JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Martin Guttormsen Slørdal

Utenlandske turbusser:

Hareide vurderer å gjøre som danskene og innføre strengere regler for utenlandske turbusser

Utenlandske turbusser har kunnet kjøre turister i Norge i månedsvis av gangen. Det kan det bli slutt på nå.



02.03.2021
12:23
02.03.2021 12:23

roy@lomedia.no

I over 16 måneder har EU-landet Danmark operert med sine egne regler som setter klare begrensninger på hvor lenge utenlandske turbusser kan operere i landet.

Utenlandske turbusser være maksimalt en uke sammenhengende i Danmark, og totalt en uke per måned, i motsetning til Norge hvor det eneste kravet er at de utenlandske turbussene skal være her midlertidig.

Den midlertidigheten har blitt tolket slik at de utenlandske turbussene ofte kommer til Norge tidlig på våren og blir til langt utpå høsten.

Mer om ordningen i Danmark: I Danmark får utenlandske sjåfører kjøre turbuss maks sju dager per måned. Nå krever Arbeiderpartiet samme ordning i Norge

Avventer EU-reaksjon

Både Fellesforbundet og NHO Transport har pekt på at de danske reglene burde være mulig å innføre også i Norge, og nå har samferdselsminister Knut Arild Hareide fra Kristelig Folkeparti åpnet for nettopp det.

spørsmål fra Arbeiderpartiets Øystein Langholm Hansen, skriver Hareide at han synes det er interessant at danske myndigheter har strammet inn sin nasjonale fortolkning av kabotasjereglene for buss fra 1. november 2019.

– Samferdselsdepartementet vurderer om Norge skal legge til grunn en lignende eller tilsvarende tolkning. Dette vil avhenge blant annet av hvordan EU-kommisjonen reagerer på Danmarks definisjon av midlertidig kabotasje. Arbeidet med denne vurderingen har imidlertid blitt noe forsinket i departementet som følge av nødvendige prioriteringer under covid-19-pandemien, skriver Hareide.

Kampen mot sosial dumping på veiene: Danske vedtak kan hjelpe norsk gods- og turbil-næring

Ber Hareide være tøffere

Fellesforbundet mener det er på høy tid at Hareide åpner for å vurdere å innføre de danske reglene i Norge. Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen legger imidlertid ikke skjul på at han synes regjeringen er feige og burde gått enda lenger.

– Det er jo prisverdig at de ønsker å se på forslaget, men det hadde vært enda mer prisverdig om de hadde innført de danske reglene i tråd med bransjens råd. Jeg klarer ikke å se hva vi som nasjon utenfor EU skal frykte når en EU-nasjon som Danmark innfører slike regler, understreker Sivertsen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

KALLER HAREIDE FEIG: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, skjønner ikke hvorfor Norge som står utenfor EU ikke kan innføre strengere regler når Danmark som EU-land kan gjøre det.

KALLER HAREIDE FEIG: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, skjønner ikke hvorfor Norge som står utenfor EU ikke kan innføre strengere regler når Danmark som EU-land kan gjøre det.

Roy Ervin Solstad

Svekket beredskap

Sivertsen peker på at det finnes en grense for hvor lenge man kan bygge ned norsk turbilbransje ved at det skal være fritt fram å drive kabotasjekjøring for utenlandske turbiler i Norge.

– Hvis den norske turbilbransjen blir nedskalert fordi de ikke lenger har råd til verken busser eller sjåfører, så vil vi ved en nedstengning eller krise ikke ha nok busser til å frakte mange folk. Vi trenger norske turbusser som en del av den totale beredskapen. Det kan ikke de utenlandske turbussene ta seg av når de ikke er i landet, minner han om.

Må ha nye regler nå

Han poengterer samtidig at det er viktig at norske myndigheter innfører strengere regler før koronakrisa er over, og ikke venter til situasjonen er tilbake til normalen.

– Norsk turbilbransje har vært hardt rammet av koronakrisa med permitteringer og oppsigelser. Det står massevis av Øst-Europeiske turbusser som er sultne på å ta markedene i Vest-Europa den dagen vi åpner opp, men hvis vi slipper inn de utenlandske turbussene i like stor grad som før krisa, står vi i fare for å ødelegge den norske turbilbransjen fullstendig, sier Sivertsen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

NESTEN ÅRET RUNDT: Utenlandske turbusser kan operere i Norge dersom driften er midlertidig, men det er ingen definisjon av hva som menes med midlertidig. Det gjør at mange busser er i Norge store deler av året, slik som denne i Tromsø i mars for to år siden.

NESTEN ÅRET RUNDT: Utenlandske turbusser kan operere i Norge dersom driften er midlertidig, men det er ingen definisjon av hva som menes med midlertidig. Det gjør at mange busser er i Norge store deler av året, slik som denne i Tromsø i mars for to år siden.

