JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fellesforbundet kan si ja til Transport i februar

Det er under et halvt år til Fellesforbundet formelt kan åpne døra for Transportarbeiderforbundet. 27. februar neste år avgjøres det.
STORFORBUND: Fellesforbundet vedtar i februar 2019 om de sier ja eller nei til å slå seg sammen med Transportarbeiderforbundet. – En gylden mulighet til å bygge et enda sterkere forbund, sier leder Jørn Eggum.

STORFORBUND: Fellesforbundet vedtar i februar 2019 om de sier ja eller nei til å slå seg sammen med Transportarbeiderforbundet. – En gylden mulighet til å bygge et enda sterkere forbund, sier leder Jørn Eggum.

Erlend Angelo

Det blir noen hektiske måneder for de to forbundene som nå er i gang med prosessene som skal munne ut i et forslag til en avtale om sammenslåing. Denne avtalen skal være klar allerede i midten av november.

Tirsdag bestemte forbundsstyret i Fellesforbundet at det blir opp til representantskapet å godkjenne en sammenslåing. Blir det ja i representantskapet den 27. februar er det opp til et ekstraordinært landsmøte i Norsk Transportarbeiderforbund i mai om det nye og større Fellesforbundet faktisk blir en realitet.

Stemmer 2/3 av delegatene på det ekstraordinære landsmøtet i Transport for avtalen, legges dette forbundet ned og sammenslåingen trer i kraft fra 1. juni.

– Sjansen for at dette skjer er god. Nå har vi en gylden mulighet til å bygge et enda sterkere Fellesforbund, som vil bli det desidert mest toneangivende i privat sektor, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

Nå starter arbeidet

– Nå har vi lagt til rette for at prosessen går sin gang. I disse dager starter en rekke arbeidsgrupper arbeidet som skal se på de kritiske punktene i en slik avtale, sier Eggum.

Det er blant annet kontingent, vedtekter, forsikringer og fagbladene som skal behandles i disse arbeidsgruppene. I tillegg er det satt ned fire referansegrupper for prosessen, for blant annet å involvere forbundenes ungdommer, tillitsvalgte og ansatte.

For Fellesforbundet er det erfaringene fra tidligere sammenslåinger som danner lesten for det arbeidet som nå gjøres. Både Norsk Grafisk Forbund og Hotell og restaurantarbeiderforbundet gikk inn i Fellesforbundet for et drøyt tiår siden.

– Når arbeidsgruppene er ferdige er det viktig å få ut god informasjon og få de nødvendige diskusjonene om avtalen før den behandles hos de respektivet forbundene, sier Transportarbeiderforbundets leder Lars Johnsen.

• Angrer ikke på at at de gikk inn i Fellesforbundet

Samlet på landsmøte

Også denne gangen er hovedprinsippet at det er Transport som går inn i Fellesforbundet, det skal ikke dannes et helt nytt forbund.

– Det er viktig at vi nå får en god prosess som kan munne ut i at delegatene fra transport møter på Fellesforbundets ordinære landsmøte i oktober neste år med fulle rettigheter, sier Jørn Eggum. Lars Johnsen er enig:

– Går denne prosessen slik vi ser for oss, er vi fullverdige medlemmer på landsmøtet neste høst. Det er veldig viktig, sier Johnsen.

For å få til dette vil debatthefte og informasjon om landsmøtet i oktober også gå ut i organisasjonen til Transport selv om sammenslåingen ikke er gjennomført ennå, og transportavdelinger skal kunne sende inn forslag til landsmøtet.

VIL INN: Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet sier det nå blir viktig med grundige diskusjoner og god informasjon.

VIL INN: Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet sier det nå blir viktig med grundige diskusjoner og god informasjon.

Erlend Angelo

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse