Trafikksikkerhet
Veiene er fulle av trøtte og utslitte yrkessjåfører
Onsdag skal flere sjåfører aksjonere.
Bussjåfør Ørjan Takle i Bergen er en av dem som skal dele ut løpesedler og boller på aksjonsdagen mot førertretthet blant yrkessjåfører den 21. juni.
Håvard Sæbø
roy@lomedia.no
To av tre sjåfører forteller at de jevnlig er trøtte og slitne når de kjører, viser en undersøkelse gjort blant 2.900 buss- og lastebilsjåfører over hele Europa.
Undersøkelsen ble gjennomført av den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, ETF, i 2019. Funnene var nedslående.
Tre av ti lastebilsjåfører og en av fire bussjåfører sier de har sovnet bak rattet det siste året. En av ti sier de har sovnet bak rattet minst tre ganger det siste året.
4600 drepte – på ett år
Det er bakteppet for at ETF i år innfører en aksjonsdag for å sette problemet med utslitte sjåfører på agendaen.
Det er selvsagt ikke tilfeldig at dagen er 21. juni, den lengste dagen i året.
– For yrkessjåførene er hver dag i året den lengste dagen, sier Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet.
Forbundet organiserer flere tusen buss- og lastebilsjåfører over hele landet, og Sivertsen håper at aksjonsdagen vil være et bidrag til at flere åpner øynene og sørger for at yrkessjåførene får bedre arbeidsforhold som inkluderer nok hvile.
– Det vil gjøre det tryggere for alle å ferdes i trafikken, sier Sivertsen.
Ulykkesstatistikken viser at bare i 2016 ble omtrent 4.600 mennesker drept i ulykker der lastebiler og busser var involvert i hele Europa.
I Norge har det de siste 20 årene i gjennomsnitt omkommet nesten to personer hver eneste måned i trafikkulykker der lastebiler har vært innblandet. Antall skadde er ti ganger så høyt.
Bare i fjor var det 370 ulykker med personskade der busser, lastebiler uten hengere og vogntog var innblandet, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.
Boller mot trøtthet
Et sted det skal aksjoneres den 21. juni, er i Bergens-området.
Leder for Vestnorsk Transportarbeiderforening i Fellesforbundet, Eirik Svensson, forteller at tillitsvalgte skal ut på de viktigste terminalene for bussene i Bergen.
– Der skal vi dele ut løpesedler og vi skal ha med oss nybakte boller, sier Svensson.
At det er viktig med opplagte sjåfører, mener Svensson er helt åpenbart.
– Det er ikke noe særlig med utslitte sjåfører på smale vestlandsveier. Her er faren for møteulykker langt større enn på brede firefelts motorveier, så her på Vestlandet må sjåførene være våkne og konsentrerte, påpeker han.
En av de som skal dele ut løpesedler til forbipasserende og boller til sjåførene, er bussjåfør Ørjan Takle.
– Litt sukker tenker vi kanskje kan hjelpe mot trøtthet. I alle fall for en liten stund, sier Takle og smiler.
Mye lest: Erling oppdaget at sommervikarene tjente like mye som han
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.