JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oslo Havn har vært stemplet som bekvemmelighetshavn i tre og et halvt år:

Oslo Havn vil ha bort stempelet som versting for havnearbeidernes rettigheter: – Vi mener vi ikke bør stå på den lista

Oslo Havn vil at Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen skal fjerne stempelet havna fikk som bekvemmelighetshavn i 2017, men foreløpig blir Oslo stående på verstinglista.
GODSMENGDE SOM FØR: Drøyt tre år etter at Oslo havn ble erklært som bekvemmelighetshavn av ITF, merkes ikke verstingstempelet på godstrafikken på havna.  Det forteller Marthe Scharning Lund.

GODSMENGDE SOM FØR: Drøyt tre år etter at Oslo havn ble erklært som bekvemmelighetshavn av ITF, merkes ikke verstingstempelet på godstrafikken på havna. Det forteller Marthe Scharning Lund.

John Trygve Tollefsen og Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Oslo havn angriper havnearbeidernes rettigheter. Det mente Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF) i 2017. Siden har Oslo havn vært på lista over bekvemmelighetshavner.

En bekvemmelighetshavn, eller port of convenience, er en havn der arbeidslivets lønns- og vilkår ikke blir fulgt.

Oslo havn fikk stempelet etter havnearbeiderne og ITF-inspektøren i Oslo hadde dokumentert gjentatte tilfeller av at sjøfolk gjorde havnearbeidernes jobb med lossing og lasting.

Les også: Oslo Havn fikk verstingstempelet

Håper på nytt vedtak

Likevel har ikke Oslo Havn merket store konsekvenser av det på godstransporten over havna.

Det sier Marthe Scharning Lund fra Arbeiderpartiet. På nyåret ble hun valgt til ny styreleder for Oslo Havn.

– Oslo havn skal holde arbeidet mot sosial dumping høyt, og vi har helt klart et ønske om at ITF gjør et nytt vedtak, selv om konsekvensene for godsmengder over Oslo Havn har vært begrenset, sier hun.

Havnearbeiderne ved Oslo havn håpet at verstingstempelet skulle stoppe cruisetrafikken. Istedet kommer flere skip enn før

Brudd på ILO-konvensjon

Det var den 16. oktober 2017 Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen, ITF, erklærte Oslo Havn som bekvemmelighetshavn. Samtidig ble det pekt på ILO-konvensjon 137, den såkalte havnearbeiderkonvensjonen, som sier at det er registrerte havnearbeidere som skal ha fortrinnsrett til havnearbeid.

Den konvensjonen ratifiserte Norge i 1973, og den ble gjeldende i Norge året etterpå, men de siste årene har de registrerte havnearbeiderne i Oslo blitt benyttet i stadig mindre grad av operatørene på Oslo Havn. Uten at godsmengden har gått ned.

Daværende Norsk Transportarbeiderforbund, NTF, mente Oslo Havn med dette så gjennom fingrene på sosial dumping på havna ved ikke å ha kontroll på hvem det var som losset og lastet skipene. NTF mente også at Norge brøt sine forpliktelser etter ILO 137. Det synet ble delt både av de andre ITF-forbundene i Norge og ITF sentralt.

• Mye lest: Jan Inge og Rune måtte kjempe for å få yrkesskadeerstatning: – På et punkt var jeg helt i kjelleren

En av få POC-havner

Det internasjonale vedtaket kom allerede i juni 2017, men de norske ITF-organisasjonene bestående blant annet av sjømannsorganisasjonene, Fagforbundet, Fellesforbundet, Handel og Kontor, samt NTF, ba om en utsettelse av vedtaket fordi de ville gå noen ekstra runder med havnemyndighetene i Oslo.

Den norske koordineringskomiteen i ITF fikk dermed myndighet av ITF sentralt til å gjøre vedtaket selv om disse rundene ikke bedret situasjonen. Håpet var at det internasjonale vedtaket ville legge press på Oslo Havn, men slik gikk det ikke. Fire måneder ble Oslo erklært bekvemmelighetshavn som den første i Europa, og som den tredje i verden etter havna i Mogadishu i Somalia og Barrow Island i Australia.

Bekvemmelighetshavn, eller Port of Convenience (POC) som er det engelske navnet, har hentet sin beskrivelse fra ITFs kampanje mot Flag of Convenience, eller bekvemmelighetsflagg, fra skipsfarten.

VIL HA NYTT VEDTAK: – Jeg håper ITF kan se på de tiltakene vi har gjort og de resultatene vi har oppnådd, og gjøre et nytt vedtak, sier Marthe Scharning Lund, styreleder i Oslo Havn KF.

VIL HA NYTT VEDTAK: – Jeg håper ITF kan se på de tiltakene vi har gjort og de resultatene vi har oppnådd, og gjøre et nytt vedtak, sier Marthe Scharning Lund, styreleder i Oslo Havn KF.

John Trygve Tollefsen

– Skal ikke bruke sjøfolk

Marthe Scharning Lund sier til Magasinet for fagorganiserte at det heldigvis ikke har vært rapportert om større avvik ved inspeksjoner av skip i Oslo Havn de siste årene.

