JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Martin Guttormsen Slørdal

Utenlandske turbusser:

Hareide vurderer å gjøre som danskene og innføre strengere regler for utenlandske turbusser

Utenlandske turbusser har kunnet kjøre turister i Norge i månedsvis av gangen. Det kan det bli slutt på nå.



02.03.2021
12:23
02.03.2021 12:23

roy@lomedia.no

I over 16 måneder har EU-landet Danmark operert med sine egne regler som setter klare begrensninger på hvor lenge utenlandske turbusser kan operere i landet.

Utenlandske turbusser være maksimalt en uke sammenhengende i Danmark, og totalt en uke per måned, i motsetning til Norge hvor det eneste kravet er at de utenlandske turbussene skal være her midlertidig.

Den midlertidigheten har blitt tolket slik at de utenlandske turbussene ofte kommer til Norge tidlig på våren og blir til langt utpå høsten.

Mer om ordningen i Danmark: I Danmark får utenlandske sjåfører kjøre turbuss maks sju dager per måned. Nå krever Arbeiderpartiet samme ordning i Norge

Avventer EU-reaksjon

Både Fellesforbundet og NHO Transport har pekt på at de danske reglene burde være mulig å innføre også i Norge, og nå har samferdselsminister Knut Arild Hareide fra Kristelig Folkeparti åpnet for nettopp det.

spørsmål fra Arbeiderpartiets Øystein Langholm Hansen, skriver Hareide at han synes det er interessant at danske myndigheter har strammet inn sin nasjonale fortolkning av kabotasjereglene for buss fra 1. november 2019.

– Samferdselsdepartementet vurderer om Norge skal legge til grunn en lignende eller tilsvarende tolkning. Dette vil avhenge blant annet av hvordan EU-kommisjonen reagerer på Danmarks definisjon av midlertidig kabotasje. Arbeidet med denne vurderingen har imidlertid blitt noe forsinket i departementet som følge av nødvendige prioriteringer under covid-19-pandemien, skriver Hareide.

Kampen mot sosial dumping på veiene: Danske vedtak kan hjelpe norsk gods- og turbil-næring

Ber Hareide være tøffere

Fellesforbundet mener det er på høy tid at Hareide åpner for å vurdere å innføre de danske reglene i Norge. Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen legger imidlertid ikke skjul på at han synes regjeringen er feige og burde gått enda lenger.

– Det er jo prisverdig at de ønsker å se på forslaget, men det hadde vært enda mer prisverdig om de hadde innført de danske reglene i tråd med bransjens råd. Jeg klarer ikke å se hva vi som nasjon utenfor EU skal frykte når en EU-nasjon som Danmark innfører slike regler, understreker Sivertsen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

KALLER HAREIDE FEIG: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, skjønner ikke hvorfor Norge som står utenfor EU ikke kan innføre strengere regler når Danmark som EU-land kan gjøre det.

KALLER HAREIDE FEIG: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, skjønner ikke hvorfor Norge som står utenfor EU ikke kan innføre strengere regler når Danmark som EU-land kan gjøre det.

Roy Ervin Solstad

Svekket beredskap

Sivertsen peker på at det finnes en grense for hvor lenge man kan bygge ned norsk turbilbransje ved at det skal være fritt fram å drive kabotasjekjøring for utenlandske turbiler i Norge.

– Hvis den norske turbilbransjen blir nedskalert fordi de ikke lenger har råd til verken busser eller sjåfører, så vil vi ved en nedstengning eller krise ikke ha nok busser til å frakte mange folk. Vi trenger norske turbusser som en del av den totale beredskapen. Det kan ikke de utenlandske turbussene ta seg av når de ikke er i landet, minner han om.

Må ha nye regler nå

Han poengterer samtidig at det er viktig at norske myndigheter innfører strengere regler før koronakrisa er over, og ikke venter til situasjonen er tilbake til normalen.

– Norsk turbilbransje har vært hardt rammet av koronakrisa med permitteringer og oppsigelser. Det står massevis av Øst-Europeiske turbusser som er sultne på å ta markedene i Vest-Europa den dagen vi åpner opp, men hvis vi slipper inn de utenlandske turbussene i like stor grad som før krisa, står vi i fare for å ødelegge den norske turbilbransjen fullstendig, sier Sivertsen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

NESTEN ÅRET RUNDT: Utenlandske turbusser kan operere i Norge dersom driften er midlertidig, men det er ingen definisjon av hva som menes med midlertidig. Det gjør at mange busser er i Norge store deler av året, slik som denne i Tromsø i mars for to år siden.

NESTEN ÅRET RUNDT: Utenlandske turbusser kan operere i Norge dersom driften er midlertidig, men det er ingen definisjon av hva som menes med midlertidig. Det gjør at mange busser er i Norge store deler av året, slik som denne i Tromsø i mars for to år siden.

Roy Ervin Solstad

Mange snor seg unna

Utenlandske turbussjåfører i Norge har krav på minstelønn i henhold til den norske tariffavtalen som gjelder i bransjen, men kontroller som Arbeidstilsynet har gjennomført mot utenlandske tungtransportsjåfører i Norge har vist at mer enn sju av ti ikke har fått lønna de har krav på.

Sivertsen tror at strengere kabotasjeregler for turbilbransjen vil gjøre det vanskeligere for utenlandske selskaper å sno seg unna med å utkonkurrere norske selskaper på sjåførenes lønnsvilkår.

– Det vil bety at bussene oftere må inn og ut av landet, og at de må melde seg ved grensepasseringene. Det gjør det også langt enklere å kontrollere omfanget av denne praksisen, mener han.

Setter ikke tidsfrist

Innenfor godstransport på vei er det allerede en begrensning på kabotasjekjøringen i hele EØS- og EU-området. Der kan utenlandske lastebiler ta maksimalt tre kabotasjeoppdrag i løpet av en uke før de må ut av landet.

Foreløpig er det ingen planer om lignende begrensninger også i turbussbransjen på all-europeisk nivå, men om eller når Norge kan følge danskenes eksempel, vil ikke ikke samferdselsminister Knut Arild Hareide være konkret på. Ei heller hvor lenge departementet vil vente på en eventuell reaksjon fra EU på de danske reglene.

– Hvordan EU-kommisjonen reagerer på Danmarks definisjon av midlertidig kabotasje er relevant for eventuelt arbeid med endringer i kabotasjeregelverket fordi det er felles kabotasjeregler innenfor EØS. Som nevnt arbeider Samferdselsdepartementet med å vurdere eventuelle regelendringer, skriver Hareide på epost til Magasinet for fagorganiserte.

02.03.2021
12:23
02.03.2021 12:23



Mest lest

Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.

Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.

Tormod Ytrehus

Malin måtte jobbe ei veke utan lønn: – Tenkte det måtte vere ein feil

Eva Ranheim er sekretær i klubben og en av få som er igjen på Elko-fabrikken. Nå flyttes fabrikken til utlandet.

Eva Ranheim er sekretær i klubben og en av få som er igjen på Elko-fabrikken. Nå flyttes fabrikken til utlandet.

Sissel M. Rasmussen

Suksessfabrikk flyttes ut av Norge. I dag har Eva sin siste arbeidsdag

136 600 personer mottok arbeidsavklaringspenger (AAP) fra Nav første kvartal 2022.

136 600 personer mottok arbeidsavklaringspenger (AAP) fra Nav første kvartal 2022.

Hanna Skotheim

Nye regler for AAP fra 1. juli

HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.

HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.

Brian Cliff Olguin

Tillitsvalgte: Syke Ikea-ansatte tvinges på jobb. Nav-lege får skylda

Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.

Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.

Jan Inge Haga

Hanne jobber til alle døgnets tider: – Jeg ser folk som sliter voldsomt

Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen. 

Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen. 

Jan-Erik Østlie

Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken. Her er reaksjonene

Hanna Skotheim

Fra 1. juli blir det enklere å bruke lønnstilskudd

1. juli 2022 trer en rekke endringer i arbeidslivet i kraft. Her får du oversikten.

1. juli 2022 trer en rekke endringer i arbeidslivet i kraft. Her får du oversikten.

Tormod Ytrehus

1. juli er det nye lover og regler som innføres i arbeidslivet

LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.

LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.

