Grønn omstilling
Martin kjører el-truck: – Ikke så sliten i hodet som jeg var før
Bråket fra store dieselmotorer høres overalt på konteinerhavna. Men inne i styrehuset hos Martin Pedersen er det stille.
Klubbleder Martin Pedersen sier at styrhuset på trucken er identisk med dieseltruckene, men at lydnivået er langt lavere på den elektriske trucken.
Erlend Tro Klette
Saken oppsummert
roy@lomedia.no
FREDRIKSTAD: Rett sør for gamlebyen i Fredrikstad, på østsiden av utløpet av Norges lengste elv, Glomma, står det et berg av konteinere med gods som venter på skip og lastebiler som skal frakte dem videre.
Arbeidet gjøres av havnearbeidere hos Andersen & Mørck, og konteinerne hentes og plasseres av fire digre trucker.
Det krever enormt med krefter, og bråket fra truckenes store dieselmotorer høres nesten overalt på havna.
Når Magasinet for fagorganiserte kommer på besøk, står imidlertid en av truckene parkert rett ved administrasjonsbygget. Den er helt stille.
– Motoren er på, smiler Martin Pedersen.
Vil ikke tilbake
Han er klubbleder for Fellesforbundets havnearbeidere hos Andersen & Mørck, og viser stolt fram selskapets første elektriske konteinertruck.
Den ble levert i juli i fjor, og kan løfte opptil 45 tonn.
Teleskoparmen når opp til fem høyder med konteinere. Men den gjør det langt stillere enn de tre andre truckene.
– Jeg bruker hodetelefoner når jeg kjører denne også, men det er egentlig mest fordi jeg får telefoner innimellom, sier Pedersen.
Å gå tilbake til dieseltruck har han ikke lyst til.
– Styrehuset og løftekraften er den samme som på dieselmodellen, men denne bråker mindre, og jeg blir ikke så sliten i hodet som jeg var før, understreker han.
En av fire konteinertrucker hos Andersen & Mørck er elektrisk, men bedriften har planer om å bytte ut enda en av dieseltruckene med en elektrisk truck.
Erlend Tro Klette
Dyrere i innkjøp
I slutten av august hadde trucken gått nesten 2000 timer, og Pedersen forteller at batterikapasiteten kan holde opptil en hel dag.
– Den bruker mest strøm når vi må kjøre rundt på havna. Da holder den kanskje bare en halv dag, men jeg passer på å sette den på lading hver gang vi har pause, påpeker han.
En elektrisk konteinertruck koster omtrent 8,5-9 millioner kroner.
Det er 15–20 prosent mer enn en tilsvarende med dieselmotor, men driftskostnadene er lavere.
Derfor vurderer Andersen & Mørck å erstatte enda en av dieseltruckene med en elektrisk.
– Dette handler jo også om å vise at vi tar miljøansvar og med det skaffer oss «goodwill» i markedet, poengterer Martin Sagen Andersen, leder for økonomi, innkjøp og IT hos Andersen & Mørck.
Deltok i utviklingen
Konteinertrucken er ikke den eneste elektriske løfteanordningen hos havneoperatøren i Fredrikstad. En elektrisk strande carrier ble levert i august 2024.
Det er en type kran som kjører over konteineren eller løsgodset og løfter det opp under seg.
Hos Andersen & Mørck benyttes den først og fremst til å flytte stål.
Løftemekanismen og at den har firehjulsstyring gjør at det blir frigjort mye plass til gods som den vanlige truckene må ha for å komme fram.
– Denne er den eneste i sitt slag, og jeg var med på utviklingen av den, forteller havnearbeider Peter Bucklin.
– Det er jo de som jobber med dette som vet best hva som trengs for å få jobben gjort, legger klubbleder Martin Pedersen til.
Velger elektrisk
Pedersen synes det er fint å delta i det grønne skiftet.
– I en urolig verden kan det være en risiko med kun elektriske trucker hvis det skulle bli strømstopp. Vi har jo noen her som helst vil kjøre diesel, men jeg velger elektrisk. Det er helt suverent, sier Martin Pedersen.
Andersen & Mørck
Familieeid havneoperatør på Borg Havn i Fredrikstad
Har investert i elektrisk konteinertruck og strande carrier
Har 35 medlemmer i Fellesforbundet
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.
Nå: 0 stillingsannonser