Roy Ervin Solstad

Mange snor seg unna

Utenlandske turbussjåfører i Norge har krav på minstelønn i henhold til den norske tariffavtalen som gjelder i bransjen, men kontroller som Arbeidstilsynet har gjennomført mot utenlandske tungtransportsjåfører i Norge har vist at mer enn sju av ti ikke har fått lønna de har krav på.

Sivertsen tror at strengere kabotasjeregler for turbilbransjen vil gjøre det vanskeligere for utenlandske selskaper å sno seg unna med å utkonkurrere norske selskaper på sjåførenes lønnsvilkår.

– Det vil bety at bussene oftere må inn og ut av landet, og at de må melde seg ved grensepasseringene. Det gjør det også langt enklere å kontrollere omfanget av denne praksisen, mener han.

Setter ikke tidsfrist

Innenfor godstransport på vei er det allerede en begrensning på kabotasjekjøringen i hele EØS- og EU-området. Der kan utenlandske lastebiler ta maksimalt tre kabotasjeoppdrag i løpet av en uke før de må ut av landet.

Foreløpig er det ingen planer om lignende begrensninger også i turbussbransjen på all-europeisk nivå, men om eller når Norge kan følge danskenes eksempel, vil ikke ikke samferdselsminister Knut Arild Hareide være konkret på. Ei heller hvor lenge departementet vil vente på en eventuell reaksjon fra EU på de danske reglene.

– Hvordan EU-kommisjonen reagerer på Danmarks definisjon av midlertidig kabotasje er relevant for eventuelt arbeid med endringer i kabotasjeregelverket fordi det er felles kabotasjeregler innenfor EØS. Som nevnt arbeider Samferdselsdepartementet med å vurdere eventuelle regelendringer, skriver Hareide på epost til Magasinet for fagorganiserte.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
02.03.2021
12:23
02.03.2021 12:23



Mest lest

LO-leder Peggy Hessen Følsvik, riksmekler Mats Ruland og NHO-leder Ole Erik Almlid etter at partene hadde blitt enige i lønnsoppgjøret.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik, riksmekler Mats Ruland og NHO-leder Ole Erik Almlid etter at partene hadde blitt enige i lønnsoppgjøret.

Håvard Sæbø

LO og NHO er enige om årets lønnstillegg. Dette ble resultatet

Forhandlingene mellom LO, YS og NHO i årets lønnsoppgjør er krevende. Det medgir også riksmekler Mats Ruland.

Forhandlingene mellom LO, YS og NHO i årets lønnsoppgjør er krevende. Det medgir også riksmekler Mats Ruland.

Jan-Erik Østlie

Løsning i lønnsoppgjøret, ingen streik. Her er årets økonomiske ramme

MISFORNØYD: Raj Kumar Fylling er meget misfornøyd med egen lønnsutvikling i Skatteetaten. Ifølge lønnstatistikk fra etaten de siste fem årene er det store skjevheter i systemet.

MISFORNØYD: Raj Kumar Fylling er meget misfornøyd med egen lønnsutvikling i Skatteetaten. Ifølge lønnstatistikk fra etaten de siste fem årene er det store skjevheter i systemet.

Ole Palmstrøm

Raj (63) har fått 24.700 kroner i lønnshopp på fem år. Kollegaen fikk nesten 100.000 kroner mer

LO og NHO ble enige i  årets lønnsoppgjør. Men hva ble de egentlgi enige om? FraFagbevegelse prøver å forklare resultatet.

LO og NHO ble enige i årets lønnsoppgjør. Men hva ble de egentlgi enige om? FraFagbevegelse prøver å forklare resultatet.

Håvard Sæbø

Hvordan kan 2,25 kroner i timen bli 2,7 prosent? Lønnsoppgjøret forklart

Noen av dagens koronaordninger gjelder ut juni, andre gjelder ut september. Her får du oversikten.

Noen av dagens koronaordninger gjelder ut juni, andre gjelder ut september. Her får du oversikten.

Emmie Olivia Kristiansen

16 støtteordninger du kan ha krav på nå. Her er den samlede oversikten

Sissel M. Rasmussen

Tonje (18) anbefaler yrket som nesten ingen jenter velger

For første gang på 10 måneder er Arbeiderpartiet større enn Høyre. Erna Solberg må med andre ord se opp til Jonas Gahr Støre igjen.

For første gang på 10 måneder er Arbeiderpartiet større enn Høyre. Erna Solberg må med andre ord se opp til Jonas Gahr Støre igjen.

Leif Martin Kirknes

Ny måling: Nå er Ap størst igjen. Det har ikke skjedd siden juni i fjor

2,7 PROSENT: Virke-direktør Torgeir Kroken (t.v.) og LO-nestleder Roger Heimli peker på at de har fått til samme resultat som i LO/NHO-oppgjøret.

2,7 PROSENT: Virke-direktør Torgeir Kroken (t.v.) og LO-nestleder Roger Heimli peker på at de har fått til samme resultat som i LO/NHO-oppgjøret.

