JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jan-Erik Østlie

Busstreiken:

«Venner og gamle fiender er samlet i kampen for høyere sjåførlønn»

Dagens streik i bussbransjen er på mange måter et svar på 80-tallets privatiseringsbølge.
25.09.2020
10:33
23.10.2020 12:37
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

torgny@lomedia.no

22. januar 2007 var en av de største salene i Folkets Hus i Oslo full av bussjåfører. 270 sjåfører markerte av at alle bussjåfører i Norge sto samlet bak kravet om en felles tariffavtale for alle bussjåfører i Norge.

Jeg rapporterte fra møtet for Transportarbeideren, bladet til Norsk Transportarbeiderforbund, og beskrev stemningen på møtet som elektrisk. Det var store forventninger til hva som skulle skje.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Siste: Busstreiken er over. Her er resultatet

Skulder ved skulder

På første rad satt representanter for de fire fagforbundene som organiserer bussjåfører i Norge. Her var Transportarbeiderforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet fra LO og Yrkestrafikkforbundet fra YS. Dette er de samme forbundene som i dag streiker sammen for høyere lønn for bussjåførene.

Transportarbeiderforbundet gikk i 2019 inn i Fellesforbundet.

De fire forbundene sto sammen for en avtale for hele bussbransjen, bussbransjeavtalen. Noen dager etter samlingen i Folkets Hus, ble avtalen underskrevet. På arbeidsgiversida var det to foreninger. Det som i dag heter NHO Transport og Spekter.

Bussjåførane har mindre å rutte med enn for fem år siden

Tre sektorer

Det var langt fra noen selvfølge at de fire forbundene sto sammen i 2007. Historisk hadde rutebilsektoren bestått av tre atskilte sektorer. I de store byene var det kommunale busselskaper som Oslo Sporveier. Mange fylkeskommuner hadde egne fylkeskommunale busselskap. Parallelt med de kommunale busselskapene eksisterte private busselskap som kjørte på konsesjon. I tillegg hadde NSB sitt eget busselskap.

Bussektoren var med andre ord delt i tre, statlige, kommunale og private busselskaper med hver sine tariffavtaler og sett med lønns- og arbeidsforhold. Dette var ikke noe problem før 80-tallets høyrebølge også feide over bussektoren. All offentlig virksomhet skulle privatiseres.

LO-topper besøkte streikende bussjåfører: Ein rettferdig streik

Anbud i kollektivtransporten

Allerede samferdselsloven som ble vedtatt i 1976, åpnet for anbud i kollektivtrafikken. Men anbud ble ikke brukt før høyrebølgen flommet over landet.

For å sette ut kommunal virksomhet på anbud var det nødvendig å gjøre om de kommunale foretakene til aksjeselskap. Da dette skjedde i Trondheim i 1993, gikk sjåførene til en ulovlig streik. Den Høyre-styrte kommunen vedtok å melde Trondheim Trafikkselskap ut av kommunenes organisasjon KS og over i NHO. Da ville de bytte tariffavtale, og tape mellom 15 000 og 20 000 kroner i året. Det var under denne konflikten det nye ordet «tariffhopping», oppsto. Sjåførene tapte Trondheim kommune byttet arbeidsgiverorganisasjon.

Støtte til streikende bussjåfører: Applaus er ikke nok

Dyp splittelse

I privat sektor var det to konkurrerende fagforbund. I LO var det Norsk Transportarbeiderforbund.

I YS var det Norsk Rutebilarbeiderforbund. Forbundet heter nå Yrkestrafikkforbundet. Dette forbundet splittet ut fra Transportarbeiderforbundet under busstreiken i 1955. Splittelsen var dyp, en av de vondeste i norsk fagbevegelse, og det tok tid før sårene ville gro. I praksis motarbeidet de to forbundene hverandre. Bussjåførene tapte på splittelsen.

I 1998 var det et ordinært tariffoppgjør. De to forbundene hadde nå fått nye ledere som ikke hadde vært med i de vonde årene etter splittelsen. De valgte å samarbeide og sto sammen. I samme tariffoppgjøret skjedde det en samordning av lønns- og arbeidsforholdene med NSBs sjåfører som var organisert i Norsk Jernbaneforbund. Streiken i 1998 blir oppsummert som en seier. Bussjåførene fikk et lønnstillegg på 17.500 kroner i året for sjåfører uten fagbrev. Sjåfører med fagbrev fikk 19.500.

Busstreiken i 1998: Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant

Også Raymond Johansen

Det var ikke bare Høyre som var for anbud i kollektivtrafikken. Prinsippet hadde støtte i så å si alle partier. Da Raymond Johansen var samferdselsbyråd i Oslo for SV fra 1992 til 1995, var han en varm forsvarer av anbud i kollektivtrafikken. Argumentet for anbud er at det effektiviserer bussdriften, at en får mer kollektivtrafikk for pengene.

Anbudene i kollektivtrafikken tvang fram en felles tariffavtale for alle bussjåfører i Norge. Med en felles avtale for hele bussbransjen skal det ikke være mulig å bruke de ansattes lønns- og arbeidsvilkår til å vinne anbud. Det var dette de feiret i Folkets Hus i januar 2007.

Men det har vært gnisninger mellom de ulike sektorene. I 2014 stemte 81 prosent av bussjåførene i Fagforbundet nei under uravstemningen. Til tross for dette sørget de andre tre forbundene for at forslaget ble vedtatt.

Kommentar: «Derfor bør du elske streik»

EU-forordning

LO-kongressen, Transportarbeiderforbundet og Fagforbundet har vedtatt at de er imot anbud i kollektivtrafikken. Siden anbud ble innført i Samferdselsloven i 1976 har EU vedtatt kollektivtrafikkforordningen. I 2010 ble kollektivtrafikkforordningen innført. Denne EU-forordningen innebærer at all kollektivtrafikk skal settes ut på anbud. Norge har ikke lenger noe valg.

Men det finnes ett unntak. Hvis kompetent myndighet eier og driver kollektivtrafikken og ikke konkurrerer på andre steder, slipper en å anbudsutsette. I Norge er fylkeskommunen en slik myndighet.

442 400 kroner

Fagforbundet ønsker at fylkeskommunen skal overta busstrafikken og på den måten stoppe anbud, men de har liten støtte for dette blant dem som bestemmer i politikken.

I bussbransjeavtalen fra 2007 ble det slått fast at målsettinga var å få bussjåførlønningene opp på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. I dag er den 496 400 kroner, mens en bussjåfør i byene tjener 442 400 kroner i året. Sånn sett kan en kanskje fastslå at bussbransjeavtalen er en fiasko. Spørsmålet er bare hvor hadde bussjåførenes lønninger vært uten?

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
25.09.2020
10:33
23.10.2020 12:37



Mest lest

Hadde Erna Solberg vært statsminister, hadde hun sørget for å gjeninnføre «karensåret» for syke og skadde som lever av arbeidsavklaringspenger (AAP). Karensåret betyr ett år uten penger, selv om man ikke er ferdig avklart i verken Nav eller helsevesen. Etter ett år kan man søke på nytt om AAP.

Hadde Erna Solberg vært statsminister, hadde hun sørget for å gjeninnføre «karensåret» for syke og skadde som lever av arbeidsavklaringspenger (AAP). Karensåret betyr ett år uten penger, selv om man ikke er ferdig avklart i verken Nav eller helsevesen. Etter ett år kan man søke på nytt om AAP.

Jan-Erik Østlie

Erna vil gjeninnføre året uten penger for folk på AAP

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) i møtet med avdeling 10 i Fellesforbundet. Her ved hovedtillitsvalgt Oksana Nilsen.

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) i møtet med avdeling 10 i Fellesforbundet. Her ved hovedtillitsvalgt Oksana Nilsen.

Tormod Ytrehus

Oksana ba om svar fra Støre: – Jeg tror ikke dere forstår hvor tøft vi har det

GRATULERER: I arbeidet med lovendringen har stortingspolitiker Tuva Moflag (lyst krøllete hår) hatt dialog med Zara-tillitsvalgte Alejandra Castro (t.v.). Nå er det tid for å feire. Zizzi-ansatte Mari Skogli (grønn genser) jubler med.

GRATULERER: I arbeidet med lovendringen har stortingspolitiker Tuva Moflag (lyst krøllete hår) hatt dialog med Zara-tillitsvalgte Alejandra Castro (t.v.). Nå er det tid for å feire. Zizzi-ansatte Mari Skogli (grønn genser) jubler med.

Leif Martin Kirknes

Butikkansatte jubler over lovendring: Nå skal heltid være normen

FRA RØD TIL BLÅ Elektriker-sjef Glenn Hjelkerud er Arbeiderparti-mann i hjertet, men forteller at han nå ikke lenger vil stemme Ap.

FRA RØD TIL BLÅ Elektriker-sjef Glenn Hjelkerud er Arbeiderparti-mann i hjertet, men forteller at han nå ikke lenger vil stemme Ap.

Knut Viggen

Elektriker-sjef Glenn fikk nok. Nå har Ap-mannen skiftet side

Mimir Kristjansson (R) er ikke nådig i kritikken sin av Hans Andreas Limi og Frps kutt i AAP-ordningen.

Mimir Kristjansson (R) er ikke nådig i kritikken sin av Hans Andreas Limi og Frps kutt i AAP-ordningen.

NTB/Ole Berg-Rusten, Torstein Bøe

Raser over Frp-kutt: – Et målrettet angrep mot de som har minst

NOMINERT: Styreleder Gina Rinehart i gruveselskapet Hancock Prospecting,  administrerende direktør Peter Hebblethwaite i det britiske rederiet P&O Ferries og styreleder Jeff Bezos i Amazon var alle nominert til årets versting pris i regi av ITUC - internasjonal fagbevegelse.

