JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nå blir det tryggere å kjøre buss, men ett svakt punkt bekymrer sjåførene

Fra 1. oktober må alle busser i Norge ha forsterkning for bedre å takle kollisjoner rett forfra.
De fleste kollisjoner skjer ikke rett forfra, men skrått forfra. Føreren er fremdeles ikke godt nok beskyttet med de nye sikkerhetskravene som norske myndigheter har innført fra 1. oktober, mener Oslo og Omegn Bussarbeiderforening.

De fleste kollisjoner skjer ikke rett forfra, men skrått forfra. Føreren er fremdeles ikke godt nok beskyttet med de nye sikkerhetskravene som norske myndigheter har innført fra 1. oktober, mener Oslo og Omegn Bussarbeiderforening.

Christoffer Andersen / NTB

roy@lomedia.no

Men sammenstøtet på skrå vil fortsatt være like livsfarlige som før, mener Øyvind Selnes i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening.

Han har selv lang fartstid som bussjåfør, og har opplevd flere kollisjoner både som passasjer i buss og som sjåfør.

– Det er bra at Norge stiller strengere krav til kollisjonssikkerhet for bussjåfører enn man gjør i resten av Europa, men kravene er ikke strenge nok, sier han.

Han påpeker at det er sjelden den man kolliderer med treffer bussen rett forfra.

– Det skjer gjerne på sidene foran. Det ser man både på møteulykken på Nannestad der en sjåfør omkom og på ulykken der en elbil krasjet med en buss på Nesodden. Det viser at kollisjonene ofte skjer rett utenfor området i fronten av bussene som nå skal forsterkes, sier han.

Selnes har liten tro på at bussjåfører heretter vil manøvrere bussen slik at kollisjons-punktet vil være midt foran på bussen dersom sjåførene ser at et sammenstøt er uunngåelig.

De nye norske kravene er bra, men ikke bra nok, mener Øyvnd Selnes i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening.

De nye norske kravene er bra, men ikke bra nok, mener Øyvnd Selnes i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening.

Roy Ervin Solstad

– Hadde Titanic styrt rett på isfjellet, og ikke forsøkt å komme seg unna, ville skipet sannsynligvis ikke sunket, men når det er fare, så er den første refleksen å forsøke å unngå sammenstøtet. Ikke vende bussen eller skipet rett mot det man kan risikerer å krasje med. Ikke tror jeg man rekker å tenke den tanken, heller, sier han.

Helst skulle han sett at kravene gikk lenger, slik at forsterkning rundt selve førerplassen ble tatt med.

Derfor er han glad for at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har varslet at han skal dra på Bus World, den store internasjonale busskonferansen i Brussel denne måneden, for å fremme strengere felleseuropeiske krav.

– EU har bestemt at bussene skal ha forsterkning slik at de ikke skal klappe sammen dersom de velter, mens sikkerhet ved kollisjoner for bussjåføren skal være frivillig å montere. Siden bussfabrikantene kun vil gjøre det som tilfredsstiller EU, så er det bra at statsråden vil prøve å påvirke EU-politikerne, sier Selnes.

Uten strengere krav, og dermed bedre kollisjonsbeskyttelse for sjåførene ved en påkjøring skrått forfra, mener han kollisjoner fremdeles vil være livsfarlige for bussjåførene.

– Klarer du ikke å unngå et slikt sammenstøt, er du solgt, siden bussen ikke er forsterker i hjørnet foran sjåføren, sier Øyvind Selnes i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse