JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
HENGER ETTER: Arbeidsgivernes tilbud ville gjort at lastebilsjåførene hadde havnet enda lenger bak en gjennomsnittlig industribarbeiderlønn enn i dag. Det kunne verken Fellesforbundet eller Yrkestrafikkforbundet akseptere. Dermed ble det brudd.

HENGER ETTER: Arbeidsgivernes tilbud ville gjort at lastebilsjåførene hadde havnet enda lenger bak en gjennomsnittlig industribarbeiderlønn enn i dag. Det kunne verken Fellesforbundet eller Yrkestrafikkforbundet akseptere. Dermed ble det brudd.

Roy Ervin Solstad

Brudd i godsforhandlingene: – Arbeidsgiverne vil ikke betale oss anstendig lønn

Nå blir et mekling for å unngå streik for lastebilsjåførene i norske transportselskap.



09.09.2020
22:28
11.09.2020 07:14

roy@lomedia.no

Litt før klokka 22 onsdag kveld kastet nemlig Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet kortene.

Forhandlingene for lastebilsjåførene ansatt i transportselskapene i Norge startet med god stemning tirsdag formiddag, og selv langt utpå ettermiddagen onsdag var inntrykket at det var litt bevegelse i forhandlingene, og ikke minst vilje fra begge parter til å finne en løsning i løpet av kvelden og natta.

Ville sakket mer akterut

Så langt gikk det imidlertid ikke, for utpå kvelden måtte Fellesforbundet og YTF innse at motparten ikke ville komme arbeidstakerne i møte.

– Lønnsmessig har vi allerede gått ned fra 88,1 prosent av gjennomsnittlig industriarbeider til 86,2 prosent fra 2018 til i år, og med det tilbudet vi fikk, ville det blitt ytterligere nedgang. Det kunne vi ikke akseptere, sier bransjerådsleder for gods i Fellesforbundet, Asgeir Ripe til Magasinet for fagorganiserte.

(Saken fortsetter under bildet)

VIL HA ANSTENDIG LØNN: Asgeir Ripe er skuffet og overrasket over at arbeidsgiverne ikke vil betale en anstendig lønn til lastebilsjåførene.

VIL HA ANSTENDIG LØNN: Asgeir Ripe er skuffet og overrasket over at arbeidsgiverne ikke vil betale en anstendig lønn til lastebilsjåførene.

Roy Ervin Solstad

Liten vilje

Han har forståelse for at koronakrisen gjør at 2020 er et vanskelig år også for transportbransjen, men at det arbeidsgiverne kom med var altfor dårlig.

– Det har vært liten vilje til å forhandle fram et tilbud til oss som det ville vært en reell mulighet for oss å si ja til. Helt fram til i kveld hadde vi tro på at det skulle være mulig å finne en løsning, men det kom egentlig aldri noe ordentlig tilbud, bare avvisning av våre krav gjennom en serie spenstige utregninger, forteller Ripe.

Skuffet og overrasket

Han innrømmer at han ikke trodde det skulle bli slik.

– Det som skuffer meg mest er at arbeidsgiverne vil holde sine ansatte på et så lavt lønnsnivå, og det overrasker meg at ikke norske transportbedrifter skal ha et anstendig og seriøst lønnsnivå, sier han oppgitt.

Ripe mener det vil gjøre det enda vanskeligere å rekruttere folk til bransjen.

– Det er et stort behov for sjåfører, men det er visst ikke så interessant å betale en skikkelig lønn, sier han.

(Saken fortsetter under bildet)

GOD STEMNING: Da forhandlingene startet tirsdag var tonen mellom partene god. Her er fra venstre: Geir Mo, administrerende direktør i Norsk Lastebileier-Forbund, Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Transport, Ole Einar Adamsrød, forhandlingsleder for Fellesforbundet og Lin Andrea Guldbrandsen, assisterende forhandlingsjef for YTF.

GOD STEMNING: Da forhandlingene startet tirsdag var tonen mellom partene god. Her er fra venstre: Geir Mo, administrerende direktør i Norsk Lastebileier-Forbund, Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Transport, Ole Einar Adamsrød, forhandlingsleder for Fellesforbundet og Lin Andrea Guldbrandsen, assisterende forhandlingsjef for YTF.

Roy Ervin Solstad

Meklingsdato ikke satt

Begge forhandlingsdelegasjonene fra Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet var enstemmige i sin avgjørelse om å ta et brudd, og Ripe er klar for å ta fighten for sine medlemmer i bransjen.

– Vi tar med oss alle kravene vi hadde i forhandlingene inn i meklingen, avslutter Asgeir Ripe.

Det betyr blant annet krav om både generelt lønnstillegg for å øke kjøpekraften og et lavtlønnstillegg.

– For høye krav

Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, avviser at arbeidsgiverne ikke vil betale anstendig lønn, men at kravene fra motparten ble for høyt.

– Vi ser jo at Ripe har forståelse for at det er et vanskelig år i år, men det har ikke kommet til uttrykk i kravene deres, slik vi ser det, sier Kjensli.

Utregningene som bransjerådslederen viser til, forteller Kjensli dreide seg om en skisse som skulle gjøre det mulig å holde seg innenfor rammene frontfaget la.

– Vi må balansere de kravene vi får mot det vi kan innfri, og jeg opplevde at begge parter forsøkte å komme fram til en løsning. Dessverre så lyktes vi ikke med det, så da får vi ta en runde til, sier Are Kjensli.

SISTE: Meklingsstart er nå satt til 26. oktober. Frist for å bli enige er 27. oktober klokka 24.00.

09.09.2020
22:28
11.09.2020 07:14



Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

– Lønnsmessig er jo dette som å jobbe i Nordsjøen sammenlignet med å kjøre drosje

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får han jobben tilbake

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Arne fikk et tips av en kollega. Det var verdt over en million kroner i pensjon

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

Leif Martin Kirknes

Hvis Statnett-sjefen fikk velge, hadde strømstøtten blitt fjernet

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

André Kjernsli

Vålerenga-spiller og tillitsvalgte Thomas: – Jeg får betalt for å leke

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Martin Guttormsen Slørdal

Magne og Wirginia bruker kunstig intelligens for å avsløre skurker

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

Brian Cliff Olguin

20 millioner arbeidere fra 150 land med Palestina-krav til Oljefondet

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

Erlend Angelo

Heller ikke i 2024 blir ny AFP en del av lønnsoppgjøret

BLENDET: Da Emil Kjærvik var seks år så han et uforklarlig, blendende lys på den lyse sommerhimmelen. Siden har han vært fascinert av UFOer og det uforklarlige.

BLENDET: Da Emil Kjærvik var seks år så han et uforklarlig, blendende lys på den lyse sommerhimmelen. Siden har han vært fascinert av UFOer og det uforklarlige.

Håvard Sæbø

Hva var det blennende lyset Emil så? Hittil har ingen kunnet forklare

Erling Slyngstad-Hægeland

Badeklubb på jobb: – Gøy at vi kan møtes uten klær


Flere saker