tilbudet vi fikk, ville det blitt ytterligere nedgang. Det kunne vi ikke akseptere, sier bransjerådsleder for gods i Fellesforbundet, Asgeir Ripe til Magasinet for fagorganiserte.

(Saken fortsetter under bildet)

VIL HA ANSTENDIG LØNN: Asgeir Ripe er skuffet og overrasket over at arbeidsgiverne ikke vil betale en anstendig lønn til lastebilsjåførene.

VIL HA ANSTENDIG LØNN: Asgeir Ripe er skuffet og overrasket over at arbeidsgiverne ikke vil betale en anstendig lønn til lastebilsjåførene.

Roy Ervin Solstad

Liten vilje

Han har forståelse for at koronakrisen gjør at 2020 er et vanskelig år også for transportbransjen, men at det arbeidsgiverne kom med var altfor dårlig.

– Det har vært liten vilje til å forhandle fram et tilbud til oss som det ville vært en reell mulighet for oss å si ja til. Helt fram til i kveld hadde vi tro på at det skulle være mulig å finne en løsning, men det kom egentlig aldri noe ordentlig tilbud, bare avvisning av våre krav gjennom en serie spenstige utregninger, forteller Ripe.

Skuffet og overrasket

Han innrømmer at han ikke trodde det skulle bli slik.

– Det som skuffer meg mest er at arbeidsgiverne vil holde sine ansatte på et så lavt lønnsnivå, og det overrasker meg at ikke norske transportbedrifter skal ha et anstendig og seriøst lønnsnivå, sier han oppgitt.

Ripe mener det vil gjøre det enda vanskeligere å rekruttere folk til bransjen.

– Det er et stort behov for sjåfører, men det er visst ikke så interessant å betale en skikkelig lønn, sier han.

(Saken fortsetter under bildet)

GOD STEMNING: Da forhandlingene startet tirsdag var tonen mellom partene god. Her er fra venstre: Geir Mo, administrerende direktør i Norsk Lastebileier-Forbund, Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Transport, Ole Einar Adamsrød, forhandlingsleder for Fellesforbundet og Lin Andrea Guldbrandsen, assisterende forhandlingsjef for YTF.

GOD STEMNING: Da forhandlingene startet tirsdag var tonen mellom partene god. Her er fra venstre: Geir Mo, administrerende direktør i Norsk Lastebileier-Forbund, Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Transport, Ole Einar Adamsrød, forhandlingsleder for Fellesforbundet og Lin Andrea Guldbrandsen, assisterende forhandlingsjef for YTF.

Roy Ervin Solstad

Meklingsdato ikke satt

Begge forhandlingsdelegasjonene fra Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet var enstemmige i sin avgjørelse om å ta et brudd, og Ripe er klar for å ta fighten for sine medlemmer i bransjen.

– Vi tar med oss alle kravene vi hadde i forhandlingene inn i meklingen, avslutter Asgeir Ripe.

Det betyr blant annet krav om både generelt lønnstillegg for å øke kjøpekraften og et lavtlønnstillegg.

– For høye krav

Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, avviser at arbeidsgiverne ikke vil betale anstendig lønn, men at kravene fra motparten ble for høyt.

– Vi ser jo at Ripe har forståelse for at det er et vanskelig år i år, men det har ikke kommet til uttrykk i kravene deres, slik vi ser det, sier Kjensli.

Utregningene som bransjerådslederen viser til, forteller Kjensli dreide seg om en skisse som skulle gjøre det mulig å holde seg innenfor rammene frontfaget la.

– Vi må balansere de kravene vi får mot det vi kan innfri, og jeg opplevde at begge parter forsøkte å komme fram til en løsning. Dessverre så lyktes vi ikke med det, så da får vi ta en runde til, sier Are Kjensli.

SISTE: Meklingsstart er nå satt til 26. oktober. Frist for å bli enige er 27. oktober klokka 24.00.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
09.09.2020
22:28
11.09.2020 07:14



Mest lest

Kommentar

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Jan-Erik Østlie

«Politikere kan ikke rømme fra sin historie»

Hanna Skotheim

Oversikt: I disse yrkene er det flest ledige jobber

BITTER: Anne Kallset har jobbet som kontor- og arkivmedarbeider i 40 år, men avspises med NAVs minstesats for uføre.

BITTER: Anne Kallset har jobbet som kontor- og arkivmedarbeider i 40 år, men avspises med NAVs minstesats for uføre.

Ole Martin Wold

Anne (58) gikk i uførefelle: – Verden falt i grus da jeg fikk brevet fra Nav

Håvard Sæbø

Prisene har løpt fra lønna. Nå er det kroner og øre som gjelder, ifølge Eggum

Sissel M. Rasmussen

LO-topp går i strupen på strømopprør: – Er det prisene eller fagbevegelsen de vil til livs?

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år. – Jeg har 2000 kroner igjen å leve for

Håvard Sæbø

Klubbleder Lars Olav saksøker matgiganten Tine: – Oppfølginga gjorde meg syk

Hanna Skotheim

Telefonkøen fikk Nav-ansatt Steinar til å finne andre løsninger

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

Eric Johannessen

Arbeidsulykken endret alt for Andrea

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

Frilanser

Svensk riksdagspolitiker mener Sverige bør skamme seg over Postnord-skandalen i Norge

Tonje Paulsen Solem

De ansatte har ventet på avgjørelsen i fire måneder: På tirsdag får de svar

POLITIKARANE MÅ GRIPE INN: Staten må ta ei større del av straumrekninga og finne ei løysing med normale straumprisar, krev industriarbeidar Eric Andre Olsen.

POLITIKARANE MÅ GRIPE INN: Staten må ta ei større del av straumrekninga og finne ei løysing med normale straumprisar, krev industriarbeidar Eric Andre Olsen.

Privat

Industriarbeidar Eric Andre slit med straumrekningane: – Har aldri hatt det så trongt økonomisk

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

Tri Nguyen Dinh/Jarl Fr. Erichsen/NTB

Hundrevis av sjøfolk kan ha blitt permittert fordi regjeringen var for treige med å svare

Riksmekler Mats Wilhelm Ruland venter mange meklinger i løpet av våren. Økonomien og partenes meldinger i media gjør at han tror det kan bli mange krevende meklinger.

Riksmekler Mats Wilhelm Ruland venter mange meklinger i løpet av våren. Økonomien og partenes meldinger i media gjør at han tror det kan bli mange krevende meklinger.

Ole Palmstrøm

Fire grunner til at Riksmekleren tror vårens lønnsoppgjør blir vanskelig

PÅ FLYPLASSEN: Engelske Cris Guest er oljearbeider på norsk sokkel. Her er han avbildet før jul da han skulle teste seg da han ankom Oslo lufthavn og skulle videre ut på jobb.

PÅ FLYPLASSEN: Engelske Cris Guest er oljearbeider på norsk sokkel. Her er han avbildet før jul da han skulle teste seg da han ankom Oslo lufthavn og skulle videre ut på jobb.

Jan-Erik Østlie

Oljeselskap nekter uvaksinerte å dra på jobb. Cris mener han har en bedre løsning

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Trond Giske var invitert til årsmøtet i Byåsen Arbeiderlag for å holde innledning om den politiske situasjonen. Her fra Trøndelag Arbeiderpartis fylkesårsmøte i 2020. 

Trond Giske var invitert til årsmøtet i Byåsen Arbeiderlag for å holde innledning om den politiske situasjonen. Her fra Trøndelag Arbeiderpartis fylkesårsmøte i 2020. 

Heiko Junge / NTB

Trond Giske: Velgerne forlater oss

DOBBELTLIV: Per Christensen var leder av Danmarks største fagforbund. Nå må han på grunn av manglende tillit etter avsløringer om langvarige forhold til flere kvinner samtidig.

DOBBELTLIV: Per Christensen var leder av Danmarks største fagforbund. Nå må han på grunn av manglende tillit etter avsløringer om langvarige forhold til flere kvinner samtidig.

3F

Dansk fagforeningsleder går av etter avsløringer om dobbeltliv