JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Koronaviruset

Bussjåfør Edvin (64) måtte slutte å jobbe fordi det ble for farlig

Bussjåførene er på jobb med risiko for egen helse. Edvin Langstrand (64) har både kols og astma. Likevel har han opplevd brudd på karantenereglene og dårlig renhold.
HOLDER SEG HJEMME: Bussjåfør Edvin Langstrand har kols og astma og er derfor i gruppen som risikerer å bli alvorlig syke ved en eventuell koronasmitte. Nå har han ilagt seg selv hjemmekarantene til situasjonen for kronikere som ham selv er mer avklart.

HOLDER SEG HJEMME: Bussjåfør Edvin Langstrand har kols og astma og er derfor i gruppen som risikerer å bli alvorlig syke ved en eventuell koronasmitte. Nå har han ilagt seg selv hjemmekarantene til situasjonen for kronikere som ham selv er mer avklart.

Frode Opheim, iHarstad

roy@lomedia.no

Langstrand kjører buss for Boreal i Harstad-distriktet, blant annet kjører han flybussen til og fra Harstad/Narvik flyplass tre-fire mil sør for Harstad.

«Ikke gå på jobb, pappa»

I disse korona-tider er 64-åringen i den verste risikogruppa.

– Jeg har både kols og astma og er i risikogruppa for å bli alvorlig syk av koronaviruset, sier Langstrand.

Som de fleste andre tror han at det vil gå bra med ham selv, men opplever at de rundt ham er bekymret. Han viser fram en melding han fikk fra datteren sin.

p

«Ikke gå på jobb i dag, pappa. Vær så snill»

Noe beroligende svar kunne han imidlertid ikke gi. Han hadde allerede vært på jobb i fire-fem timer den dagen.

Mange i risikosonen

I begynnelsen av forrige uke gikk det mer enn to hele arbeidsdager uten at det var verken såpe eller Antibac på bussgarasjen i Harstad der Langstrand og kollegene samles mellom rutene de kjører.

– Jeg ga beskjed til avdelingsleder på mandag at det var tomt, men på tirsdag var situasjonen den samme. Først på onsdag ble det ordnet, sier han oppgitt.

Heller ikke rengjøringen av bussene var som den burde være, spesielt i disse koronatider.

Dashbordet i bussen har brytere som skal betjenes jevnlig. De har vært veldig møkkete, til tross for at det ble sagt at vasking av bussene skulle gjøres ekstra nøye.

Fredag møtte han en kollega som ifølge karantenereglene skulle vært hjemme.

– De spiller russisk rulett med livene våre, sier han.

Ifølge Langstrand er han ikke alene om å være i risikosonen.

– Det er mange som enten er syke eller over 65 år. Eller begge deler, forteller han.

Blir hjemme inntil videre

Nettopp personer som Langstrand, er grunnen til at Fellesforbundet mener at et av de viktigste kravene til tiltak i bussbransjen er å skjerme risikoutsatte ansatte med ekstraordinære tiltak.

Det ser endelig ut til å skje hos Boreal Transport i Harstad etter at Langstrand de siste dagene har vært i kontakt med bedriften både lokalt og sentralt, samt både hovedtillitsvalgt, verneombud og hovedverneombud, Troms Fylkestrafikk, fylkesråden for samferdsel, Fellesforbundet og Arbeiderpartiet.

– Jeg føler at både fra Boreal og Fellesforbundets toppledelse møter jeg forståelse for at kronikerne ikke skal sitte i en så utsatt posisjon med fare for å bli smittet av koronaviruset, sier Langstrand.

p

Nå har han meddelt selskapet at han holder seg hjemme fra jobb så lenge situasjonen fremdeles er uavklart.

– Det har jeg møtt stor forståelse og aksept for, men siden jeg har kollegaer i risikogruppen som fremdeles er på jobb, så har jeg egentlig ikke oppnådd noe som helst, sier han.

Bør redusere busstilbudet

Siden han oppfatter at både Fellesforbundet og NHO Transport har dette på agendaen, mener han ballen nå ligger hos både staten, de fylkeskommunale trafikkselskapene og de selskapene som utfører kollektivtransporten.

– I tillegg til statens ansvar, må arbeidsgiverne ta ansvar for sine egne arbeidere, mens trafikkselskapene og fylket har et ansvar for å tilrettelegge, sier Langstrand.

Han er klokkeklar på at sjåførene i risikogruppene bør «tas ut av tjeneste». For de gruppene er det ikke nok å stenge døren foran i bussen og stenge av de nærmeste seteradene bak sjåføren.

Han er overbevist om at det kan gjøres uten at busstrafikken lammes helt.

p

– Det er meningsløst at det står busser utenfor skoler som det ikke er elever på. Det er også meningsløst at det går skolebusser på ruter hvor ingen tar buss annet enn skoleelever. Der hvor elever fortsatt er på skolen, kan det brukes taxi. Den næringen sliter jo også, minne han om.

Han mener det bør komme vedtak fra øverste hold om at kollektivtrafikken skal nedskaleres til å dekke behovet og at sjåfører over 65 år og kronisk syke kan permitteres om de ønsker det.

– Jeg mener også at fastlegene bør kunne sykmelde kronikerne på bakgrunn av deres diagnose. Det betyr at man ikke trenger å være syk for å få sykemelding, påpeker han.

Langstrand er usikker på om han får gjort mer enn det han har gjort, men nå kan han i hvert fall svare datteren sin at han ikke skal på jobb.

– Nå er det opp til Stortinget å sørge for sikkerheten til risikogruppene i alle bransjer, ikke bare buss, sier Edvin Langstrand.

Renhold har høyeste prioritet

Kommunikasjonsrådgiver Jon Kristian Fadnes i Boreal Norge AS, sier selskapet på grunn av stor pågang i den pågående situasjonen, per nå ikke har anledning til å stille til intervju om denne saken. Han viser imidlertid til et brev som beskriver de tiltakene Boreal nå har iverksatt for å hindre spredning av viruset.

Det inkluderer intensivert daglig renhold av busser, båter og trikker der vask av alle kontaktflater får høyeste prioritet. I tillegg er renhold av kontorer, kantiner og fellesområder er intensivert.

p

Fysiske avgrensninger mellom sjåfører og passasjerer er satt opp i bussene, kontantbetaling er stoppet de fleste steder og hånddesinfeksjon er gjort tilgjengelig.

Tett dialog med tillitsvalgte

– Det er tett og god dialog, og et godt samarbeid mellom arbeidsgiver og de tillitsvalgte og verneombud. De tillitsvalgte og verneombudene innehar mye kunnskap som vi er avhengige av for å kunne iverksette rette og effektive tiltak. Flere av tiltakene som er nevnt ovenfor er kommet i stand etter innspill fra de tillitsvalgte. Det avholdes fortløpende møter med konsernutvalget og med de tillitsvalgte og verneombudene i selskapene slik at vi sammen kan løse de utfordringer vi står overfor, står det i brevet som er signert konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal Norge.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse