Svein Harald Johnsen startet å kjøre lastebil med kran for 43 år siden.
Roy Ervin Solstad
Sikkerhet på norske veier
Kollegaen ble drept da kranbilen rev ned en gangbro: – Det kunne vært meg
En lastebilsjåfør omkom i sommer da han kjørte med krana oppe. Nå kreves det klarere regler.
roy@lomedia.no
65-åringen Svein Harald Johnsen har kjørt kranlastebil i 43 år.
Selv om sikkerheten er blitt stadig bedre, tror han man aldri vil kunne hindre ulykker helt.
– Det vil være vanskelig å lage idiotsikre tekniske systemer, sier Johnsen.
Etter dødsulykken utenfor Bergen i sommer, spør Fellesforbundet regjeringen om hvilke tiltak som finnes, og hva som kan gjøres for å hindre nye, lignende ulykker.
Forbundet etterlyser klarere regler fra regjeringen.
Det liker den erfarne sjåføren.
Hevder det er påbudt
Johnsen er tilknyttet Transportsentralen i Oslo, og tirsdagens arbeid er å frakte armeringsjern til en byggeplass.
Det jernet er såpass tungt at det trengs en kran til å løfte det ned på bakken. Bilen til Svein Harald Johnsen har en kran som klarer det med glans.
Han passer også på at krana er kjørt helt ned når arbeidet er ferdig. Har han last på planet, klappes krana sammen rett bak førerhuset.
Men er planet tomt, må krana legges bakover på lasteplanet når han ikke har last, grunnet godkjent vektfordeling på lastebilen.
Så sikres krana som om den var last og først da kan han begynne på turen hjemover.
Det er imidlertid ingenting som fysisk hindrer Johnsen i å kjøre med krana oppe. Det skjedde med en lastebilsjåfør i 50-årene i Bergen i slutten av juli.
Den løftede krana traff en gangbro som ikke klarte sammenstøtet. I stedet falt broa ned rett over førerplassen på lastebilen og drepte sjåføren.
Bare krana på bilen til Svein Harald Johnsen veier flere tonn. Den må legges bakover på planet når han kjører uten last på grunn av vektfordelingen på bilen.
Roy Ervin Solstad
– Nyere kraner kan leveres med varslingssystem som gir beskjed om krana ikke er nede, men så vidt jeg vet er ikke det påbudt, sier Johnsen.
Det er det for kranbiler som er importert eller ombygd etter 2012, sier seksjonsleder for tilsyn i Arbeidstilsynet, Runar Hauge til NRK.
– Det skal være sensorer som gir en advarsel som skal være synlig og hørbar fra manøverposisjon om krana er riktig plassert, sier Hauge.
Svein Harald Johnsen tror imidlertid at et blinkende lys på dashbordet heller ikke nødvendigvis er nok.
– Plutselig kan du få en telefon som gjør at du må inn i bilen for å notere noe, og før du kjører, hopper du ut og dra inn støttebeina, men glemmer krana. Jeg skal ikke si at jeg er noe bedre enn andre. Det der kunne skjedd meg også i et stressende øyeblikk, sier Johnsen.
Sikkerhet på veien: Billig løsning for motorveien ble fatal – Thor Inges svoger døde på jobb
Ber om svar
Det er nettopp muligheten for slike menneskelige feil som gjør at Fellesforbundet i et brev til Samferdselsdepartementet spør om dagens regler og tiltak er gode nok.
Fellesforbundet peker blant på disse punktene:
• Krav til utstyr og sikringstiltak på kjøretøy
• Regler for skilting og varsling ved broer, tunneler og underganger
• Regler for inspeksjon av broer
Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen mener uttalelsen fra Arbeidstilsynet til NRK og hvordan regelverket oppfattes ute i bransjen viser at det hersker uklarhet om hvordan regelverket er, og hva som er frivillig å installere og hva som er påbudt.
– Her må myndighetene inn å klargjøre hva som gjelder. Hvis man anbefaler et varslingssystem, så bør et slikt varslingssystem være påbudt, påpeker han.
Fare for andre: Veiene er fulle av trøtte og utslitte yrkessjåfører
Lyd- og lysvarsler
Et forslag som forbundet lanserer, er sensorer foran broer som varsler med lyd og lyssignal dersom kjøretøyet er for høyt.
Det er et forslag Svein Harald Johnsen har stor sans for.
– Det er dessverre en del sjåfører som kjører uten å vite nøyaktig høyden på kjøretøyet inkludert lasten de frakter. Slike lyd- og lyssignal vil kunne hjelpe, selv om vi ser blant annet ved Bygdøylokket i Oslo at for høye lastebiler overser advarslene. Maksimal lovlig fri høyde for et kjøretøy er 4,5 meter, men har du glemt å ta ned krana, er du fort høyere enn det, minner han om.
Det er heller ikke noe forbud om å kjøre med totalhøyde på mer enn 4,5 meter, men da må det ekstra merking til.
– Da må jo også sjåføren planlegge ruta slik at man unngår broer eller underganger som er så lave at man ikke kan passere, påpeker Johnsen.
– Reglene kan bli enda strengere
Han forteller at ulykken utenfor Bergen ble diskutert blant sjåførene på Transportsentralen.
– Da jeg begynte var det nærmest ikke noen sikkerhetsregler i det hele tatt. Nå er det blitt vanskeligere å gjøre menneskelige feil, men den ulykken viser at regelverket kan bli enda strengere og det bør komme enda flere tiltak, for å hindre nye ulykker som den utenfor Bergen, sier Svein Harald Johnsen.
Sivertsen mener de tekniske mulighetene ligger der.
– Sikkerhetssystemene på nyere personbiler gjør at bilen ikke vil gå om du har glemt elementære ting. Det bør det være mulig å få til på lastebiler med kraner også. Hvis krana ikke er på plass, så skal det ikke være mulig å kjøre. Vi må gjøre det som er mulig for å varsle og stoppe sjåføren fra å kjøre dersom ikke alt er på stell, avslutter Dag-Einar Sivertsen.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Jøran Grønstad