FARLIG KUTT: – Hvis det skal være attraktivt for folk å ta buss, må det være nok avganger, sier tillitsvalgt for VY i Slemmestad, Øyvind Selnes.
Roy Ervin Solstad
Arbeidsledigheten i Norge
Bussjåfør Øyvind kan miste hver tiende kollega, hvis Ruter kutter så mye som først varslet
En planlagt reduksjon i rutetilbudet fra kollektivselskapet for Oslo og Akershus, Ruter, bekymrer både Fellesforbundet og bussjåfør Øyvind Selnes på Slemmestad.
roy@lomedia.no
Nylig ble det avdekket at Ruter planlegger å redusere rutetilbudet i Stor-Oslo med mellom fem og ti prosent fra august 2021. Det gjøres for å dekke inn lavere inntekter som følge av koronapandemien, og fordi man forventer at færre vil reise kollektivt framover.
– Hvis de kutter ti prosent overalt, kan det bety at 20 av de drøyt 200 som er ansatt her på Slemmestad mister jobben, sier Øyvind Selnes.
Aktuelt: Det er brudd i årets lønnsoppgjør. Dette bør du vite
Kutter der det er verst
Han er plasstillitsvalgt for Fellesforbundet på Vys avdeling på tettstedet Slemmestad i Asker kommune, snaut tre mil utover vestsiden av Oslofjorden fra hovedstaden.
Han sier at det er svært lite de som tillitsvalgte, har fått av informasjon. Det lille han har fått høre, er at det er rutene til Sætre i gamle Hurum kommune, enda lenger ut i fjorden, som først vil bli rammet. Det synes han er merkelig.
– Jeg er ikke overrasket over at det kommer forslag om å kutte, men jeg er overrasket over at de som allerede har et dårlig kollektivtilbud, skal få enda dårligere tilbud, sier han.
Oversikt: Disse skal forhandle om lønn for LO-medlemmene
Må gjøre det attraktivt
Selnes mener fylkeskommunen og selskapet burde ha mer is i magen. Han sier de heller burde legge press på sentrale myndigheter, slik at selskapene enten får dekket tapte billettinntekter, eller på annen måte får kompensasjon til folks reisemønster er vendt tilbake til det normale etter pandemien.
– Hvis det offentlige legger ned ruter for å spare penger, men må betale dagpenger til bussjåførene, må det jo være bedre å opprettholde rutene, sukker han oppgitt.
Det handler også om at målet må være å få folk til å bruke kollektivt etter koronapandemien.
– Vi må ha et tilbud som gjør det attraktivt å reise kollektivt. Da må bussene gå ofte nok, understreker han.
Aktuelt: Regjeringsutvalg vil skrote taxfree-ordningen: – Respektløst, sier HK-tillitsvalgt
Kan bli stygge tall
I Fellesforbundet er forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen bekymret. Han frykter at kuttplanene til Ruter kan få smitteeffekt langt utover Oslo og de omkringliggende kommunene.
– Jeg vil jo tro at dersom Ruter rammes, så vil det bare være et spørsmål om tid før resten av landet følger etter. Det er åpenbart at kutt i ruteproduksjon i en viss størrelsesorden, vil bety at det også blir et kutt i antall ansatte. Bare i bussbransjen alene kan det fort bli stygge tall i antall stillinger, sier han.
(Saken fortsetter under bildet)
LOKAL MOBILISERING: – Våre lokale avdelinger må be myndighetene lokalt om svar på hvilke planer man har for kollektivtransporten i sine områder. Dette kan i verste fall stå om veldig mange arbeidsplasser over hele landet, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.
Roy Ervin Solstad
Merkelig signal
At folk reiser mindre kollektivt nå enn før pandemien synes han ikke er rart, men han advarer mot å la reisevanene under pandemien styre det fremtidige kollektivtilbudet.
– I godt og vel ett år har myndighetene snakket om å holde avstand og begrense kollektivtrafikkbruken, men det vil være et merkelig politisk signal å tvinge folk bort fra miljøvennlig transport ved å svekke kollektivtilbudet. Dette rimer heller ikke med de klimamålene vi har satt, understreker Sivertsen.
Les også: Lundteigen krever rask innføring av arbeidsmiljøloven for dykkerne: – Svært sårbare arbeidstakere
Ber tillitsvalgte være på vakt
Han ber nå tillitsvalgte og avdelinger over hele landet om å være særlig på vakt mot eventuelt varslede kollektivkutt.
– Sentralt i Fellesforbundet skal vi jobbe mot sentrale politiske myndigheter, men dette avgjøres først og fremst i fylkene og regionene. Derfor må våre lokale avdelinger mobilisere og be myndighetene lokalt om svar på hvilke planer man har for kollektivtransporten i sine områder.
– Dette kan i verste fall stå om veldig mange arbeidsplasser over hele landet, poengterer Dag-Einar Sivertsen.
Fått med deg denne? Sjefen var lei av Adrian, sa ham opp og skyldte på skulking
Prognosene er nedjustert
Pressevakt Sofie Bruun i Ruter, skriver til Magasinet for fagorganiserte at det ikke er besluttet noen tiltak.
– Prognosene er også nedjustert, gitt den store usikkerheten knyttet til hvor lenge pandemien med gjeldende restriksjoner vil vare, forteller hun, uten å ville konkretisere hvilke prognoser Ruter jobber ut fra nå.
Bruun forklarer at selv om pandemien har gitt kollektivtransporten økonomiske utfordringer, og reisemønstrene kan bli annerledes framover, så er Ruters mål at kundene fortsatt skal reise kollektivt.
– Vi må forholde oss til etterspørselen etter kollektivreiser etter pandemien. Samtidig skal vi ivareta den samfunnsfunksjonen som kollektivtrafikken har. Ruter arbeider for å opprettholde tilbudet tilnærmet på dagens nivå i en overgangsfase, slik at befolkningen i Oslo-regionen kan finne sitt reisebehov innenfor en kollektivtrafikk som er attraktiv og har et konkurransefortrinn mot bil.
– Målet er å gjøre kollektivtrafikken like attraktiv som den var før pandemien inntraff, understreker Sofie Bruun.
Mest lest
Kronikk
En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.
Gorm Kallestad / NTB
Mer arbeid lønner seg ikke alltid for familier på trygd
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.
Jan Inge Haga
30 år var ikke nok: Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.
Morten Hansen
Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik