JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Martin Guttormsen Slørdal

Utenlandske turbusser:

Hareide vurderer å gjøre som danskene og innføre strengere regler for utenlandske turbusser

Utenlandske turbusser har kunnet kjøre turister i Norge i månedsvis av gangen. Det kan det bli slutt på nå.


02.03.2021
12:23
02.03.2021 12:23

roy@lomedia.no

I over 16 måneder har EU-landet Danmark operert med sine egne regler som setter klare begrensninger på hvor lenge utenlandske turbusser kan operere i landet.

Utenlandske turbusser være maksimalt en uke sammenhengende i Danmark, og totalt en uke per måned, i motsetning til Norge hvor det eneste kravet er at de utenlandske turbussene skal være her midlertidig.

Den midlertidigheten har blitt tolket slik at de utenlandske turbussene ofte kommer til Norge tidlig på våren og blir til langt utpå høsten.

Mer om ordningen i Danmark: I Danmark får utenlandske sjåfører kjøre turbuss maks sju dager per måned. Nå krever Arbeiderpartiet samme ordning i Norge

Avventer EU-reaksjon

Både Fellesforbundet og NHO Transport har pekt på at de danske reglene burde være mulig å innføre også i Norge, og nå har samferdselsminister Knut Arild Hareide fra Kristelig Folkeparti åpnet for nettopp det.

spørsmål fra Arbeiderpartiets Øystein Langholm Hansen, skriver Hareide at han synes det er interessant at danske myndigheter har strammet inn sin nasjonale fortolkning av kabotasjereglene for buss fra 1. november 2019.

– Samferdselsdepartementet vurderer om Norge skal legge til grunn en lignende eller tilsvarende tolkning. Dette vil avhenge blant annet av hvordan EU-kommisjonen reagerer på Danmarks definisjon av midlertidig kabotasje. Arbeidet med denne vurderingen har imidlertid blitt noe forsinket i departementet som følge av nødvendige prioriteringer under covid-19-pandemien, skriver Hareide.

Kampen mot sosial dumping på veiene: Danske vedtak kan hjelpe norsk gods- og turbil-næring

Ber Hareide være tøffere

Fellesforbundet mener det er på høy tid at Hareide åpner for å vurdere å innføre de danske reglene i Norge. Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen legger imidlertid ikke skjul på at han synes regjeringen er feige og burde gått enda lenger.

– Det er jo prisverdig at de ønsker å se på forslaget, men det hadde vært enda mer prisverdig om de hadde innført de danske reglene i tråd med bransjens råd. Jeg klarer ikke å se hva vi som nasjon utenfor EU skal frykte når en EU-nasjon som Danmark innfører slike regler, understreker Sivertsen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

KALLER HAREIDE FEIG: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, skjønner ikke hvorfor Norge som står utenfor EU ikke kan innføre strengere regler når Danmark som EU-land kan gjøre det.

KALLER HAREIDE FEIG: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, skjønner ikke hvorfor Norge som står utenfor EU ikke kan innføre strengere regler når Danmark som EU-land kan gjøre det.

Roy Ervin Solstad

Svekket beredskap

Sivertsen peker på at det finnes en grense for hvor lenge man kan bygge ned norsk turbilbransje ved at det skal være fritt fram å drive kabotasjekjøring for utenlandske turbiler i Norge.

– Hvis den norske turbilbransjen blir nedskalert fordi de ikke lenger har råd til verken busser eller sjåfører, så vil vi ved en nedstengning eller krise ikke ha nok busser til å frakte mange folk. Vi trenger norske turbusser som en del av den totale beredskapen. Det kan ikke de utenlandske turbussene ta seg av når de ikke er i landet, minner han om.

Må ha nye regler nå

Han poengterer samtidig at det er viktig at norske myndigheter innfører strengere regler før koronakrisa er over, og ikke venter til situasjonen er tilbake til normalen.

– Norsk turbilbransje har vært hardt rammet av koronakrisa med permitteringer og oppsigelser. Det står massevis av Øst-Europeiske turbusser som er sultne på å ta markedene i Vest-Europa den dagen vi åpner opp, men hvis vi slipper inn de utenlandske turbussene i like stor grad som før krisa, står vi i fare for å ødelegge den norske turbilbransjen fullstendig, sier Sivertsen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

NESTEN ÅRET RUNDT: Utenlandske turbusser kan operere i Norge dersom driften er midlertidig, men det er ingen definisjon av hva som menes med midlertidig. Det gjør at mange busser er i Norge store deler av året, slik som denne i Tromsø i mars for to år siden.

NESTEN ÅRET RUNDT: Utenlandske turbusser kan operere i Norge dersom driften er midlertidig, men det er ingen definisjon av hva som menes med midlertidig. Det gjør at mange busser er i Norge store deler av året, slik som denne i Tromsø i mars for to år siden.

Roy Ervin Solstad

Mange snor seg unna

Utenlandske turbussjåfører i Norge har krav på minstelønn i henhold til den norske tariffavtalen som gjelder i bransjen, men kontroller som Arbeidstilsynet har gjennomført mot utenlandske tungtransportsjåfører i Norge har vist at mer enn sju av ti ikke har fått lønna de har krav på.

Sivertsen tror at strengere kabotasjeregler for turbilbransjen vil gjøre det vanskeligere for utenlandske selskaper å sno seg unna med å utkonkurrere norske selskaper på sjåførenes lønnsvilkår.

– Det vil bety at bussene oftere må inn og ut av landet, og at de må melde seg ved grensepasseringene. Det gjør det også langt enklere å kontrollere omfanget av denne praksisen, mener han.

Setter ikke tidsfrist

Innenfor godstransport på vei er det allerede en begrensning på kabotasjekjøringen i hele EØS- og EU-området. Der kan utenlandske lastebiler ta maksimalt tre kabotasjeoppdrag i løpet av en uke før de må ut av landet.

Foreløpig er det ingen planer om lignende begrensninger også i turbussbransjen på all-europeisk nivå, men om eller når Norge kan følge danskenes eksempel, vil ikke ikke samferdselsminister Knut Arild Hareide være konkret på. Ei heller hvor lenge departementet vil vente på en eventuell reaksjon fra EU på de danske reglene.

– Hvordan EU-kommisjonen reagerer på Danmarks definisjon av midlertidig kabotasje er relevant for eventuelt arbeid med endringer i kabotasjeregelverket fordi det er felles kabotasjeregler innenfor EØS. Som nevnt arbeider Samferdselsdepartementet med å vurdere eventuelle regelendringer, skriver Hareide på epost til Magasinet for fagorganiserte.

02.03.2021
12:23
02.03.2021 12:23



Mest lest

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Colourbox

Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

Yngvil Mortensen

Samboerne Rita og Morten mister tilleggspensjonen AFP: – Dette er så bittert

– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.

– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.

Jan-Erik Østlie

Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag

Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.

Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.

Simen Aker Grimsrud

Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner

LØFTER JERN:  Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

Morten Hansen

Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Hanna Skotheim

Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn

– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.

– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.

Privat

Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

Terje Pedersen / NTB

LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på

Grethe Nygaard

Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye

Erlend Angelo

Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene

Kommentar

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Anna Granqvist

Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

Jan-Erik Østlie

Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen

Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.

Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.

Privat

På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering

Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).

Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).

NTB

61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt

Kommentar

Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.

Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks

Kommentar

Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.

Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.

Tormod Ytrehus

Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre

Debatt

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

Jan-Erik Østlie

LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst

Alf Ragnar Olsen

Flytter fra rottene i Postgirobygget – de har til og med fått navn


Flere saker