De fleste kollisjoner skjer ikke rett forfra, men skrått forfra. Føreren er fremdeles ikke godt nok beskyttet med de nye sikkerhetskravene som norske myndigheter har innført fra 1. oktober, mener Oslo og Omegn Bussarbeiderforening.
Christoffer Andersen / NTB
Nå blir det tryggere å kjøre buss, men ett svakt punkt bekymrer sjåførene
Fra 1. oktober må alle busser i Norge ha forsterkning for bedre å takle kollisjoner rett forfra.
roy@lomedia.no
Men sammenstøtet på skrå vil fortsatt være like livsfarlige som før, mener Øyvind Selnes i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening.
Han har selv lang fartstid som bussjåfør, og har opplevd flere kollisjoner både som passasjer i buss og som sjåfør.
– Det er bra at Norge stiller strengere krav til kollisjonssikkerhet for bussjåfører enn man gjør i resten av Europa, men kravene er ikke strenge nok, sier han.
Han påpeker at det er sjelden den man kolliderer med treffer bussen rett forfra.
– Det skjer gjerne på sidene foran. Det ser man både på møteulykken på Nannestad der en sjåfør omkom og på ulykken der en elbil krasjet med en buss på Nesodden. Det viser at kollisjonene ofte skjer rett utenfor området i fronten av bussene som nå skal forsterkes, sier han.
Selnes har liten tro på at bussjåfører heretter vil manøvrere bussen slik at kollisjons-punktet vil være midt foran på bussen dersom sjåførene ser at et sammenstøt er uunngåelig.
De nye norske kravene er bra, men ikke bra nok, mener Øyvnd Selnes i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening.
Roy Ervin Solstad
– Hadde Titanic styrt rett på isfjellet, og ikke forsøkt å komme seg unna, ville skipet sannsynligvis ikke sunket, men når det er fare, så er den første refleksen å forsøke å unngå sammenstøtet. Ikke vende bussen eller skipet rett mot det man kan risikerer å krasje med. Ikke tror jeg man rekker å tenke den tanken, heller, sier han.
Helst skulle han sett at kravene gikk lenger, slik at forsterkning rundt selve førerplassen ble tatt med.
Derfor er han glad for at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har varslet at han skal dra på Bus World, den store internasjonale busskonferansen i Brussel denne måneden, for å fremme strengere felleseuropeiske krav.
– EU har bestemt at bussene skal ha forsterkning slik at de ikke skal klappe sammen dersom de velter, mens sikkerhet ved kollisjoner for bussjåføren skal være frivillig å montere. Siden bussfabrikantene kun vil gjøre det som tilfredsstiller EU, så er det bra at statsråden vil prøve å påvirke EU-politikerne, sier Selnes.
Uten strengere krav, og dermed bedre kollisjonsbeskyttelse for sjåførene ved en påkjøring skrått forfra, mener han kollisjoner fremdeles vil være livsfarlige for bussjåførene.
– Klarer du ikke å unngå et slikt sammenstøt, er du solgt, siden bussen ikke er forsterker i hjørnet foran sjåføren, sier Øyvind Selnes i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening.
Mest lest
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.
Torgny Hasås
Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder
Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
Tri Nguyen Dinh
Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann
FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.
Håvard Sæbø