JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utenlandske turbusser:

Hareide vurderer å gjøre som danskene og innføre strengere regler for utenlandske turbusser

Utenlandske turbusser har kunnet kjøre turister i Norge i månedsvis av gangen. Det kan det bli slutt på nå.
VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Martin Guttormsen Slørdal

roy@lomedia.no

I over 16 måneder har EU-landet Danmark operert med sine egne regler som setter klare begrensninger på hvor lenge utenlandske turbusser kan operere i landet.

Utenlandske turbusser være maksimalt en uke sammenhengende i Danmark, og totalt en uke per måned, i motsetning til Norge hvor det eneste kravet er at de utenlandske turbussene skal være her midlertidig.

Den midlertidigheten har blitt tolket slik at de utenlandske turbussene ofte kommer til Norge tidlig på våren og blir til langt utpå høsten.

Mer om ordningen i Danmark: I Danmark får utenlandske sjåfører kjøre turbuss maks sju dager per måned. Nå krever Arbeiderpartiet samme ordning i Norge

Avventer EU-reaksjon

Både Fellesforbundet og NHO Transport har pekt på at de danske reglene burde være mulig å innføre også i Norge, og nå har samferdselsminister Knut Arild Hareide fra Kristelig Folkeparti åpnet for nettopp det.

spørsmål fra Arbeiderpartiets Øystein Langholm Hansen, skriver Hareide at han synes det er interessant at danske myndigheter har strammet inn sin nasjonale fortolkning av kabotasjereglene for buss fra 1. november 2019.

– Samferdselsdepartementet vurderer om Norge skal legge til grunn en lignende eller tilsvarende tolkning. Dette vil avhenge blant annet av hvordan EU-kommisjonen reagerer på Danmarks definisjon av midlertidig kabotasje. Arbeidet med denne vurderingen har imidlertid blitt noe forsinket i departementet som følge av nødvendige prioriteringer under covid-19-pandemien, skriver Hareide.

Kampen mot sosial dumping på veiene: Danske vedtak kan hjelpe norsk gods- og turbil-næring

Ber Hareide være tøffere

Fellesforbundet mener det er på høy tid at Hareide åpner for å vurdere å innføre de danske reglene i Norge. Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen legger imidlertid ikke skjul på at han synes regjeringen er feige og burde gått enda lenger.

– Det er jo prisverdig at de ønsker å se på forslaget, men det hadde vært enda mer prisverdig om de hadde innført de danske reglene i tråd med bransjens råd. Jeg klarer ikke å se hva vi som nasjon utenfor EU skal frykte når en EU-nasjon som Danmark innfører slike regler, understreker Sivertsen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

KALLER HAREIDE FEIG: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, skjønner ikke hvorfor Norge som står utenfor EU ikke kan innføre strengere regler når Danmark som EU-land kan gjøre det.

KALLER HAREIDE FEIG: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, skjønner ikke hvorfor Norge som står utenfor EU ikke kan innføre strengere regler når Danmark som EU-land kan gjøre det.

Roy Ervin Solstad

Svekket beredskap

Sivertsen peker på at det finnes en grense for hvor lenge man kan bygge ned norsk turbilbransje ved at det skal være fritt fram å drive kabotasjekjøring for utenlandske turbiler i Norge.

– Hvis den norske turbilbransjen blir nedskalert fordi de ikke lenger har råd til verken busser eller sjåfører, så vil vi ved en nedstengning eller krise ikke ha nok busser til å frakte mange folk. Vi trenger norske turbusser som en del av den totale beredskapen. Det kan ikke de utenlandske turbussene ta seg av når de ikke er i landet, minner han om.

Må ha nye regler nå

Han poengterer samtidig at det er viktig at norske myndigheter innfører strengere regler før koronakrisa er over, og ikke venter til situasjonen er tilbake til normalen.

– Norsk turbilbransje har vært hardt rammet av koronakrisa med permitteringer og oppsigelser. Det står massevis av Øst-Europeiske turbusser som er sultne på å ta markedene i Vest-Europa den dagen vi åpner opp, men hvis vi slipper inn de utenlandske turbussene i like stor grad som før krisa, står vi i fare for å ødelegge den norske turbilbransjen fullstendig, sier Sivertsen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

NESTEN ÅRET RUNDT: Utenlandske turbusser kan operere i Norge dersom driften er midlertidig, men det er ingen definisjon av hva som menes med midlertidig. Det gjør at mange busser er i Norge store deler av året, slik som denne i Tromsø i mars for to år siden.

NESTEN ÅRET RUNDT: Utenlandske turbusser kan operere i Norge dersom driften er midlertidig, men det er ingen definisjon av hva som menes med midlertidig. Det gjør at mange busser er i Norge store deler av året, slik som denne i Tromsø i mars for to år siden.

Roy Ervin Solstad

Mange snor seg unna

Utenlandske turbussjåfører i Norge har krav på minstelønn i henhold til den norske tariffavtalen som gjelder i bransjen, men kontroller som Arbeidstilsynet har gjennomført mot utenlandske tungtransportsjåfører i Norge har vist at mer enn sju av ti ikke har fått lønna de har krav på.

Sivertsen tror at strengere kabotasjeregler for turbilbransjen vil gjøre det vanskeligere for utenlandske selskaper å sno seg unna med å utkonkurrere norske selskaper på sjåførenes lønnsvilkår.

– Det vil bety at bussene oftere må inn og ut av landet, og at de må melde seg ved grensepasseringene. Det gjør det også langt enklere å kontrollere omfanget av denne praksisen, mener han.

Setter ikke tidsfrist

Innenfor godstransport på vei er det allerede en begrensning på kabotasjekjøringen i hele EØS- og EU-området. Der kan utenlandske lastebiler ta maksimalt tre kabotasjeoppdrag i løpet av en uke før de må ut av landet.

Foreløpig er det ingen planer om lignende begrensninger også i turbussbransjen på all-europeisk nivå, men om eller når Norge kan følge danskenes eksempel, vil ikke ikke samferdselsminister Knut Arild Hareide være konkret på. Ei heller hvor lenge departementet vil vente på en eventuell reaksjon fra EU på de danske reglene.

– Hvordan EU-kommisjonen reagerer på Danmarks definisjon av midlertidig kabotasje er relevant for eventuelt arbeid med endringer i kabotasjeregelverket fordi det er felles kabotasjeregler innenfor EØS. Som nevnt arbeider Samferdselsdepartementet med å vurdere eventuelle regelendringer, skriver Hareide på epost til Magasinet for fagorganiserte.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse