Kværner Stord byttet turbuss-selskap under busstreiken:
Kværner Stord byttet turbuss-selskap under busstreiken. Det har fått klubblederen på verftet til å se rødt
Busstreiken gjorde at Kværner Stord ikke fikk turbuss fra Tide. Da bestilte verftet transport fra en uorganisert turbussoperatør uten organiserte bussjåfører. – Moralsk feil, tordner klubbleder Amram Hadida.
FULLSTENDIG FEIL: Kværner Stord hevder bruk av uorganisert busstransport midt under busstreiken var gjort i forståelse med Fellesforbundets tillitsvalgte på verftet. – Fullstendig feil, sier klubbleder Amram Hadidi.
Håvard Sæbø
roy@lomedia.no
Det er innleide arbeidere på verftet i Leirvik på Stord som kjøres til og fra «campen» der de bor, og til og fra flyplassene på Stord og i Haugesund i forbindelse med skifte av ansatte. Den jobben er det Tide Buss som har avtale med verftet om å gjøre.
Da busstreiken ble utvidet til også å gjelde Vestland fylke fra lørdag 26. september, kunne imidlertid ikke Tide lenger kjøre for Kværner. Det ga de ifølge Haugesunds Avis beskjed om to dager tidligere, torsdag 24. september.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
To uorganiserte busser
Likevel ble de ansatte kjørt og hentet på flyplassene på søndag, men det var ikke Tide sine busser som kjørte. I stedet var det et lokalt selskap, Stord Turbuss, som stilte med to busser.
Flere andre busselskaper har ifølge avisa blitt kontaktet av verftet, men har gitt tilbakemelding om at de stilte seg solidarisk med de streikende, og derfor ikke ville ta oppdraget.
Stord Turbuss hevder imidlertid at de inngikk avtalen med Kværner Stord allerede 11. september, og at det derfor ikke er streikebryteri.
Til avisa sier presseansvarlig Odd Naustdal på Kværner Stord at heller ikke han er enig i at dette er streikebryteri. Han sier dette dreier seg om transport av innleid personell og at saken er diskutert og avklart med de tillitsvalgte i Fellesforbundet.
Streikende bussjåfører må klare seg med 3900 kroner i uka
Ble bare informert
Det er en beskrivelse Fellesforbundets klubbleder på Kværner Stord, Amram Hadida mildt sagt ikke kjenner seg igjen i.
– Det er fullstendig feil. Å bruke uorganiserte til å kjøre innleide er ikke avklart med meg, sier Hadida.
Han forteller at han ble kalt inn til møte med bedriften. Der ble han fortalt at de skulle leie inn transporttjenester fra andre transportører under streiken, og at det ikke var ulovlig. Klubben ga imidlertid aldri noen aksept for å løse utfordringen busstreiken ga bedriften på denne måten.
– Vi og bedriften er helt uenige i hvordan dette er blitt løst. Slik jeg leser det, er det ikke ulovlig, men dette handler ikke bare om juss. Det er 8500 bussjåfører som streiker, og dette gir en dårlig signaleffekt ut fra Kværner, sier han.
Hadida påpeker at det allment akseptert at når man setter inn andre til å gjøre en jobb som streikende arbeidere vanligvis gjør, så er det streikebryteri.
– Det er også vårt standpunkt. Uansett om det er lovlig å gjøre det, understreker klubblederen.
Verftsarbeiderne gir nemlig full støtte til de streikende bussjåførene i eget og andre forbund.
– Hvis det blir aktuelt med sympatiaksjoner fra oss på Kværner Stord, og det kommer en henvendelse om det fra forbundet, så er vi klare. Det er moralsk feil av Kværner Stord å erstatte streikende sjåfører med uorganiserte, tordner Amram Hadida.
Kommentar: «Venner og gamle fiender er samlet i kampen for høyere sjåførlønn»
Ulike syn
Kommunikasjonssjef i Kværner Torbjørn Andersen, avviser at det dreier seg om streikebryteri.
– Kværner har i helgen hatt busstransport med et selskap som har vært brukt lenge, og dette selskapet er ikke i streik. Kværner mener denne transporten ikke er streikebryteri, skriver Andersen på en sms til Magasinet for fagorganiserte.
Han forteller at Kværner har fortløpende dialog med egne tillitsvalgte om hvordan transporten er gjennomført.
– Bedriften og tillitsvalgte har ulike syn på situasjonen, men det er en god tone, og det er enighet om at ingen regler er brutt, avslutter Torbjørn Andersen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.