NOMINERT: Styreleder Gina Rinehart i gruveselskapet Hancock Prospecting, administrerende direktør Peter Hebblethwaite i det britiske rederiet P&O Ferries og styreleder Jeff Bezos i Amazon var alle nominert til årets versting pris i regi av ITUC - internasjonal fagbevegelse.

www.dfat.gov.au /House of Commons (Pa Photos / NTB)/ Wikimedia Commons

Dette er verdens verste sjef. Se kåringen

PÅ JOBB: Cosmin er tilbake på jobb, og er svært fornøyd med Høyesterettsdommen.

PÅ JOBB: Cosmin er tilbake på jobb, og er svært fornøyd med Høyesterettsdommen.

Sissel M. Rasmussen

Cosmin ble utvist av landet etter han tok en søppelsekk. Så vant han i Høyesterett

Høyre mener ett år uten penger for syke folk som ikke er ferdig avklart i Nav, er med på å få fortgang i prosessen med å avklare dem for arbeid eller trygd. Det såkalte karensåret ble innført i 2018 av Solberg-regjeringa og fjernet av Støre-regjeringa i år.

Høyre mener ett år uten penger for syke folk som ikke er ferdig avklart i Nav, er med på å få fortgang i prosessen med å avklare dem for arbeid eller trygd. Det såkalte karensåret ble innført i 2018 av Solberg-regjeringa og fjernet av Støre-regjeringa i år.

Jan-Erik Østlie

Nav avviser Høyres påstand om arbeidsavklaringspenger

Det kan lønne seg å sjekke opplysningene om inntekt og skattetrekk som arbeidsgiveren din sender til Skatteetaten.

Det kan lønne seg å sjekke opplysningene om inntekt og skattetrekk som arbeidsgiveren din sender til Skatteetaten.

Colourbox

Du kan få baksmell hvis sjefen ikke betaler riktig skatt for deg. Dette må du sjekke

Ole Palmstrøm

FHI-direktøren slår alarm: – Ekstremt risiko for at vi ikke klarer jobben vi er satt til å gjøre

En person er anmeldt for vold under LOs kartellkonferanse på Gol i Hallingdal.

En person er anmeldt for vold under LOs kartellkonferanse på Gol i Hallingdal.

Ole Palmstrøm

Voldshendelse på LO-konferanse er politianmeldt

Høyres alternative budsjett inneholder et kutt på 318 millioner kroner i regjeringas tannhelsereform.

Høyres alternative budsjett inneholder et kutt på 318 millioner kroner i regjeringas tannhelsereform.

Sissel M. Rasmussen

Kutt i tannhelsa: – Høyre gjør hullet i velferden enda større

NJF-leder Jane B. Sæthre advarer mot større avstand mellom folk og parti.

NJF-leder Jane B. Sæthre advarer mot større avstand mellom folk og parti.

Ole Palmstrøm

Tillitsvalgte bekymret for Aps utvikling

Kommentar

Det er ikke nok for Ap og Støre å servere «menigheten» det de ber om, skriver Kjell Werner.

Det er ikke nok for Ap og Støre å servere «menigheten» det de ber om, skriver Kjell Werner.

Ole Palmstrøm

«Litt mer ydmykhet hadde nok vært på sin plass, Støre»

I varehandelen jobber mange ansatte ufrivillig deltid. Nå styrkes deres rett til en fulltidsstilling.

I varehandelen jobber mange ansatte ufrivillig deltid. Nå styrkes deres rett til en fulltidsstilling.

Martin Guttormsen Slørdal

Nå kommer lovendringen som styrker ansattes rett til heltidsstillinger

Per Flakstad

Anngunn prøvde å skjule at hun var syk. Helt til naboen trodde hun hadde forlatt mann og barn

Kommentar

Vi står overfor en mild versjon av Høyre. La dere ikke bli lurt, skriver Kjell Werner.

Vi står overfor en mild versjon av Høyre. La dere ikke bli lurt, skriver Kjell Werner.

Herman Bjørnson Hagen

«Ikke la dere bli lurt av Høyre»

Kommentar

Sparegrisen vil være tom om 10-15 år hvis Frp fortsetter på samme galeien, skriver Kjell Werner.

Sparegrisen vil være tom om 10-15 år hvis Frp fortsetter på samme galeien, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

«Frp tar fra framtidige pensjonister»

Kommentar

Å være rik er forjævlig. Hvorfor ikke bare betale skatten med glede og gi de ansatte en lønn å leve av i stedet? skriver Lars West Johnsen.

Å være rik er forjævlig. Hvorfor ikke bare betale skatten med glede og gi de ansatte en lønn å leve av i stedet? skriver Lars West Johnsen.

Colourbox

«For hvert år som går blir det bare verre og verre å være rik i Norge»

Hundrevis av arbeidere fra kystbedrifter hadde møtt opp foran Stortinget, for å protestere mot regjeringens forslag om grunnrenteskatt for oppdrettsnæringen.

Hundrevis av arbeidere fra kystbedrifter hadde møtt opp foran Stortinget, for å protestere mot regjeringens forslag om grunnrenteskatt for oppdrettsnæringen.

Tormod Ytrehus

Flere hundre demonstrerte mot lakseskatt: – Ser dere ikke galskapen i dette?