Brian Cliff Olguin

Nytt lønnsoppgjør i havn: 34.000 ansatte får ny lønn

FÅR FERIEPENGER: Ørjan Strømhaug er glad for de ekstra pengene som vil tikke inn på kontoen. Han var permittert fra jobben på et personbilverksted fra mai til desember i 2020.

FÅR FERIEPENGER: Ørjan Strømhaug er glad for de ekstra pengene som vil tikke inn på kontoen. Han var permittert fra jobben på et personbilverksted fra mai til desember i 2020.

Tormod Ytrehus

Nå blir det likevel feriepenger på dagpenger for småbarnspappa Ørjan. Så mye kan han få

Nestledere i LO Stat: Henriette Jevnaker (t.v.) og Lise Olsen.

Nestledere i LO Stat: Henriette Jevnaker (t.v.) og Lise Olsen.

LO Stat

Lønnsoppgjøret: Så mye får helsearbeidere, postbud og operasangere

Nå er det snart tid for lønnsforhandlinger for store grupper av offentlig ansatte.

Nå er det snart tid for lønnsforhandlinger for store grupper av offentlig ansatte.

Emmie Olivia Kristiansen

Hva skjer i lønnsoppgjørene fremover? Åtte spørsmål og svar

Ole Erik Almlid og Peggy Hessen Følsvik.

Ole Erik Almlid og Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

LO og NHO er enige om årets lønnstillegg. Dette ble resultatet

Vekter og tillitsvalgt Knut-Johannes Berg er lei av å sakke akterut på lønn. Derfor blir han provosert av NHOs krav i årets mellomoppgjør.

Vekter og tillitsvalgt Knut-Johannes Berg er lei av å sakke akterut på lønn. Derfor blir han provosert av NHOs krav i årets mellomoppgjør.

Sissel M. Rasmussen

Vekter Knut-Johannes er provosert: Om NHO får gjennomslag, vil han henge enda mer etter på lønn

Lønnsoppgjøret i helga var forhandlinger mellom LO og NHO i privat sektor, her ved LO-leder Peggy Hessen Følsvik og NHO-leder Ole Erik Almlid. Frontfaget utgjør cirka en tredjedel av dette oppgjøret, og rammen får betydning for de øvrige oppgjørene.

Lønnsoppgjøret i helga var forhandlinger mellom LO og NHO i privat sektor, her ved LO-leder Peggy Hessen Følsvik og NHO-leder Ole Erik Almlid. Frontfaget utgjør cirka en tredjedel av dette oppgjøret, og rammen får betydning for de øvrige oppgjørene.

Håvard Sæbø

Hva er egentlig frontfagsmodellen? Du får svarene her

Nå starter forhandlingene om lønna til postbud Lars Sigurd Sandve og 159.000 andre som er ansatt i bedrifter som er organisert i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter.

Nå starter forhandlingene om lønna til postbud Lars Sigurd Sandve og 159.000 andre som er ansatt i bedrifter som er organisert i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter.

Alf Ragnar Olsen

Nå starter lønnsoppgjøret for helsearbeidere, postbud og operasangere

Renhold er en yrkesgruppe med lav lønn. I år får LO-organiserte på denne overenskomsten et lavlønnstillegg på 1 krone per time.

Renhold er en yrkesgruppe med lav lønn. I år får LO-organiserte på denne overenskomsten et lavlønnstillegg på 1 krone per time.

Erlend Angelo

Derfor er lavtlønte kvinner så viktig for LO

Senterpartiet faller 4,6 prosentpoeng til en oppslutning på 14 prosent i målingen.

Senterpartiet faller 4,6 prosentpoeng til en oppslutning på 14 prosent i målingen.

Jan-Erik Østlie

Arbeiderpartiet kraftig fram i ny meningsmåling. Senterpartiet stuper

Wizz Air er i hardt vær igjen, etter at et lydopptak fra det som skal være et internt møte om hvem som skulle prioriteres i en oppsigelsesprofess, har lekket til pressen. Samtidig har selskapet tap i rumensk rett mot tidligere ansatte.

Wizz Air er i hardt vær igjen, etter at et lydopptak fra det som skal være et internt møte om hvem som skulle prioriteres i en oppsigelsesprofess, har lekket til pressen. Samtidig har selskapet tap i rumensk rett mot tidligere ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Wizz Air tapte rettssak mot tidligere ansatte: – Det bør være en ordentlig tankevekker

– Fra en ansvarlig posisjon skal vi ha en full gjennomgang av Nav og hvordan de som jobber i Nav, best kan gjøre den viktige jobben de er satt til å gjøre, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.

– Fra en ansvarlig posisjon skal vi ha en full gjennomgang av Nav og hvordan de som jobber i Nav, best kan gjøre den viktige jobben de er satt til å gjøre, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.

Øyvind Aukrust

Støre varsler full gjennomgang av Nav: Slik skal Norge bli best til å få folk i jobb igjen

Ragnhild Lied

Ragnhild Lied

Ole Palmstrøm

Unio vil kreve mer i lønnsvekst


Flere saker