Håvard Sæbø

LO har satt ned foten i krangel om lageransatte

Rundt 300 bygningsarbeidarar samla seg framfor administrasjonsbygget til arbeidsgivaren FLC tysdag morgon.

Rundt 300 bygningsarbeidarar samla seg framfor administrasjonsbygget til arbeidsgivaren FLC tysdag morgon.

3F Lolland

Ulovleg streik på Danmarks største byggeplass: Polakkar krev same lønn som danskar

Kommentar

Næringsminister Jan Christian Vestre må gjøre ord til handling. Nå må han klemme til, skriver Kjell Werner.

Næringsminister Jan Christian Vestre må gjøre ord til handling. Nå må han klemme til, skriver Kjell Werner.

Beate Oma Dahle / NTB

«Nok en gang viser det seg at staten ikke klare å holde igjen på lønnsnivået til topplederne»

STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)

STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)

nyebilder.no

Lyd og bilde kan forsvinne fra NRK i sommer – mekling denne uka

Benedicthe Eliassen er gravid og skal bli tobarnsmor. Etter planen skal hun tilbake til jobb i august til neste år. Da skal familiekabelen med to små og to skiftarbeidende foreldre stå sin prøve.

Benedicthe Eliassen er gravid og skal bli tobarnsmor. Etter planen skal hun tilbake til jobb i august til neste år. Da skal familiekabelen med to små og to skiftarbeidende foreldre stå sin prøve.

Jan Inge Haga

Småbarnsmoren Benedicthe (24) har slitt med nattskift fra første stund

Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.

Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.

Maersk Drilling

Flyteriggansatte får ny lønn etter mekling. Se hva de ble enige om her

Leder av LOs organisasjonsavdeling,,Bård Nylund,  havnet midt i skytedramaet utenfor Per på Hjørnet og London pub natt til lørdag.

Leder av LOs organisasjonsavdeling,,Bård Nylund, havnet midt i skytedramaet utenfor Per på Hjørnet og London pub natt til lørdag.

Jan-Erik Østlie

LOs Bård Nylund havnet midt i skytedramaet

Meklingen gjelder folk som jobber med TV- og radioproduksjon, samt administrasjon i NRK. 

Meklingen gjelder folk som jobber med TV- og radioproduksjon, samt administrasjon i NRK. 

Colourbox

NRK kan gå i svart fra midnatt

Regjeringens oppdaterte regler for hjemmekontor gjelder fra 1. juli.

Regjeringens oppdaterte regler for hjemmekontor gjelder fra 1. juli.

colourbox.com

Nå innføres det nye regler for hjemmekontor. Dette må du vite

Christopher Beckham  vil ta kampen mot hatkriminalitet, men innrømmer at han er engstelig etter helgens angrep mot det skeive miljøet.

Christopher Beckham vil ta kampen mot hatkriminalitet, men innrømmer at han er engstelig etter helgens angrep mot det skeive miljøet.

Lene Svenning

HK-lederen ser seg ekstra over skulderen etter masseskytingen

GJENBRUK: Rene aluminiumsspon har blitt komprimert til briketter og ligger klare til å bli resirkulert. I induksjonsovnen, som Ingri Gryteselv Løkholm har ansvar for, skal skrap-aluminiumet smeltes. Da kan det videre blandes med primæraluminium og andre metaller til de ulike legeringene som markedet etterspør.

GJENBRUK: Rene aluminiumsspon har blitt komprimert til briketter og ligger klare til å bli resirkulert. I induksjonsovnen, som Ingri Gryteselv Løkholm har ansvar for, skal skrap-aluminiumet smeltes. Da kan det videre blandes med primæraluminium og andre metaller til de ulike legeringene som markedet etterspør.

Petter Pettersen

Ingri (22) leder grønn gigantsatsing: – Det her er en «once in a lifetime»-mulighet

NASJONALSKATT: Mick Lynch, generalsekretær i transportarbeidarforbundet RMT, er utropt som ny nasjonalskatt av britiske fans.

NASJONALSKATT: Mick Lynch, generalsekretær i transportarbeidarforbundet RMT, er utropt som ny nasjonalskatt av britiske fans.

NTB

Millionar av britar ramma av jernbanestreik. Leiaren har blitt ei superstjerne


Flere saker