– Arbeidet mot sosial dumping må være kontinuerlig og alltid stå høyt på agendaen. Som ny styreleder er det en klart prioritert oppgave å jobbe for skikkelige arbeidsforhold knyttet i havna, sier hun.

Styrelederen peker på at det forrige havnestyret, byrådet og bystyret gjorde flere vedtak om arbeidet mot sosial dumping som det nye styret vil følge opp.

– I etterkant av at det i 2017 ble rapportert om avvik på skip som losset i Oslo havn har det vært møter med både de som var direkte involvert og samtlige aktører på Oslo Havn for å sikre at regelverket blir fulgt og at det ikke brukes sjøfolk til lossing og lasting, sier hun.

Kontrollen på om det blir fulgt, er det imidlertid ikke Oslo Havn som står for.

– Oslo Havn er ikke tilsynsmyndighet. Det er ITF og Sjøfartsdirektoratet som foretar inspeksjonene, sier Scharning Lund.

Havnearbeiderstreiken i Tromsø Havn: Streiken som varte i 1134 dager

– God dialog mellom partene

Selv om disse inspeksjonene ikke har vist noen større avvik av denne typen siden 2017, mener styrelederen det ikke er noen grunn til å «hvile på laurbærene».

– Vi må ha fullt fokus mot sosial dumping og for skikkelige arbeidsforhold.

Der kan vi ikke slappe av, sier hun, og forteller at hun opplever at det er blitt roligere på havna nå, og at flere havnearbeidere har fått faste stillinger.

Den informasjonen har blant annet kommet opp i jevnlige møter mellom havna og arbeidstakersiden om situasjonen.

– Det har vært dialog mellom Oslo Havn, ITF, Fellesforbundet og havnearbeiderne som tidligere var tilknyttet Oslo Bryggearbeiderforening helt siden 2017. Det siste møtet ble gjennomført i august i fjor. Så vidt jeg vet har det vært en god dialog i disse møtene, og det neste møtet er planlagt i løpet av den neste måneden, sier Scharning Lund.

Nå håper styrelederen at ITF kan se på utviklingen i Oslo Havn og å fjerne stempelet av Oslo Havn som en bekvemmelighetshavn.

– Vi mener vi ikke bør stå på den lista, men ITF gjør sine valg. Jeg håper de kan se på de tiltakene vi har gjort og de resultatene vi har oppnådd, og gjøre et nytt vedtak, sier Scharning Lund.

Les også: Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen

– Går i riktig retning

Leder i Fellesforbundets tariffavdeling, Terje Fenn Samuelsen, kjenner godt til situasjonen på Oslo Havn. Fenn Samuelsen er både leder i Havnearbeiderseksjonen i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, tidligere leder av Norsk Havnearbeiderforening og tidligere nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Også han har sett tegn på at utviklingen går i riktig retning.

– POC-flagget står fremdeles i ITF-systemet når det gjelder Oslo havn, men det er blitt noe bedre forhold i Oslo. Noen få havnearbeidere er i arbeid og dette tas selvfølgelig med i den videre prosessen, sier han.

(Saken fortsetter under bildet)

MÅ FØLGE ILO-KONVENSJONER: – Hvis ITF skal omgjøre sitt vedtak, må Oslo Havn følge opp ILO-konvensjon 137 og 152, og sette krav til at leietakere og brukere av havna følger disse kravene, sier Terje Fenn Samuelsen i Fellesforbundet.

MÅ FØLGE ILO-KONVENSJONER: – Hvis ITF skal omgjøre sitt vedtak, må Oslo Havn følge opp ILO-konvensjon 137 og 152, og sette krav til at leietakere og brukere av havna følger disse kravene, sier Terje Fenn Samuelsen i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Fenn Samuelsen er imidlertid ikke overrasket over at styrelederen kun peker på effekten på godstrafikken, og ikke nevner cruisetrafikken.

– Selv om det utad virker som stempelet som bekvemmelighetshavn ikke har noen betydning, er ikke det tilfelle når det gjelder havna sitt arbeid rettet mot cruiseindustrien. Oslo havn er veldig interessert å få cruiseskip til Oslo og har markedsført seg på de ulike cruisemessene, men det er ikke alle cruiseoperatører som liker å sende skipene til en bekvemmelighetshavn, sier Fenn Samuelsen.

Havnearbeidere truer med å sette vareeiere på Oslo Havn i gapestokk

Fjerner ikke verstingstempelet

Han forteller at nettopp effekten på cruisetrafikken ble nevnt av havnedirektøren i et av de første møtene som ble avholdt med Oslo havn etter vedtaket i ITF.

Det vedtaket er det foreløpig ingen planer om å endre på.

– Slik situasjonen er nå, blir vedtaket stående, men vi håper jo at situasjonen bedres så mye at vi sammen med havna kan bruke det til noe positivt når den tid forhåpentligvis kommer, sier Fenn Samuelsen.

Han bekrefter at den endelige fjerningen av stempelet som bekvemmelighetshavn må gjøres av ITFs Fair Practice Committee.

– For at det skal skje må Oslo Havn først følge opp ILO-konvensjon 137 og 152, og sette krav til at leietakere og brukere av havna følger disse kravene, sier Terje Fenn Samuelsen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse