Brudd i godsforhandlingene: – Arbeidsgiverne vil ikke betale oss anstendig lønn
Nå blir et mekling for å unngå streik for lastebilsjåførene i norske transportselskap.
HENGER ETTER: Arbeidsgivernes tilbud ville gjort at lastebilsjåførene hadde havnet enda lenger bak en gjennomsnittlig industribarbeiderlønn enn i dag. Det kunne verken Fellesforbundet eller Yrkestrafikkforbundet akseptere. Dermed ble det brudd.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
Litt før klokka 22 onsdag kveld kastet nemlig Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet kortene.
Forhandlingene for lastebilsjåførene ansatt i transportselskapene i Norge startet med god stemning tirsdag formiddag, og selv langt utpå ettermiddagen onsdag var inntrykket at det var litt bevegelse i forhandlingene, og ikke minst vilje fra begge parter til å finne en løsning i løpet av kvelden og natta.
Ville sakket mer akterut
Så langt gikk det imidlertid ikke, for utpå kvelden måtte Fellesforbundet og YTF innse at motparten ikke ville komme arbeidstakerne i møte.
– Lønnsmessig har vi allerede gått ned fra 88,1 prosent av gjennomsnittlig industriarbeider til 86,2 prosent fra 2018 til i år, og med det tilbudet vi fikk, ville det blitt ytterligere nedgang. Det kunne vi ikke akseptere, sier bransjerådsleder for gods i Fellesforbundet, Asgeir Ripe til Magasinet for fagorganiserte.
(Saken fortsetter under bildet)
VIL HA ANSTENDIG LØNN: Asgeir Ripe er skuffet og overrasket over at arbeidsgiverne ikke vil betale en anstendig lønn til lastebilsjåførene.
Roy Ervin Solstad
Liten vilje
Han har forståelse for at koronakrisen gjør at 2020 er et vanskelig år også for transportbransjen, men at det arbeidsgiverne kom med var altfor dårlig.
– Det har vært liten vilje til å forhandle fram et tilbud til oss som det ville vært en reell mulighet for oss å si ja til. Helt fram til i kveld hadde vi tro på at det skulle være mulig å finne en løsning, men det kom egentlig aldri noe ordentlig tilbud, bare avvisning av våre krav gjennom en serie spenstige utregninger, forteller Ripe.
Skuffet og overrasket
Han innrømmer at han ikke trodde det skulle bli slik.
– Det som skuffer meg mest er at arbeidsgiverne vil holde sine ansatte på et så lavt lønnsnivå, og det overrasker meg at ikke norske transportbedrifter skal ha et anstendig og seriøst lønnsnivå, sier han oppgitt.
Ripe mener det vil gjøre det enda vanskeligere å rekruttere folk til bransjen.
– Det er et stort behov for sjåfører, men det er visst ikke så interessant å betale en skikkelig lønn, sier han.
(Saken fortsetter under bildet)
GOD STEMNING: Da forhandlingene startet tirsdag var tonen mellom partene god. Her er fra venstre: Geir Mo, administrerende direktør i Norsk Lastebileier-Forbund, Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Transport, Ole Einar Adamsrød, forhandlingsleder for Fellesforbundet og Lin Andrea Guldbrandsen, assisterende forhandlingsjef for YTF.
Roy Ervin Solstad
Meklingsdato ikke satt
Begge forhandlingsdelegasjonene fra Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet var enstemmige i sin avgjørelse om å ta et brudd, og Ripe er klar for å ta fighten for sine medlemmer i bransjen.
– Vi tar med oss alle kravene vi hadde i forhandlingene inn i meklingen, avslutter Asgeir Ripe.
Det betyr blant annet krav om både generelt lønnstillegg for å øke kjøpekraften og et lavtlønnstillegg.
– For høye krav
Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, avviser at arbeidsgiverne ikke vil betale anstendig lønn, men at kravene fra motparten ble for høyt.
– Vi ser jo at Ripe har forståelse for at det er et vanskelig år i år, men det har ikke kommet til uttrykk i kravene deres, slik vi ser det, sier Kjensli.
Utregningene som bransjerådslederen viser til, forteller Kjensli dreide seg om en skisse som skulle gjøre det mulig å holde seg innenfor rammene frontfaget la.
– Vi må balansere de kravene vi får mot det vi kan innfri, og jeg opplevde at begge parter forsøkte å komme fram til en løsning. Dessverre så lyktes vi ikke med det, så da får vi ta en runde til, sier Are Kjensli.
SISTE: Meklingsstart er nå satt til 26. oktober. Frist for å bli enige er 27. oktober klokka 24.00.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.